Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av AJ »

Kanskje et tema som vekker til live både gode og mindre gode, endog dårlige minner og erfaringer,som man kanskje ikke vil bli minnet på...?

Det får så være.
Jeg tar likevel sjansen på å lage en tråd om dette.
Mange velger kjøreselskap med en eller flere på lenge turer i inn- og utland og har ulike erfaringer med dette.

Så spørsmålene i denne tråden tråden er enkelt og greit: hva foretrekker du?
Og hva er fordelene og ulempene, slik du ser det ut fra egne tanker, vurderinger og erfaringer, med å kjøre mutters alene eller sammen med en eller flere andre på lengre turer?

Del erfaringer og kjøre debatt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av pingvin »

Har egentlig ikke noe problem med å kjøre alene, synes deilig av og til men mest ettermiddagsturer i nærområdet.

Første gang var i Alpene i 2004 kjørte jeg 2 uker alene (riktignok med 2 uker pause i Cannes med innlagte kjøredager :thumleft ), greit på dagen, blir mye mil da grenser for hvor lange pauser gidder å ta alene. Men kveldene blir fort lange. De fleste kjører i gruppe og er litt nok med seg selv så begrenset hvor mye kom i snakk med andre. Mulig jeg som er asosial... :sorry

Siden kjørt i grupper, liker 3-5 stk, mange nok til at liten gjeng, få nok til at lett å få med alle. Er nok ingen ensom ulv, for meg er det sosiale like viktig som kjøringen :vs

EDIT: Men OBS, alle må kjøre i ca samme tempo og ha samme innstilling til hva som prioriteres (kjøring, sightseeing...) ellers blir det fort sur stemning :evil
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Haugstua
Innlegg: 4
Registrert: 18 jan 2018, 16:39
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB 600 2006

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Haugstua »

Alt kommer ann på hva slags tur man legger ut på.
Alene slipp man å ta hensyn til andre man er sammen. Kjøre i tempo man føler for. Ulempe ingen å dele opplevelse med eller om det skal hende en ulykke så er d ingen som du kjenner rundt deg.
Liker å se rundt meg når jeg kjører i mitt tempo, ikke ligge å jage turtall eller fort frem.
Nyter opplevelsene man ser på tur.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av kjellv »

Jeg trives veldig godt aleine på lengre turer. Da kan jeg bestemme alt selv, og gjøre som jeg vil. Jeg legger sjelden detaljerte planer, jeg vet at planene fort endrer seg likevel. Planlegger oftest neste dag når jeg har satt meg grundig inn i værmeldingene om kvelden, men kan likevel plutselig ombestemme meg i første veikryss neste morgen. Aleine stopper jeg og tar pauser når det passer meg, og kjører videre når jeg synes pausen er over.
Jeg trives også veldig godt på tur sammen med andre, men det må nesten være folk jeg har kjørt noen kortere turer sammen med før. Det er fryktelig slitsomt å kjøre sammen med folk som har en helt annen kjørestil enn deg selv. Noen klarer ikke å kjøre forbi en bensinstasjon eller rasteplass uten å stoppe, og har de stoppet så klarer de knapt å komme seg i gang igjen. Andre klarer ikke å stoppe noe sted, de er kun opptatt av å klare flest mulig mil på et døgn.
Men er kjørestil omtrent lik, så er det kjekt å ha selskap også. Da er det folk jeg trives sammen med, og det gjør jeg med de aller fleste. Men det er også folk som er innstilt på å kjøre mer enn og ha pauser, kjører noenlunde etter fartsgrensene, og har ingen problem med å stoppe/vente hvis en i følget ser noe han vil stoppe og f.eks fotografere. Jeg trives heller ikke sammen med folk som tydelig viser mangel på respekt for trafikkregler eller naturlover, men trives heller ikke sammen med folk som blir veldig hengende etter dersom det er et område med morsomme svinger. Begge disse kan man risikere å finne igjen på feil side av autovernet. Den ene fordi han overvurderer egne ferdigheter, den andre fordi han ikke behersker verken sykkelen eller veien.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av AJ »

Kunne trukket fram flere turerfaringer, men nevner spesielt denne:

Jeg slang meg spontant med på en tur til Italia september 2016 sammen med en danske, som er gift og bosatt i Norge.
Det ble en bra tur.
Min danskfødte kjørekompis vegret seg ikke for lange – flere hundre km. dagsetapper – men tok hyppige røykepuser underveis. Noe jeg ikke trengte, men som jeg likevel satte stor pris på...

Det faktum at kjørekompisen, som tidligere hadde jobbet i Tyskland med å frakte vindmølledeler, snakket godt tysk, var absolutt en ting jeg satte stor pris på.

Vi hadde ingen form for uenigheter eller konflikter underveis og jeg tror jeg kan si vi trivdes godt i hverandres selskap og kjøremønster på turen.
Vi overnattet på de samme hotellene, i hvert vårt rom, og kjørekompisen var alltid tidligere oppe pga. av sine røykevaner. Han gjorde seg også tidligere ferdig med frokost og lunsj, uten at jeg opplevde dette som noe stress med å komme oss videre.
I det hele tatt en svært trivelig tur med en trivelig, blid og veldig hyggelig motorsyklist, som jeg uten tvil kunne tenke meg å dra på tur med igjen, om anledningen byr seg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av KawaKjetil »

Kjører mye ilag med andre, og noen ganger aleine. Som nevnt her er fordelen å kjøre aleine at en bestemmer alt selv. Hotell, pauser og hvor en vil kjøre og hvor langt og hvor fort. Finner en de perfekte turkameratene syntes jeg 2-4 deltakere er nok dersom en har likt kjøremønster.
Kjører mye turer med en klubb her i vest med alt fra 2-3 til 20 sykler, og der er det stor spredning. Noen liker å kjøre fort, andre ligger alltid bakerst. Noen er veldig sosiale på kvelden, mens andre trekker i hi etter middag. Mtp det sosiale på kveldene er det jo kjekt å være flere.

Som person kommer jeg alltid i kontakt med folk. Ser faktisk litt frem til å ture rundt aleine i sommer, noe jeg har gjort ca en uke hvert år. Har jo telefon om det skulle bli kjedelig - hehe.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av kvase »

Ja takk begge deler men forbeholder meg retten til å trekke meg ut av det sosiale da jeg blir bare sittende å lytte for det meste
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av pingvin »

Ofte jeg som arrangerer turer vi drar på. Fordelen er at inviterer kompiser vet er greie å ha med og kjører omtrent som meg selv, og jeg bestemmer rute/destinasjoner, hoteller, transport etc. Sender ut invitasjon og sier at slik blir det så slipper diskusjoner (sa jeg var asosial). Tar i mot innspill men forbeholder meg retten til å bestemme hvilket valg vi tar.

Bruker faktisk mindre tid på å gjøre alt selv en ørten møter/diskusjoner og koordinering av hvem som gjør hva. Demokrati er ineffektivt (mindretallsregjering anyone?), diktatur ruler :crazy:
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Fidel »

Aller, aller helst alene (eller med kona), men på skauturer vil jeg helst kjøre med litt selskap - kjipt å bli liggende i ingenmannsland hvis uhellet skulle være ute. Vurderer imidlertid å skaffe meg en sånn tracker eller hva det heter, så jeg kan kjøre stort sett aleine også i skauen.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av kvase »

Fidel skrev: 31 jan 2018, 01:03 Aller, aller helst alene (eller med kona), men på skauturer vil jeg helst kjøre med litt selskap - kjipt å bli liggende i ingenmannsland hvis uhellet skulle være ute. Vurderer imidlertid å skaffe meg en sånn tracker eller hva det heter, så jeg kan kjøre stort sett aleine også i skauen.
https://locatoweb.com/no
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

ZZR-Erling

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av ZZR-Erling »

Foretrekker alene eller 1 til 2 andre motorsyklister som er flinke å kjøre, kan beherske seg å holde plassen og liker å kjøre rundt 10 mil mellom hver stans under transport. Å kjøre mange i lag er oftest synonymt med at noen grisekjøring, tar hårreisende forbikjøringer, tar aaaalt for mange stopp eller det blir uenigheter om ruta, kjørestil etc

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Bjerknez »

Det å kjøre tur samens med flere er sosialt og hyggelig til tider, men slett ikke alltid. Å kjøre samens med folk som konstant holder fartsgrensen på nåla og sjelden eller aldri kjører forbi biler for å holde en "jevn flyt" er demotiverende og direkte kjedelig. Så jeg prøver og holde meg unna regelryttere med gul vest og touringsykler (uten at jeg setter disse i noen bås. Les med litt ironi)

Etter noen sesonger i erfaringsbunken så har jeg funnet hvem som passer min kjørestil best og så lenge dette klaffer kan jeg kjøre jorden rundt samens med den personen.

