Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av FredrikE24 »

Ganske fornøyd med Kai Shun Premier - knivene. Stålet er knallhardt og holder seg skarpt lenge, men er langt mer tidkrevende å slipe på. Victorinox og Fiskars er langt bløtere og de må slipes oftere føler jeg, men dertil raskt og enkelt.

Det er langt morsommere å lage mat når alt som skjæres, går som en varm kniv i smør.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 02 sep 2019, 15:21 Problemet dukker vel opp når stålet er veldig hardt og tynt. Da er det lett for at dem får hakk og skaler av slik mine har gjort. Samekniven har også veldig hardt stål, men eggen har ikke så veldig spiss vinkel så den tåler nok en støyt.

Moraknivene er jo uslåelige med tanke på pris/kvalitet. Ikke akkurat vakre kniver å se på, men dem får man kastet etter seg for slikk og ingenting og dem tåler en støyt. :)
Godt knivstål er smidd på en spesiell måte der det er smidd inn et stykke høykarbonstål mellom mykere stål. Dette ligger da i midten og blir til den skarpe eggen i knivstålet. Men det er rett som du sier, det er lettere å få hakk og skader i hardt stål enn i mykt. Jo hardere stålet blir, dess lettere slår du stykker av det når det blir slipet tynt. Mykere stål bøyer seg, hardere stål brekker.
Sameknivene til Isak Strømeng har alltid vært gode. Men jeg mener jeg hørte en gang at de sluttet å smi stålet sjøl og begynte å kjøpe det fra Helle. Noen som vet noe om det?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Har hørt rykter om dette jeg også.

Når det er sagt så foretrekker jeg så hardt stål som mulig, samtidig som om eggen har en ganske "butt" vinkel. Det gjør nok knivel tyngre, men du verden så solid den blir.

Hardt stål i tynnere blad kan også fungere hvis knivene er veldig små og dermed ikke blir brukt til å hogge trær med.

Alt det fjaset om dyrt stål med karbon i midten etc. Har jeg gitt opp. Det krever i såfall kunnskap om knivsliping i tillegg. Dem blir vertfall fort sløve synes jeg og det er ikke noe kult for en slipeamatør og sette igang med sliping på en svindyr kniv med "flott" stål.

Nå er jo ikke disse Helle knivene spesielt høyt rangert i knivmiljøet mener jeg å huske. Dem fremstår mer som flotte kniver å se på. Selges ofte i souvernir butikker. Dem er ikke ubrukelige, men stålet er for hardt samtidig som det er tynt. Da knekker eggen eller skaler av.

Morakniven er et godt eksempel. Den er jo evigvarende. Samtidig er den grisebillig. Men pen....? Overhodet ikke :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 02 sep 2019, 22:12
Nå er jo ikke disse Helle knivene spesielt høyt rangert i knivmiljøet mener jeg å huske. Dem fremstår mer som flotte kniver å se på. Selges ofte i souvernir butikker. Dem er ikke ubrukelige, men stålet er for hardt samtidig som det er tynt. Da knekker eggen eller skaler av.
Det er fortsatt ikke tvil om at Strømengknivene er unike. De er ikke best til noe som helst, men skal du være utendørs og klare deg med enkle midler noen dager vil disse knivene ha et fortrinn likevel. De kan brukes til alt mulig, og du trenger bare den.
Jeg tror ikke det har noen betydning hvem som smir stålet. Helle har avanserte maskiner og leverer nok det stålet Isak Strømeng bestiller :thumleft

Jeg har hatt flere brukskniver og jaktkniver fra Helle, og har vært veldig fornøyd med dem. At Helle også lager suvenirkniver betyr ingenting. Dette er posørkniver og har liten bruksverdi uansett.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, men jeg har vertfall ikke vert imponert over stålet i deres egne kniver. Vertfall ikke de jeg har hatt. :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av mekkern »

For "leirbruk" og hagearbeid er denne helt toppers. Må slipes opp men stålet er bra til hard bruk. Og billig da.

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-c ... gLN8PD_BwE
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 02 sep 2019, 21:30
Bjerknez skrev: 02 sep 2019, 15:21 Problemet dukker vel opp når stålet er veldig hardt og tynt. Da er det lett for at dem får hakk og skaler av slik mine har gjort. Samekniven har også veldig hardt stål, men eggen har ikke så veldig spiss vinkel så den tåler nok en støyt.

Moraknivene er jo uslåelige med tanke på pris/kvalitet. Ikke akkurat vakre kniver å se på, men dem får man kastet etter seg for slikk og ingenting og dem tåler en støyt. :)
Godt knivstål er smidd på en spesiell måte der det er smidd inn et stykke høykarbonstål mellom mykere stål. Dette ligger da i midten og blir til den skarpe eggen i knivstålet. Men det er rett som du sier, det er lettere å få hakk og skader i hardt stål enn i mykt. Jo hardere stålet blir, dess lettere slår du stykker av det når det blir slipet tynt. Mykere stål bøyer seg, hardere stål brekker.
Sameknivene til Isak Strømeng har alltid vært gode. Men jeg mener jeg hørte en gang at de sluttet å smi stålet sjøl og begynte å kjøpe det fra Helle. Noen som vet noe om det?
Knivbladene kjøpes ferdige fra Solingen og skaftene kommer også ferdig fra Øsateuropa(?).
Så at karbonstål er nevnt av et par andre, det finnes ikke stål uten karbon. Uansett riktig at høyere karboninnhold gir hardere og sprøere stål.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av VindR »

AJ skrev: 02 sep 2019, 20:36 Lappen kanskje i boks :eh :scratch
Tull, tøys og pølsevev :[-X !

Klart lappen er i boks om halvannen uke!
Dette fikser du på første forsøk :thumleft .
Takk for hjelp med motivasjonen. Hehe. Jeg prøver bare å ikke bli "over-positiv", i tilfelle ting skulle gå helt skeis :P
kjellv skrev: 02 sep 2019, 21:14 Ja du består nok. Du har jo allerede flere mil i mengdetreningsboka en gjennomsnittet av kandidatene skulle jeg tro. Du fikk riktignok ikke med deg Rørosturen, men du fikk en tur på baksetet på FJRen og fikk kanskje demonstrert et par forbikjøringer som du ikke skal gjenta med sensor på slep :lol
Det er sant. Mengdetreningen var topp, og jeg er ikke så bekymret for å kjøre i trafikken. Det er den hersens kjøregården som gjør meg nervøs! Og kjørelæreren sier jeg skal kjøre som om jeg kjører alene på oppkjøring, men vi får se hvor realistisk det blir :knegg Forresten så var det ikke noe galt med de forbikjøringene jeg fikk demonstrert da! Jeg syntes det var veldig effektiv kjøring jeg, og det har jeg hørt er veldig bra :thumleft ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 02 sep 2019, 21:14 ...men du fikk en tur på baksetet på FJRen og fikk kanskje demonstrert et par forbikjøringer som du ikke skal gjenta med sensor på slep :lol
Fy skam seg. Dette trodde jeg faktisk ikke om deg kjellv :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Husker forøvrig turen fra Flekkefjord til Stavanger som jeg og flere andre hva med på. Hadde jeg hatt en fersk en bak på sykkelen da hadde han/hun garantert driti i buksa. Var til og med nær ved å gjøre det selv ved ett par annledninger... :redface

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 28 aug 2019, 18:39 Å der var'n :twothumbs:

30D6092C-D34A-4148-B3DD-66179DE693E5.jpeg
Har bestilt samme sag, men synes bena ser litt spinkle ut.
Hvor mye måtte du gi? Ser de er satt ned fra rundt 7500,- til 4500,- som jeg ga med ben. :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ga 4.490 inkl. Ben.

Saga er ikke sååå tung, så de beina der holder. Står vertfall stødig her hos meg :)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av cevillan »

Snikendeugle skrev: 28 aug 2019, 14:43
cevillan skrev: 28 aug 2019, 14:40 Kjøpte ganske spontant en 2019 Kawaski Z900. :-k
Vi elsker spontankjøp :D Solgte KTM-en?
Ja, den røk i fjor. Har ventet på Duke790R eller en ny 890, men kan ikke gå rundt å sparke grus lengre nå. Så da ble det en tur innom min lokale Kawasaki-sjappe i Ås for å redde en sykkel fra å bli overligger.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av Snikendeugle »

cevillan skrev: 04 sep 2019, 10:32
Snikendeugle skrev: 28 aug 2019, 14:43
cevillan skrev: 28 aug 2019, 14:40 Kjøpte ganske spontant en 2019 Kawaski Z900. :-k
Vi elsker spontankjøp :D Solgte KTM-en?
Ja, den røk i fjor. Har ventet på Duke790R eller en ny 890, men kan ikke gå rundt å sparke grus lengre nå. Så da ble det en tur innom min lokale Kawasaki-sjappe i Ås for å redde en sykkel fra å bli overligger.


Ah, det var Cevillan ja! Jeg trodde jeg leste et annet brukernavn når jeg så posten.
Kanskje vi er heldige og får litt digg vær på tampen av høsten så det kan tas en bra dagstur?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av cevillan »

Snikendeugle skrev: 04 sep 2019, 12:29
cevillan skrev: 04 sep 2019, 10:32
Snikendeugle skrev: 28 aug 2019, 14:43
cevillan skrev: 28 aug 2019, 14:40 Kjøpte ganske spontant en 2019 Kawaski Z900. :-k
Vi elsker spontankjøp :D Solgte KTM-en?
Ja, den røk i fjor. Har ventet på Duke790R eller en ny 890, men kan ikke gå rundt å sparke grus lengre nå. Så da ble det en tur innom min lokale Kawasaki-sjappe i Ås for å redde en sykkel fra å bli overligger.


Ah, det var Cevillan ja! Jeg trodde jeg leste et annet brukernavn når jeg så posten.
Kanskje vi er heldige og får litt digg vær på tampen av høsten så det kan tas en bra dagstur?
:twothumbs: Bare å gi en lyd

Svar