Tips om varme klær

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev:
Eneste ulempen er at med en sånn under kjørejakka så ser man enda mer velfødd ut enn til vanlig :lol
Man ser jo stort sett ut som donald i kjøreklær uansett, så om man ser litt muskuløs ut er vel bare en bonus :lol

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Tobben84 »

Jeg liker godt å ha en tynn buff eller balaklava trekt over hodet under hjelmen også, husk at du har mye varmetap fra ansikt, hals og hode.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Tips om varme klær

Legg inn av jongsanim »

Devold "polar/arctic" (husker ikke navnet) ullundertøy inntil kroppen. Balaklava under hjelmen, og varmeholker + vindbeskyttere for hendene.. Vinden er drepen og da hjelper det ikke at du brenner deg inne i hånda på holkene :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av kjellv »

Ser at nysykkeln din mangler kåpe Bjerknez :P :p
Den, sammen med håndbeskyttere og varmehåndtak løser mye av dette.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:Det begynner å bli kjølig å kjøre nå og selv med ull undertøy og Klim jakke/bukse samt halskrage etc. så blir det rimelig kaldt å kjøre når det er slik som nå, og derfor så vil jeg gjerne ha noen tips angående bekledning under Klim dressen.

Jeg har tenkt litt på en slik fleecedress, men disse ser det ut til ikke er så lette å oppdrive for voksne, men sepparat fleece jakke/bukse får man jo tak i...
Kan jeg evt. ha ull undertøy under fleece klærne?

Hvordan kler DU deg for å beskytte mest mulig mot kulde?
Levis og (T-) skjorte under, dvs vanlige klær. Corell skinn overall og MP-ASU (gore-tex?) jakke.
Kjører 80 km om dagen, i temperaturer ned mot 0 grader, og ikke sjelden i regn.
Mer enn varmt nok. Hvis det er antydninger til kald trekk er det gjerne rundt hals, ankler
eller håndledd.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips om varme klær

Legg inn av gorbys »

Dagens tur i 4-5 "varme" vart gjennomført med flammesikkert ullundertøy fra jobben innerst. Ulljakke mellom. Fra devold begge lag. Scott all terrain kjøredress. Slike lange alpint sokker på føttene og inni hanskene hadde eg på meg slike latexhansker eg normalt bruker til skruing og oljebytte ;-)
Buff fra MC avisa :-P
Det einaste eg egentlig savna var at buffen godt kunne vert vindtett, kunne med fordel ha hatt nokre tjukkere/varmere sokker og eg må få montert varmeholkene mine no!
Ellers så var det kjempedigg å strekke "beina" på sv'n etter ein måned i dvale...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av LordShaft »

Ingen ting slår en god 400grams ull vams. Slike som blir brukt under tørrdrakter til dykking. Sjekk det ut, ikke koster det allverden heller

Note 4

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips om varme klær

Legg inn av dypen »

gsx750_80 skrev: 05 nov 2014, 20:15
Bjerknez skrev:Det begynner å bli kjølig å kjøre nå og selv med ull undertøy og Klim jakke/bukse samt halskrage etc. så blir det rimelig kaldt å kjøre når det er slik som nå, og derfor så vil jeg gjerne ha noen tips angående bekledning under Klim dressen.

Jeg har tenkt litt på en slik fleecedress, men disse ser det ut til ikke er så lette å oppdrive for voksne, men sepparat fleece jakke/bukse får man jo tak i...
Kan jeg evt. ha ull undertøy under fleece klærne?

Hvordan kler DU deg for å beskytte mest mulig mot kulde?
Levis og (T-) skjorte under, dvs vanlige klær. Corell skinn overall og MP-ASU (gore-tex?) jakke.
Kjører 80 km om dagen, i temperaturer ned mot 0 grader, og ikke sjelden i regn.
Mer enn varmt nok. Hvis det er antydninger til kald trekk er det gjerne rundt hals, ankler
eller håndledd.
Har selv kjørt mye med dongeribukse og t-skjorte under kjøreklær men etter jeg begynte å bruke ull superundertøy føles det mye lettere og mere bevegelig, ingen ting som strammer. Ser noen nevner to sett ull superundertøy her samt ull eller fleece genser. Skal kjøre 70 mil i morgen og har tatt en titt på denne tråden samt yr ser jeg nattetemperaturer på høyeste punktet på ruta blir minusgrader i natt vil jeg gå for to sett superundertøy plus ullgenser i reserve med Badlands ytterst.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips om varme klær

Legg inn av FredrikE24 »

To lag ull gjør susen det! Få stramma handskene over jakke-ermene og ull-hals i tillegg så klarer du deg nok fint.

Vinterstid bruker jeg vanlige hverdagsklær under. Det går bra i de 45 minuttene jeg kjører stort sett til og fra jobb i ned mot -10, men varmt er det jo ikke.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tips om varme klær

Legg inn av FreewheelBurning »

Hva skjer med å vekke de døde? Tråden er 6 år gammel.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips om varme klær

Legg inn av dypen »

FreewheelBurning skrev: 31 aug 2020, 01:16 Hva skjer med å vekke de døde? Tråden er 6 år gammel.
Det er bare to grader ute her nå så tråden er like aktuell nå som for seks år siden ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Domino »

Jeg har lest hele tråden og lurer fortsatt på hva Bjerknez fant ut om den tynne dunjakken!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips om varme klær

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 31 aug 2020, 09:01 Jeg har lest hele tråden og lurer fortsatt på hva Bjerknez fant ut om den tynne dunjakken!
Nææhh... jeg husker nesten ikke. Er tross alt 6 år siden dette. Men jeg har en teori om at jo varmere man har det jo mer "bortskjemt" blir man. Jeg har erfart at hvis jeg fryser litt på tur så handler det bare om å stenge vinden ute. Det gjøres enkelt med regndress. Da er temperaturen god nok til at jeg overlever, selv om jeg fryser litt. Man blir litt mer "herdet" også.

Jeg kjøpte en slik vest på XXL med varmeelementer i. Men faktum er at jeg frøs like mye med denne. Den varmet godt på overkroppen, men da føltes det ekstra kaldt på de andre stedene av kroppen etc.

Så min konklusjon er altså, steng vinden ute, så er mye gjort. :thumleft

Svar