Jeg synes også det er behagelig (når det begynner å bli kjedelig) og kjøre forbi partneren til tider for å slå seg løs litt. Jeg håper også jeg kan stole på at den som kjører bak meg gjør det samme. Kjenner man verandre godt så bør man ikke se på dette som noen "provokasjon" eller "kamp". Det handler bare om å være litt fleksibel og ha det litt gøy på tur.

Det absolutt værste jeg vet er å stoppe for mye. Noen skal stoppe og ta et bilde hver andre mil og da kjenner jeg at tolmodigheten rakner. Jeg liker og kjøre rundt 10 mil, så kan man heller ta det litt piano etter bensinfyllingen og sparke litt dekk.

Det å kjøre samens med 20 andre på tur hvor man ikke kjenner halvparten av de som er med er ikke helt meg har jeg funnet ut. Det synes jeg er regelrett kjedelig. Med så mange på tur blir det mange personligheter med tanke på kjørestil og det blir mye rykk og napp samt ujevn kjøring. Man kjører regelrett i "tog".

Det beste er å kjøre på tur med maks 3-4 andre med en god flyt og aktiv kjørestil. Å kjøre alene skal så absolutt ikke undervurderes. Jeg trives godt alene også.

Å kjøre samens med folk som vil vise hva dem kan er noe jeg også missliker sterkt. Forbikjøringer i kryss har jeg opplevd opp til to ganger av medlemmer i et følge jeg har vært med på. Den ene gangen var nok et rent uhell, men en av forbikjøringene skjedde kun for å holde tritt med følget foran. Jeg har sett nok av Youtube videoer for slike hendelser går fullstendig galt. Det er ikke noen konkurranse folkens!!!

Jada, jeg har gjort mine blemmer selv, men jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg ikke har vært bajass i et reisefølge.

Jeg husker jeg i fjor sommer svingte inn på Utladalen Camping, lesset av sykkelen, gikk inn på hytta, slo på laptopen, tok meg en pils og begynte på et blogginnlegg på verandaen. Helt alene! Akkurat der og da ønsket jeg å være litt alene. Men etter to tre pils så hadde det ikek gjort noe med en jeg kunne diskutert litt med :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Stian87 »

Har selv bare erfaring med å kjøre alene, kun et oar ganger på kortere turer har jeg kjørt sammen med andre. Det blir gjerne litt korte pauser alene og det hadde sikkert vært gøy å kjøre sammen med andre.

Et spørsmål, er det mange som bruker intercom når de kjører i selskap? Jeg liker å prate så jeg tenker det hadde vært hyggelig, men man er vel avhengig av å ha samme merke, eller?

Skulle gjerne kjørt litt mer sammen med andre, men jeg liker å kjøre litt, så blir pausene for lange eller hyppige hadde jeg nok kjeda meg. Merker gjerne det på onadagstreffene på tyrigrava
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av pingvin »

Tips hvis drar på tur med store grupper er å dele i mindre grupper på 4-5 personer med samme tempo når man kjører. Har tur med jobben hvert år hvor gjør dette, rundt 20 personer, og funker fint. Noen hopper litt grupper f.eks. fra "RR-gruppa" til "Seightseeing-gruppa" hvis de vil ha en rolig dag og det er helt OK.

Aldri brukt intercom, stort sett bra drillet de kjører med så går for det meste bra. Så lenge hver enkelt passer på mannen bak seg og stopper og venter ved kryss, skal det gå bra. Når kjører sykkel vil jeg hverken skravle, høre musikk og i hvert fall ikke ta telefonen, men det er meg da.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pluss/minus med tur alene eller sammen med en eller flere andre?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 31 jan 2018, 06:47 Har selv bare erfaring med å kjøre alene, kun et oar ganger på kortere turer har jeg kjørt sammen med andre. Det blir gjerne litt korte pauser alene og det hadde sikkert vært gøy å kjøre sammen med andre.

Et spørsmål, er det mange som bruker intercom når de kjører i selskap? Jeg liker å prate så jeg tenker det hadde vært hyggelig, men man er vel avhengig av å ha samme merke, eller?

Skulle gjerne kjørt litt mer sammen med andre, men jeg liker å kjøre litt, så blir pausene for lange eller hyppige hadde jeg nok kjeda meg. Merker gjerne det på onadagstreffene på tyrigrava
Intercom klarer jeg meg fint uten. Det vil si, jeg har intercom men det er for avspilling av musikk etc. Å prate med andre mens jeg kjører er ikke noe som trigger meg. En oppsummering av etappen og ting som har skjedd underveis kan vi jo prate om når vi stopper.

Når jeg kjører sykkel så trives jeg best i egne tanker.

Svar