Første alenetur i utlandet

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Bjerknez »

Er nok enig med spagettiraser her når det gjelder de to siste dagene. 200 mil på to dager blir nok en prøvelse, spesielt hvis du ikke er vant til å kjøre så langt.

Er du fast bestemt på og gjøre det, så får du vertfall dannet deg en egen erfaring på godt eller vondt. :thumleft

Selv har jeg kjørt tett opp til 100 mil på en dag (tror det ble 92 mil hvis jeg husker rett) med en cruiser og det gikk i grunn helt fint, men KUN fordi jeg hadde ryggstøtte i form av en stor bag bak på sykkelen. Uten en slik ryggstøtte hadde jeg gitt opp etter 50-60 mil. Men nå har jeg også problemer med ryggen fra før av.

En 1200GS 2016 mod. (i følge informasjonen under avataren din) er nok langt mer egnet for lengre turer enn cruiseren jeg hadde, men 100 mil på en dag blir fortsatt litt "hastverk" tror jeg.

Når det gjelder alt det andre du lurer på så overlater jeg det til andre. ;)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av JohnnyTh »

Først så vil jeg påsta at ei uke er for lite tid. Du bør prøve å kjøre Tyskland som transportetappe og pushe mil.
Jeg planlegger aldri overnattinger. I dag med mobildata på telefonen er det så let å finne et hotel på Hotels.com eller lignende at jeg betsiller bare et hotel når jeg er klar for å ta kvelden. Noen ganger vil man kjøre litt lengre og andre ganger så er det nok tidlig på kvelden. Også greit å ikke måtte til et sted hvis det blir dårlig være eller lignende.

Venezia er fantastisk, men guarda sjøen tror jeg kanskje ikke er så fasinerende for oss nordmenn som er vandt til vann og fjell.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av AJ »

Ser at flere har nevnt lange dagsetapper.
Egen erfaring er at kjørestrekning og tiden det tar på papiret, slik Google Map og andre turplanleggere, antyder, som oftest ikke samsvarer med hva man opplever når man først sitter i MCsalen...
Det er alltid noen forhold man må ta høyde for, nemlig køkjøring, veiarbeid, trafikkuhell, værforhold. I det hele tatt uforutsette, men like gjerne dagligdagse ting, som man har en tendens til å glemme kan og vil forekomme når man i glad planleggingsrus leser kart og lager kjøreruter på nett ;) .

Selv tar jeg alltid utgangspunkt i dagsetapper på maks. 50 mil/4-5 timers kjøring (på papiret...), som gjerne strekker seg til 7-8 timer. Husk at man også skal ta pauser underveis, fylle bensin, strekke på beina, toalettbesøk, spise, ta bilder...
Å kjøre såpass langt og lenge at man blir trøtt og sliten og frarøver seg selv passe lange og hyggelige kvelder underveis er ikke akkurat med på å gjøre turen til den trivelige og oppleveldserike turen man gjerne la opp til under planleggingen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av JohnnyTh »

Det er selvsagt umulig å planlegge for andre ut fra egne erfaringer. AJ snakker om 4-5 timer kjøring daglig og jeg snakker om 8-10 timer med kjøring. På transport etapper gjerne mer.
4 timer. Hva i alle dager skal man finne på de andre 12 timene man er våken :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: 4 timer. Hva i alle dager skal man finne på de andre 12 timene man er våken :)
Legg gjerne merke til at jeg også nevner at en dagsetappe på 4-5 timer gjerne tar lenger tid med planlagte og spontane pauser underveis.
Kø og andre uforutsette hendelser kan også gjøre at turen tar lenger tid enn man så for seg i utgangspunktet.
Å kjøre MC på veier i Europa, så vel som her hjemme, er ikke alltid som å kjøre på skinner.

Og hva man skal gjøre de øvrige timene i døgnet når man er på MC-tur?
Ja, det har i hvert fall ikke jeg noe problem med. Det er som regel mye å oppleve og mye å finne på. Opplever heller det motsatte, at døgnet ofte har for få timer, selv etter "bare" å ha kjørt 4 til 6 timer om dagen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Zettexx »

Denne tråden viser godt hvor forskjellige mc folk er. Gode råd er det flust med, og motstridende som en gjeng fulle politikere på mange felt.

AJ har absolutt poeng med at dagsetapper er så mangt, og en må ha plass til de daglige forsinkelsene som er sikret å oppstå, hver dag...

Akkurat derfor bestiller jeg på forskudd. Å vente til kvelden før går som oftest greit, som mange sier, men det er ofte dyrere og det kan være stressende hvis ikke nettet virker. Jeg bestiller med mulighet for avbestilling 24 timer før. Hvis noe går helt skitt, så kan jeg i det minste forskyve eller avbestille og justere underveis uten det helt store tapet.

Skal en "holde ut" lange dager, må det tette korte stopp med hopp og sprett for å holde kroppen i balanse. Jeg regner 1 1/2 timer eller 15+ mil mellom bensinstopp. Det er mye lengre mellom stasjonene nedover, og jeg har ofte opplevd å rulle inn på stasjonen med nesten helt tom tank, mellom stasjoner... Kjørte en ny vei gjennom Polen ifjor....der var det ikke stasjon på over 25 mil, måtte til slutt kjøre av motorveien..hadde ikke mer enn et par liter å gå på ved fylling. Jeg har vendt meg til å se etter stasjoner etter 10 mil....

Jeg legger ut på lange dagsetapper, men passer på at ikke alle er det. Snitt på 70-80 mil, det holder.

Hvorfor legger jeg planer på så lange etapper..... ? Svar: ikke interessert i ølet om kvelden, ikke interessert i å vandre rundt småbyer å se på falleferdige bygg, hater alt som er stemplet kultur, velger meg ut 2-3 "sights" som jeg vil se, og hopper bukk over resten (foretrekker interessant by og velger sykkelsightseeing). Sosialiseringen har jeg aldri sett noe til ( det kan være min egen feil) og ikke gidder jeg bruke opp dagslyset på det heller. Mat er noe som planlegges i små doser, ikke store pratsomme happenings. Du holder bedre på kjøreevnen med små måltider med kjappe karbohydrater enn med burgere og fete poteter. Kom frem en time før, og spis ordentlig før senga.

Så, for noen ( meg) er selve kjøreturen opplevelsen. For andre er opplevelsen noe de kjører for å få.

Men det er helt klart at lange dagsetapper gir en helt annen tur enn de kortere med plass til mat, prat og øl. Hver sin smak...

Husk pass, kanskje Internasjonalt førerkort, førerkort, reiseforsikring, veihjelpsavtale som gjelder i hele Europa, minst 2 kredittkort (rent minibankkort virker ikke utenfor Norge) og noen kontanter. Ta med deg brukermanualen for sykkelen, og gjerne nok verktøy til å ta smårep langs veien ( selv om du ikke kan gjøre det selv, så kan du få hjelp) Prøv å unngå de små stasjonene og obskure spisesteder ( det kan fort gi bang i bleia). Se på NAF sidene om det er spesielle regler for de land du skal gjennom. GPS med fotoboksvarsling kan være forbudt, det kan være påbudt med fullt sett lyspærer, reservesett med briller, alkometer (Frankrike) osv....

Alle vil vi gi gode råd, og alle mener å ha "rett"... men det er noe helt spesielt å reise så langt alene, så du må ta en objektiv vurdering av evner, ønsker og muligheter. Husk at sykkeltype og tilstand spiller inn noe alvorlig.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Relax »

Vi har våre forskjellige måter å kjøre på,, ja ..
Vi, kona og jeg på en sykkel , har hatt 6-7 flere turer nedover europa i slutten av juli eller tidlig august fra rundt 2005. Turene har vart 8-12 dager vanligvis.
Vi har aldri forhåndsbestilt noen som helst, bortsett fra Kiel ferga fra Oslo en gang. Ellers er alle overnattinger og andre ferger tatt på sparket, og vi har aldri hatt noe problem med dette. Om man er mange sammen, så kan det kanskje være noen annet, men ett rom for en natt har aldri vært noe problem.
Vi har stort sett kjørt litt utover kvelden til både 8-9-og 10, ja senere og, det løser seg alltid med overnatting ;)
Når man vil ta inn, så finner man hotell på GPS på noen øyeblikk og de er sjeldent langt unna.
Vi kunne sikkert spart en hundrelapp eller to om jeg hadde booket på nett... men det vi vinner er en total frihet!!

Fra vi starter hjemmefra vet vi aldri hvor vi har neste kaffekopp, vet aldri hvilke mennesker vi møter, vet aldri hvor og hva slags middag det blir og aldri hvor vi skal sove... Vi vet retningen hvor vi skal, og noen ganger har vi et diffust mål, men vi vet sjeldent hvilken vei vi skal ta . Det vet vi bare om det er noen spesielle veier vi ønsker å se/ kjøre..og det hender jo!
På den måten synes vi at vi aldri har noe stress eller press...aldri dårlig tid.. ser vi en fin vei...så tar den ..ser vi et fint strøk, fjell, bro hvasomhelst...så svinger vi dit.. og så bare triller vi videre.. Vi bruker GPS for å holde retningen, sperrer for motorvei og bomveier vanligvis og kjører omtrentlig etter denne til vi ser noe mer spennende ;) Vi kjører nok ikke så fort som mange for vi kjørere svært lite motorvei, men kanskje kjører vi flere timer enn mange.... Snittet kan være 45-50 mil/ dag, men noen ganger er det 30 og andre ganger 70... vi er på tur ;)
Vi vet omtrent når vi reiser, men vet aldri når vi kommer hjem!!
"Do the right thing"

hiddenGS
Innlegg: 9
Registrert: 08 jan 2017, 21:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av hiddenGS »

Godt poeng Spaghettiræser.
Her er ruta
Dag1 :Hannover: 91 mil
Dag2: Bregenz: 66 mil
Dag3: Riva del garda:42 mil ( 2 dager på hotellet) Kjører dit via Splügen-passet
Dag 4: dagstur til venezia,eller bare slappe av ved sjøen. Eventuelt Sirmione.
Dag5: Garda til ulm : 51mil
Dag6: Ulm - Hamburg: 70 mil
Dag7: Hamburg hjem : 107 mil

Etter dag 4 trenger jeg litt forslag. Antall dager er 8. Satse på mindre splitting av fellesferie neste år pga jobben.
Stelvio og Gaviapasset må jeg få meg med hjemover.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Zettexx »

hiddenGS skrev:Godt poeng Spaghettiræser.
Her er ruta
Dag1 :Hannover: 91 mil
Dag2: Bregenz: 66 mil
Dag3: Riva del garda:42 mil ( 2 dager på hotellet) Kjører dit via Splügen-passet
Dag 4: dagstur til venezia,eller bare slappe av ved sjøen. Eventuelt Sirmione.
Dag5: Garda til ulm : 51mil
Dag6: Ulm - Hamburg: 70 mil
Dag7: Hamburg hjem : 107 mil

Etter dag 4 trenger jeg litt forslag. Antall dager er 8. Satse på mindre splitting av fellesferie neste år pga jobben.
Stelvio og Gaviapasset må jeg få meg med hjemover.

Med mitt blikk ser det veldig greit ut. På hjemturen ser det ut som om du skal kjøre gjennom Sverige. Det blir heftig. Kanskje det kan lønne seg å vurdere ferge. Fra Hirtshals kan du komme til Kristiansand og Langesund med Fjordline, som er det billigste, eller evt. Larvik som du benytter i starten. Å kjøre gjennom Sverige er langt og tungt...som avslutning.

Som sagt, jeg velger meg ut noen "sights", og personlig ville jeg absolutt ha brukt tid i Venezia by.

Når det gjelder Pass, så må jeg melde pass.....disse "kikk deg i rævva svingene" unngår jeg som pesten....De som har kjørt mye på de veiene sier alltid at de mest spektakulære, er de som ikke er kjent. Det tror jeg gjerne på. Har kjørt noen veier i grenseområdet Polen, Tyskland Tsjekkia som jeg ikke på noen måte klarer å finne igjen...

De som velger å kjøre litt på måfå med vage planer, de får det også greit. Jeg ønsker stadig at jeg likte det. Teknikken har utviklet seg så mye at det lar seg greit gjøre, vanligvis.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av AJ »

Selv syns jeg det er veldig behagelig med en lengre fergetur på returen fra Europa.
Kiel - Oslo er alltid trivelig :) .
København - Oslo er heller ikke å forakte ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av JohnnyTh »

my gode råd her, men lurer litt på denne.
Spaghettiræser skrev: minst 2 kredittkort (rent minibankkort virker ikke utenfor Norge)
Mitt Visa debitkort virker for det meste over alt, min datters visa electron virket til og med i Asia.
Ellers helt enig i at det er lurt å ha minst 2 kort og noen kontanter. Når jeg reiser i Asia så har jeg alltid med meg 200 usd og i europa minst 100 euro. Da kommer man som regel til hjelp
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av evo16v »

Etter dag 4 trenger jeg litt forslag.
Se på kartet og finn vei med hårnålssvinger, da blir det morsom kjøring og en havner ofte på spektakulære plasser :-)

Ellers så likte jeg Nurnberg, så om du er litt interessert i krigshistorie, så kan det være verdt et besøk.
Knut Erik Halgunset

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Stian87 »

Kul sykkel hiddenGS! :thumleft :yeyeye Er spent på å høre hvordan det sykkelen var å kjøre, skal du ha med noen passasjerer?

Driver på sikt og vurderer en liknende sykkel selv, men det står forløpig mellom GSA og Multistrada Enduro. (Jeg har sett på KTM, AJ, men er nok litt for heavy for meg..). Var det noen spesiell årsak til at du landet på GSA? Skal du kjøre noe off-road? :prf
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

hiddenGS
Innlegg: 9
Registrert: 08 jan 2017, 21:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av hiddenGS »

Hadde en BMW K1600GT som ble byttet ut mai 2016. Knærne verket etter 30- 45min. Sittestillingen passet ikke høyden/benlengen. Med GSA kjørte jeg Narvik - Stjørdal i fjor sommer, uten å bli nevneverdig sliten og knærne var ok.
Kjørte 15000km i fjor, og jeg pendler ikke med den. Normalt ligger jeg på 10000km.
Har rotet meg langt inn skauen med GSA ,så gruskjøring er gøy :)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av Zettexx »

JohnnyTh skrev:my gode råd her, men lurer litt på denne.
Spaghettiræser skrev: minst 2 kredittkort (rent minibankkort virker ikke utenfor Norge)
Mitt Visa debitkort virker for det meste over alt, min datters visa electron virket til og med i Asia.
Ellers helt enig i at det er lurt å ha minst 2 kort og noen kontanter. Når jeg reiser i Asia så har jeg alltid med meg 200 usd og i europa minst 100 euro. Da kommer man som regel til hjelp

Visa Electron og Debetkort er ikke minibankkort, selv og bankkortet er i samme. Noen har "rene" bankkort der Visadel ikke er aktivert. De går kun på Bankaxxept systemet som kun gjelder i Norge.

Virker det utenlands, da går det via "kredittkort" delen, altså det internasjonale Visa/Mastercard systemet. Å gjennomgå fordeler og ulemper med disse kortene er en omfattende fortelling.

Svar