Spørsmål om varmeholker og montering

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Jaran »

Hei! Søkte litt på forumet angående varmeholker og så noen guider om hvordan det kan monteres.

Det jeg lurer på er hvilket merke jeg burde gå for, og om jeg skal kjøpe løs folie eller holker med folie i. Hva virker best? :-k

For å få litt mer orden på kabling og liknende er det vell lurt å ha en form for sikkringsboks som man kan koble på mer på senere også? Har nok peiling på hvordan strøm fungerer så montering av alt dette her skal ikke bli noe problem. Lurer mer på anbefalinger av alt av utstyret som trengs (varme holker og sikkringsboks/koblings stykke).

Takk for all hjelp :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av DrGreve »

Jeg har bare erfaring fra Oxford sine. De er enkle å montere (du må fjerne eksisterende holker), det er lagt inn sikringsvern i plussledningen som kobles rett på batteriet. I tillegg er det lagt inn en voltsikring slik at hvis du glemmer å slå de av, så kobler de ut før batteriet når en voltspenning under det nivået du må ha for å starte. Er usikker på hvor lavt det går før den kutter og har ikke manualen i nærheten.
Funker forøvrig gull.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Jaran »

DrGreve skrev:Jeg har bare erfaring fra Oxford sine. De er enkle å montere (du må fjerne eksisterende holker), det er lagt inn sikringsvern i plussledningen som kobles rett på batteriet. I tillegg er det lagt inn en voltsikring slik at hvis du glemmer å slå de av, så kobler de ut før batteriet når en voltspenning under det nivået du må ha for å starte. Er usikker på hvor lavt det går før den kutter og har ikke manualen i nærheten.
Funker forøvrig gull.
Men er det ikke en fordel å ha ett koblingstykke man kan koble alt av utstyr på? Så man slipper å ha så mye kabler på batteriet.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg bruker en PDM-60
Den er helt genial.
http://pdm60.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Staven »

Jeg har oxford sine og er veldig fornøyd :-)
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av AJ »

Jeg monterte Symtec varmere på TDM 900'en jeg eide for noen år siden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6069#p6069" onclick="window.open(this.href);return false;

Flere her på forumet som har gjort det samme.

Ser ikke ut til at man lenger får disse der jeg kjøpte dem. Men denne web-butikken har de i hvert fall:
http://www.adventure-spec.com/default/s ... witch.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Skaffet meg samtidig en ekstern sikringsboks (husker ikkelenger merkenavnet), som ble koblet til med styrestrøm fra baklyset på sykkelen for av og på med tenningen.
Sikringsboksen hadde mulighet for tilkobling av opptil seks enheter. Jeg hadde kun Symtec tilkoblet. Funket utmerket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av ZZR-Erling »

Symtec duger! Fin løsning uten "bælverk" til holker. Brytern kan gå fløyten etter noen år med mye regn, så kan være greit å bestlle to av de. Jeg pleier å koble over rele som trigges av baklyset, (GSXR). Har du de over rele, tappes ikke batteriet om de sto på når du sluttet å kjøre, ta trigges kretsen av når baklyset slukker. Man får rele på Biltema, bensinstasjon ol.

hammern
Innlegg: 14
Registrert: 25 feb 2015, 16:18
Motorsykkelen din: BMW F650 1994
Sted: Tromsø

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av hammern »

Var på en samlingskveld på Yamaha Vinterbro for noen uker siden hvor forskjellige folk holdt foredrag og de viste fram de nye syklene sine. En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
:scratch
Har personlig aldri prøvd varmeholker, men virker jo veldig komfortabelt ;-)
2013-2014 Yamaha Ybr 125 2006
2014- Ktm Duke 125 2011

Bilde

If you ride like there's no tomorrow, there won't be

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av MLeikarnes »

Monterte Daytona holker på K1100RS'n på lørdag, har hatt Oxford på de andre syklene, men Daytona sine overasket! Byggstørrelsen var mye mindre enn de Oxford, spesielt "klompen" der hvor ledningen kommer ut, på Oxford er de store og kommer i konflikt med bremsehendelen på noen sykler...
Varmeholker er uvurderlig på kalde høst/vår kvelder! Også fint når man kjører med sommerhansker og det blir litt lunken temperatur om sommeren :prf
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av gorbys »

hammern skrev:Var på en samlingskveld på Yamaha Vinterbro for noen uker siden hvor forskjellige folk holdt foredrag og de viste fram de nye syklene sine. En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
:scratch
Har personlig aldri prøvd varmeholker, men virker jo veldig komfortabelt ;-)
Begynner man å fryse EN plass så begynner man å fryse flere plasser, fingrene/hender er som regel dei første som får det, deretter sprer det seg....
Min erfaring med varmeholker er at eg aldri har hatt problem med "varmereguleringa", annet enn at kroppen holder seg varmere litt lengre... og det er nå bare positivt....

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av ejs »

:thumleft
Har hatt varmeholker i 12-13 år.
Underlagsfolie, Daytona, Biltema, alle virker bra. I noen år.
Har Biltema sine på Guzzien.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Kawagutten »

Oxford sine er vel de som er best hittil tror jeg :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Tommas »

Første sesong i fjor med varme. Nå er det litt vondt å tenke på sykkel uten ;-)

Utrolig god effekt av å få litt lunk på lankene...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av JohnnyTh »

hammern skrev:Var på en samlingskveld på Yamaha Vinterbro for noen uker siden hvor forskjellige folk holdt foredrag og de viste fram de nye syklene sine. En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
:scratch
Har personlig aldri prøvd varmeholker, men virker jo veldig komfortabelt ;-)
Man kan vel si det samme om klær. Vi er jo skapt for å springe rundt nakne nede i Afrika. Men tuller med kroppens egen varmeregulering ved å kle på oss :[-X
Høres ganske så dumt ut spør du meg. Varmeholker er suverene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Legg inn av Bjerknez »

Jepp! Varmeholker er et must her.

GoldWing eiere tror jeg dog kanskje kan gå litt lenger. Har hørt rykter om at GoldWing snart vil montere peis som standard i sine sykler. veden må man nok derimot ta med selv. Utrolig hva man får plass til i de fiffige MC hengerene :lol

Svar