Alpeferie - tips mottaes

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av pingvin »

Driver kanskje med feilinformasjon mhp Grenoble :-# :x Var 35gr når var der så fant svært torg med masse uterestauranter og iskaldt øl...og var veldig fornøyde med det :crazy: Lite sighseeing bortsett fra at 2 av gutta (var 7) tok en fridag mens vi tok rundtur og tok taubanen opp på toppen og var fornøyde med det mener jeg. Så om man går for Alpe-sjarm er det kanskje bedre alternativer :vs

Tøff kawa :twisted
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

Hehe, var på det torget og spiste middag, og var ålreit akkurat der. Vurderte også taubanen, men vi trakk fint tilbake til hotellet.

Vel, ZRX'n får nok en rolig tilværelse i garasjen når jeg er på langtur. Blir ZZR'n som får strekke seg ut i ferien. Trenger litt pondus i Tour de France stigningene :thumleft
Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av pingvin »

Jøss, da skjønner jeg at du vil ta Autobahn :twisted Men tror valgt ZRXen i Dolomittene uten at prøvd noen av de. Vanskelig å få i pose og sekk (nå kommer det sikkert en GS-eier og kommenterer ;) )
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjetil/Bergen kommer jo ganske så rett fra GS, så han vet jo om den.. 😃
Spør du meg så er Frankrike noe jeg hadde valgt bort.
ZZR1400 i Alpene går fin fint det, har vært der med en av mine to, men ZRX'n er jo enda bedre akkurat der men ikke til/fra

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av pingvin »

ZZR-Erling skrev: 31 jan 2018, 08:45Spør du meg så er Frankrike noe jeg hadde valgt bort.
Ikke enig, masse fantastiske veier i Frankrike :twisted Og sier innledningsvis at skal til Nice på strandferie 11. juli så da må han den veien uansett ;)

Noe av det som er så bra med Alpene er at varierende veier og natur, veldig forskjell på Dolomittene og franske Alper men begge deler terningkast 6 :thumleft Og varierende kultur, mat, arkitektur også selvfølgelig.

Bergen: Hva gjør du hjem igjen, gjennom Alpene på returen også eller blåse motorvei opp til Hirtshals?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av Olav K »

Jeg synes Frankrike har det største utvalget av fantastiske veier, men noe av den "Tyroler-atmosfæren" mangler jo lengre sør.
Det er iallefall ingen tvil for mitt vedkomnende... i år blir det Frankrike for nesten alle penga. Litt Italia også .. innimellom :-)
Håper vi sees Kjetil :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av AJ »

Samlet noen linker for noen år siden i denne tråden,som kanskje kan inneholde gode tips:

viewtopic.php?p=139463#p139463
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

Har kjørt GSA i 6 år. Kjempesykkel, men for svak motor for meg. Holdt på å ta livet av meg på første forbikjøring :O Men meget leken sykkel på skikkelig svingete vei.

Når det gjelder sykkelvalg for denne turen så tror jeg at momentet i motoren skal få meg frem på de mest svingete veiene. Og blir det for stressende tar jeg turen ned i dalene og øker tempoet litt, pleier å hjelpe på humøret :D

Har som sagt kjørt Alpene før, og sist i bil i 2012. De Franske alpene syntes jeg var bra, var en uke der rundt omkring.
Regner med å kjøre Route des Grandes Alpes (Great Alpine Road) som siste etappe inn til Nice hvor jeg møter familien 11. juli. Men, alt avhenger av vær og vind hvor jeg havner. Derfor er det genialt å ha et par baser spredd fra øst til vest.

Har fått mange gode tips i denne tråden som har ført meg videre til andre lenker. Så har et godt grunnlag til å få 2 strålende uker på 2 hjul :thumleft

"pingvin: Hjem igjen tror jeg det blir raskeste vei da jeg bare har 3-4 dager på meg. Jobber med en løsning å ta ut enda en uke ferie, men det tror jeg kommer som en bonus i siste liten isåfall. Så ZZR'n får nok strekke seg ut på Autobahn da også :twisted

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

AJ skrev: 31 jan 2018, 12:41 Samlet noen linker for noen år siden i denne tråden,som kanskje kan inneholde gode tips:

viewtopic.php?p=139463#p139463
:thumleft Alt på en plass er bra, så den skal studeres :D
Olav K skrev: 31 jan 2018, 12:28 Jeg synes Frankrike har det største utvalget av fantastiske veier, men noe av den "Tyroler-atmosfæren" mangler jo lengre sør.
Det er iallefall ingen tvil for mitt vedkomnende... i år blir det Frankrike for nesten alle penga. Litt Italia også .. innimellom :-)
Håper vi sees Kjetil :vs
Vi får håpe du er i området på samme tid. Blir nok noen pass ilag da :thumleft
Skal jo også kjøre fra Nice til Pisa langs "strandpromenaden" ilag med familien. Ser frem til det, 30 år siden sist!

ZZR-Erling

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av ZZR-Erling »

Ikke dumt det der med å av og til la ZZR'n få strekke ut nedi dalene... Det er digg!!!

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

Her er en link jeg likte. Mc vennlige hoteller over store deler av europa http://www.motor-hotels.eu/search.php
Og mange av hotellene har ferdig planlagte eksempler på dagsturer på sin hjemmeside :thumleft

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av WikingTnT »

Bergen skrev: 03 feb 2018, 20:11 Her er en link jeg likte. Mc vennlige hoteller over store deler av europa http://www.motor-hotels.eu/search.php
Og mange av hotellene har ferdig planlagte eksempler på dagsturer på sin hjemmeside :thumleft
Mc-hoteller er bra :thumleft , jeg har fartet i Alpene de siste 8-9 årene og har benyttet meg av hoteller i denne kjeden :http://www.moho.info/de/

Designet for mc-turister , alltid bestilt med halvpensjon - du/dere får tildelt et fast bord for hele oppholdet med en god frokost og 4-5 retters middag. Veldig god og nok mat med billig drikke :D.
Veldig ofte en innendørs parkering med vaskemuligheter og gratis kjedespray,verktøy,visirvask,tørkerom etc. Vi har alltid valgt hotell som tilbyr disse tjenestene og aldri blitt skuffet.
Vertskapet er ofte mc-kjørere selv og har tilbud om guidet turer , gps-ruter for nedlasting ,tips og råd ,leiesykler , hente-tjeneste ved uhell m.m. De er ofte familiedrevet og med en koselig atmosfære o
Vi bruker disse hotellene som base , legger igjen bagasje og farter rundt i de utallige passene i Dolomittene,Syd Tirol etc.
Har bodd på 7 forskjellige hotell i denne kjeden og er kjempefornøyd - i det siste så har vi valgt hotell som har en viss "bykjerne" - mange av hotellene er litt offside med lite å finne på hvis du ikke er spesielt interessert i kuvelting..., men absolutt sjarmerende og ofte i et fantastisk landskap.

Typisk pris er 50-60 Euro pr natt med halvpensjon og "bar-regninga" blir sjelden over et par tusen i løpet av 7-8 dager :D

Jeg kjører minst mulig med bagasje og synes transportetappene ned/opp er et nødvendig onde med en viss sjarm men serpentinerne i Alpene vil jeg nyte med naken sykkel og full kontroll.

Jeg har pakket med meg mindre og mindre for hvert år og kjøper det jeg trenger underveis på Louis/Polo til en rimelig penge og bra kvalitet.
Første Louis er gjerne Kiel og der handles mc-truser,hansker,sokker,regntøy,kjedespray,hjelm! ( lagt igjen min gamle for henting på retur ),støvler,fritidsklær etc etc.

Må begynne å planlegge til sommern :yeyeye - da blir det ca 2 halvdel Juni - ikke så mye trafikk ,stabilt vær og alle pass åpne.

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

WikingTnT skrev: 03 feb 2018, 21:37 http://www.moho.info/de/
Takk for kjempetips WikingTnT. Denne siden var jo mye mer proff :thumleft Skal studeres nøye!
Jeg har bestilt båt 23. juni til Hirtshals. Så turen starter da :mc1

Som jeg skrev tidligere i tråden bestiller jeg ikke noe hotell før jeg har en sikker værmelding. Vil ha fleksibilitet og sol hele turen. Regner det øst i alpene så kjører jeg i vest og vica versa. Kommer jo fra en landsdel med sikker nedbørsrekord :twisted

KawaKjetil

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av KawaKjetil »

Hei folks. En stund siden sist jeg var inne på denne tråden, men reiste forrige torsdag og har kost meg i alpene så langt. Dette er jo mc mekka!! Er akkurat nå i Dolomittene, men værmeldingen er ikke bra øst og nord fra torsdag/fredag.
Så vurderer å kjøre mot Frankrike torsdag da værmeldingene er bedre der frem til over helgen. Neste helg blir det sannsynligvis Superbike i Rimini, så regner med været ikke stopper meg der :D

Trenger litt tips om turer i Franske alper (så slipper jeg å bruke for mye kjøretid på å surfe nettet for ruter :D )

Så om noen har tips om fine områder for kjøring i Franske alper mottas de gjerne her :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Alpeferie - tips mottaes

Legg inn av pingvin »

Bergen skrev: 26 jun 2018, 23:17 Trenger litt tips om turer i Franske alper (så slipper jeg å bruke for mye kjøretid på å surfe nettet for ruter :D )

Så om noen har tips om fine områder for kjøring i Franske alper mottas de gjerne her :thumleft
Litt fort og gæernt...men mye fantastisk bra her :thumleft :

Martigny-Nice

Nice-Martigny

En del veldig bra litt lengre vest enn rutene, rundt Grenoble, Col de Rousset er fantastisk og selvfølgelig Alp d'Huez.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar