Alpeferie - tips mottaes

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
KawaKjetil

Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

Hei,

Planlegger en 2 uker+ rundtur i Alpene og trenger tips om baser som utgangspunkt for dagsturer. Steder fra Østerike til Frankrike mottaes med takk :thumleft
Ser for meg et hotell, legge fra meg baggasje - for så å kjøre 4-5 dagsetapper på 25-40 mil pr dag.

Så har noen gode tips er det bare å komme med de :D

Jeg reiser fra Norge 23. juni og regner med å starte i alpene et par dager etter.
11. juli har jeg overnatting i Nice og starter strandferie.
Så 15-16 dager i alpene er omtrent antall tilgjengelige kjøredager. Trenger tips om steder der jeg kan overnatte helst 4-5 dager for å kjøre dagspass. Men dette blir kanskje litt lenge som pingvin skriver.
Tenker også slik at dersom det regner i øst kjører jeg pass i vest og motsatt. Derfor er det greit å ha klart steder å bestille overnatting på kort varsel etter yr.no sine varsler :D


*Innlegg og heading redigert etter innspill
Sist redigert av KawaKjetil den 30 jan 2018, 07:32, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpeferie

Legg inn av AJ »

Ingen erfaringer med Frankrike, er jeg redd...
Men litt fra Østerrike, Italia og Sveits.
Og når det gjelder sistnevnte så anbefaler jeg Splügenpasset.
Utrolig flott i finvær! Noe kjørekompisen og jeg opplevde i september 2016 på vår Italia-tur.

Vel verd en dagstur :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie

Legg inn av pingvin »

Fantastisk mye bra veier i Frankrike. Men 4-5 dagsturer fra samme sted er kanskje ikke ideelt? 2 overnattinger er ofte greiere, får med litt veier på vei inn/ut og så en rundtur på dagen i mellom.

50 mil er for mye for de fleste i Alpene, mye mer enn 50 mil i Norge. De fleste synes 25 mil er nok men 35 mil går greit hvis fikser lange dager.

Hvor mange (kjøre)dager tenker du å bruke i Alpene totalt?

Skal under kniven i morra så blir sykemeldt et par uker, kan godt sette opp noen ruteforslag om interessert...må bare komme litt til hektene igjen :sorry
Sist redigert av pingvin den 29 jan 2018, 22:47, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie

Legg inn av pingvin »

Litt å se på, Route des Grandes Alpes:

https://nn.wikipedia.org/wiki/Route_des_Grandes_Alpes
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Alpeferie

Legg inn av Olav K »

:D Blir å kjøre Route de Grande Alpes i sommer, og det ser jeg fram til :)
Tipper det blir Kielferga, og derfra beineste veien til Thonon les Bains, på franske sida av Genevesjøen.

Deretter mot Annecy, der jeg garantert blir liggenede å roe ned litt ettpar dager, før jeg fortsetter sørover langs Route des Grandes Alpes, og tar noen avstikkere hist og her på div balkongveier og gruspass.

Men å ligge i ro noen dager for å kjøre dagsturer er bare herlig. mine favoritter må vel bli Dolomittene i SydTyrol, og flere steder i Frankrike.
Vi skal nok ha oss en prat eller to om dette opp mot PokerRun'et i juni :D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KawaKjetil

Re: Alpeferie

Legg inn av KawaKjetil »

AJ skrev: 29 jan 2018, 21:35 Ingen erfaringer med Frankrike, er jeg redd...
Men litt fra Østerrike, Italia og Sveits.
Og når det gjelder sistnevnte så anbefaler jeg Splügenpasset.
Utrolig flott i finvær! Noe kjørekompisen og jeg opplevde i september 2016 på vår Italia-tur.

Vel verd en dagstur :thumleft .
Takk for tips :thumleft Denne så meget bra ut!
pingvin skrev: 29 jan 2018, 22:25 Fantastisk mye bra veier i Frankrike. Men 4-5 dagsturer fra samme sted er kanskje ikke ideelt? 2 overnattinger er ofte greiere, får med litt veier på vei inn/ut og så en rundtur på dagen i mellom.

50 mil er for mye for de fleste i Alpene, mye mer enn 50 mil i Norge. De fleste synes 25 mil er nok men 35 mil går greit hvis fikser lange dager.

Hvor mange (kjøre)dager tenker du å bruke i Alpene totalt?

Skal under kniven i morra så blir sykemeldt et par uker, kan godt sette opp noen ruteforslag om interessert...må bare komme litt til hektene igjen :sorry
Lykke til med operasjon!! Og har du tid må du gjerne lage noen forslag :thumleft
Jeg er blitt anbefalt Arabba i Dolomittene som et bra sted å ha base noen dager. Så her booker jeg nok noen netter :D
Totalt har jeg max 16 dager i alpene da jeg skal treffe resten av familien i Nice 11. juli.
Denne ruten ender opp omtrent i Nice, så den kan jeg avslutte med om været er ok http://www.losapos.com/great_alpine_road
Olav K skrev: 29 jan 2018, 23:13 Men å ligge i ro noen dager for å kjøre dagsturer er bare herlig. mine favoritter må vel bli Dolomittene i SydTyrol, og flere steder i Frankrike.
Vi skal nok ha oss en prat eller to om dette opp mot PokerRun'et i juni :D
Vi prates om dette på rundturen :D Blir nok en glimrende anledning for å diskutere tur (på tur) :thumleft

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av Anaxim »

Ja, støtter Arabba. Om du bor på hotell Malita er du i (det lille) sentrum av Arabba, og med et helt hav av nydelige veier og pass å kjøre. Eller du kan bo på hotell Olympia som ligger litt opp i fjellsida med 4-500 m. ned til sentrum. Her var det god mat såvidt jeg husker. Pso. Giau i nærheten er forresten det flotteste jeg har kjørt! (Vær obs. på at noen av passveiene kan være stengt på dagtid, f.eks. rundt Sella.)

ZZR-Erling

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av ZZR-Erling »

I Frankrike har man jo Col De La Bonette
http://www.dangerousroads.org/europe/fr ... rance.html

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

Anaxim skrev: 30 jan 2018, 10:36 Ja, støtter Arabba. Om du bor på hotell Malita er du i (det lille) sentrum av Arabba, og med et helt hav av nydelige veier og pass å kjøre. Eller du kan bo på hotell Olympia som ligger litt opp i fjellsida med 4-500 m. ned til sentrum. Her var det god mat såvidt jeg husker. Pso. Giau i nærheten er forresten det flotteste jeg har kjørt! (Vær obs. på at noen av passveiene kan være stengt på dagtid, f.eks. rundt Sella.)
Nydelig tips! Her var det mye å velge i med ferdig oppsatte ruter. Ikke mindre enn 7 ruter foreslått fra hotellet på 17 - 29 mil: http://www.holidaysarabba.com/en/motorcyclists.asp
Blir garantert noen netter her.
ZZR-Erling skrev: 30 jan 2018, 12:07 I Frankrike har man jo Col De La Bonette
http://www.dangerousroads.org/europe/fr ... rance.html
Lagt inn på planleggingslisten :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av pingvin »

Arabba supersentralt, bodd på Olympia. Men Cortina er jo en av stedene i Alpene hvor LITT liv også om sommeren så pleier å bo der for min del. Your choice ;)

Støtter Giau, superpass :thumleft Col de la Bonnette er også sjef og høyeste Alpepass på asfalt (2802moh). Selv om de har jukset litt, Col de Restefond er det egentlige passet som ligger lavere og da ikke høyset lengre, Bonnette er en ekstrasløyfe kun for sightseeing :D

Typiske baser for rundturer er Dolmittene, Bormio/St Moritz/Davos, Andermatt og Grenoble. Også Nice for så vidt. Google Gorge de Verdon (irriternde nok enda ikke kjørt, vært på planen men falt ut av div grunner :sorry ).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 30 jan 2018, 14:36 Typiske baser for rundturer er Dolmittene, Bormio/St Moritz/Davos, Andermatt og Grenoble. Også Nice for så vidt. Google Gorge de Verdon (irriternde nok enda ikke kjørt, vært på planen men falt ut av div grunner :sorry ).
Takker for tips :thumleft Har litt å planlegge på nå ser jeg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av pingvin »

Hvis i Grenoble er Alp d'Huez must, ofte brukt i Tour de France. Og Col de Rousset er fantastisk, kjør fra sør og opp, deretter Col de la Machine, vei skutt inn i fjellet. Grenoble er nokså stor og veldig fin by.

Col de Rousset:
Bilde

Col de la Machine. Torgeir burner ved borteste tunnelen :O
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av pingvin »

Om noen vil slippe ferge/tog/autobahn-gnaging, sjekk "MC Transport Morten" på facebook. Se har tur 23/6, da har du 2 dager mer i Alpene :twothumbs:

Brukte de i fjor, skal bruke de i år, suverent konsept, bare å sette seg på fly til München så er man i gang :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

Var i Grenoble med bil i 2012 og bodde rett nord for byen (på et hotell med svømmebasseng som var et musst for ungene da :D )
Var inne i Grenoble en gang, men ble overasket hvor nedslitt og mye narkotika det var der, helt åpenlyst. De lå til og med i trappen ned i parkeringshuset med sprøyten i armen.

Var og kikket på Tour de France blandt annet da og besøkte Annecy og en del andre byer. Nydeligt område. Var liiitt misunnelig på de som kjørte forbi på mc hele tiden. Så blir greit med en egotripp etter gammelt :D

I dette området er en jo midt i smørøyet for dette http://www.losapos.com/great_alpine_road

Det blir nok å kjøre nedover så Kawa'en får kjørt seg inn på motorveien :twothumbs: Men greit tips med den mc transporten!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av Relax »

ZZR-Erling skrev: 30 jan 2018, 12:07 I Frankrike har man jo Col De La Bonette
http://www.dangerousroads.org/europe/fr ... rance.html


Bilde

jepp! Måtte gå de siste ca 50 metrene opp, men da følte man seg på verdens tak..kult!! :twothumbs:

Bare for å ha sagt det, da er man noen meter høyere enn Stelvio passset ;)
"Do the right thing"

Svar