MC-tur til Alpene

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Diameetus
Innlegg: 5
Registrert: 11 mar 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Honda CB600F Hornet 2008

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av Diameetus »

Jeg tror turen kommer til å bli alle tiders, spesielt med alle disse gode tipsene. "Lytt til erfarne MC-folk" mener jeg det stod en plass :twothumbs:

Jeg har leid meg en BMW F700GS som jeg satser på vil være en god turkamerat.
Hva tenker dere når det kommer til samband på en tur slik som dette? Vi er så langt 4 personer som kommer til å kjøre sammen.

Noe annet utstyr som dere ikke ville vært foruten?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av mekkern »

Samband? Cardo packtalk.. tror dette funker best ved flere sykler sammen..

Utstyr? god tlf/kamera.. masse å ta bilder av.
kartprogram på tlf/gps.
Nok penger på konto til å kose seg. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av pingvin »

Personlig kjører jeg aldri med intercom. Hvis hver mann passer på mannen bak, skal det gå bra (famous last words). Holder at man ved hvert kryss sjekker speilet og evt venter på mannen bak. Mannen foran deg forsvinner kanskje men han skal da stå ved neste kryss. Skader ikke at også bakerste mann har GPS og er sweeper om systemet feiler :crazy:

Dra med NYE dekk og sjekk at plenty igjen på bremseklossene. Alpene sliter MYE mer enn du er vant til...og nye dekk har best grep. Skader ikke å sjekke lagre, kjede/drev etc heller og skift bremsevæske om ikke gjort på et par år.

Ta med klær for alt fra +35gr til snø (har opplevd begge deler...i juli). Forhåpentligvis forblir ullundertøyet ubrukt ;)

Kjedespray og litt basic verktøy (som originalverktøyet), har med 1L olje men fordi kjører KTM og ikke japansk :redface Og liten førstehjelpspakke.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-tur til Alpene

Legg inn av KåreDump »

pingvin skrev: 13 mar 2019, 18:24 Personlig kjører jeg aldri med intercom. Hvis hver mann passer på mannen bak, skal det gå bra (famous last words). Holder at man ved hvert kryss sjekker speilet og evt venter på mannen bak. Mannen foran deg forsvinner kanskje men han skal da stå ved neste kryss. Skader ikke at også bakerste mann har GPS og er sweeper om systemet feiler :crazy:
Funker knall det du beskriver, vel og merke om alle er relativt oppegående sjåfører.
Dette er en velprøvd metode for kolonnekjøring som forsvaret har brukt i "alle år", både ute og hjemme :D

Man bør ha en erfaren fører (den mest erfarne?) først i rekka, og en omtrent like erfaren sjåfør sist i kolonnen, og de to bør ha en eller annen slags måte å kunne kontakte hverandre om noe skulle oppstå (gjerne telefon).

Den første i kolonna bør ha grei oversikt over hvor langt den med minst tank kan kjøre mellom tankinger, hvor langt og fort den minst erfarne kalrer å holde følge, osv osv...
Den bakerste bør gjerne fungere som en slags sweeper, som du sier, i alle fall om man er mange. Det blir ofte mer krøll om halve kolonnen skal stoppe når en midt i kolonnen får problemer, enn om bakerste mann fanger de opp.

Det blir fort litt pes om man har en eller flere "svimer" i følget som på død og liv ikke vil holde jevn hastighet/avstand til forankjørende... det krever litt disiplin for å få det til å gå knirkefritt, så denne formen for "flokkjøring" er neppe for alle.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar