Skrytedistanser...dag, uke, år

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

Jeg har alltid "beundret" de som gjennomfører Iron Butt. Har startet tre ganger, men måttet gi meg grunnet været en gang og låst trafikk 2 ganger. Spontane starter uten ordentlig planlegging er selvforskylt.

Så...

Her lurte jeg på..hva med å skryte litt, ikke om hvor fort du kjører på bane, nok av slike ...men lange dagsetapper, uke..eller lengre.

Er dette dumt? Ok, les en annen tråd...

Dette dukker opp fordi det virker nærmest umulig å oppdrive folk som kjører distanser uten en uendelig mengde lange stopp. Jeg kjører alene år etter år..

Lengste 3 dagers tur. Gode veier i Danmark, Tyskland, Polen og Tsjekkia... 270 mil. + 10 mil t/r fergen fra Norge.

Lengste dagsetappe Hirtshals - Nurburgring. Grunnet uendelig med veiarbeid og omkjøringer ble det 120 mil, men vi brukte 18 timer på det i 30 til 40 grader. Kun bensin og toalettstopp utenom 30 minutters snack stopp.Her er det tiden som dreper, ikke distansen. Satser på mindre veiarbeid i år.

Dette er kanskje bare småturer for andre?

Regner med denne tråden dør ut hvis ikke interesse..

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av jongsanim »

Kjørte til Gedser i Danmark på en dag, hadde vel to pauser på turen. Google maps forteller meg det er ca 740km i dag, vet ikke om det er utbedret veier siden jeg kjørte dit for 7-8 år siden.

Innså når jeg ankom at det kanskje ikke var helt fornuftig: prøvde å løfte et vannglass med høyrehånda, men klarte ikke samle nok styrke i grepet til å holde det

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Bjerknez »

Er ikke så opptatt av hvor langt jeg kjører, men mer opptatt av at turen huskes i positiv grad. Jeg er ikke helt sikker på "rekorden" min men jeg er overbevist om at rekorden jeg har lett kan slås hvis distanse er hovedprioritet.

Tror jeg var tett opp til 150 mil på to dager i 2014. Føltes vel ikke akkurat som om dette var en distanse som kunne stoppet meg. Så lenge jeg får en kjapp stopp for bensinfylling hver 15'ende mil omtrent så kan jeg vel mer eller mindre kjøre uendelig, så sant jeg ikke sovner...

Jeg har vel kommet frem til at en passende dagsetappe for meg hvis man også skal få med seg litt på turen er rundt 50-60 mil. Altså når jeg er i feriemodus :thumleft

Iron Butt har jeg ikke noe forhold til. Jeg ser ikke poenget. Jeg krittiserer ikke dem som har klart dette og skal ikke si så mye om sikkerhet etc. men å kjøre langt bare for å kjøre langt eller klare ett merke er for meg ganske demotiverende. Om jeg hadde klart det hvis jeg faktisk hadde prøvd og gått inn for det? Sikkert.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

Iron Butt er en utfordring, på lik linje ned en maraton. Fullstendig meningsløst for utenforstående. Idet du klarer det er målet nådd, og that's that. Banekjøring har mål om bedre tid, bedre kunnskap osv. Og der kan du forbedre hele tiden.

Sitter og passer en databackup ...det blir sent.

Dersom en ser bort fra ønsket forsøk på Iron Butt, så kjører jeg ikke langt bare for å kjøre langt. Men jeg stopper ikke for å ta bilder, hvilket er dumt, fyller bensin uten å sette ned støtten, og har i det hele tatt ikke pauser av betydning.

På tur med andre sliter jeg fælt ned alle stoppene, og så vrengt gassrulle for å ta igjen tiden.

Får stadig høre, må nyte turen, se naturen, spise et bedre måltid, kose seg.. Joda, men det blir det ikke kjøring av, det er stopp.

Jeg nyter kjøreturen, også i bil når det er aktuelt.

Tanken i tråden er at de som nyter selve kjøreturen, og liker å kjøre langt kan tone flagget litt, og skryte litt blant likesinnede.

Jeg ville gjerne forsøkt Hirtshals til Andorra, men innser at det er litt for heftig å kjøre kun en mc.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Olav K »

Det er fint å kjøre langt, og klare 100 mil om dagen er egentlig bare et spørsmål om forberedelser og ha en tidlig start.
Jeg og Busatrond hadde en heftig dag i 2014,
vi startet ikke før kl 06, og hadde egentlig ganske mange stopp iløpet av dagen.
Startet på Heimdal Gaard, via Odda, Røldal, Ryfylke, Sirdal, en sving nedom Lysebotn for lunch, over Suleskard, og til Dalen i Telemark, opp til Rauland og Rjukan, der vi splittet lag.
Jeg forsatte til Austbygda, over Imingfjell og opp til Geilo, over Hardangervidda og innover fjordene tilbake til Odda, og ut igjen til Kvinnherad. Hadde jeg giddet å kjøre en runde rundt dalen, hadde jeg bikket 1000km.
En fin dag, med BARE kvalitetsveger av alle slag, ikke mye større hovedveger på den runden.
Var hjemme i 11 tida om kvelden og var vel egentlig mett med kjøring .
Sommeren 2015 startet vi (Jeg og en annen kompis) tidlig på morran i Annecy, en 1,5 times kjøring sør for Geneve.
Vi kjørte effektivt, hadde fokus på å kun stoppe for bensin, og hadde kun to matstopp.
Ankret opp nord i Danmark om kvelden, etter 1644km.
Begge turene blei gjort på streetfightere, og jeg er spent på hva distanser man kan klare på en lang norsk sommerdag, nå som jeg har fått meg en super turmaskin med mer komfort.
Har en rute klar, med 1200km ren og pur kjøreglede. En voksen dagstur, men godt innforbi rekkevidde :twothumbs: :prf

Når dette er sagt... jeg setter også pris på å kjøre "ineffektivt" også, med hyppige stopp for å ta bilder, spise is, drikke no godt, og nyte tilværelsen. Alt til sin tid :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjørt noe sør om Stockholm og til Bodø i ett, kun stopp for spising av bananer og rundstykker, samt påfyll av bensin. Dette var på in den gang da YZF1000R. Det var ca 125mil. Det ble ganske kjølig i grensefjella nordpå, så det var godt å komme ned til +7 i Saltdalen/Norge :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg kjørte for lenge siden 5500 km på 11 dager, med lengste dagsetappe på ca 1000 km. Det var på en Honda cb 1100 f uten kåpe, så fartsvinden kjentes godt fra ca 130 km/t og oppover. Altfor mye kjøring etter min smak.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av AJ »

De lengste dagsetappene jeg har kjørt var i sommer. Den lengste på nesten 80 mil, fra Danmark til et stykke ned i Europa. Passe med beinstrekk og spise/røykepauser underveis og var i fin form da vi parkerte utenfor hotellet.
Kunne helt klart kjørt noen mil til, men må innrømme at det var godt å ta en rimelig tidlig kveld med langt og trivelig restaurantbesøk.
Å nyte kveldene, svært gjerne med en fin solnedgang, på slike turer er en god og viktig del av MCturene mine.

Turene her i landet er sjelden lengre enn 500 km/dagen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av ZZR-Erling »

Det beste er å ha tid til å slappe av, rusle litt rundt og ta en øl eller 3 hver plass en er, og kanskje ligge over ett par netter en plass underveis, bare for å ta lokale småturer uten bagasje på biken :twothumbs:

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av Zettexx »

ZZR-Erling skrev:Det beste er å ha tid til å slappe av, rusle litt rundt og ta en øl eller 3 hver plass en er, og kanskje ligge over ett par netter en plass underveis, bare for å ta lokale småturer uten bagasje på biken :twothumbs:
Flertallet liker dette, og kjører sine turer deretter.

Men ikke alle. Mc turen for meg, er mc turen, altså kjøringen. Det har det alltid vært.

Vil her være litt bakstreversk og slå et slag for de lange etappene. Vet at rusling, spising, ølling, osv. er viktig for de fleste. Og derfor blir alle fellesturer dominert av det.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av JohnnyTh »

I 2013 kjørte jeg Ironbutt fra Ålborg til Budapest. 170 mil på 19 timer. Snittfart på 107km/t. Skulel nok klart noen mil til, men begynte å bli trøtt og målet var nådd.
Fortsatte turen til Tyrkia. Brukte 8 dager på de 5000km. Snittet blir lavt når man broker en halv dag I Budapest og en hel dag I Bucaresti.
Turen hjem langs kysten ble på 6000km. brukte 12 dager. Her var problemet stort sett dårlige veier. Hadde snittfart på 30 gjennom Albania.

I sommer kjørte meg og min datter til Marokko Vi brukte 7 dager ned til Tangir. Slet med varmen hele tiden så dagsetappene ble ikke mer enn ca 50 mil om dagen. Lengste etappen var 120 mil.

Jeg vil pasta at hvis man skal kjøre noe særlig mer enn 120 mil om dagen så må man være godt forberedt. Selv synes jeg 100 mil er max når man skal kjøre I ukesvis.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av JohnnyTh »

Spaghettiræser skrev: Vil her være litt bakstreversk og slå et slag for de lange etappene. Vet at rusling, spising, ølling, osv. er viktig for de fleste. Og derfor blir alle fellesturer dominert av det.
Dette er en av grunnene til at det blir lite felleskjøring på meg :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: Om jeg hadde klart det hvis jeg faktisk hadde prøvd og gått inn for det? Sikkert.
Jeg pleier å si at de som sier at dette ikke er vanskelig, har aldri prøvd :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av FredrikE24 »

Lengste på én kveld er vel 399km, startet i 18-draget hjemmefra og mot Gaustadtoppen, var hjemme i 23-tiden. Gikk unna på slutten, tregt i starten da jeg kjørte sammen med en SV650 og en MT09 blant annet. MT09 har vel noe sånt som 9 liters tank, og komforten var ikke den beste. Skulle jeg ikke vært på jobb dagen etter, så skulle jeg likt å overnatte i Telemark og fortsatt ferden.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Skrytedistanser...dag, uke, år

Legg inn av E-strom »

Spaghettiræser skrev:...Vil her være litt bakstreversk og slå et slag for de lange etappene. Vet at rusling, spising, ølling, osv. er viktig for de fleste. Og derfor blir alle fellesturer dominert av det.
Det handler vel om å velge sitt følge og sine turer med omhu?
En av fjorårets fineste kjøredager startet i Eidsdal med tur til Geiranger, Dalsnibba, Juvasshytta, Blåhøe, Grimsdalen, Tronfjell og Hummelfjell før retur til Trondheim. 70 krevende mil i godt følge hvor det var "advart" på forhånd om at dette var en tur for de kjørevante og kjørelystne.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar