Italia i juni - et par spørsmål

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av FredrikE24 »

Skrekkhistoriene er selvsagt at Tysk politi gir deg kjøreforbud på stedet inntil original-eksos sitter boltet på.
Jeg har selv Europatur i tankene og kommer til å sette på originaleksos før jeg reiser, for jeg gidder ikke slikt å risikere slikt.

Har selv blitt stoppet av lovens lange arm i sydtyskland, og det er ikke spesielt hyggelig vil jeg si. Spesielt god sans for humor eller utenomsnakk har de hvertfall ikke. Skal sies at det ikke akkurat var ved lunsjtider, var heller rundt leggetid, men allikevel.
Så er gjerne tyskere skrudd slik sammen at det som er regelverket, er regelverket. Det følges til punkt og prikke, uten unntak. Her på berget er det merkelig nok ganske avhengig av tjenestepersonen man møter på veien, men ingen vil gi deg kjøreforbud. I Østerrike må til og med lastebiler/vogntog ha lyddemping mellom 10 på kvelden til 5 om morgenen for å kjøre, derav grønn L(evt. G) i grillen.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av pingvin »

Tormod Johansen skrev: 08 jan 2018, 22:32 Reiser herfra Fredrikstad rundt 15. juni og 1,5-2 uker. Blir jeg bitt av basillen, så kan det jo hende det blir en høsttur og :)
Har sett på youtube-videoer at det er snø på fjellene, men bart på veiene i den perioden. Vått noen steder pga snøsmelting. Men, er jo ingen garanti for at det ikke kommer snø :)
Tror nok ikke det blir de høyeste passene, og ikke grus.
15. juni er perfekt og du BLIR bitt av basillen :crazy: Alle asfaltpass skal være åpne da så ikke noe problem (med værforbehold, men som sagt, det gjelder uansett tidspunkt).

Si fra om du vil ha ruteforslag, har vært 10 ganger i Alpene på sykkel (og flere ganger på ski og med bil/familie) så nokså bra kjent, spesielt siden jeg som har planlagt samtlige av turene så nær som en.
Sist redigert av pingvin den 09 jan 2018, 06:07, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Bjerknez »

Jøss... enda en fra Fredrikstad :thumleft

God tur nedover.

Lyst til å sparke dekk en dag når det blir varmere over en kaffekopp så gi beskjed :thumleft

ducati750
Innlegg: 82
Registrert: 16 mai 2010, 20:21
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 620
Sted: Notodden

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av ducati750 »

Har vert nedover flere ganger med Ducati med diverse typer eksos og aldri hatt problemer med politi, men det er lov å bruke hode og tenke seg om før en gir full gass.

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

FredrikE24 skrev: 08 jan 2018, 23:49 Skrekkhistoriene er selvsagt at Tysk politi gir deg kjøreforbud på stedet inntil original-eksos sitter boltet på.
Jeg har selv Europatur i tankene og kommer til å sette på originaleksos før jeg reiser, for jeg gidder ikke slikt å risikere slikt.

Har selv blitt stoppet av lovens lange arm i sydtyskland, og det er ikke spesielt hyggelig vil jeg si. Spesielt god sans for humor eller utenomsnakk har de hvertfall ikke. Skal sies at det ikke akkurat var ved lunsjtider, var heller rundt leggetid, men allikevel.
Så er gjerne tyskere skrudd slik sammen at det som er regelverket, er regelverket. Det følges til punkt og prikke, uten unntak. Her på berget er det merkelig nok ganske avhengig av tjenestepersonen man møter på veien, men ingen vil gi deg kjøreforbud. I Østerrike må til og med lastebiler/vogntog ha lyddemping mellom 10 på kvelden til 5 om morgenen for å kjøre, derav grønn L(evt. G) i grillen.
Takker for gode tips og tilbakemelding :)
Ja det er jo den store skrekken og det jeg er redd for skal kunne skje. Blir jo både Østerrike og Tyskland på vei hjem. Skal vurdere det du skal gjøre, og skru på originalpottene.
Uansett kommer jeg ikke til å kjøre på kveld og natt, da skal jeg kose meg med god mat og et godt glass vin eller tre :)

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 09 jan 2018, 06:04
Tormod Johansen skrev: 08 jan 2018, 22:32 Reiser herfra Fredrikstad rundt 15. juni og 1,5-2 uker. Blir jeg bitt av basillen, så kan det jo hende det blir en høsttur og :)
Har sett på youtube-videoer at det er snø på fjellene, men bart på veiene i den perioden. Vått noen steder pga snøsmelting. Men, er jo ingen garanti for at det ikke kommer snø :)
Tror nok ikke det blir de høyeste passene, og ikke grus.
15. juni er perfekt og du BLIR bitt av basillen :crazy: Alle asfaltpass skal være åpne da så ikke noe problem (med værforbehold, men som sagt, det gjelder uansett tidspunkt).

Si fra om du vil ha ruteforslag, har vært 10 ganger i Alpene på sykkel (og flere ganger på ski og med bil/familie) så nokså bra kjent, spesielt siden jeg som har planlagt samtlige av turene så nær som en.
Høres jo topp ut det :)
Det hadde vært utrolig snilt om du har tid og lyst så gi meg gjerne noen ruteforslag. Jeg tenkte meg fra Verona og innom Bologna, og litt rundt i Nord Italia. Deretter pusle hjemover gjennom Østerrike og Tyskland.

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

Bjerknez skrev: 09 jan 2018, 06:18 Jøss... enda en fra Fredrikstad :thumleft

God tur nedover.

Lyst til å sparke dekk en dag når det blir varmere over en kaffekopp så gi beskjed :thumleft
Hyggelig, og takker for det :)
Gressvik her forresten.
Tar gjerne en prat, kaffe og en tur utover jeg :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av AJ »

Tormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 18:57 Deretter pusle hjemover gjennom Østerrike og Tyskland.
Hva med å pusle hjemover via Splügenpasset, dvs. gjennom Sveits, ta en snartur innen Liechtenstein og Østerrike før du ta fatt på Tysklandsetappen.
Kjørte selv Splügenpasset fra Italia på septemberturen vår i 2016. Fantastisk vær da vi kjørte der. Utrolig flott og variert natur:

https://no.wikipedia.org/wiki/Spl%C3%BCgenpasset
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av pingvin »

Tormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 18:57Høres jo topp ut det :)
Det hadde vært utrolig snilt om du har tid og lyst så gi meg gjerne noen ruteforslag. Jeg tenkte meg fra Verona og innom Bologna, og litt rundt i Nord Italia. Deretter pusle hjemover gjennom Østerrike og Tyskland.
Er litt nerd på ruteplanlegging...synes moro :redface

Hvor omtrent i Nord-Italia ser du for deg å kjøre inn i Alpene, er lang grense mor nord? Og hvor mange dager kan du bruke gjennom Alpene?

Om mulig så ville jeg absolutt fått med meg Dolomittene, er og blir det grommeste både mhp vei og natur selv om mye annet fantastisk også. En god plan er å ta 2 netter i Cortina, en av få byer hvor litt liv på sommeren (er på vinteren det virkelig skjer i Alpene) og byen ligger i fantastisk omgivelser, når du kommer ned mot Cortina med gresskledde enger og snø på toppene blir du målløs :O Det fine med 2 netter der er at man kan ta en dagstur med lett sykkel og slippe å pakke etc og Dolomittene fortjener 2 dager.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

AJ skrev: 09 jan 2018, 19:35
Tormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 18:57 Deretter pusle hjemover gjennom Østerrike og Tyskland.
Hva med å pusle hjemover via Splügenpasset, dvs. gjennom Sveits, ta en snartur innen Liechtenstein og Østerrike før du ta fatt på Tysklandsetappen.
Kjørte selv Splügenpasset fra Italia på septemberturen vår i 2016. Fantastisk vær da vi kjørte der. Utrolig flott og variert natur:

https://no.wikipedia.org/wiki/Spl%C3%BCgenpasset
Takket for tipset :)
Er et alternativ et og.

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 09 jan 2018, 22:43
Tormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 18:57Høres jo topp ut det :)
Det hadde vært utrolig snilt om du har tid og lyst så gi meg gjerne noen ruteforslag. Jeg tenkte meg fra Verona og innom Bologna, og litt rundt i Nord Italia. Deretter pusle hjemover gjennom Østerrike og Tyskland.
Er litt nerd på ruteplanlegging...synes moro :redface

Hvor omtrent i Nord-Italia ser du for deg å kjøre inn i Alpene, er lang grense mor nord? Og hvor mange dager kan du bruke gjennom Alpene?

Om mulig så ville jeg absolutt fått med meg Dolomittene, er og blir det grommeste både mhp vei og natur selv om mye annet fantastisk også. En god plan er å ta 2 netter i Cortina, en av få byer hvor litt liv på sommeren (er på vinteren det virkelig skjer i Alpene) og byen ligger i fantastisk omgivelser, når du kommer ned mot Cortina med gresskledde enger og snø på toppene blir du målløs :O Det fine med 2 netter der er at man kan ta en dagstur med lett sykkel og slippe å pakke etc og Dolomittene fortjener 2 dager.
Planlegging er jo en del av turen og det å glede seg :) Sitter litt på kveldene for tiden jeg og :)
Foreløpig tenker jeg Dolomittene og Cortina som et utgangspunkt for Alpene. Men, tenkte først noen dager i området Parma, Bologna, Desenzano/Sirmione og Gardasjøen. For deretter å kjøre til Dolomittene.
Henter jo ut sykkelen i Verona.
Tenkte muligens 3 overnattinger i Cortina, slik at jeg får to hele dager med turer der.

Etter det er jeg litt usikker på retningen. Kunne tenke meg Grosslockner, men Splugenpass hørte også litt spennende ut. Men, usikker på Sveits mtp lyden i Ducén.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av AJ »

Tormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 23:24
Etter det er jeg litt usikker på retningen. Kunne tenke meg Grosslockner, men Splugenpass hørte også litt spennende ut. Men, usikker på Sveits mtp lyden i Ducén.
Vi så ikke snurten av øverighetspersoner mens vi var i Sveits. Men kan være vi var "heldige"... :P .
Kjørekompisen min hadde påmontert MIVV slipon på sin Moto Guzzi Breva 1100, for øvrig. men usikker på om han hadde db killeren montert eller ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av pingvin »

Om du skal fra Garda til Cortina, kan du evt ta denne ruten. 25mil men det er mye i Dolomittene: https://goo.gl/maps/XSQrCamTYpM2

Her fin rute sør/vest: https://goo.gl/maps/KPgt8WWCMb42

Og selvfølgelig Sella Ronda, ikke så lang men her er det terningkast 6 hele veien: https://goo.gl/maps/9bLr7bCR2312

Og ut av Cortina via Misurninasjøen (must) litt gjennom Dolomittene før kjører Grossglockner (vinterstengt så google maps vil ikke la meg over men fortsett til Zell am See, veldig ålreit by med litt liv). Evt ta shortcut fra Toblach til Linz: https://goo.gl/maps/xDFuNpw7gmN2

Ble veldig i full fart og du kan selvfølgelig stokke veiene som du vil. Alt som ser snirklete ut er bra :thumleft Men Sealla Ronda (Arabba-Canezei-Val Gardena-Corvara) er must. Og Pso Giau sør/vest for Cortina :vs Grossglockner er bra, ikke kjørt på noen år nå men planlagt kjørt i sommer, gleder meg!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av pingvin »

De fleste kjørt med der nede har slip-on (meg inkludert), men aldri blitt stoppet. Kompis ble stoppet i Tyskland (var ikke med), han fikk bot fordi ikke hadde montert dB-killer men fikk lov å kjøre videre etter å ha satt inn mens de så på (han hadde den i bagen). Ellers tror jeg ikke han hadde fått kjøre :eh

Skal følge med noe sertifikat med dB-killere, har noen ganger hatt med dette i tilfelle stoppes.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Bjerknez »

Tormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 19:01
Bjerknez skrev: 09 jan 2018, 06:18 Jøss... enda en fra Fredrikstad :thumleft

God tur nedover.

Lyst til å sparke dekk en dag når det blir varmere over en kaffekopp så gi beskjed :thumleft
Hyggelig, og takker for det :)
Gressvik her forresten.
Tar gjerne en prat, kaffe og en tur utover jeg :)
Nå står sykkelen min i Molde etter førerkortbeslaget i fjor sommer og jeg får nok ikke hentet den før tidligst i mai en gang. Men jeg har en Tempo Corvette moped da. Er jo to hjul på den, men utover det så er det vel så langt unna motorsykkel det går ann å komme :lol

Men man trenger jo ikke to hjul for å drikke kaffe :twothumbs:

Svar