Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 29 mai 2017, 22:06
Dansekris skrev: 29 mai 2017, 21:34 Et annet spørsmål - er det sånn at man alltid kan kjøre foran fergekøen om man kommer på sykkel? Hva er kulturen der?
På alle ferger finnes det plasser på dekk som biler ikke kan utnytte. Derfor vil gjerne fergemannskapet ha sykler om bord først og plassere dem på slike plasser.
Ja, det er i alle fall praksis de fleste steder.
Men gjør du det på strekningen Bognes - Lødingen eller Bognes - Skarberget, så kan du risikere å bli hudflettet av fergemannskapet....
Du må pent stille i kø som alle andre, men blir vinket forbi køen når de begynner ombordkjøringen! :scratch
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av kjellv »

KåreDump skrev: 30 mai 2017, 13:59
kjellv skrev: 29 mai 2017, 22:06
Dansekris skrev: 29 mai 2017, 21:34 Et annet spørsmål - er det sånn at man alltid kan kjøre foran fergekøen om man kommer på sykkel? Hva er kulturen der?
På alle ferger finnes det plasser på dekk som biler ikke kan utnytte. Derfor vil gjerne fergemannskapet ha sykler om bord først og plassere dem på slike plasser.
Ja, det er i alle fall praksis de fleste steder.
Men gjør du det på strekningen Bognes - Lødingen eller Bognes - Skarberget, så kan du risikere å bli hudflettet av fergemannskapet....
Du må pent stille i kø som alle andre, men blir vinket forbi køen når de begynner ombordkjøringen! :scratch
Dette gjelder heller ikke dersom det er veldig mange sykler i følge. De plasserer ut 4-8 sykler i slike lommer, resten får plassere seg på bildekket sammen med bilene. Derfor, er det mange i følge, still seg i køen sammen med bilene.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Dansekris »

kjellv skrev: 29 mai 2017, 22:48
haakeik skrev: 29 mai 2017, 22:42 Du får pumpe oss for rutevalg og plasser man må se over et par pils på Tretten :thumleft
Det er faktisk en sabla god ide :thumleft
Det skal jeg aboslutt gjøre! :D
ZZR-Erling skrev: 29 mai 2017, 23:55 Ved Elverum kjører du rett over på østsida. Denne følger du hele veien via Åkrestrømmen til Tynset. Videre til Røros og Tydal, Villmarksveien. Ut på E6 i Levanger og videre til Majavatn. Nord om Majavatn tar du av mot Fiplingvatn og kjører her helt til Korgen... Osv. Denne kjører vi alltid nordover. Er fint å overnatte på Væktarstua i Tydal.
Takk for tips!
kjellv skrev: 30 mai 2017, 15:19
KåreDump skrev: 30 mai 2017, 13:59
kjellv skrev: 29 mai 2017, 22:06
Dansekris skrev: 29 mai 2017, 21:34 Et annet spørsmål - er det sånn at man alltid kan kjøre foran fergekøen om man kommer på sykkel? Hva er kulturen der?
På alle ferger finnes det plasser på dekk som biler ikke kan utnytte. Derfor vil gjerne fergemannskapet ha sykler om bord først og plassere dem på slike plasser.
Ja, det er i alle fall praksis de fleste steder.
Men gjør du det på strekningen Bognes - Lødingen eller Bognes - Skarberget, så kan du risikere å bli hudflettet av fergemannskapet....
Du må pent stille i kø som alle andre, men blir vinket forbi køen når de begynner ombordkjøringen! :scratch
Dette gjelder heller ikke dersom det er veldig mange sykler i følge. De plasserer ut 4-8 sykler i slike lommer, resten får plassere seg på bildekket sammen med bilene. Derfor, er det mange i følge, still seg i køen sammen med bilene.
Jeg er jo vant til å fise foran alt som er av kø, og jeg kjører jo aleine. Ble derfor brått usikker på hva jeg skal gjøre...

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av supersic »

Kjører til Sortland hver eneste sommer da begge foreldrene min er der fra, satan hvor langt det er.
Når jeg kommer til fergeleiet på Bogenes er det som å komme til himmelen for da er det bare en times fergetur hvor det blir konsumert store kvanta med svele med brunost og en trekvarters biltur etter det er jeg fremme.

Så hvis du er på Sortland i sommer gi lyd fra deg.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Dansekris »

supersic skrev: 30 mai 2017, 19:53

Så hvis du er på Sortland i sommer gi lyd fra deg.
Det skal jeg gjøre!
-

En liten oppdatering:


Til min store glede viste det seg at en god kamerat var i gang med oppkjøring til klasse A nå i juni. Han kommer fra Evenes, så planen var at vi skulle kjøre sammen oppover.

Dessverre klarte han ikke førerprøven i dag, så da blir det en solotur likevel. Må si det var ganske vedmodig nå som jeg var innstilt på å kjøre sammen med en god kamerat.

Jeg må derfor sette hjernen i eventyrmodus igjen og forberede meg på en litt mer ensom tur.

Derfor tenkte jeg å invitere de som vil, og som bor i nærheten av kjøreruta, om å slenge seg med noen mil på min ferd både opp og ned. Poster den fullstendige ruta når turen nærmer seg.
:vs

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Planlegging av Norgestur på 3000KM - Rutevalg, tips & triks

Legg inn av Jompa »

Hvor langt nordover skal du ?
hvis du dumper innom Alta første uka av juli, er jeg hjemme.
Kan slenge på noen fiskekaker eller stekte egg til deg, hvis du kommer innom.
Du kan forresten få annen mat også.

tilbudet gjelder selvsagt alle som måtte finne på å stikke innom :crazy:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar