Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Solo-rider »

Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 03:58
Solo-rider skrev: 28 mar 2023, 18:10 Da ble det en Yamaha i garasjen :D

Bilde
Jeg hadde faktisk hatt behov for en slik tass til jobbpendling, men dem er alt for dyre til at jeg ser nytteverdien, spesielt når jeg har motorsykkel fra før. Poenget med en moped er at den er billigere i drift og at det ikke er så farlig (og dyrt) om man går på snørra etc.

Rocketen bruker jo like mye suppe på småkjøring som en voksen bil 0.8 l/m. En moped bruker nok langt mindre.

Men det er neppe lønnsomt, så sant jeg ikke får tak i en veldig billig. Aller helst ville jeg hatt en 125cc, men dem er ganske kostbare i forhold til nytteverdien for min del.

Mopeder er jo egentlig fandens verk i mine øyne når det kommer til hastighetsbegrensningen på 45km/t. Jeg kan jo kjøpe en eldre moped så klart som omgår disse reglene, men dem er jaggu meg dyre dem også. Dessuten ønsker jeg ikke at det lukter reodor felgen av meg når jeg kommer på jobb.

Ikke noe særlig med kundemøter når det dunster oljeraffineri av deg :lol
Vel vel :mk
Blir nok ikke jobbpendling med denne.
Er min sønn som skal bruke den til skolekjøring.Men kan jo også bli brukt av meg for kjøring ned til båtplassen.
Den er en 2 takter. Så det er litt kjent lukt fra Tempo tiden min.
En 2 takter er enkel å til ekstra kratft på for "vektkompensering"
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Erik_B70 »

Solo-rider skrev: 29 mar 2023, 10:40
Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 03:58
Solo-rider skrev: 28 mar 2023, 18:10 Da ble det en Yamaha i garasjen :D

Bilde
Jeg hadde faktisk hatt behov for en slik tass til jobbpendling, men dem er alt for dyre til at jeg ser nytteverdien, spesielt når jeg har motorsykkel fra før. Poenget med en moped er at den er billigere i drift og at det ikke er så farlig (og dyrt) om man går på snørra etc.

Rocketen bruker jo like mye suppe på småkjøring som en voksen bil 0.8 l/m. En moped bruker nok langt mindre.

Men det er neppe lønnsomt, så sant jeg ikke får tak i en veldig billig. Aller helst ville jeg hatt en 125cc, men dem er ganske kostbare i forhold til nytteverdien for min del.

Mopeder er jo egentlig fandens verk i mine øyne når det kommer til hastighetsbegrensningen på 45km/t. Jeg kan jo kjøpe en eldre moped så klart som omgår disse reglene, men dem er jaggu meg dyre dem også. Dessuten ønsker jeg ikke at det lukter reodor felgen av meg når jeg kommer på jobb.

Ikke noe særlig med kundemøter når det dunster oljeraffineri av deg :lol
Vel vel :mk
Blir nok ikke jobbpendling med denne.
Er min sønn som skal bruke den til skolekjøring.Men kan jo også bli brukt av meg for kjøring ned til båtplassen.
Den er en 2 takter. Så det er litt kjent lukt fra Tempo tiden min.
En 2 takter er enkel å til ekstra kratft på for "vektkompensering"
Er noe magisk med den totaktslukten. Plutselig er man 15 år igjen i tankene . Mye nostalgi i den lukta :D

Har lyst på en gammel totakter i garasjen også etterhvert som et prosjekt.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 03:58 Mopeder er jo egentlig fandens verk i mine øyne når det kommer til hastighetsbegrensningen på 45km/t.
Enig. Jeg kjørte moped til jobb for 20 år siden - delvis i 70 sone. Det unner jeg bare mine verste fiender.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 29 mar 2023, 16:51
Bjerknez skrev: 29 mar 2023, 03:58 Mopeder er jo egentlig fandens verk i mine øyne når det kommer til hastighetsbegrensningen på 45km/t.
Enig. Jeg kjørte moped til jobb for 20 år siden - delvis i 70 sone. Det unner jeg bare mine verste fiender.
Jeg kjlrte moped på jobb for noen få år siden. Rettere sagt en gammel tempo. På rettstrekket med litt medvind gjorde den nesten 60km/t, men i motbakke dabbet det fort av. Opp Fredrikstadbrua snakker vi 25-30km/t og DET var rett og slett farlig. Bilene samlet seg bak meg og det ble mange hissige forbikjøringer som igjen presset meg i retning autovernet siden flere biler fulgte på, inkludert en og annen lastebil.

Har vært en del mopedulykker på den brua og jeg er ganske sikker på at disse grunnene utgjør en stor del av dem.

Alle som tar lappen på bil i dag burde oppleve ettermiddags eller formiddagsrusjet på en moped. Det er rett og slett galematias og slippe 16 åringer av sted på disse. Nå er riktignok nye scootere sterkere og klarer motbakkene bedre, men 45km/t er fortsatt ikke nok. Biler skal forbi, okke som.

Man skal jo i utgangspunktet holde sin posisjon i veibanen, men lykke til med det sier jeg bare. Bilene skal forbi uansett og da velger vertfall jeg helt instinktivt og bane vei.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av BjørnSover »

@Bjerknez - Det er derfor guttene mine skal ta lett-mc lappen og ha 125cc hvis de skal ut i trafikken på to hjul før de er 18år.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 29 mar 2023, 20:36 @Bjerknez - Det er derfor guttene mine skal ta lett-mc lappen og ha 125cc hvis de skal ut i trafikken på to hjul før de er 18år.
Det holder jeg så absolutt med deg i :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av kjellv »

Kjøpt for noen dager siden i en Svensk nettbutikk, og fant det i postkassa i dag.
Her er årets påskekrim for meg

Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 02 apr 2023, 20:39 Kjøpt for noen dager siden i en Svensk nettbutikk, og fant det i postkassa i dag.
Her er årets påskekrim for meg
Svensketur på gang i '23, altså :) !
Ikke det verste man kan finne på.
Har selv hatt mange fine MC-turer i Sverige :thumleft .

Norrland i Sverige er derimot ganske ukjent terreng...
Så spent på å høre om dine erfaringer herfra når den tid kommer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
kjellv skrev: 02 apr 2023, 20:39 Kjøpt for noen dager siden i en Svensk nettbutikk, og fant det i postkassa i dag.
Her er årets påskekrim for meg
Svensketur på gang i '23, altså :) !
Ikke det verste man kan finne på.
Har selv hatt mange fine MC-turer i Sverige :thumleft .

Norrland i Sverige er derimot ganske ukjent terreng...
Så spent på å høre om dine erfaringer herfra når den tid kommer.
Var en svipptur innom Sverige på hjemturen fra forumtreffet I høst, og dette har ledet til noe som begynner å ligne en turplan sammen med en annen jeg har kjørt en del sammen med. Men relativt løse planer foreløpig, så vi får se hva det blir til.
Men begge har lyst til å kjøre litt grusveier..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Vi kjlrte Sverige på kryss og tvers i 2022 å det var en opplevelse som skal gjentas i år av flere grunner.

1. været er normalt sett langt mer stabilt her nede. Spesielt sør i Sverige i forhold til vestlandet.
2. jeg er faktisk litt lei vestlandet med all den natur det har å by på. Jeg har opplevd vestlandet hver eneste sommer siden jeg ble født og ofte også flere ganger i året. Jeg er litt mett, og været der er slitsomt ustabilt.
3. ved å kjøre i Sverige opplever jeg helt nye steder. Føler jeg er mer på ferie når jeg er steder jeg ikke har vært før.
4. jeg liker den svenske "bygda". Føler nesten jeg blir satt litt tilbake i tid da det er evært lite svensker som bor på landsbygden. Derfor er det ganske stille og rolig mellom de større byene. Lite trafikk på småveiene.
5. prisene i Sverige er noe hyggeligere og alkohol, og snus er mye billigere.
6. færre kontroller på landet og skulle man bli tatt er bøtesatsene halverte i forhold til Norge. Minst.
7. lettere og få hytter og overnatting på sparket.

Det er det jeg kom på i farten.

Jeg blir nok en tur til Vestlandet i år også, men da blir det mer straka veien for å besøke familie. Det blir ikke lagt opp til noe tur på vestlandet som tidligere.

Når det er sagt så blir det ikke mye planlegging vedrørende svensketuren i 2023 for vår del. Vi vet sånn noenlunde hvor vi evt. skal møtes og hvilken himmelretning vi kjører. (Sørover) men selve ruten legger vi opp dag for dag over en pils.

Dog blir det ikke grusveier for min del, men jeg vet Sverige har mye å by på der for den som liker slikt :)

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

Nordsverige har mye skog. MYE skog... Så det er ikke verdens mest spennende landskap og lite svinger dersom man velger innlandsveien. Langs kysten er det generelt mye finere. Men man finner såklart noen svinger dersom man legger litt arbeid i planleggingen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 03 apr 2023, 15:07 Nordsverige har mye skog. MYE skog... Så det er ikke verdens mest spennende landskap og lite svinger dersom man velger innlandsveien. Langs kysten er det generelt mye finere. Men man finner såklart noen svinger dersom man legger litt arbeid i planleggingen.
Mange fine veier i Sverige med fine svinger innenlands. Kjørte vel rundt 50 mil i sverige i fjor sommer på mer eller mindre slike veier. Men man må holde seg unna "hovedveiene" som går mellom byer og tettsteder. Disse er som oftest ganske rette.

Som feks. veistrekningen fra Tucksfors til Arvika. Den er ganske morsom. Legger man seg i rundt 100km/t kan man ha mye gøy :thumleft

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Domino »

Vi har nok ikke kjørt i de samme delene av Sverige.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 03 apr 2023, 15:28 Vi har nok ikke kjørt i de samme delene av Sverige.
Nei, det er helt sikkert :)

Jeg krysset sverige fra norskegrensa til Bottnvika/Østersjøen i fjor og det var mange veier der som var morsomme og kjøre. men tar man hovedveiene så blir det mye rett frem ja.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av dypen »

Kjøpte meg en vinkelsliper til idag for 279,90, da har jeg tre 125mm og pluss en av de største jeg fikk kjøpt med diamantskive for å skjære stein og ja den duger på alt egentlig som ble kjøpt under rivningsarbeide. Svært beist som virkelig rykker til under start :)

https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-H ... RmEALw_wcB
8D2EC861-2F02-45DB-A530-AD080C72C613.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar