Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av laban »

Har plottet en CA rute en alpetur nå starten av August, noen som har forslag til forbedringer / endringer?

Røff kladd, med utgangspunkt i zell am see

Så håper noen har tips eller forslag til forbedringer / ser feil ?

1
Zell am see - Grossglockner -> sankt ulrich (Kjører igjennom Passo di Giau + Valparaolpasset)
6t - 279 KM
https://goo.gl/maps/4he3DHyWjz62
Bilde

2
sankt ulrich -> Bormio
~8 timer om man ikke kan passere via stelvio ~ 375km
Kan man ikke passere Umbrailpasset til Stelio og ned til Bormio ? (google maps nekter dette)
https://goo.gl/maps/oKWqv8t2Wj22
http://binged.it/20QcRST
Bilde

3
Kanskje rute, avstikker
Låner denne ruta fra z1 fra et annet forum
https://www.google.no/maps?saddr=bormio ... 8&t=m&z=10

4
Bormio -> stelvio Google maps nekter å tegne (må bruke bing)
http://binged.it/20Qdiws
Bilde

Samme dag??
Bormio -> Albula Pass
Mest aktuell?: https://goo.gl/maps/fn8NVG5mqJC2
Alt2: https://goo.gl/maps/mTMYT9nuWi92
To forskjellige rute valg
Bilde

eller
Bilde

5
Albula pass -> grimsel pass
Kjøre rute 13 hele veien? Evt delt 13 og noe A13 ?
Eksempel nedenfor.
https://goo.gl/maps/W5EyY4hGa5v

Bilde

6
Grimselpass via Kandersteg -> Store Sanktbernhardpasset
5t 265KM
https://goo.gl/maps/M4HwnxzXvQP2
Bilde

7
Store Sanktbernhardpasset -> via Charmonix ?? (kanskje ikke den gode delen? -> Cormet de Roselend
https://goo.gl/maps/M7AK4vGmqPz
Bilde

Burde man besøke timmel pass når man først er i nærheten av stelvio?


Og hva tenker folk om forhåndsbooking av overnatting / ta ting på sparket, perioden det gjelder er 7 August -> 23.

Samt klesvalg? Oppe i alpene er det vel max 18 grader i følge det jeg leser. Mens i lavlander blir det jo fort 25-35 grader. Skal man kjøre i sommerklær + regndress eller skal man kjøre på med f.eks full rukka bekledning? (varmt)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av AJ »

På kilometeren like langt som en av returetappene vår fra Italia, fra Arabba til Söll, 279 km :) :

Bilde
(laget med http://www.tourstart.org)

Vi kjører innom Zell am See, men overnatter ikke her, noe vi gjorde i 2013 da vi var i samme området. Denne gangen sjanser vi på landsbyen Söll.
Må vel kunne si at den ruta dere (og vi) har valgt er en del av indrefileten i Østerrike. Og selvfølgelig godt besøkt på den tiden du/dere skal nedover...
Men tror likevel dere skal slippe å kjøre i kø... ;)

Det ønskes en riktig god tur herfra :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av laban »

AJ skrev:På kilometeren like langt som en av returetappene vår fra Italia, fra Arabba til Söll, 279 km :) :

Bilde
(laget med http://www.tourstart.org)

Vi kjører innom Zell am See, men overnatter ikke her, noe vi gjorde i 2013 da vi var i samme området. Denne gangen sjanser vi på landsbyen Söll.
Må vel kunne si at den ruta dere (og vi) har valgt er en del av indrefileten i Østerrike. Og selvfølgelig godt besøkt på den tiden du/dere skal nedover...
Men tror likevel dere skal slippe å kjøre i kø... ;)

Det ønskes en riktig god tur herfra :vs !
Høres bra ut, og takker.
Grunnen til at vi valgte zell am see er ganske enkelt, det var eneste plassen i område vi hadde hørt om :lol

Hva tenker du om overnatting i perioden, burde man forhåndsbooke dette eller kan man ta det på sparket?
Og ikke minst hva tenker folk ang hvilke kjøre klær som er fornuftig å kjøre i?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av AJ »

laban skrev:
AJ skrev:
Hva tenker du om overnatting i perioden, burde man forhåndsbooke dette eller kan man ta det på sparket?
Og ikke minst hva tenker folk ang hvilke kjøre klær som er fornuftig å kjøre i?
Vi, kjerringa og jeg, har ikke allverdens erfaring med vår ene Europatur fra før, så det er helt klart andre her inne med mye bedre erfaringsgrunnlag enn det vi har.
Men i 2013 forhåndsbooket vi kun overnattinger i Mandello del Lario og en vingård i Nizza Monferrato, om jeg ikke husker helt feil.
I år har vi valgt å forhåndsbooke alle overnattingene og tror (eller kanskje håper er rette ordet... ;) ) at vi har fått de beste prisene priser.
Vi innbiller oss at det er et visst prispress i høysesongene og at mange steder fullbookes ganske tidlig.
Hadde likevel ikke problemer med å få overnattinger i 2013.
Så 'bekymringen' er antakelig grunnløs.

Ang. kjøreklær så er det nærmest et must med luftelommer i både jakke og bukser, om temperaturen er på det mest sommerlige, for å si det slik.
Samtidig kan det bli kjølig i fjellene og dertmed lurt å ha med lette og varme klær i fleece og/eller ull.
Regntøy bør også være på plass i bagasjen, for plutselig kan det komme ei riktig kraftig skur...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av WikingTnT »

Har kjørt i Alpene de siste 7 årene - men blir ikke i år :sorry , alltid like vanskelig å anbefale ruter.
Det viktigste jeg har lært er å ikke være for ambisiøs og lage for lange ruter - 30 mil i alpene er langt nok når man skal kjøre i sikksakk,sluke endel høydemeter samt ta pauser , spise god mat , ta fine bilder etc etc. Det er veldig lett å rase over flotte scenarioer for å komme utslitt på hotellet etter 8 timer i salen og lure på hvor man har kjørt ;)
Vi var slik i starten - måtte rekke flest pass og raste over Stelvio-Timmelsjoch etc og hilste så vidt på nordmenn som sto parkert på toppen.
Nå legger vi inn pausedager for en liten fjelltur - gondoltur - byvandring - pubrunde eller en båt-tur på en av de fantastiske innsjøene ( Como-Iseo-Garda-Reisen etc etc.)
Jeg liker egentlig litt av hvert av terreng - fra de dramatiske små-passene i Dolomittene til de lange åpne høyfartssvingene i upper Austria m.m. så det blir litt personlige preferanser.
Når det gjelder overnatting så har vi etter hvert landet på et basehotell , bagasje av - god mat/drikke ,mc-hotell med service-plass,kjedespray,vaskeplass,tørkerom-skap,tur-forslag,gps-map,mc-parkering ofte i kjeller- rett og slett designet for mc-folk og har vært veldig fornøyd hver gang.
http://www.moho.info/en

Et år bodde vi på 3 hotell ila 12 dager og det fungerte også veldig bra. Da startet vi i Dolomittene og havnet i Syd-Tirol - ville tittet litt på moho-siden og gjort et par-tre bookinger for å være sikker.

Når det gjelder klær så bruker jeg en Tekstil jakke med avtagbart for - jakken har godt med lufting som trengs på de varmeste dagene samt er varm nok med innerfor på de høyeste passene. Bruker ofte en god regnjakke hvis jeg dropper innerforet , for å holde ut vinden.
Regnjakke bør være med uansett - for det er vanskelig å unngå regn i lengden - og når det kommer så er du ghjennonblaut på 2 sekunder !

Det jeg plages mest med i øse-pøs er hanskene , har kjøpt utallige versjoner med gore-tex , sympha-tex etc men blaut og kald blir jeg uansett , jeg har ikke varmeholker og skydd så er nok ekstra utsatt.
Et sett med luftigere hansker er også lurt og ha med samt at de tar liten plass.
Ellers er det slutt på "billig-støvler" , kjøpte Daytona Gore-tex og er fantastisk fornøyd - god å gå i samt slipper ikke inn en dråpe og det har alt og si for komforten underveis.
Ellers er vel rådet og ikke pakk med for mye stash - finns mye å få kjøpt på Louis/Polo etc underveis og det er også litt av opplevelsen , litt shopping med fantastisk utvalg og gode priser- og husk det skal taes med hjem også ;) , bruker å gå inn på nettsidene deres for å lage en handleliste før jeg drar - stopper på første Louis og bruker nytt utstyr resten av turen.

Vi bruker også å legge inn en service på turen ( hvis det går opp i intervallene ) , bestiller på forhånd og verkstedet stiller med lånesykkel - god fagkunnskap og gode priser.

Det var det jeg kom på i farten - ha en fantastisk tur og jeg er en smule misunnelig :sorry

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av laban »

WikingTnT skrev:Har kjørt i Alpene de siste 7 årene - men blir ikke i år :sorry , alltid like vanskelig å anbefale ruter.
Det viktigste jeg har lært er å ikke være for ambisiøs og lage for lange ruter - 30 mil i alpene er langt nok når man skal kjøre i sikksakk,sluke endel høydemeter samt ta pauser , spise god mat , ta fine bilder etc etc. Det er veldig lett å rase over flotte scenarioer for å komme utslitt på hotellet etter 8 timer i salen og lure på hvor man har kjørt ;)
Vi var slik i starten - måtte rekke flest pass og raste over Stelvio-Timmelsjoch etc og hilste så vidt på nordmenn som sto parkert på toppen.
Nå legger vi inn pausedager for en liten fjelltur - gondoltur - byvandring - pubrunde eller en båt-tur på en av de fantastiske innsjøene ( Como-Iseo-Garda-Reisen etc etc.)
Jeg liker egentlig litt av hvert av terreng - fra de dramatiske små-passene i Dolomittene til de lange åpne høyfartssvingene i upper Austria m.m. så det blir litt personlige preferanser.
Når det gjelder overnatting så har vi etter hvert landet på et basehotell , bagasje av - god mat/drikke ,mc-hotell med service-plass,kjedespray,vaskeplass,tørkerom-skap,tur-forslag,gps-map,mc-parkering ofte i kjeller- rett og slett designet for mc-folk og har vært veldig fornøyd hver gang.
http://www.moho.info/en

Et år bodde vi på 3 hotell ila 12 dager og det fungerte også veldig bra. Da startet vi i Dolomittene og havnet i Syd-Tirol - ville tittet litt på moho-siden og gjort et par-tre bookinger for å være sikker.

Når det gjelder klær så bruker jeg en Tekstil jakke med avtagbart for - jakken har godt med lufting som trengs på de varmeste dagene samt er varm nok med innerfor på de høyeste passene. Bruker ofte en god regnjakke hvis jeg dropper innerforet , for å holde ut vinden.
Regnjakke bør være med uansett - for det er vanskelig å unngå regn i lengden - og når det kommer så er du ghjennonblaut på 2 sekunder !

Det jeg plages mest med i øse-pøs er hanskene , har kjøpt utallige versjoner med gore-tex , sympha-tex etc men blaut og kald blir jeg uansett , jeg har ikke varmeholker og skydd så er nok ekstra utsatt.
Et sett med luftigere hansker er også lurt og ha med samt at de tar liten plass.
Ellers er det slutt på "billig-støvler" , kjøpte Daytona Gore-tex og er fantastisk fornøyd - god å gå i samt slipper ikke inn en dråpe og det har alt og si for komforten underveis.
Ellers er vel rådet og ikke pakk med for mye stash - finns mye å få kjøpt på Louis/Polo etc underveis og det er også litt av opplevelsen , litt shopping med fantastisk utvalg og gode priser- og husk det skal taes med hjem også ;) , bruker å gå inn på nettsidene deres for å lage en handleliste før jeg drar - stopper på første Louis og bruker nytt utstyr resten av turen.

Vi bruker også å legge inn en service på turen ( hvis det går opp i intervallene ) , bestiller på forhånd og verkstedet stiller med lånesykkel - god fagkunnskap og gode priser.

Det var det jeg kom på i farten - ha en fantastisk tur og jeg er en smule misunnelig :sorry
Bra å høre, og første delen du nevner er nettop grunnen til at jeg helst ikke vil booke overnatting, før 1-2 dager i forveien.
Vi null forutsetning til å vite hva vi finner de forskjellige plassene, så havner vi i et område der vi vil bruke 1 dag ekstra, så har vi nettop denne muligheten. Vi har en kun en retur fergje å bekymre oss over :twothumbs:

Men det er også den største bekymringen, har alltid booka noe overnatting på roadtrip.
Kommer det til å bite oss i ræva?

Ang hansker så er har jeg samme erfaring, har heldigvis funnet noen nye fra Ricah? som ordner problemer med at vannet renner ned i hanskene fra jakka.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av AJ »

laban skrev: Men det er også den største bekymringen, har alltid booka noe overnatting på roadtrip.
Kommer det til å bite oss i ræva?
Kommer til å gå bra.
Om det ene overnattingstedet ikke har plass skal det antakelig mye til om det er fullt belegg på de andre i nærheten.
Men man bør nok ikke være for seint ute. Det fylles gjerne opp utover kvelden... Samme som her i Norge.
Ellers er vår erfaring fra turen i 2013 at det gikk helt fint de gangene man booket en dag i forveien, noe vi gjorde de fleste gangene på den turen.
Men det var, som nevnt, "rom i herberget" der vi kom uten forhåndsbookinger også... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Tilbakemelding på rutevalg i Alpene

Legg inn av Anaxim »

Regn rundt 25 mil som maks. dagsetapper. Alpene er jo heller ikke noe man kjører for "å komme frem". Eg. synes jeg 19-20 mil er passe dagsetapper i Alpene... Så kommer en ikke frem i kveldinga, men får sett litt av stedet man kommer til.

Svar