Første alenetur i utlandet

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av erik m »

Autobahn i Tyskland er gratis. August er det en heftig trafikk! Men på søndager mellom 0 og 22 kjøreforbud for trailere i Tyskland og Sveits, og det gjør en meget stor forskjell! Unngå om mulig å passere alle motorveikryss nær storbyene i rushtida. Og tunnellen under Hamburg! I tillegg til tipsa over bør du ha med helsetrygdkort - reisesykeforsikringer forutsetter ofte at du bruker det først. Og et must: NAF mc-medlem! da må du først ha NAF Veihjelp, og så Veihjelp mc i tillegg. Men det kan være gull verdt! I tillegg er det masse rare rabatter å hente på det kortet, bl.a. 10% på overnattinger.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av olepeder »

hiddenGS skrev:Hadde en BMW K1600GT som ble byttet ut mai 2016. Knærne verket etter 30- 45min. Sittestillingen passet ikke høyden/benlengen. Med GSA kjørte jeg Narvik - Stjørdal i fjor sommer, uten å bli nevneverdig sliten og knærne var ok.
Kjørte 15000km i fjor, og jeg pendler ikke med den. Normalt ligger jeg på 10000km.
Har rotet meg langt inn skauen med GSA ,så gruskjøring er gøy :)
Spennende å høre om dine planer til sommeren. Jeg tenker å komme meg litt lengre sør med utgangspunkt i Dubrovnic og så videre sørover til Hellas før turen går litt øst og nordover hjem til Trøndelag. Planen er å prøve å få fraktet sykkelen nedover for å bruke mindre tid i rene transportstrekninger, ferien er dessverre ikke ubegrenset :)

Jeg synes du har heftige dagsetapper, men de lar seg absolutt gjøre. Min erfaring er at det er så mye å se underveis at det blir å stå skikkelig på utover kvelden for å få unna så mange mil.

Hvordan opplevde du overgangen fra 1600GT til GSA? Er litt i tenkeboksen ift det samme selv.

hiddenGS
Innlegg: 9
Registrert: 08 jan 2017, 21:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av hiddenGS »

Savner ikke den i det hele tatt. Synes GSA er bedre og mer komfortabel på norske humpete veier :)
Har utforsket steder jeg aldri ville tenkt på å kjøre med K1600. Selv om det er fullt mulig.
Bilde

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av beemer »

Heisann, reiser nedover i samme periode. Skal til Basel, Zurich, Kitchbuel eller Salzburg ..alt etter hvordan været ser ut, så hvis du vil ha selskap på transportetappen så gi beskjed. Erfaringsmessig så er det fryktelig mye trafikk rundt innsjøene, og Venezia er en turistfelle av dimensjoner. Jeg tenker å holde meg i Alpene, og kjører "etter" været. Har mer enn en gang havnet på i de Franske Alpene av samme grunn :D
Nomalt legger jeg inn 100 mil/dag på transportetappene, og tenkte Villa Løvenhertz eller et eller annet MC hotell i Harzen skulle være målet for dag en. rundt 85 mil. Har lært meg at det alltid skjer noe uforutsett.. enten det bøtter ned, eller det tar 2 timer å komme seg gjennom Hamburg.... Så strategien min er enkel... sikt mot det beste været. Slutten av Juni er veldig greit i forhold til hoteller, samt at de aller aller fleste fjellpass er åpne. MVH Werner
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

hiddenGS
Innlegg: 9
Registrert: 08 jan 2017, 21:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av hiddenGS »

Hei
Denne turen gikk uten problemer. Kunne klart meg uten køene med 34+ grader på Autobahn, og trafikken rundt Hamburg. Blir nok biltoget neste gang.
En liten filmsnutt fra turen. https://www.youtube.com/watch?v=u9Mamby3BhM

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Første alenetur i utlandet

Legg inn av beemer »

Hadde min første tur til Bulgaria, via Serbia i 2008. Det meste går bra så fremt man bruker hue og tar sine forhåndsregler. I år tok vi toget..."kun" 14 timer forsinket, så vi ankom Lørrach 22.00 om kvelden istedet for 08.00 om morgen.. Når det er sagt så fikk vi en hel kupe for oss selv og fikk sove i toget mens det stod på perrongen i Hamburg, men det ble en lang dag gjennom tyskland, med tanke på at jeg kunne ha rast opp og ned på gode alpeveier.
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Svar