Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 31 jan 2018, 07:03 Intercom klarer jeg meg fint uten. Det vil si, jeg har intercom men det er for avspilling av musikk etc. Å prate med andre mens jeg kjører er ikke noe som trigger meg. En oppsummering av etappen og ting som har skjedd underveis kan vi jo prate om når vi stopper.
Enig med deg!!

Dersom man kjører tur sammen og "gjør det rett", altså kjører etter den gode gamle regelen for kolonnekjøring i forsvaret, der alle i følget følger med sykkelen bak seg går alt greit uten å benytte intercom!

Synes denne formen for kjøring fungerer utmerket, og farten justerer seg automagisk av seg selv!
Dette forutsetter selvfølgelig at førstemann er en rutinert fører og greier å holde jevn fart og finner en hastighet som passer alle.
Er han ikke det kan det bli fryktelig masete, og gi mye jaging opp og ned i hastighet!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Fidel »

kvase. skrev: 31 jan 2018, 01:29
Fidel skrev: 31 jan 2018, 01:03 Aller, aller helst alene (eller med kona), men på skauturer vil jeg helst kjøre med litt selskap - kjipt å bli liggende i ingenmannsland hvis uhellet skulle være ute. Vurderer imidlertid å skaffe meg en sånn tracker eller hva det heter, så jeg kan kjøre stort sett aleine også i skauen.
https://locatoweb.com/no
Men krever ikke denne at du har en eller annen form for mobilforbindelse? Jeg har kjørt litt for mye i områder uten dekning til at jeg tør stole på dette. Tenkte mer i retning av en sånn Spot eller hva de nå heter?
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av pingvin »

Mange anbefaler Garmin InReach istedenfor Spot. Google for pros/cons men kjøpte selv InReach. Har SOS knapp som sender nødsignal til base i USA (tror jeg), de tar kontakt med nærmeste politimyndighet og gir koordinater. Virker over hele verden så lenge ser himmelen, bruker Iridium-satellittnettverket ref link over.

Kan sende/motta meldinger pr email og sms, enten med å knote meldinger direkte på apparatet eller parre med smartphone. Skriver bare korte meldinger så spart på strømmen ved ikke å parre. Men går minst 3-4 dager mellom hver lading når skrur av om natten. En annen greie er at tracker hvor du har kjørt så kan gå inn etterpå å se hvor en har vært. Ganske grov, i hvertfall med "turistabbonementet" jeg har. Også kjekt at kan ha betaling for en måned om gangen så bare terminerer når ikke på tur. Jeg valgte den uten navigasjonsmuligheter da rimeligere og uansett har GPS.

Brukte den i Namibia i april, var 4d helt uten mobil/nett av noe slag så sendte melding til konemor hver dag at alt var OK :vs Nå hadde de som arrangerte turen uansett med satelitt telefon så slik sett ikke høyst nødvendig. Hadde også med til Marokko og Island i forfjor. Hatt med noen ganger når kjørt alene offroad i Norge.

https://www.fjellsport.no/catalogsearch ... ?q=inreach
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av kvase »

Sikkert på havet å sikkert i de fleste innland er VHF wåkitoki
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøpte meg denne spot saken for noen år siden for å logge mc turene mine. Makan til tull har jeg nok sjelden kjøpt. Den tagger meg for langsomt, den er et helvete og få til å virke skikkelig og den hang seg ofte. Jeg sendte den i retur etter en ukes tid og fikk tilbake pengene.

Jeg hadde også en slik håndholdt Garmin. Bare skjiten det også. Veldig komplisert i bruk og et håpløst menysystem. Er nok mer beregnet for fotturer i fjellet.

Mobilen og en passende app er det som fungerer best synes jeg. Men så kjører jeg steder det stort sett befinner seg mennesker innenfor umiddelbar nærhet skal sies. Skal man så langt ut i bushen at mennesker ikke er å oppdrive samt at mobildekningen er borte så ser jeg poenget, men skal du så langt ut i bushen altså?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg liker å kjøre alene, og jeg liker å kjøre med en kamerat eller tre innimellom. Det er dog såpass stort sprik i sykkeltyper st det fort blir litt kjedelig. Min vil gjerne marsje i 110. Andres føles forferdelige og slitsomme i slike hastigheter. En kollega har VFR, stortrives på en svingom med han, det går radig, det er dynamisk og vi er samstemte.

Har vært på turer med jobben. Som regel en gruppe på rundt 10 pers. Dette går helt fint. De som liker å gasse ligger først, så kommer baktroppen.
Intercom har jeg også, SRC-systemet til Schubert.
Hører på musikk på lengre, kjente og kjedelige transportetapper. En kollega har også SRC, så vi linker oss vanligvis opp på den ene kanalen. Så streamer vi musikk begge to, men kan med enkelhet avbryte hverandres stream når som helst. Formidle det som skal formidles også på med streaming igjen. Har vært meget nyttig også en gang da han kjørte i baktroppen og 5-6 sykler ikke visste veien. Da ringte han meg og jeg forklarte veien mens vi kjørte. Etterhvert tok baktroppen igjen følget ila. 20 min. Da slapp vi å stoppe og vente, eller videre misforståelser etc.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 31 jan 2018, 18:02Skal man så langt ut i bushen at mennesker ikke er å oppdrive samt at mobildekningen er borte så ser jeg poenget, men skal du så langt ut i bushen altså?
Ja, dette Fidel sier:
Fidel skrev: 31 jan 2018, 01:03Vurderer imidlertid å skaffe meg en sånn tracker eller hva det heter, så jeg kan kjøre stort sett aleine også i skauen.
Bra dekning langs veiene men uti skauen er det mye dårlig dekning. Går man på nebbet alene og brekker beinet er man stuck hvis ikke mobildekning. Om man ikke har satelitt tracker. Men enig i at ikke for folk flest, bruker aldri på asfaltturer eller i Norge hvis kjører sammen med andre i skauen.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Grendel »

Som fersking har jeg ikke kjørt turer med andre enda. Da ser jeg bort fra langturen med kjørelærer. Jeg håper å å kunne du at jeg får noen gruppetuer i sommer. Jeg vil tro at jeg ikke er av de raskeste, men finner jeg noen som delet min fart oh kjøestil, så er delt glede dobbel glede.

Nå blir det hytte til sommeren, og jeg har bestemt meg for å dra tidlig fra jobben de dagene vi skal dit!

Uansett så treffer man alltid hyggelige mc-folk.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av raster »

Bedre med solotur enn ingen tur er mitt motto. Drar ut oftere enn mine døgenikter av turvenner enten det er på to hjul, to ben i fjellet eller i kajakken. Har derfor skaffet en Fast find PSB, som jeg håper jeg aldri vil trenge. Ett trykk betyr leteaksjon. En må registrere seg og betale en liten årlig "forsikringspremie" til post og teletilsynet.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Juicebox »

Jeg syns intercom løftet kvaliteten på gruppekjøringa betraktelig. Det er mye bedre å ha muligheten for å snakke med hverandre når man ikke trenger det enn å ikke ha muligheten for å snakke med hverandre når man trenger det. Håper det gir mening. Man sparer mye tid, slipper å skrike til hverandre, vifte med armer og ben og generelt syns jeg det blir mindre stress.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av FredrikE24 »

Juicebox skrev: 31 jan 2018, 22:24 Jeg syns intercom løftet kvaliteten på gruppekjøringa betraktelig. Det er mye bedre å ha muligheten for å snakke med hverandre når man ikke trenger det enn å ikke ha muligheten for å snakke med hverandre når man trenger det. Håper det gir mening. Man sparer mye tid, slipper å skrike til hverandre, vifte med armer og ben og generelt syns jeg det blir mindre stress.
Jepp, helt enig. Har la oss kalle det "nøkkelpersoner" i en stor gruppe en link, så går alt så mye bedre :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av FredrikE24 »

Juicebox skrev: 31 jan 2018, 22:24 Jeg syns intercom løftet kvaliteten på gruppekjøringa betraktelig. Det er mye bedre å ha muligheten for å snakke med hverandre når man ikke trenger det enn å ikke ha muligheten for å snakke med hverandre når man trenger det. Håper det gir mening. Man sparer mye tid, slipper å skrike til hverandre, vifte med armer og ben og generelt syns jeg det blir mindre stress.
Jepp, helt enig. Har la oss kalle det "nøkkelpersoner" i en stor gruppe en link, så går alt så mye bedre :thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Dansekris »

Jeg kommer litt sent til festen her, men tenkte å dele min erfaring også.

Jeg var på langtur aleine i fjor sommer. Kjørte til Nordnorge og så Sverige ned igjen. Hadde ti kjøredager og seks hviledager på Evenes med kjæreste/venner. På det tidspunktet hadde jeg kun kjørt og hatt lappen i en sesong. Som noen allerede har vært inne på, så står man selv ansvarlig for potensielle flotte opplevelser, og skal man alltid være avhengige av andre blir det ofte ikke tur i det hele tatt. Jeg er godt vant med å være aleine. Hadde nesten en måned i utlandet aleine på jobbreise i fjor, så har blitt ganske egenrådig tross ung alder. Det er en god egenskap å kunne kose seg aleine!

Det som er fint med å reise aleine på tur er at alt blir på egne premisser. Det kan være utrolig deilig når man har med seg mye pikkpakk og skal være borte lenge. Med mindre man har superflaks har man ikke venner/turkamerater med samme innstilling og preferanser som en selv, og da blir det mange kompromisser along the way. Men igjen, er man gode venner/kjærester er det selvsagt både fint og morsomt å ha noen å dele opplevelsen med. Det merka jeg at jeg til tider savna, særlig da jeg kjørte inn på en busslomme etter å ha kommet av ferga til Moskenes kl ett om natta. Skyfri himmel og midnattsol etter et lavtrykk som hadde fulgt meg siden Oslo. Det er et minne jeg veldig gjerne skulle delt med noen! Kjøreturen fra fergeleiet til og inn til Leknes er noe av det mest magiske jeg har opplevd!

Samtidig ga det meg en enorm mestringsfølelse å være på en såpass lang tur mutters aleine. Det er noe klisjeaktig fint over en mann og sin motorsykkel mil etter mil på landeveien.

Har man adventure-genet i seg er lange aleneturer antakeligvis det beste i verden. Jeg har litt av begge deler, så jeg setter pris på egne prosjekter og turer med gode venner. Jeg foretrekker dog helst at man bare er to, maks tre. Ikke helt min stil å reise et følge sammen. Jeg vil kunne stoppe å pisse uten at det må organiserer noe særlig.
Intercom er et must når man er flere på tur! Særlig når man kjører gjennom ukjente byer eller er usikker på hvor man skal. Min erfaring er at man prater mest i starten, så blir det stille helt til man nærmer seg destinasjonen.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Elruts84 »

Morsom tråd dette :thumleft

Selv foretrekker jeg å reise alene. Kan kjøre mitt eget tempo slik jeg selv ønsker det.

Kjører ofte alene på lokal og dagsturer men har kjørt Lindesnes - Nordkapp alene. Fantastisk tur. Litt av det å være på tur på MC er at en treffer mange likesinnede på veien. Jeg møtte MC folk fra Norge, Italia, Tyskland, Østerrike, Australia, Spania og mye mye fler. Kommer lett i snakk med alle og alle har liksom en felles lidenskap.

Den ene hytten jeg tok inn på kom en franskmann bort til meg når jeg parkerte sykkelen. Han lurte på om jeg ville komme på en «drink» på kvelden med han og familien. Der var det han, kona og dattera som var på MC tur. Det ble en meget hyggelig prat med veldig koselige folk.

Traff og kjørte en time og to sammen med 10 MCister som var på vei til Nordkapp samtidlig. Det var tysk politi som hadde en Klubb tur. Disse kom tilfeldig innom en rasteplass jeg satt og spiste. Så var praten igang. Veldig kjekt.

Kjekt miljø, kjekke folk.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar