MC-tur til Alpene

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Diameetus
Innlegg: 5
Registrert: 11 mar 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet 2008

MC-tur til Alpene

Legg inn av Diameetus »

Hei! Er ny her på forumet, men søker noen vise ord fra noen vise mc-folk her på siden!

Jeg er selv 27 år og holder på å ta mc-lappen, og driver derfor å planlegger min første mc-tur til sommeren. Er vel bare til å "hit the ground running?"
Planen er å fly til Munchen, for så å leie sykkel der for en uke. Jeg har satt opp en rute etter noen tips på noen andre forumposter her innpå. Hadde håpet noen av dere kunne se på ruten og komme med noen forslag til eventuelle forbedringer/endringer. Jeg er spesielt åpen for forslag på slutten av turen hvor jeg er litt rådvill på interessante plasser å besøke.

Ruten skal være mulig å se ved å følge denne linken:
https://tourstart.org/tour/Alpene_2019_ ... 0b0e4f2c11

I tekstform så er ruten noe sånt som dette:
Munchen > St. Johann >Grossglockner > Hotel Mondschein > Bolzano > Gaviapasset > Bormio > Stilfspasset > Umbrailpasset > Sankt Moritz > Oberammergau > Munchen

Om noen har noen spesifikke hoteller eller plasser å besøke på veien så er det bare til å komme med forslag, jeg er som sagt helt ny på dette. Om noen skulle ha noen gode tips de gjerne skulle ønske at de selv visste på sin første mc-tur så må dere gjerne slenge på det også.

På forhånd, takk!
Sist redigert av Diameetus den 11 mar 2019, 21:10, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av mekkern »

sist september sendte vi syklene med trailer til Munchen og bodde ei uke på hotell ved Bolzano og kjørte alle disse stedene og noe mer på den uka før vi returnerte til Munchen..
Vi gjentar dette i år med ei uke i Arabba.
I Dolomittene er det et utall av fine ruter...
Ikke ha for dårlig tid-det går saktere enn en skulle tro i snittfart når en skal oppleve litt.
Kan også være greit å legge inn litt slækk for "tresmak" og dårlig vær.
Husk også på at en del strekker er stengt for MC spesielt i helger og enkelte andre dager...
Det kryr av sykkelister og bobiler i ferietiden.

https://bvdm.de/aktuelles-und-veranstal ... perrungen/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av AJ »

Hei Diameetus, velkommen hit til oss på MCsiden.no :vs

Ser at du ikke har plottet inn Timmelsjochpasset.
Her har jeg kjørt to ganger og gjør det absolutt gjerne igjen :yeyeye !

Mer om Timmelsjoch her:

https://www.timmelsjoch.com/en/

God planlegging videre med turen din! Med fint vær blir det ganske sikkert en opplevelse du sent vil glemme :D .

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av ZZR-Erling »

Der ut til at du dropper Dolomittene, hmm

ZZR-Erling

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 11 mar 2019, 23:04 Hei Diameetus, velkommen hit til oss på MCsiden.no :vs

Ser at du ikke har plottet inn Timmelsjochpasset.
Her har jeg kjørt to ganger og gjør det absolutt gjerne igjen :yeyeye !

Mer om Timmelsjoch her:

https://www.timmelsjoch.com/en/

God planlegging videre med turen din! Med fint vær blir det ganske sikkert en opplevelse du sent vil glemme :D .

:yeyeye

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av pingvin »

Foreslår å kjøre Bayrischell-Kufstein, veldig fin "oppvarming" til Alpene:

Bilde

Som nevnt du MÅ innom Dolomittene:

Bilde

Har ruten din slått litt krøll på seg for vestlige deler? Forslag i rødt. Ofret Bavia og Timmelsjoch, begge topp pass men får ikke alt. Og veiene rundt St.Moritz/Davos er kanonbra. Og må jo ha med Stelvio. Veien om Ischgl, Sivretta Hochalpenstrasse er en av mine favoritter. Og veien vestover fra Imst (Hahntennjoch om husker riktig) er kjempefin avslutning før kommer tilbake i lavlandet:

Bilde

ELLER kjøre Gavia til Bormio som vist på ditt kart og ta 2 overnattinger der. Da kan du kjøre veier rundt St.Moritz/Davos på rundtur på "hviledagen" og kjøre Stelvio mot Merano og så over Timmelsjoch. misser da Silvretta (Ischgl) men får med både Gavia og Timmelsjoch.

Bare forslag selvfølgelig, alt som ser krøllete ut på kartet er bra :thumleft

Ta gjerne en ekstradag i Dolomitten og evt Bormio (da kan du ta Gavia på dagstur), deilig å kjøre uten bagasje en dag. Og buffer for dårlig vær, mekansike problemer...eller om bare vil ha en hviledag.

25 mil er nok for de fleste i Alpene, la opp til 35 mil i "gamle dager" men da er du over snittet kjørekåt.

Overnatting null problem, vi har dratt 20stk på tur og får stort sett treff på første hotellet. Dvs. har stort sett funnet på hotels.com siste årene. Med noen unntak som Zell am See og Garmisch i august...men pleier å ordne seg.
Sist redigert av pingvin den 12 mar 2019, 07:40, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av fjs »

Hør med de du skal leie sykkel av, er et par av de som opererer med at du er nødt til å ha hatt lappen i x år osv :D Kjipern å komme ned dit så får du ikke leie sykkel fordi du nettopp har tatt lappen.

Diameetus
Innlegg: 5
Registrert: 11 mar 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet 2008

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av Diameetus »

Mye gode tips her!
Jeg skal se gjennom og oppdatere ruten min i kveld. Utrolig spennende å se og gå gjennom alle veiene som er rundt omkring!

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av APettersen »

FB_IMG_1552402328070.jpg
Timmelsjoch Hochalpenstraße huskes som et helt ålreit fjellpass. :D
Det var i løpet av denne turen som nysgjerrigheten på mc fikk bein å gå på :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Diameetus
Innlegg: 5
Registrert: 11 mar 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet 2008

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av Diameetus »

Da har jeg oppdatert ruten etter mange gode innspill!

https://tourstart.org/tour/Alpene_2019_ ... 0b0e4f2c11

Føler at vi absolutt er på rett vei her! Er også greit med tanke på at man er på skuddhold til Munchen så og si hele veien, slik at dersom man vil korte ned turen ved å overnatte en ekstra dag så er dette fult mulig.

Til sist vil jeg bare få gi litt ros til www.tourstart.org, har vært veldig enkel å jobbe med i planleggingen!

Kom gjerne med flere tips og innvendinger!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av AJ »

Helt enig i din vurdering av tourstart.
Har brukt dette selv på mange kartreiser :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av KawaKjetil »

Alpene er knall. Bruk hotells.com eller lignende. Og opplev Dolomittene, 4-5 dager der går helt fint :thumleft

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av chromecast »

Det er ca. 300 pass der nede, kan garantere at du ikke rekker en brøkdel av dem på en tur. Så bare dra ned og begynn å bli kjent med å kjøre i Alpene, hvis du liker det vil du garantert reise nedover flere ganger, og det er bare å velge en ny "region" neste gang med nye flotte opplevelser.
Har selv kjørt rundt 150 forskjellige pass i Alpene i følge kjøredagbøkene mine, og der er fremdeles mye jeg håper å få kjørt. Enkelte pass er vel verdt å passere flere ganger, gjerne motsatt veg siden det er en annen opplevelse da.. Jeg er langt fra mett, har stadig nye planer på gang, og en del av de flotteste opplevelsene har jeg funnet langs veger som verken er veldig trafikkert eller mye omtalt.
Bare reis ned og begynn å oppdage Alpene :)

PS: jeg har gjerne minst 3 uker på tur når jeg saler på og drar. Litt privilegert sikkert som kan ta både en og to slike langferier på to hjul hver sommer... Bestiller aldri overnattinger før på ettermiddagen via booking.com. Bytter lett planer etter værmeldingene også.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av pingvin »

Blir bra tur :thumleft Par forslag til:

Før Cortina, dra heller om Misurina, en av verdens vakreste plasser! Og etter Cortina, dra opp pso Giau, er en høydare selv til Dolomittene å være :O

Bilde

Veien du har før Bolzano var kjempefin før, smal vei gjennom canyon. Nå er veien utbedret (les: ødelagt) med masse overbygg...og mye mer trafikk som resultat :sorry Så om tiden tillater, dra heller over Pso Nigra. Etter Bolzano om du ser du har tid, ta evt omveien vist under, fine veier og mye bedre enn å ligge i kø på hoivedveien til Merano (gjerne i tropevarme):

Bilde

Du må få inn Silvretta Hochalpenstrasse opp til Ischgl, høydare og best å kjøre østover, 1000 hårnåler opp og flott dal å kjøre ned med mer åpne svinger. Ta veien om Namlos etter Hahntennjoch og om du har mer å gi, kjør mellom småsjøene nord for Garmisch, en del fine svinger men kan være litt trafikk:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av JanK »

pingvin skrev: 12 mar 2019, 21:48 Blir bra tur :thumleft Par forslag til:

Før Cortina, dra heller om Misurina, en av verdens vakreste plasser!
dette kan jeg bekrefte

Bilde

Svar