Fotokurs - få plasser igjen

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Fotokurs - få plasser igjen

Legg inn av Joachim »

Hei folkens, nå er alt på plass og det er klart for påmelding. Til de som ikke var med på den første diskusjonen, les denne: https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=12390

Påmelding til kurset skjer her: http://kurs.foto.no/kamera-og-motorsykk ... er-pa-tur/

Morten Hvaal holder kurset, som går lørdag 21. april fra kl. 11:00 til 16:00.

Morten er internasjonalt anerkjent fotograf og en erfaren motorsyklist. Han vil ta opp grunnleggende fototeknikk og utstyr, motiver, lys, visuell historiefortelling, hva bør vi ha med på tur og hvordan bør fotoutstyret sikres. Proff-knep for å få wow-faktoren høy er med, og ikke minst: hvordan tar vi bedre bilder av sykkelen - eller syklene.

Det er plass til 20 deltakere. Jeg håper det blir fullt. Så vil jeg rette en takk til Foto.no som har stilt lokaler til disposisjon. Adressen er Dronning Eufemias gate 12 i Bjørvika, inngangen er fra en liten tverrgate mellom denne og Trelastgata.
Sist redigert av Joachim den 03 apr 2018, 09:59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotokurs - klart for påmelding

Legg inn av Bjerknez »

Er dette fotokurs for litt viderekomne, eller snakker vi "her har du blitsen"?

For dere som ikke har tenkt dere på kurset, så har jeg noen uhyre enkle tips til generelt gode bilder av sykkelen:

1. Ikke ta ovenfra og ned bilder. (Gå ned på huk, eller legg deg gjerne på bakken)
2. Prøv og ikke få med for mye forstyrrelser i bakgrunnen.
3. Ikke ta bilder i motlys (hvis du ikke vet hva du driver med og hvilket resultat du vil ha)
4. Kjøp et anstendig fotoapparat. Et bra kompakt kamera med respekt for seg selv koster fort 5.000,-
5. Ta bilder i raw format. (Lightroom anbefales som bilderedigeringsprogram)
6. Når bildene er tatt (spesielt i raw format) så må de redigeres!
7. Vær selektiv når du deler bilder og ikke kast alle opp i skyen og del med alle. Plukk ut dine favoritter og legg litt jobb i det.
8 God påske til alle :)

Ta også en titt her:
https://bjerknez.no/ta-bedre-bilder-pa-mc-turen-6960/

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fotokurs - klart for påmelding

Legg inn av Juicebox »

Ja, det handler også like mye om når man skal gi seg med redigeringen. Kan fort se unaturlig ut(hvis du ikke vet hva du driver med og hvilket resultat du vil ha).
For meg så syns jeg ikke raw er noe man skal bry seg så mye om. Tror jeg har aldri brukt raw og jeg syns bare at det bare bruker opp plass. Er lettere å dele og vise andre vanlige bildefiler før de blir redigerte. Jeg bruker for det meste PS når jeg redigerer, og her føler jeg at jeg har ganske stor frihet på redigeringen.

Kurset høres interessant ut! Har aldri hatt noe problemer med å ta bilder når jeg bare tar bilder som jeg selv syns ser kult ut, men det hadde vært greit å vite hva som gjør et godt bilde bra!

Morten Hvaal
Innlegg: 2
Registrert: 08 jan 2018, 23:18
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 1000 2015

Re: Fotokurs - klart for påmelding

Legg inn av Morten Hvaal »

Hei!
Med maks. 20 deltagere blir det mulig å tilpasse innholdet etter individuelle behov, slik at alle får med seg noe nyttig på veien videre, og får bedre bilder av det de finner der. Vi snakker bare teknikk når det er nødvendig; akkurat som med mc-kjøring er øynene og hjernen like viktige som kameraet eller motorsykkelen. I min jobb som fotograf er det bare én ting som teller: å få tatt bildet før motivet forsvinner. Da er ofte det enkleste det beste.

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Fotokurs - få plasser igjen

Legg inn av Joachim »

Hei all, påsken er vel overstått og mange har fått ut syklene sine. Nå er det mindre enn tre uker til fotokurset som Morten Hvaal holder hos Foto.no lørdag 21. april. I dag tidlig var det 14 påmeldte, det betyr at det kun er få plasser igjen. De som gjerne vil lære å ta bedre bilder fra turene bør melde seg på - snart er det fullt.
Her kan du melde deg på: http://kurs.foto.no/kamera-og-motorsykk ... er-pa-tur/

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Fotokurs - få plasser igjen

Legg inn av Canutus »

Fikk dessverre ikke anledning til å ta dette fotokurset, men hadde vært interessant å høre om erfaringene fra noen som var der, og da gjerne litt om forkunskaper, forventninger, og hva sitter du igjen med når ting har sunket inn litt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotokurs - klart for påmelding

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 15 mar 2018, 16:35 Ja, det handler også like mye om når man skal gi seg med redigeringen. Kan fort se unaturlig ut(hvis du ikke vet hva du driver med og hvilket resultat du vil ha).
For meg så syns jeg ikke raw er noe man skal bry seg så mye om. Tror jeg har aldri brukt raw og jeg syns bare at det bare bruker opp plass. Er lettere å dele og vise andre vanlige bildefiler før de blir redigerte. Jeg bruker for det meste PS når jeg redigerer, og her føler jeg at jeg har ganske stor frihet på redigeringen.

Kurset høres interessant ut! Har aldri hatt noe problemer med å ta bilder når jeg bare tar bilder som jeg selv syns ser kult ut, men det hadde vært greit å vite hva som gjør et godt bilde bra!
Hele poenget med bilderedigeringen er å gi de som ser på bildet den følelsen du selv hadde når du så motivet. Øynene har en ganske unik og dynamisk måte og kontrollere lys på. Står du og ser ut over Geirangerfjorden i solskinn så har du sikkert opplevd at bildet du tok ikke viser det samme som du så. Lyset blir flatere og eller mørke områder blir vasket bort etc.

Da må man ty til redigering, og har man da tatt bilder i jpg og ikke RAW så har man devsrre ikke mye å gå på når man skal hente detaljer. Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor noen velger å ikke ta bilder i RAW format så lenge man har muligheten og et oppegående kamera.

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Fotokurs - få plasser igjen

Legg inn av Joachim »

Canutus skrev: 02 mai 2018, 22:33 Fikk dessverre ikke anledning til å ta dette fotokurset, men hadde vært interessant å høre om erfaringene fra noen som var der, og da gjerne litt om forkunskaper, forventninger, og hva sitter du igjen med når ting har sunket inn litt.
Selv var jeg godt fornøyd og lærte en god del. Fruen var enda mer fornøyd, og det er mitt inntrykk at de som var der fikk utbytte. Morten fikk mye sprøsmål og det var interessante diskusjoner. Det ble ikke fulltegnet, vi var vel 9-10 deltakere tror jeg. Morten gikk gjennom mye av det som som er grunnleggende for fotografering, men alt ble satt inn i en mc-sammenheng. Han brukte storskjerm og viste en rekke bilder, han hadde blant annet en serie av en Harley som skulle ut på finn.no. Sykkelen var flyttet litt rundt, og skarpt sollys fallt fra litt forskjellige vinkler. Det var ypperlig pedagogikk å få se en og samme sykkel i mange varianter. Noen av bildene ville nok ikke trigget en eneste kjøper, mens andre fikk sykkelen til å fremstå helt nydelig.
Vi fikk se en liten videosnutt der han ble rygget ned og et par videosnutter som viste hvordan et action kamera kan brukes.
Han snakket litt om utstyr, sikring. Hans egen sykkel var tatt inn i lokalet, og det var noe snakk om fester, mest RAM mount. Litt om alt.

Som sagt i starten: jeg fikk utbytte. Det meste av det som kom frem kan man lese seg til, men det er nå engang noe helt annet å være ansikt til ansikt med en som virkelig kan, å kunne stille spørsmål for å utdype noe eller forklart noe en ikke riktig forstår. For meg har det en verdi. Dette burde nok en og annen mc-klubb landet rundt vurdere å gjøre i egen regi.

Foto.no som stilte lokalene til disp hadde også gjort klart noen prisavslag og tilbud på fotoutstyr, jeg vet ikke om noen kjøpte. Takk til både Foto.no og til Morten.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fotokurs - klart for påmelding

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 03 mai 2018, 06:26
Juicebox skrev: 15 mar 2018, 16:35 Ja, det handler også like mye om når man skal gi seg med redigeringen. Kan fort se unaturlig ut(hvis du ikke vet hva du driver med og hvilket resultat du vil ha).
For meg så syns jeg ikke raw er noe man skal bry seg så mye om. Tror jeg har aldri brukt raw og jeg syns bare at det bare bruker opp plass. Er lettere å dele og vise andre vanlige bildefiler før de blir redigerte. Jeg bruker for det meste PS når jeg redigerer, og her føler jeg at jeg har ganske stor frihet på redigeringen.

Kurset høres interessant ut! Har aldri hatt noe problemer med å ta bilder når jeg bare tar bilder som jeg selv syns ser kult ut, men det hadde vært greit å vite hva som gjør et godt bilde bra!
Hele poenget med bilderedigeringen er å gi de som ser på bildet den følelsen du selv hadde når du så motivet. Øynene har en ganske unik og dynamisk måte og kontrollere lys på. Står du og ser ut over Geirangerfjorden i solskinn så har du sikkert opplevd at bildet du tok ikke viser det samme som du så. Lyset blir flatere og eller mørke områder blir vasket bort etc.

Da må man ty til redigering, og har man da tatt bilder i jpg og ikke RAW så har man devsrre ikke mye å gå på når man skal hente detaljer. Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor noen velger å ikke ta bilder i RAW format så lenge man har muligheten og et oppegående kamera.
Yes, stemmer dette med lyset og menneskets øyne. Sier ikke at det er galt å redigere bilder, noe jeg gjør ofte, det er bare jeg som ikke vet bedre ang raw og har lite erfaring da jeg ikke bruker det så ofte som andre og dermed ikke velger å ta bilder i raw for å spare plass. Som sagt så bruker jeg PS(Photoshop) når jeg jobber med bilder og der kan jeg manipulere alt mulig med en vanlig jpegfil.
Men tilbake til selve redigeringen, det jeg prøvde å si var bare at man må vite når man burde stoppe, feks ikke overeksponere ting og tang om man vil ha et naturlig bilde, om man ikke vil ha et dramatisk bilde da ;)
Etter min erfaring så burde man vite hva man er ute etter først før man begynner å redigere et bilde, kan fort sitte i timesvis bare for å redigere ett enkelt bilde :P
Jeg er på ingen måte en ekspert så jpeg holder i massevis for meg :scratch

Svar