Backchat clipper

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Owe

Backchat clipper

Legg inn av Owe »

Noen som har erfaring med denne...
http://www.cruiserclub.no/index.php?var ... 0&expand=1

Aritg å høre om erfaringer med denne...før jeg evt bestiller.. :?

takker

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg spurt om det i en engelsk nyhetsgruppe. Sjekk ut svarene jeg fikk.
http://www.motobins.com/yabbse/index.ph ... eadid=1258
Den skal være bra for prisen.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Backchat clipper

Legg inn av AJ »

Jeg har lenge hatt dette Backchat! Clipper systemet liggende ubrukt etter at jeg kjøpte det hos Cruiser.no for et par år siden.

I går fant jeg jeg ut at det var på tide å sjekke systemet ut litt nærmere. Så jeg monterte Backchat'en på et par hjelmer vi ikke bruker noe særlig lenger.
Monteringen gikk greit med medfølgende borrelås systemer. Hver hjelm sin Backchat! modul med ledninger til ørepropper og forbindelse mellom hverandre:

Bilde

Lengden på ledningene til øreproppene, som fungerer som 'høyttalere' kan kappes og tilpasse slik at de ikke blir hengende langt nedenfor hjelmkanten. Samme gjelder ledningen/røret til mikrofonen. Tilpasning av øreproppslangene gjorde ikke vi da vi prøvde systemet i dag. Effekten kan kanskje bedres noe om dette gjøres.

Hjelmene er linket sammen med to slanger som fører lyden fram og tilbake (såkalt full duplex - fører og passasjer kan snakke i munnen på hverandre...). Ved stans og pauser er det like greit å la de være linket i stedet for å ta av og på modulen på hver hjelm. Dette funket greit for oss, så lenge vi ikke beveget oss langt frea hverandre ved av og påstigning og når vi tok av og på oss hjelmene.

Bilde

Øreproppene er myke og sitter godt og behagelig i ørene.

Lydkvaliteten er slett ikke verst heller, men her trenger man å utforske litt for å finne god plassering i ørene slik at man får en god monitoreffekt slik at egen stemme høres i 'høyttalerne' i egen hjelm, også i høye hastigheter. Med litt justeringer, trolig også av lengden på slangene til proppene, kan man får en god effekt i så måte. Vi anstrengte oss ikke veldig for å oppnå maks effekt på vår 12-mils tur med systemet i dag.

Under turen merket vi en del vindstøy, en god del mer enn når vi bruker Scala Rider Teamset i kombinasjon med gode ørepropper, for egen del individuelt tilpassed earFOON propper.

Likevel sa kona etter turen at "det funker jo".

Artig å ha prøvd dette 'antikvariske' systemet selv om det ikke når opp til samme standard som Scala og sikkert også andre bluetooth løsninger.

Men vil man ha en billig løsning intercom-løsning som fungerer rimelig greit bare man tar seg tid til å tilpasse det, kan Backchat! anbefales, om enn ikke uforbeholdent. Til det støyer systemet for mye, i hvert fall på en sykkel som TDM'en som slett ikke har optimal kåpeløsning og vindskjerming...

Her et par linker for de som plutselig ble interessert etter å ha lest vår omtale av systemet... ;e :

http://www.backchat-intercoms.com/id67.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.backchat-intercoms.com/id70.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og helt til slutt, et par bilder av passasjeren som setter på seg Backchat! systemet:

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar