Planning a trip to Norway

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Relax »

So, guys, what would you say your average speed in Norway is....if you are riding longer distances and stopping here and there for pics / coffee/ sightseeng ?
Some ride more aggresive than others, weather conditios makes a difference and surely roads do,,,especially in Norway ;) ..

In my planning I say about 60 km/ h ....if nothing unexpected happen.....and it allways does!!! ( Unexpected scenery, unexpected view, unexpected people to meet, unexpected places, unexpeted ferries, unexpected worse roads , unexpected road constructions etc etc ...)..

What's yours?

(I don't mean to hijack this thread, so please make it short!)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Tonys »

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

ZZR-Erling

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av ZZR-Erling »

Average speed depends on where you drive, but i would say between 50 and 60 km/t if you not "hyper" and wont stop!

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Zettexx »

Tonys skrev:image.jpeg

Var dette for Iron Butt ???

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Tonys »

Nei helgetur
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Zettexx »

Tonys skrev:Nei helgetur
Impressed! Og med lappen i behold!

Vi får starte en egen tråd for langturister.

ZZR-Erling

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av ZZR-Erling »

Not impressed

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av kjellv »

Jeg håper vel egentlig at denne helgeturen gikk sørover Danmark-Tyskland og ikke her i landet.. :-k
Ellers er ikke jeg heller imponert..

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Tonys »

ligger stort sett 10-15 over grensen må jeg innrømme, men sjelden noe mer, foruten noen pådrag I ny og ne, mulig det er noe feil med snittmålingen på gps'n? Jeg stopper nok lite, annet en for bensin om jeg skal kjøre et stykke.
Hva er snittfarten i bevegelse på dere andre da?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Zettexx »

Gps logg kan fort gi feil maks fart. Tunnel, blinde signalsoner og magnetfelt kan føre til "hopp" i tellingen. Ved utgang fra slik dødsone, vil gps beregne tiden mellim signalene, som da gir en voldsom fart. Her i huset har vi 3. 2 gjør dette, mens den tredje beregner jevnt fart gjennom området.

Den loggen som her er vist, viser også effektiv kjøretid. Pauser er derfor ikke tellet med. Så det kan være over flere dager. Snittet er korrekt beregnet ut fra total kjøretid og distanse kjørt.

Jeg blir stadig anklaget for å kjøre fort.. Fordi jeg kommer lengre på samme tid og fortere frem. Men jeg røyker ikke, spiser ikke, drikker lite underveis. Jeg stopper ikke for å prate piss om det samme temaet som sist, og gangen før det ...osv. Sitter på sykkelen mens jeg fyller bensin, selv min faste passasjer er vant med dette.

Man trenger ikke kjøre fort for å komme langt på en dag. ",Stop fucking around, and drive".

Enkel taktikk for å komme langt. Ikke stopp mer enn nødvendig, ta det sosiale utenom turen. Det er kjøreturen i seg selv som er målet. Å flagre med leppa i en halv time..er 4 mil som ikke kjøres den dagen.

Det er få som vil på slike turer. Så de kjører i kortesjer og pauser seg mye og lenge, hvilket er helt ok. Bare jeg slipper...

På denne måten blir det fort til en gps logg som viser over 70 i snitt, og tilfeldigvis 130 maks under de rette forhold, uten grisekjøring.

Men dette hører vel egentlig hjemme i en annen tråd.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av kjellv »

Ja. Vi ender denne diskusjonen her, og fortsetter i annen tråd.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

daub
Innlegg: 12
Registrert: 12 des 2016, 01:43
Motorsykkelen din: Valkyrie '97

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av daub »

So... I have encountered a problem, booking acommodation, at Geiranger area.
Most of the campings and hotels do not answer their phones nor e-mails. Booking.com shows as if everything is already booked. And the only company who answered the phone, told me, they do not book one night stays for high season. :scratch
I assume, the reason, why most do not answer, is because they are going through something like hibernation, while the roads are closed. But how am I to know, when can they be reached? There is no information about that on none of the websites.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av Zettexx »

What dates?

This area is normally fully booked during the season.

Forget info by email, except through the Booking site.

I have tried several dates and found vacancies on all. Not many, but some, and high priced.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av gsx750_80 »

Spaghettiræser skrev:Gps logg kan fort gi feil maks fart. Tunnel, blinde signalsoner og magnetfelt kan føre til "hopp" i tellingen. ...
Kan skrive under på akkurat det.. En garmin gps jeg har presterte å sette maks hastighet til 267 km/t på en tur med en
gammel Volvo med tilhenger, mot Hitra, for noen år siden. Reell maks hastighet var aldri i nærheten av halvparten.
Jeg har ikke slettet denne "bestenoteringen". ;)
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Planning a trip to Norway

Legg inn av AJ »

:offtopic Minner om denne litt lenger ned i tråden...:
kjellv skrev:Ja. Vi ender denne diskusjonen her, og fortsetter i annen tråd.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
gsx750_80 skrev:
Spaghettiræser skrev:Gps logg kan fort gi feil maks fart. Tunnel, blinde signalsoner og magnetfelt kan føre til "hopp" i tellingen. ...
Kan skrive under på akkurat det.. En garmin gps jeg har presterte å sette maks hastighet til 267 km/t på en tur med en
gammel Volvo med tilhenger, mot Hitra, for noen år siden. Reell maks hastighet var aldri i nærheten av halvparten.
Jeg har ikke slettet denne "bestenoteringen". ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar