Italia i juni - et par spørsmål

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av KåreDump »

pingvin skrev: 09 jan 2018, 22:43 Er litt nerd på ruteplanlegging...synes moro :redface
Samme her!!
Sitter ofte og "drømmer opp" mc-turer ikke alle blir noe av, og de som blir noe av følger ikke nødvendigvis den opprinnelige ruta! :twothumbs:

Syns det er litt av kosen i den kalde mørketida, når sykkelen uansett er parkert.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av simpson »

ducati750 skrev: 09 jan 2018, 15:17 Har vert nedover flere ganger med Ducati med diverse typer eksos og aldri hatt problemer med politi, men det er lov å bruke hode og tenke seg om før en gir full gass.
Men da ble du ikke stoppet.
Kjenner til personer med effektanlegg som fikk kjøreforbud i Tyskland og en kompis måtte komme fra Norge med orginalanleggene i bilen og montere disse før ferden fikk fortsette.
Ingen vits i å risikere turen på sånne ting.

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

Bjerknez skrev: 10 jan 2018, 05:05
Tormod Johansen skrev: 09 jan 2018, 19:01
Bjerknez skrev: 09 jan 2018, 06:18 Jøss... enda en fra Fredrikstad :thumleft

God tur nedover.

Lyst til å sparke dekk en dag når det blir varmere over en kaffekopp så gi beskjed :thumleft
Hyggelig, og takker for det :)
Gressvik her forresten.
Tar gjerne en prat, kaffe og en tur utover jeg :)
Nå står sykkelen min i Molde etter førerkortbeslaget i fjor sommer og jeg får nok ikke hentet den før tidligst i mai en gang. Men jeg har en Tempo Corvette moped da. Er jo to hjul på den, men utover det så er det vel så langt unna motorsykkel det går ann å komme :lol

Men man trenger jo ikke to hjul for å drikke kaffe :twothumbs:
:)
Kjedelig og miste lappen da.....men veldig fort gjort.
Kaffe er godt uansett det jo :)

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

simpson skrev: 10 jan 2018, 10:55
ducati750 skrev: 09 jan 2018, 15:17 Har vert nedover flere ganger med Ducati med diverse typer eksos og aldri hatt problemer med politi, men det er lov å bruke hode og tenke seg om før en gir full gass.
Men da ble du ikke stoppet.
Kjenner til personer med effektanlegg som fikk kjøreforbud i Tyskland og en kompis måtte komme fra Norge med orginalanleggene i bilen og montere disse før ferden fikk fortsette.
Ingen vits i å risikere turen på sånne ting.
Jeg tenker jeg skal sette i db-killerne, og måle hvor mange db det gir.
Du vet ikke tilfeldigvis om det er noen sider med info om toleransegrenser for db i europeiske land? .....om noe slikt skulle finnes :)
Prøver å finne noe info på google....men ikke helt enkelt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Jompa »

Det er felles krav til maksimal støy i hele Europa, og sykkelen skal i utgangspunktet ikke ha mer støy enn det nivået den er typegodkjent med.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 10 jan 2018, 10:55
ducati750 skrev: 09 jan 2018, 15:17 Har vert nedover flere ganger med Ducati med diverse typer eksos og aldri hatt problemer med politi, men det er lov å bruke hode og tenke seg om før en gir full gass.
Men da ble du ikke stoppet.
Kjenner til personer med effektanlegg som fikk kjøreforbud i Tyskland og en kompis måtte komme fra Norge med orginalanleggene i bilen og montere disse før ferden fikk fortsette.
Ingen vits i å risikere turen på sånne ting.
Det er nettopp det. Er bare vi i norden som er litt runde på det merkelig nok. I Tyskland og Østerrike + Sveits håndhever loven mer brutalt rett og slett. Har du effektanlegg, så er ikke sykkelen lenger lovlig å kjøre på offentlig vei, derfor får man kjøreforbud inntil den er lovlig.
Dette med slip-on og effektanlegg har jo sklidd helt ut her på berget. Alle har det, "alle" sykler bråker av en viss karakter, det blir normalisert. Der nede slås slike ting ned på med de metodene for å ikke la slike ting skli ut.


Digresjon:

Da jeg ble stoppet av Polizei på AutoBahn, vi hadde bare kjørt noen mil inn i Tyskland, før en Mercedes sivilbil hanket oss inn.
Først måtte vi kjøre mot en vegg på en rasteplass. Politibilen ble parkert bak på tvers.
De gikk elegant på hver sin side av bilen, lyste inn, ba meg kutte motoren. Så rev de opp dørene.
Så var det håndrep på pistolen i beltet, og betjentene gikk ned på huk for å ha kontrollen på oss. Han ene trakk pistolen opp da kompisen som satt på med meg skulle finne fram passene våre fra en veske som var på gulvet foran passasjersetet(tror de var redde for at vi hadde våpen..), det skremte vettet av meg hvertfall :redface Det var seriøse saker og ikke akkurat Nattpatruljen på MAX.

Jeg kjørte ikke med originaldimensjon på dekka på Mercedesen jeg kjørte, det samsvarte ikke med vognkortet, det var et problem mente de, men etter litt diskusjon og hvor jeg hadde vært og hvor jeg var på vei og at vi begge studerte ditt og datt og var på vei hjem fra sommerferie bla bla bla, så klarte jeg å ro meg unna(vi var tross alt ikke kriminelle, men snille flittige studenter fra Norge på vei hjem). Etter ca. 20 minutter med diskutering, sjekking av pass, førerkort og vognkort for n-te gang og tilslutt sjekk med hotellet vi hadde booket oss inn på i Munchen, så måtte jeg bli med den ene betjenten ut for å åpne opp bagasjerommet. Så ble all bagasje tatt ut, sett raskt gjennom(skitne underbukser og sure sokker for det meste). Alle hulrom som var å titte i ble gjennomgått.
Viste betjenten tilslutt en kjøleskapmagnet( :crazy: ) jeg hadde satt på bakluka på bilen med navnet på kystbyen i Kroatia vi hadde besøkt.. Virka som det myknet han opp litt, og etter litt babling på tysk med sin kollega, så ble det litt lettere stemning å spore etterpå :roll
Jeg fikk pakke bilen igjen og vi fikk lov til å kjøre videre mot München, de lå bak i mange mil før de tilslutt tok av mot Ruhpolding.
Skal sies at det var en gammel rusten holk av en Mercedes diesel vi kjørte med sota(kullsvart) vinduer på bakdørene og hele veien bakover. Ikke et så vanlig syn i Tyskland lenger rundt midnatt på Autobahn. Men det fikk meg til å våkne litt om at politiet i Tyskland opptrer helt annerledes enn det norske.
Etter dette har jeg ikke et stort ønske om å tiltrekke meg noen unødig oppmerksomhet fra dem der nede. Derfor er det originalanlegg for alle penga når jeg etterhvert skal nedover.

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 10 jan 2018, 00:02 Om du skal fra Garda til Cortina, kan du evt ta denne ruten. 25mil men det er mye i Dolomittene: https://goo.gl/maps/XSQrCamTYpM2

Her fin rute sør/vest: https://goo.gl/maps/KPgt8WWCMb42

Og selvfølgelig Sella Ronda, ikke så lang men her er det terningkast 6 hele veien: https://goo.gl/maps/9bLr7bCR2312

Og ut av Cortina via Misurninasjøen (must) litt gjennom Dolomittene før kjører Grossglockner (vinterstengt så google maps vil ikke la meg over men fortsett til Zell am See, veldig ålreit by med litt liv). Evt ta shortcut fra Toblach til Linz: https://goo.gl/maps/xDFuNpw7gmN2

Ble veldig i full fart og du kan selvfølgelig stokke veiene som du vil. Alt som ser snirklete ut er bra :thumleft Men Sealla Ronda (Arabba-Canezei-Val Gardena-Corvara) er must. Og Pso Giau sør/vest for Cortina :vs Grossglockner er bra, ikke kjørt på noen år nå men planlagt kjørt i sommer, gleder meg!
Takker og bukker :)
Ser veldig bra ut dette!

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av BAJAZZ »

SIRIMIONE.jpg
Bare hiv deg på sykkel,n, og kom dere av gårde. GLED DERE :twothumbs: Vi var på rundt-tur i Italia i fjor, reiste 1 juni, og hjemme 19 juni. Ingen problem med øvrigheta, og heller ikke med bensinstasjoner. Men ta med kontanter, det er nesten det letteste, i alle fall utenom hovedveiene. Vi tok Kiel ferga, lå over i Luneburg(TYS), deretter i Innsbruck(ØS), og kjørte så tolv dager i Italia.
Tips: Hold deg unna Brenner passet på dagtid, der er det lange køer og kaos foran bomstasjonen(08:00-21:00). Ellers gikk alt smertefritt.
Hvis dere skal kjøre Stelvio-passet, så ta med dere neste pass også(Gavia-passet). Enda mer spektakulært, og mye "smalere". Ligger rett bortenfor.
Vi fikk også med oss Gardasjøen(4 dager), Venezia(1 dag), Firenze(1 dag), og Cinque Terre(3 dager, nydelig), samt Gardasjøen 3 dager til på slutten, som ren badeferie.
Lurt å sette fra seg sykkelen noen dager, og ta litt "sydenferie" mellom øktene. Vi var griseheldige med været, bortsett fra en dag med øs pøs regnevær i de Østeriske alper før Brennerpasset, så strålte sola hele tiden. Varmest i Syd Tyskland faktisk, med 31 grader i Bayern. 12 grader og strålende sol på toppen av Stelvio. Der lå snøen fortsatt i store gavler utenfor veiene. Rett nedenfor Stelvio lå vi over på et nydelig Tyrolerhotell (Madatsch), rett ved foten av alpene. På hjemveien lå vi over i Uberlingen(Bodensee), og Frankfurt, og til slutt Strande, en liten fiskerlandsby utenfor Kiel.
Et annet råd er å ta dere god tid. Ikke stress. Pluss heller på noen dager, og kjør lokal-veier langs elver og kanaler. Det er så vanvittig mye fint å se. Finner dere et fint sted dere liker dere, så bli gjerne noen dager.
Overnatting er null problem, alltid ledig i Juni måned. Vi brukte booking.com med stort hell. Enkelt og rimelig, velg og vrak fra enkle gasthaus, til flottere hoteller. Er ikke så stor prisforskjell.
På pressede steder som Cinque Terre, så kan det kanskje være lurt å bestille på forhånd, i alle fall om du vil ha et sted nære vannet.
Sett på lyd-dempern, så slipper du noe tull. Dessuten så kan det faktisk være mer komfortabelt å ha den på når man skal kjøre så mange mil.
Ved Gardasjøen bør du få med deg Sirimione, Malcesine, Limone og Riva. På Cinque Terre kysten så bør du besøke Vernazza, Manarola, Corniglia, Manarola og Riomaggiore. Parker sykkel,n. og ta toget mellom småbyene. Dette er et nydelig stykke Italia, med krystallklart vann, god atsmofære, og nydelig mat/drikke. Nyt et glass hvitvin på terrassen, mens du nyter utsikten ut over klippene, og ta deg et deilig kveldsbad i det klare vannet..
Italia er hektisk, selv i begynnelsen av Juni, men du drukner ikke i folk. Følg godt med i trafikken, for de har nok en noe mer aggressiv kjørestil enn oss nordmenn. Og pass opp for radar. Vi observerte dem flere plasser ved innkjøringene til småbyene.
Av ulykker observerte vi to stykker på motorveien(som skapte milelange køer), men begge var i motsatt kjøreretning, så vi gikk klar av dem.
Dere har virkelig noe å glede dere til .
For vår del går turen i år til Spania, og også i år de tre første ukene i juni.
God tur og lykke til dere :thumleft . JUBBALUBBA, sola har snudd, snart er,e sommer,n :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Olav K »

Nyyyydelige bilder :yeyeye
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av pingvin »

Tormod Johansen skrev: 10 jan 2018, 23:27Takker og bukker :)
Ser veldig bra ut dette!
Bare hyggelig :vs

Men enda så glad jeg er i Dolomittene, ville jeg benyttet anledningen til å se litt annet også. Får lurt inn litt Domittveier både på vei til og fra Cortina så da holder det kanskje med 1 rundtur. Noe slikt:

Uendret fra Garda til Cortina: https://goo.gl/maps/XSQrCamTYpM2

Litt modifisert rute sør/vest så får inn Pso Pordoi: https://goo.gl/maps/D76o1zej7L22

Resten av Sella Ronda tar man på vei til Stelvio/Bormio: https://goo.gl/maps/Kwshcu8Yb9B2 (Stelvio vinterstengt men forstett til Bormio der ruten slutter). Om for langt, ta short-cut mellom Bolzano og Merano. Eller stopp litt før selvfølgelig.

Denne ble altfor lang for en dag om du ikke er ekstremt utholden (og/eller kjører GS) men kan deles i 2 eller evt ta denne og foregående dag på 3 dager. Eller hoppe av på morveien nordover når kommer på Lichenstein. Men utrolig mye bra veier her: https://goo.gl/maps/q3tmUjFBUVK2





...eller

Blåse i Bormio og kjøre over Timmesjoch til Sølden (igjen, vinterstengt så får ikke rutet), sparer 1 dag på det og fremdeles bare toppveier: https://goo.gl/maps/uaeuLhBTuZm

Sorry ble litt revet med her...som sagt litt nerd :crazy:
Sist redigert av pingvin den 11 jan 2018, 17:50, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

BAJAZZ skrev: 11 jan 2018, 15:25 SIRIMIONE.jpgBare hiv deg på sykkel,n, og kom dere av gårde. GLED DERE :twothumbs: Vi var på rundt-tur i Italia i fjor, reiste 1 juni, og hjemme 19 juni. Ingen problem med øvrigheta, og heller ikke med bensinstasjoner. Men ta med kontanter, det er nesten det letteste, i alle fall utenom hovedveiene. Vi tok Kiel ferga, lå over i Luneburg(TYS), deretter i Innsbruck(ØS), og kjørte så tolv dager i Italia.
Tips: Hold deg unna Brenner passet på dagtid, der er det lange køer og kaos foran bomstasjonen(08:00-21:00). Ellers gikk alt smertefritt.
Hvis dere skal kjøre Stelvio-passet, så ta med dere neste pass også(Gavia-passet). Enda mer spektakulært, og mye "smalere". Ligger rett bortenfor.
Vi fikk også med oss Gardasjøen(4 dager), Venezia(1 dag), Firenze(1 dag), og Cinque Terre(3 dager, nydelig), samt Gardasjøen 3 dager til på slutten, som ren badeferie.
Lurt å sette fra seg sykkelen noen dager, og ta litt "sydenferie" mellom øktene. Vi var griseheldige med været, bortsett fra en dag med øs pøs regnevær i de Østeriske alper før Brennerpasset, så strålte sola hele tiden. Varmest i Syd Tyskland faktisk, med 31 grader i Bayern. 12 grader og strålende sol på toppen av Stelvio. Der lå snøen fortsatt i store gavler utenfor veiene. Rett nedenfor Stelvio lå vi over på et nydelig Tyrolerhotell (Madatsch), rett ved foten av alpene. På hjemveien lå vi over i Uberlingen(Bodensee), og Frankfurt, og til slutt Strande, en liten fiskerlandsby utenfor Kiel.
Et annet råd er å ta dere god tid. Ikke stress. Pluss heller på noen dager, og kjør lokal-veier langs elver og kanaler. Det er så vanvittig mye fint å se. Finner dere et fint sted dere liker dere, så bli gjerne noen dager.
Overnatting er null problem, alltid ledig i Juni måned. Vi brukte booking.com med stort hell. Enkelt og rimelig, velg og vrak fra enkle gasthaus, til flottere hoteller. Er ikke så stor prisforskjell.
På pressede steder som Cinque Terre, så kan det kanskje være lurt å bestille på forhånd, i alle fall om du vil ha et sted nære vannet.
Sett på lyd-dempern, så slipper du noe tull. Dessuten så kan det faktisk være mer komfortabelt å ha den på når man skal kjøre så mange mil.
Ved Gardasjøen bør du få med deg Sirimione, Malcesine, Limone og Riva. På Cinque Terre kysten så bør du besøke Vernazza, Manarola, Corniglia, Manarola og Riomaggiore. Parker sykkel,n. og ta toget mellom småbyene. Dette er et nydelig stykke Italia, med krystallklart vann, god atsmofære, og nydelig mat/drikke. Nyt et glass hvitvin på terrassen, mens du nyter utsikten ut over klippene, og ta deg et deilig kveldsbad i det klare vannet..
Italia er hektisk, selv i begynnelsen av Juni, men du drukner ikke i folk. Følg godt med i trafikken, for de har nok en noe mer aggressiv kjørestil enn oss nordmenn. Og pass opp for radar. Vi observerte dem flere plasser ved innkjøringene til småbyene.
Av ulykker observerte vi to stykker på motorveien(som skapte milelange køer), men begge var i motsatt kjøreretning, så vi gikk klar av dem.
Dere har virkelig noe å glede dere til .
For vår del går turen i år til Spania, og også i år de tre første ukene i juni.
God tur og lykke til dere :thumleft . JUBBALUBBA, sola har snudd, snart er,e sommer,n :twothumbs:

Takker og bukker :)
Fantastisk reiseskildring og utrolig bra informasjon. Og så fine bilder!! Får jo virkelig kiling i magen når jeg leser og ser dette, og blir enda mer klar for en tur nedover.

Dette er veldig nyttig for meg . Jeg kommer til å være borte i maks 14 dager. Som sagt sender jeg sykkelen til Verano, og flyr ned. Sliter med litt gikt i fingrene, så tror nok hele veien tur og retur med ducén blir litt for tøft.

Tenkte noen dager rundt Gardasjøen, for deretter å reise nordover. Frister å svippe utom kysten også også en tur før nesa peker nordover.
Stelvio og Gavia er helt klart på ønskelisten. Likefremt noen dager i Dolomittene, før Østerrike og hjemover.
Vil gjerne ha noen dager på samme sted, så jeg kan få meg noen fine turer uten bagasje.

Hvordan var trafikken i Stelvio i juni? Jeg tenke å prøve å legge overfarten der til en ukedag også.

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 11 jan 2018, 17:43
Tormod Johansen skrev: 10 jan 2018, 23:27Takker og bukker :)
Ser veldig bra ut dette!
Bare hyggelig :vs

Men enda så glad jeg er i Dolomittene, ville jeg benyttet anledningen til å se litt annet også. Får lurt inn litt Domittveier både på vei til og fra Cortina så da holder det kanskje med 1 rundtur. Noe slikt:

Uendret fra Garda til Cortina: https://goo.gl/maps/XSQrCamTYpM2

Litt modifisert rute sør/vest så får inn Pso Pordoi: https://goo.gl/maps/D76o1zej7L22

Resten av Sella Ronda tar man på vei til Stelvio/Bormio: https://goo.gl/maps/Kwshcu8Yb9B2 (Stelvio vinterstengt men forstett til Bormio der ruten slutter). Om for langt, ta short-cut mellom Bolzano og Merano. Eller stopp litt før selvfølgelig.

Denne ble altfor lang for en dag om du ikke er ekstremt utholden (og/eller kjører GS) men kan deles i 2 eller evt ta denne og foregående dag på 3 dager. Eller hoppe av på morveien nordover når kommer på Lichenstein. Men utrolig mye bra veier her: https://goo.gl/maps/q3tmUjFBUVK2



...eller

Blåse i Bormio og kjøre over Timmesjoch til Sølden (igjen, vinterstengt så får ikke rutet), sparer 1 dag på det og fremdeles bare toppveier: https://goo.gl/maps/uaeuLhBTuZm

Sorry ble litt revet med her...som sagt litt nerd :crazy:


Hei igjen :)
Takker nok en gang for fine forslag til veier å kjøre :) Passo Pordoi så også veldig fint ut!
Skal studere rutene dine i ro og mak etterhvert :)

Hvordan er det å kjøre andre veien over Stelvio fra Bormio? Blir det en nedtur ift å kjøre til Bormio?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av pingvin »

Synes faktisk best å kjøre fra Bormio og opp Stelvio. Sørvestsiden har bedre asfalt og åpnere svinger så har kan man gasse litt :twisted Og så trille rolig ned den mer berømte nordøstsiden og nyte utsikten. Men også nordøstsiden har blitt bedre med årene.

Det som også er et alternativ er å kjøre over Stelvio til Bormio fra Merano og neste dag kjøre opp igjen på Stelvio MEN rett før toppen, svinge av over Umbrailpass over til Sveits (zoom inn så ser du det, var en grusseksjon men nå 100% asfalt). Derfra kan man ta Ofenpass vestover, veldig morsomt pass med mer åpne svinger, og deretter Flüelapass over til Davos, kanonpass :prf

Har du god tid i Bormio så ta gjerne en rundtur over Pso Gavia sørover som foreslått av andre, og nordover igjen over Pso Mortiolo, ultrasmalt pass men kjempemorsomt og ofte brukt i Giro Italia.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av AJ »

Skal ikke blande meg særlig inn i denne tråden siden erfaringsgrunnlaget er syltynt. Men fikk lyst til å nevne at det er skikkelig artig, spennende og interessant med all den informasjonen som er kommet så langt.
Dette trigger helt klart lysten til å oppleve flere og aller helst alle passforslagene som er nevnt :yeyeye :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tormod Johansen
Innlegg: 49
Registrert: 05 nov 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Ducati Monster S4R/Ducati Supersport S

Re: Italia i juni - et par spørsmål

Legg inn av Tormod Johansen »

pingvin skrev: 11 jan 2018, 18:21 Synes faktisk best å kjøre fra Bormio og opp Stelvio. Sørvestsiden har bedre asfalt og åpnere svinger så har kan man gasse litt :twisted Og så trille rolig ned den mer berømte nordøstsiden og nyte utsikten. Men også nordøstsiden har blitt bedre med årene.

Det som også er et alternativ er å kjøre over Stelvio til Bormio fra Merano og neste dag kjøre opp igjen på Stelvio MEN rett før toppen, svinge av over Umbrailpass over til Sveits (zoom inn så ser du det, var en grusseksjon men nå 100% asfalt). Derfra kan man ta Ofenpass vestover, veldig morsomt pass med mer åpne svinger, og deretter Flüelapass over til Davos, kanonpass :prf

Har du god tid i Bormio så ta gjerne en rundtur over Pso Gavia sørover som foreslått av andre, og nordover igjen over Pso Mortiolo, ultrasmalt pass men kjempemorsomt og ofte brukt i Giro Italia.
Herlig :)
Mange gode forslag du kommer med. Har etter hvert fått mye tenke på her nå :)

Grunnen til at jeg tenkte på den retningen over Stelvio, var at jeg kanskje kunne ta den "omveien" fra Gardasjøen og til Cortina. Dvs Garda, til Bormio via Gaviapass. Kanskje ta en ekstra overnatting i Bormio og få en hel dag der uten bagasje. Kan vel få med meg Motriolo og evt Livigno
Deretter over Stelvio og til Cortina.

Hva tenker du om en slik tur?

Svar