Tips på snacks/matpakke for dagsturer

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av Skogstrollet »

Lurte på hvis noen av dere mer erfarne turkjører har tips på lette matpakker man kan ta med seg på tur?

Selvfølgelig kan man stoppe på et eller annet spisested på veien, men jeg er den som liker å finne meg et hyggelig sted litt mer naturnære (en stein ved sjøkanten, for eksempel :P ). Foreløpig så har jeg pleid å ha med noe smørbrød og en nøttebar eller to, samt en flaske vann/saft eller noe slikt. Pannekaker fungerer også fint.

Så, dere som pleier å ta med matpakke på tur - hva pleier dere å ha med? Hva fungerer å ha liggende i tankbag/tailbag en varm sommerdag f.eks.? Brødskiver føler jeg er litt kjedelig... og så blir de svett fort i sommervarmen (men det er kanskje jeg som ikke bruker riktig pålegg på brødskivene :roll ), men noen energi må man jo ha hvis man er ute å kjører i mer enn noen få timer.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av AJ »

Jeg har ofte med enkel matpakke på tur. Senest i dag da jeg var i Mysen.
To (rug)brødskiver uten smør/margarin, en banan og en plastflaske lingonsyltetøy (kjøpt i Sverige... ;) ), pulverkaffe i et lite glass og varmt vann på termos.
Funker utmerket for meg :) .

Andre ganger har jeg tatt med meg en liten propanbrenner og en hermetikkboks med lapskaus eller annet som er lettvint å tilberede.
Sist jeg var i Sverige og handlet kjøpte jeg flere bokser østerriksk gulasj .Fantastisk godt!
Bare å varme opp og er et et herlig måltid :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av Bjerknez »

Pleier å kjøpe maten langs veien, men det er noe eget med å ha med nistepakke og de få gangene jeg velger å ha med det, så slår det aldri feil med Polarbrød med smør og ost. Polarbrødene holder seg myke og skal være myke.

Ved siden av en liten thermos med kaffe, er dette en sikker vinner hos meg. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av Stian87 »

Enig med Bjerknez, en tube smøreost og polarbrød er en innetier på matpakke.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av Royal »

Er ikke spesielt glad i mat. Enda mindre glad i mat som har ligget i en svett matboks i utallige timer.
Derfor så mekker jeg meg ofte hjemmelagde protein/karbo barer av havregryn,proteinpulver,peanøttsmør og honning. En av de + en kopp med vann holder fint i 5+ timer om gangen.

Ellers så blir det å stikke innom en butikk og kjøre i meg en boks med kesam eller lignende imens jeg jeg strekker på bena.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av ejs »

:D
Lørdags rundturen på 52 mil var med tubeost, knekkebrød, saft og kaffe. :prf
If it ain't broke, I'll break it.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

enig med, Royal!
Digger ikke matpakke, tror det handler mer om min innstilling enn hva jeg lager, menmen.

Pleier kjøre på med granola/protein barer og vann som snacks når jeg drar på langturer, skikkelig måltider stopper jeg å kjøper en svett burger <3
Braaaaaap

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av Dansekris »

Jeg er også allergisk mot matpakke, men jeg har likevel et godt tips.

Lag en omelett kvelden før. Gjerne med litt grønnsaker, ost og litt bacon. Hiv den i kjøleskapet.
Da blir den veldig fast i formen og perfekt pålegg til et par brødskiver eller polarbrød. Du kan med fordel dele den opp så den passer på de brødskivene du har med.

Hiv samtidig en halvlitersflaske med saft i fryseren.
Den tar du ut bånntæla og legger i en handlepose sammen med tupperwareboksen du legger omeletten i.

Da får du en kald og frisk omelett og kald drikke når du stopper til lunsj 3-4 timer ut i turen.

Brukeravatar
sfRoyal
Innlegg: 36
Registrert: 11 okt 2016, 09:10
Motorsykkelen din: Honda VFR800Fi

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av sfRoyal »

Jeg pleier å bruke Real Turmat, synes det er godt, lettvindt, og ekstra godt med varm lunsj når man er på tur. Handles stort sett inn når man får det på tilbud, og da ligger de på rundt 60 kroner. Da får man skikkelig mat, og ikke svett gulost. Kan selvsagt også skje at man tar med brownies og kaffe, eller at man handler langs veien. Planlegger en 2-ukers tur i sommer, og da blir det nok en herlig kombinasjon, men satser nok på større frokoster for å spare bagasjeplass :)

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av JanK »

Bilde

:thumleft

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av KåreDump »

Har stort sett alltid med meg en JetBoil (Biltema-versjonen, koster ingen ting og funker knall) og pulverkaffe.

Alt for lenge siden jeg var i forsvaret så stæsjet av "Stridsrasjoner" er for lengst tømt, men har alltid med meg en pose Real Turmat (både på MC og fjelltur).
Kjekt å ha om turen skulle bli lenger enn man trodde.

Men som regel ender det opp med softis eller burger.....
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Tips på snacks/matpakke for dagsturer

Legg inn av Skogstrollet »

Hehe, propanbrenner og termos må dessverre vente til det jeg skaffet meg bedre pakkmuligheter. Den lille tankbagen min (som blitt tailbag), har ikke så mye plass, og slike ting vil jeg ikke ha i ryggsekk. Men varm mat på turen høres veldig fristende ut, så må kanskje investere litt etterhvert :)

Det der med hjemmelagde protein-/energibars høres heller ikke helt feil ut faktisk. Må finne meg noe greit resept å prøve :thumleft

Det dere meg ost (eller annet pålegg, for den saks skyld) på tub hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Det er noe jeg normalt ikke kjøper, men det må jo være et greit alternativ til svette ostskiver :roll

Jeg kan nok si at jeg er den som blir sulten, men ikke har noen særlig aptit, når jeg er ute å kjører. Eller det kanskje er mer riktig å si at jeg vil ha andre ting å spise enn hva jeg pleier å like til daglig. Vet ikke helt hvorfor det er sånn :-k

Men fyll gjerne på med flere tips og kommentarer, kan jo være at det er flere enn meg som har nytte av det ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar