Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Heisann, jeg og en kompis skal på vår første MC tur om et par uker. Og vi gleder oss :) Vi er relativt ferske begge to (begge har hatt lappen i under 1 år)
Jeg kjører en MT-07, som kan bli interessant. Ikke akk en sykkel for lengre turer, men det går nok greit. Bestillt opp disse baggene:
Kriega US-30 + US-10 på hver side og en US-5 som tank bag. Min kompis kjører en F800GSA, så han syns jeg ikke synd på :)

Vi tenker oss opp mot Geiranger -> Trollstigen -> Atlanterhavsveien og Ålesund. Vi kjører fra Oslo.

Er det noen som har tips til andre steder vi kan stoppe innom på veien? Og generelt andre tips til to stk som aldri har vært på lengre MC tur?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av kgjersda »

Vil anbefale at du kjører Trollstigen og Geiranger sørover i steden for nordover, da får du oppkjøring i steden for "nedtrilling". Mye artigere å kjøre oppover enn trille og bremse nedover. Atlanterhavsveien er like fin begge veier.

Kjør deretter over Valdresflya og mot Fagernes og deretter Gjøvik.
Veldig fine og artige veier!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjører omtrent samme vei rundt den 10-14 juli. Ønsker dere reisefølge inkludert noen pils på ei hytte så gi beskjed. :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

@kgjersda Det hadde jeg ikke tenkt på :) takk for tips!

@Bjerknez Det hadde vært gøy :), men vi drar nok uke 29, 17 ish juli.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Bjerknez »

Ahh... litt sent for min del.

Når det gjelder MT07 og langkjøring så har jeg ikke kjørt denne så langt, men jeg tror det er mer eller mindre ett fett om du har MT07, MT09 eller S1000R. Så lenge sykkelen passer til kroppen din og ergonomien blir riktig så kan du kjøre verden rundt uansett sykkel.

Man må jo uansett stoppe for å fylle drivstoff og så lenge jeg får en stopp pr. 10-15 mil så kan jeg kjøre til krampa tar meg. Men jeg er kresen på dempere. Jeg kjørte en Multistrada 1050 her om dagen og demperne på den er faktisk noe av det værste jeg har testet. Fantest ikke tilbakemelding fra underlaget og sykkelen fløt bortover veien som en svamp. Bråbrems i sving eller plutselige humper i veien hadde jeg nok ikke lyst til å oppleve midt i en sving med denne.

Vindskjermen hadde gitt meg epilepsi før jeg kom til Oslo og motoren ellers var ganske trist. Enten så var turtallet for lavt og det ristet, eller så befant det seg i den øvre delen av skalaen hvor det skjedde lite. Var bare et lite "sweetspot" i midten som forsvant fort.

Så ikke tenk så mye på åssen sykkel du kjører når du er på tur. Man stopper jo når man blir sliten/støl og taar seg en pause uansett. Det skal ikke mer til en litt strekk på beina afør man er klar igjen. :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Mjo, jeg er nok i største laget for mt-07. Ser på å bytte den ut til neste år. Er 190 høy og veier nesten 100kg >_<

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Bjerknez »

fjs skrev: 03 jul 2017, 09:49 Mjo, jeg er nok i største laget for mt-07. Ser på å bytte den ut til neste år. Er 190 høy og veier nesten 100kg >_<
Ja da vil jeg tro den blir litt knapp ja. Jeg er 182 og jeg følte at styret kom LITT for nærme. Merket det godt etter noen mil. Vekten har jo ikke all verden å si kanskje. Det går vel mer på demperne, som forøvrig føltes ganske myke på MT07 mener jeg å huske. Men det kan vel justeres?

Men ja, det er jo en liten sykkel dette. Men en tung fører og baagasje ville jeg nok strammet opp demperne litt tror jeg. Svampete dempere er det verste jeg vet.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Får se på det, er fortsatt en relativt ny sjåfør så tyner ikke sykkelen til grensen. Har ikke følt noe på at demperne er "dårlige", men jeg ser det skrevet ofte.

Jeg har dog siklet litt på Tracer 900, men det får bli til neste år. Må nesten få prøvekjørt den først. Ser for meg at det er en litt bedre sykkel å kjøre lengre med, samtidig som den er ganske sprek. Iom at den deler mye med MT-09

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Bjerknez »

fjs skrev: 03 jul 2017, 11:21 Får se på det, er fortsatt en relativt ny sjåfør så tyner ikke sykkelen til grensen. Har ikke følt noe på at demperne er "dårlige", men jeg ser det skrevet ofte.

Jeg har dog siklet litt på Tracer 900, men det får bli til neste år. Må nesten få prøvekjørt den først. Ser for meg at det er en litt bedre sykkel å kjøre lengre med, samtidig som den er ganske sprek. Iom at den deler mye med MT-09
Jeg ville vertfall heller kjørt 50 mil med MT07 enn Tracer. Rett og slett fordi jeg regelrett hater vindskjerm.

Jeg syntes heller ikke demperne på cruiseren jeg hadde var dårlige. Helt til jeg prøvde en annen sykkel. Men man blir vant til det meste. Ikke tenk så mye på det. Brått en dag så prøvekjører du en sykkel med bedre dempere og da skjønner du det :)

Du kommer til å få det knall på tur med MT07 tror jeg, eller en hvilket som helst annen sykkel. Man tilpasser seg jo kjøretøyet og stopper når man blir støl og sliten. Det er jo ferie og poenget er å ta det som en tur og ikke sette rekorder i kjørelengde. :thumleft

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

Bjerknez skrev: 03 jul 2017, 12:07
fjs skrev: 03 jul 2017, 11:21 Får se på det, er fortsatt en relativt ny sjåfør så tyner ikke sykkelen til grensen. Har ikke følt noe på at demperne er "dårlige", men jeg ser det skrevet ofte.

Jeg har dog siklet litt på Tracer 900, men det får bli til neste år. Må nesten få prøvekjørt den først. Ser for meg at det er en litt bedre sykkel å kjøre lengre med, samtidig som den er ganske sprek. Iom at den deler mye med MT-09
Jeg ville vertfall heller kjørt 50 mil med MT07 enn Tracer. Rett og slett fordi jeg regelrett hater vindskjerm.

Jeg syntes heller ikke demperne på cruiseren jeg hadde var dårlige. Helt til jeg prøvde en annen sykkel. Men man blir vant til det meste. Ikke tenk så mye på det. Brått en dag så prøvekjører du en sykkel med bedre dempere og da skjønner du det :)

Du kommer til å få det knall på tur med MT07 tror jeg, eller en hvilket som helst annen sykkel. Man tilpasser seg jo kjøretøyet og stopper når man blir støl og sliten. Det er jo ferie og poenget er å ta det som en tur og ikke sette rekorder i kjørelengde. :thumleft
Mulig, jeg har jo bare kjørt denne + sykkelen hos kjøreskolen. Som jeg tror var en F800R.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Bjerknez »

Kos deg på tur, er alt jeg kan si :vs

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av kgjersda »

Jeg kjørte nær 7000km i fjor på en 2001 FZS 600 Fazer. Sammenlignet med nye sykkelen min så er jo det som å kjøre en litt sliten svamp.
Men det har svært lite å si for kjøregleden når man er ute på veien i flotte omgivelser. Kos deg på turen og ta pause når du trenger det :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av Relax »

fjs skrev: 03 jul 2017, 08:48 Heisann, jeg og en kompis skal på vår første MC tur om et par uker. Og vi gleder oss :) Vi er relativt ferske begge to (begge har hatt lappen i under 1 år)
Jeg kjører en MT-07, som kan bli interessant. Ikke akk en sykkel for lengre turer, men det går nok greit. Bestillt opp disse baggene:
Kriega US-30 + US-10 på hver side og en US-5 som tank bag. Min kompis kjører en F800GSA, så han syns jeg ikke synd på :)

Vi tenker oss opp mot Geiranger -> Trollstigen -> Atlanterhavsveien og Ålesund. Vi kjører fra Oslo.

Er det noen som har tips til andre steder vi kan stoppe innom på veien? Og generelt andre tips til to stk som aldri har vært på lengre MC tur?
Aurlandsvegen fra Lærdal til Aurdal er et"must" , synes jeg.
Det er "mini alpene" ..og veldig flott turvei!
"Do the right thing"

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av HeHy »

Var nettopp på lignende tur selv. Da kjørte vi med en zx6r (meg), mt07 og en cbr600FS, fra kristiansand-Birkeland-Evje-Hovden-Rjukan-Valdresflya-Geiranger-Trollstigen-Stryn-Lærdal-kristiansand. Med overnattinger ved Rjukan, Geiranger og Lærdal. Alt i alt en tur på 180 mil, gikk kjempefint. Vi valgte å tanke hver 10 ish mil og strakk litt på bena, hjelper godt.
Mitt beste tips, beregn god tid. Vi satt opp turen til 5 dager (men endte opp med å dra hjem 4. Dagen i stedet), da ble det dagsetapper på ca. 35-45 mil.
Mitt også beste tips: unngå for all del europaveier! Det er det kjedeligste dere kan kjøre, kan brukes som transportetapper men bør unngås mot vondt i rumpa og kjedsomt hue.
Tredje tips: overnatt gjerne på campinghytter, det er mange plasser som tilbyr små hytter, ofte med innlagt strøm og et par-4 senger som er rimelig behagelig å overnatte i, så slipper man å opp med teltet for deretter å pakke det ned dagen etter (ta med telt som nødløsning om dere ender opp med å kjøre lenge feks eller ikke finner noen ledige, tross alt sesong).
Lag en pakkeliste, ta med litt verktøy av det mest brukte (piper mellom 6-13 og umbrako er must!) + noen strips.
Husk å ta noen bilder fra turen, gjerne også av hverandre på sykkelen på et sted med litt utsikt ;)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Første MC tur mot vestlandet om 2 uker

Legg inn av fjs »

HeHy skrev: 03 jul 2017, 15:26 Var nettopp på lignende tur selv. Da kjørte vi med en zx6r (meg), mt07 og en cbr600FS, fra kristiansand-Birkeland-Evje-Hovden-Rjukan-Valdresflya-Geiranger-Trollstigen-Stryn-Lærdal-kristiansand. Med overnattinger ved Rjukan, Geiranger og Lærdal. Alt i alt en tur på 180 mil, gikk kjempefint. Vi valgte å tanke hver 10 ish mil og strakk litt på bena, hjelper godt.
Mitt beste tips, beregn god tid. Vi satt opp turen til 5 dager (men endte opp med å dra hjem 4. Dagen i stedet), da ble det dagsetapper på ca. 35-45 mil.
Mitt også beste tips: unngå for all del europaveier! Det er det kjedeligste dere kan kjøre, kan brukes som transportetapper men bør unngås mot vondt i rumpa og kjedsomt hue.
Tredje tips: overnatt gjerne på campinghytter, det er mange plasser som tilbyr små hytter, ofte med innlagt strøm og et par-4 senger som er rimelig behagelig å overnatte i, så slipper man å opp med teltet for deretter å pakke det ned dagen etter (ta med telt som nødløsning om dere ender opp med å kjøre lenge feks eller ikke finner noen ledige, tross alt sesong).
Lag en pakkeliste, ta med litt verktøy av det mest brukte (piper mellom 6-13 og umbrako er must!) + noen strips.
Husk å ta noen bilder fra turen, gjerne også av hverandre på sykkelen på et sted med litt utsikt ;)
Takk for mye bra tips! :)

Svar