Kjøreklær for varme sommerdager?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Petterh »

Det står bosted i Oslo på profilen din, Petterh. Du blir neppe lagt inn på Haukeland sykehus i Bergen ved en krasj, så du behøver ikke ta hensyn til hva de misliker. Spar pengene for kevlar-jeans, stikk heller ut og ta noen øl! 8)
Haha, nei sant det. Bergens-medisin er nok ikke samme som Oslo-medisin :p. Men nå har jeg allerede kjøpt kevlar, da...

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av ole m. »

Solo-rider skrev:
Petterh skrev:Jeg vil veldig gjerne dele dette med dere alle sammen. Mange av oss kler oss nok godt når vi skal kjøre, men mange har nok også lett for å bare bruke jeans på korte turer. Faktisk skyldig selv... I går fikk jeg høre at mottaket på Haukeland sykehus HATER at man kjører motorsykkel, scooter, moped etc i vanlige jeans. De smelter visst inn i såret, og må bare vrenges av. Dette medfører visst alltid total hudtransplantering. Fikk meg en lite støkk da jeg hørte det, så jeg skal stikke av gårde og kjøpe kevlar jeans nå på Bullfighter.
En selger av mcklær sa til meg en gang for mange år siden at det var bedre å kjøre i kortbukse enn vanlig jeans...
Og hans argument den gangen var dette med at jeansrester smelter inn i såret og gjør det verre :-k
"Vanlige jeans" er laget av bomull, og smelter ikke inn i såret. Materialer laget av plast (polyester, akryl) kan nok i teorien smelte om det utsettes for kraftig friksjon, men klær av disse materialene vil nok slites vekk før det kommer så langt.

Det er bedre med bomullsjeans enn ingenting, selv om det ikke er rare forskjellen ved større hastigheter.
Sist redigert av ole m. den 22 apr 2014, 16:03, redigert 1 gang totalt.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Solo-rider »

Vel vel en gikk noen ganger i bakken når en kjørte Tempo Lett med Comet året rundt for "hundre" år siden. Og jeg brukt da jeans året rundt.... Den tok jo av litt i de hastighetene ... :prop:
Det var den gangen det var lov å kjøre uten hjelm i det.. Og de som kjørte lett MC med helhjelm ble sett på som sære.... :mk
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Pug-Nose »

Jeg skal på tur sørover i Europa i den varmeste tiden av året og må handle noe som er over snittet luftig.

Har googlet litt og kommet over denne fra RevIt: http://www.revzilla.com/motorcycle/revit-airwave-jacket" onclick="window.open(this.href);return false; Den har fått ganske gode skussmål og koster samtidig ikke så altfor mye.
Er det noen i Norge som fører dette merket eller noe tilsvarende? Skal innrømme at jeg ikke har vært i mange butikker og sjekket utvalget enda.

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Pug-Nose »

Pug-Nose skrev:Jeg skal på tur sørover i Europa i den varmeste tiden av året og må handle noe som er over snittet luftig.

Har googlet litt og kommet over denne fra RevIt: http://www.revzilla.com/motorcycle/revit-airwave-jacket" onclick="window.open(this.href);return false; Den har fått ganske gode skussmål og koster samtidig ikke så altfor mye.
Er det noen i Norge som fører dette merket eller noe tilsvarende? Skal innrømme at jeg ikke har vært i mange butikker og sjekket utvalget enda.

Jakke er nå innkjøpt. Jeg gikk for en Well Done Moonsoon. Fikk også med regntrekk til denne. Kjøpt i butikken i Oslo http://www.welldone.no/products/moonsoon2" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er en billig jakke, men har beskyttelse de viktigste stedene og har reflekterende 3M-tape flere steder på jakka. Masse lufting som jeg er sikker på kommer godt med i +30C og varmere. Det innerste stoffet henger og slenger litt og kunne vært litt bedre sydd fast til det ytre stoffet. Det er i hovedsak dette som gjør at kvalitetsfølelsen uteblir litt.

Det blir spennende å se forskjellen mellom denne jakka og Yoko-utstyret jeg også har. Yoko har uttagbart vinterfor, men selv uten foret blir det fort hett når temperaturen blir over 25 grader!

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av tagesk »

Pug-Nose skrev:Jeg skal på tur sørover i Europa i den varmeste tiden av året og må handle noe som er over snittet luftig.
Se dette innlegget her på MCsiden.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av bjornen »

tagesk skrev:
Pug-Nose skrev:Jeg skal på tur sørover i Europa i den varmeste tiden av året og må handle noe som er over snittet luftig.
Se dette innlegget her på MCsiden.

[TaSK]
@ Tagesk; Hvilken produsent er det som har laget denne dressen din?
forhandler i Norge??
så ikke gale ut den der...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av RuneMC »

Dainese har god beskyttelse og diverse modeller med hovedsaklig mesh-stoff.

Jeg oppdaget også (noe jeg ikke var klar over når jeg kjøpte den) at den mer vanlige Dainese jakka jeg kjøpte sist (4K klassen m/separat løst Goretex innerfor) har 3x luftemuligheter.
* To luker foran som er "flaps" som brettes ned og eksponerer mesh-stoff. Festes med trykknapper. (Borrelås og trykkknapper når de er lukket
* Glidelås under hver av armhulene
* Hele ryggstykket kan via glidelåser brettes helt eller delvis ned. Eksponerer mesh-stoff.
Bilde

Av disse var det klart den siste som var mest effektiv - varmluft ble dratt vekk fra rygg/ryggskinne.

Det gjør jakka nesten til en 2-i-1 jakke, dvs både for vanlig norsk kjørevær og brukbar for de varmeste dagene. Fortsatt vil nok jakker med mer mesh-stoff foran være mer luftige, men på annen side har jeg en jakke med meget god beskyttelse. At paddingen på skudre/albuer sitter som et skudd, synes jeg Dainese skal ha cred for.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av tagesk »

bjornen skrev: @ Tagesk; Hvilken produsent er det som har laget denne dressen din?
Jakke og bukse, i samme design, laget er Spidi.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
stanma
Innlegg: 26
Registrert: 02 mar 2016, 23:26
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL 1000 VA 2012 modell.
Sted: Trondheim

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av stanma »

Kjøpte meg nettopp jakke : Halvarssons Alien; for bruk på varme sommerdager. Noen som har erfaringer med denne jakken ?
:vs Hei.
Nå: Honda Varadero XL 1000 VA 2012 modell.
Nå: Kawasaki VN 800 Classic 1998 modell

Tidligere: Kawasaki EN 500 Custum 1996 modell.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Zettexx »

Tidligere mottatt tips:

1. Bruk silke under mot huden. Virker helt topo, og når alle lukene skalkes, holder det meg varm.

2. Bruk "rustning" med kevlar mesh, og ta av kjørejakken.

Nummer en er innført og godkjent.

Nummer to, er tenkt brukt til sommeren. De siste årene nedover Europa har vi møtt 40+ og holdt på å svime av på det verste.

Må bare finne en slik som ikke koster en formue.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Skogstrollet »

Har nettopp bestilt meg Rev'it Airwave 2 jakke og bukse, som har store meshpaneler for lufting. Kanskje ikke den beste beskyttelsen, men er bedre en mange andre alternativer, og vil i hovedsak bruke de til bykjøring om sommeren - da er det ikke akkurat høye hastigheter det er snakk om.

Utover det har jeg faktisk planer om å skaffe meg en beskyttelsebrynje, som jeg kan ta på med noe luftigere over, eller bruke alene ved behov. Da er det jo også mulighet for å bruke den under det vanlige kjøreklærne, som erstatter til beskyttelsen i dem, og man får beskyttelse som sitter enda bedre :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
stanma
Innlegg: 26
Registrert: 02 mar 2016, 23:26
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL 1000 VA 2012 modell.
Sted: Trondheim

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av stanma »

Silke vil jeg tro er supert. Jeg vurderer også en sikkerhetsvest med ryggskinne og avtagbar brystbeskyttelse fra Halvarsson. For "sommer jakken i seg selv virket litt ... spe. kanskje ... og skinna skal jeg jo allikevel ha på.
Sist redigert av stanma den 15 jan 2017, 02:49, redigert 3 ganger totalt.
:vs Hei.
Nå: Honda Varadero XL 1000 VA 2012 modell.
Nå: Kawasaki VN 800 Classic 1998 modell

Tidligere: Kawasaki EN 500 Custum 1996 modell.

Toven

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Toven »

Har en sånn sommer baselayer, som kjøler om sommeren når man får litt luft i mellom ytterdel.
Har 'lufteluker' på skinnjakka samt at det er ekspansjonsfelt som en del luft beveger seg gjennom.
Syntes det i grunn virker veldig bra :) Sjeldent jeg bruker det, da jeg stort sett holder meg til Klim Aggressor baselayer uansett.
Men når sommervarmen er på sitt verste, og jeg vil ut å kjøre, funker det bra.

Her er eksempel på hva det er å få tak i hos geatgeared.uk
http://www.getgeared.co.uk/type/summer- ... ar/for/men

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av FredrikE24 »

Selv kjører jeg Klim Badlands, og varme sommerdager eller kjøre i noen få kuldegrader er egentlig ikke et problem. Både lufting på jakke og bukse er enestående. Er det 25+ så åpner man alle luftingene og man føler vinden blåser tvers gjennom jakka og buksa og man oppnår allikevel høy grad av sikkerhet! Når tempen kryper under 8 grader er det godt med en genser under jakka, er det under 4 grader er gjerne en fleece ålreit i tillegg.

For meg funker det hvertfall :)
Et + er den integrerte ryggskinna og nyrebelte. Gjør at man kan kjøre meget store distanser uten problem.

Svar