Tur fra Stavanger til Trollstigen

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur fra Stavanger til Trollstigen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at for min del så er det absolutt mest minnerike veistykket Sognefjellet. Det er sikkert andre steder jeg ikke har vært, men tror jeg har vært de aller fleste stedene i fjellheimen i Norge flere dusin ganger. Ikke med motorsykkel alltid men med bil.

Geiranger og Trollstigen er jo fint det også men for min del litt "opppbrukt". men det ligger jo sånn til for min del at en tur innom er naturlig.

Kjellv snakker varmt om Gaularfjellet og der har jeg faktisk ikke vært, som jeg kan huske. Jeg har nok vært der en gang, men husker liksom ikke helt...

Strynefjellet er bare en langdryg etappe uten særlig spenning, men kjører man Tindevegen, Sognefjellet, strynefjellet, Geiranger, Trollstigen, Aursjøvegen så har man fått med seg veldig mye flott natur. :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tur fra Stavanger til Trollstigen

Legg inn av Canutus »

pingvin skrev: 08 jan 2018, 17:39 Hvis du skal kjøre om Lysebotn, og det bør du, er jo legandarisk vei og natur, så ta fergen og hopp av på Songesand. Veien fra Songesand er fantastisk, bra asfalt, fine svinger og storslått natur :thumleft

MEN du må si fra til fergen da ikke ordinært stoppested. Kan være lurt å forhåndsbooke ferge.

https://goo.gl/maps/wY7bVfM6kr62
Men dette er jo en bra søndagstur ifra Stavanger, så jeg ville heller tatt en raskere rute ut fra kjente/nære omgivelser, og heller fått kjørt mer der du ikke rekker på ettermiddager/dagsturer.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tur fra Stavanger til Trollstigen

Legg inn av Olav K »

Er enig med Canutus over her.
Synes også at at tunmag sitt innlegg er meget bra.

Jeg vil dog kjøre et LITE tillegg på den, om tiden strekker til (vet jo ikke hvilket tidsperspektiv du har på denne turen,- og det er nesten det viktigste når man skal gi råd om kjøreruter)

Men mitt forslag er å følge tunmag, over SAudafjellet til Røldal, opp over Røldalsfjellet til Seljestad, men IKKE sving inn på Rv13 mot Odda, følg E134 mot Åkrafjorden. Kjør utenfor de nye tunnellene, nyt de gamle veiene på utsiden i fred for annen trafikk.
Kjør til Skånevik, ferge til Utåker, og så er du i Kvinnherad.
DSC00200.jpg
Mulig det ikke er av interesse, men jeg anbefaler å overnatte i Rosendal, besøk Baroniet om kvelden, og kjør videre oppover vestsida av Hardangerfjorden neste morgen, finere plass finnes knapt når sola skinner.
GOPR9509_zpsfb1q5ly2.jpg
.
Legg turen innom Ulvik før du svinger mot Voss, derfra er det mange muligheter, og de godt beskrevet i andre innlegg :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Tur fra Stavanger til Trollstigen

Legg inn av badkernel »

Mange fine forslag folkens. Da er det bare å lage plan og vente til sola er tilbake i våre trakter :D
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tur fra Stavanger til Trollstigen

Legg inn av Elruts84 »

Heeeelt klart..Kom deg litt inn i landet i stedet for langs kyst oppover. Har hatt noen dagsturer innover ryfylke fra Stavanger og det er en ekstrem flott tur når været er fint.

Så er det bare kos videre. :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar