Turplaner i 2016?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Turplaner i 2016?

Legg inn av AJ »

Kunne vært artig å høre hva MCsidistene der ute har av planer for turer neste år. Kort og lange, inn- og utland.
Kanskje andre kan få gode tips av nettopp dine planlegginger og mulige undersøkelser du har gjort med tanke på reiserute (selvfølgelig... ;-) ), overnattinger, utstyr å ha med på turen osv. osv. Selv om vi også har andre tråder her inne om nettopp slike ting.

Selv har jeg begynt å tenke på en Kystriksvei-tur i samme tidsrom som Norgestreffet i Salten finner sted i slutten av juni, begynnelsen av august.
Om det i så fall blir deltakelse på Norgestreffet er dog usikkert.

Så har vi lyst på en ny Europa-tur, kjerringa og jeg. Alene uten kjørefølge denne gangen siden det passer oss best på slike langturer med tanke på å være uavhengige av ulike preferanser når det gjelder daglig kjørelengde og andre ting.
Om det blir tur så står i hvert fall Østerrike på turkartet ;-) . Kanskje også Italia og Kroatia.
Feriebudsjettet er allerede på plass, så det er i grunnen bare planleggingen for når og hvor som gjenstår.
Blir fin vintersyssel, det... :-) .

Uansett artig å høre hva andre har av planer.
Føl fri til å dele dem her med gode råd og tips og evt. spørsmål om ting du lurer på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av Viffern94 »

Hei!
Har selv begynt såvidt å planlegge en Europatur til sommeren. Blir min første tur ut av landet på sykkel, så jeg trenger sårt tips og råd :-) Vet ikke enda om jeg skal kjøre alene eller med noen, men hvis det er andre inne her som er i interessert i å dra på tur med en 21-åring uten alt for mye erfaring på to hjul er det bare å si ifra :prf

Når det gjelder reisemål er Gottard passet det eneste jeg vet jeg vil dra til, resten satser jeg på at kommer i løpet av vintern. Tenker jeg legger opp til en 2-3 uker lang tur, skal få sett og opplevd mye på den tiden håper jeg :-)
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av AJ »

Som 21-åring tar du nok en Euro-tur rimelig greit på sparket på egenhånd, tror jeg ;-) .
Full av pågangsmot og uten tanke for alt som kan skje, slik det kan være for oss middelaldringer... :P :p
Men det er klart; skjønner at det kan være greit å kjøre sammen med andre på første turen.
Mye nytt, men likevel ikke så veldig annerledes enn her hjemme.

Lykke til med den videre planleggingen :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av Viffern94 »

Takk for det :-)
Regner med jeg slenger inn noen spørsmål etterhvert som planleggingen begynner for fullt ;-)
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av Ashland »

Etter en forholdsvis aktiv sesong for min del, rundt 13500 tilbakelagte km og første "hele" sesong med mc lappen, ser jeg absolutt frem til en ny vår og sommer!

- En reprise av PreHøst Turen på vestlandets indrefilet av veier, står som en selvfølge ettersom den faller i en av mine friuker, 11 - 15 August 2016 :) Mer om den kan leses i mc-forumet.no
- Kysten nedover Bohuslän i Sverige skal utforskes mer, det skal også Dalsland og Värmland
- SeniorMC sitt Førerutviklings kurs på ACR ga også mersmak på en ny runde på bane
- Jeg stadig lekt med tanken om en Alpe tur på for - sommeren, lysten er der, bare enn får fri fra jobben :-k

Ellers blir det nok endel dag og helge turer på kryss og tvers, noen fordeler skal enn ha ved å jobbe turnus :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av kjellv »

I sommer og høst har jeg nesten boblet over av turideer, det er etter hvert blitt mange. Jeg har jo slitt med et beinbrudd siden i juli, og har ikke fått kjørt en eneste meter med FJRen ennå. Jeg har lest mye her på forumet fra andre sine turer, og pløyd gjennom flere årganger av Bike og MC Avisa.
Det blir i hvert fall minst en lengre tur, men innenlands. Evt en snartur over til Sverige kanskje.
Hva det blir til vet jeg ikke ennå. Det blir bestemt når jeg ser om det blir ferie og finvær på samme tid, og evt i hvilken landsdel som får fineste været.
Det blir ikke tur sammen med flere, denne turen blir bare med min kjære på baksetet. Jeg har funnet ut at jeg trives aller best alene på tur, uten å tilpasse meg andres ønsker og innfall. Da kan jeg gjøre mine egne bestemmelser underveis. Dette passer best for meg. Pleier heller ikke å legge detaljerte planer, bare en vag grunntanke. Planleggingen skjer underveis, og grunntanken vil som regel ikke vare så mye lenger enn til første overnatting.
Men en ny vestlandstur frister veldig. Det fine med en slik tur er at om værmeldingene ser dårligere ut, er det bare å komme seg østover og over fjellene så er det et annet vær. Men man må gjøre det før været kommer, for styggværet kommer gjerne på fjellet først.
Nordnorgetur frister også. Min kjære har så lyst på hurtigrutetur, og det er mye mulig det blir en kombinasjon. Hurtigruta fra Molde til Lofoten med FJRen på bildekket for eksempel, to døgn det. Så kjøre hjemover igjen. Kan fort bli en sånn tur også. Men det blir det antakelig ikke noe av uten at jeg får ferie seint på sommeren. Dette vet jeg ikke noe om på lenge ennå. Kystriksveien frister meg veldig også, men da må jeg ha god tid. Her ligger perlene på rekke og rad, så det blir korte dagsetapper og mange stopp.

Satser også på mange fine småturer, gjerne sammen med MCsidenfolk som er på tur på disse trakter. Får jeg nyss om at noen er på tur i nærheten tar jeg sikkert kontakt om jeg har tid. Kan fort bli en tur til Trollstigen eller Atlanterhavsveien sammen med dere :thumleft

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av Tonys »

1. Helgetur til prekestolen.
2. Geiranger/Trollveggen igjen
3. Motogp Assen 26.6
4. ?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av LordShaft »

kjellv skrev:I sommer og høst har jeg nesten boblet over av turideer, det er etter hvert blitt mange. Jeg har jo slitt med et beinbrudd siden i juli, og har ikke fått kjørt en eneste meter med FJRen ennå. Jeg har lest mye her på forumet fra andre sine turer, og pløyd gjennom flere årganger av Bike og MC Avisa.
Det blir i hvert fall minst en lengre tur, men innenlands. Evt en snartur over til Sverige kanskje.
Hva det blir til vet jeg ikke ennå. Det blir bestemt når jeg ser om det blir ferie og finvær på samme tid, og evt i hvilken landsdel som får fineste været.
Det blir ikke tur sammen med flere, denne turen blir bare med min kjære på baksetet. Jeg har funnet ut at jeg trives aller best alene på tur, uten å tilpasse meg andres ønsker og innfall. Da kan jeg gjøre mine egne bestemmelser underveis. Dette passer best for meg. Pleier heller ikke å legge detaljerte planer, bare en vag grunntanke. Planleggingen skjer underveis, og grunntanken vil som regel ikke vare så mye lenger enn til første overnatting.
Men en ny vestlandstur frister veldig. Det fine med en slik tur er at om værmeldingene ser dårligere ut, er det bare å komme seg østover og over fjellene så er det et annet vær. Men man må gjøre det før været kommer, for styggværet kommer gjerne på fjellet først.
Nordnorgetur frister også. Min kjære har så lyst på hurtigrutetur, og det er mye mulig det blir en kombinasjon. Hurtigruta fra Molde til Lofoten med FJRen på bildekket for eksempel, to døgn det. Så kjøre hjemover igjen. Kan fort bli en sånn tur også. Men det blir det antakelig ikke noe av uten at jeg får ferie seint på sommeren. Dette vet jeg ikke noe om på lenge ennå. Kystriksveien frister meg veldig også, men da må jeg ha god tid. Her ligger perlene på rekke og rad, så det blir korte dagsetapper og mange stopp.

Satser også på mange fine småturer, gjerne sammen med MCsidenfolk som er på tur på disse trakter. Får jeg nyss om at noen er på tur i nærheten tar jeg sikkert kontakt om jeg har tid. Kan fort bli en tur til Trollstigen eller Atlanterhavsveien sammen med dere :thumleft
Håper virkelig det blir mulig å ta en kaffekopp ilag når ny sesong og ny tur nordover blir aktuelt. Å skulle du forville deg nedover til mine trakter, har du nummeret mitt å er hjertelig velkommen

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:Jeg har funnet ut at jeg trives aller best alene på tur, uten å tilpasse meg andres ønsker og innfall. Da kan jeg gjøre mine egne bestemmelser underveis. Dette passer best for meg.
Helt på linje med deg her, kjellv :prf.
Dagsturer kan være greit med flere, men lengre turer over flere dager/uker foretrekkes enten alene eller sammen med min kjære i passasjersalen :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av kjellv »

LordShaft skrev: Håper virkelig det blir mulig å ta en kaffekopp ilag når ny sesong og ny tur nordover blir aktuelt. Å skulle du forville deg nedover til mine trakter, har du nummeret mitt å er hjertelig velkommen
Deal :thumleft Skal bli trivelig det!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av pingvin »

Viffern94 skrev:Når det gjelder reisemål er Gottard passet det eneste jeg vet jeg vil dra til
Noe spesiell grunn til at akkkurat Gottard passet er mål, er egentlig det kanskje minst interessante passet i et område proppfullt av fantastiske veier (Grimsel, Susten, Furka, Oberalp, Klausen, Nufenen...)? Ved siden av Dolomittene kanskje beste området for MC i Alpenen :thumleft

Eller tenker du på Tremola, brosteinsveien som går parallelt ved siden av Gottard (se bildet)? Har enda ikke fått kjørt den selv, var nok en gang planen i år, men 2gr, sludd og tett tåke gjorde at utgikk...lite fristende med brostein :sorry

Uansett, pass på så du ikke kjører inn i Gottard tunnelen, verdens 3.lengste tunnel, du er i så fall ikke førstemann som gjør det ;-)

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har egentlig ikke tenkt så langt, men jeg har bestemt meg for at det skal prioriteres turer til steder jeg ikke har vert før til neste år. Altså bortsett fra den obligatoriske Molde turen jeg drar på hvert år som innebefatter Geiranger og Trollstigen etc. Har vert der hundre ganger før, men den er liksom litt obligatorisk.

Bortsett fra det så tør jeg ikke å spå noe som helst. Men en ting er sikkert. Den teltturen sammens med Cutless i år ga faktisk mersmak og dette skal definitivt gjentas. Vi kjørte ikke mer enn rundt 5 mil til sammen, men her var opplevelsen helt optimal. Været var påerfekt, bålet varmet sånn passe, ØL'en hold seg kald og mc praten ble dermed også vellykket hvor vi fikk løst en del verdensproblemer. Det hele ble avsluttet med at jeg sovnet under åpen himmel. Rett og slett en av turene så langt som glir rett inn på topp tre listen...faktisk...

Dette viser bare at det å sluke mil på mil med aktiv kjøring ikke ALLTID er foretrukket for min del... så lenge opplevelsen ellers er optimal :thumleft

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av JRO »

Jeg sier som ashland, Prehøst turen 2016 blir nok også min høydare i 2016. Det å kjøre sammen med MC venner fra mc-forumet.no på gode Vestlandveier skal bli svært trivelig. Kjøring fra morgen til kveld i 3 hele dager med god guding fra lokalkjente er virkelig godt for sjelen. :thumleft
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av ZZR-Erling »

Satser på at vi får til en vårtur til hotellet i Utne i Hardanger. Altså kona og jeg. Satser på å få kjørt opp til Folgefonna å tittet, eller gå litt, mens vi er på hotellet.
Noen som vet noe om veien opp dit, åpningstider og slikt?

ZZR-Erling

Re: Turplaner i 2016?

Legg inn av ZZR-Erling »

Satser på at vi får til en vårtur til hotellet i Utne i Hardanger. Altså kona og jeg. Satser på å få kjørt opp til Folgefonna å tittet, eller gå litt, mens vi er på hotellet.
Noen som vet noe om veien opp dit, åpningstider og slikt?
http://triumphivest.blogspot.no/2012/05 ... a.html?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar