Kjøreklær for varme sommerdager?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Hvorfor er folk så imponert over denne jakken?
Har hørt mange skrytt denne jakken og buksen fra Klim opp i skyene og spesielt grunnet at den faktisk holder vannet ute 100%.

Jeg har brukt den noen ganger selv nå si sommer, men aldri i regn, så når jeg sier at jeg er veldig fornøyd med denne så er det fordi jeg synes den virker veldig "robust" og den er også veldig god å ha på seg. Jeg har prøvdflere dresser, men denne syntes jeg var den som føltes best.

Jeg har dog kjørt ca. 6-7 mil på E6 i rundt 6-7 varmegrader og det var ingen problem for denne og holde vind og kulde ute. Faktisk ble det litt for varmt i lengden. Så denne har jeg stor tro på.

Men i regnvær har jegikke testet den ennå :)
Note 3

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av LordShaft »

Jeg ser jo rundt på det store internett at det er klim og rukka som flest prater om (selv om prisen er høy)

Mange foretrekker rukka framfor klim pga den solide servicen, men bortsett fra det, kan det virke som det er veldig bra klær begge deler.
Jeg har ikke erfaringer med noen av merkene.
Skal ha meg tekstildress denne sesongen selv, har kikket og prøvd litt rukka, men er ikke fremmed for å prøve klim om det skal være like bra eller bedre.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:Jeg ser jo rundt på det store internett at det er klim og rukka som flest prater om (selv om prisen er høy)

Mange foretrekker rukka framfor klim pga den solide servicen, men bortsett fra det, kan det virke som det er veldig bra klær begge deler.
Jeg har ikke erfaringer med noen av merkene.
Skal ha meg tekstildress denne sesongen selv, har kikket og prøvd litt rukka, men er ikke fremmed for å prøve klim om det skal være like bra eller bedre.
Jeg var nett ute i garderoben for å kikke litt på hvilke merker av MC klær jeg egentlig har, og der henger jakker fra Joe Rocket, Alpinestar bukse, Shoei hansker ++++ Men det eldste og mest brukte klærne er 12 år gamle og kommer fra Rukka. Servicen Deres har jeg aldri hatt bruk for, noe som sier litt om kvaliteten. Og det er disse klærne jeg fortsatt kjører med. Både sommer og vinter :-)

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Æljen »

Bruker Armas jakke og focus bukse fra Rukka og er kjempefornøyd :thumleft
Kjørte alpene og dolomittene i sommer med stor variasjon i temparatur. Fra 0 til 36 grader og fra høljregn til steikvarm sol fungerte dette meget bra. Det var selvfølgelig varmt med 36 grader, men det hadde det vært i T-skjorte og jeans også. Det viktigste var at det ikke føltes klamt :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av LordShaft »

Hvilke Rukka jakker er sett på som de "beste"
Armas, cosmic og armaxis ??

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Hvilke Rukka jakker er sett på som de "beste"
Armas, cosmic og armaxis ??
Armas er vel regnet som best, men den har lite lufting. Mulig det er endret på årets modell.

Edit: Hadde ikke sett den Armaxis jakka før. Den så flott ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:Hvilke Rukka jakker er sett på som de "beste"
Armas, cosmic og armaxis ??

Klim :knegg


Neida
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Flanker »

Med forbehold om at jeg verken har prøvd Rukka eller Klim: Skal man få et plagg vanntett, uansett hvor fancy den laminerte membranen er, så må ventilasjonsmulighetene legges på et minimum. Jo flere åpninger med glidelås etc. jo flere steder vil vannet før eller senere trenge inn. Å skulle lage en kjøredress som er 100% vanntett og samtidig har god ventilasjon for varme dager er tilnærmet umulig, og ihvertfall koster et sånt plagg skjorta, underbuksa og den venstre testikkelen...

Mange jakter på denne "hellige gral" av et plagg. Det gidder jeg ikke. Løsningen er som sagt noe uten den jævla membranen som har god ventilasjon, og en regndress/for som man slenger på ved regn/kulde. YMMV :-P

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av SuperMorten »

Flanker skrev: Å skulle lage en kjøredress som er 100% vanntett og samtidig har god ventilasjon for varme dager er tilnærmet umulig, og ihvertfall koster et sånt plagg skjorta, underbuksa og den venstre testikkelen...
Er en mnd unna ny status som trebarnsfar... Så jeg gir gjerne begge.. :lol

Men seriøst, tenker jeg at kjøreklær til bruk i Norge ikke byr på de største utfordringene. Vi får ikke tyrkiske temperaturer og vi kjører ikke i 200. Det er klart at skal man ligge daglig i rushtrafikken hele sommeren og stange i 30 km/t, blir det meste for varmt. Men sånn ellers, i 70-100 km/t i norske temperaturer skal det vel litt til at det blir så veldig varmt.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av JohnnyTh »

Flanker skrev:koster et sånt plagg skjorta, underbuksa og den venstre testikkelen...P
Er jo det som er prisen for Rukka. :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av KydeX »

Da skal jeg prøve å dra tråden tilbake på topic, siden den holder på å skli inn i en Rukka vs. Klim diskusjon :)

Hvordan er det egentlig med skinn vs. tekstil til sommerbruk? Jeg har en solid Rukkadress, som stort sett er meget bra, men så kunne jeg tenkt meg noe lettere greier også til midt på sommeren. Egentlig lurte jeg på å ha en todelt skinndress til å frese rundt med, også tenkte jeg i tillegg å ha en slik jeans til bruk når jeg skal på jobb eller "kafe" eller slikt, sammen med den samme skinnjakken. Som sagt, er det noe forskjell på tekstil og skinn til sommerbruk? Eller er det slik at man får både sommer og vinterjakker i både skinn og tekstil? Jeg har sett at man kan få skinnjakker som er kraftig perforerte og som er såkalte sommerversjoner, men jeg lurer på om de kanskje blir i luftigste laget igjen til en typisk vestlandssommer?

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av gorbys »

Eg har ein 2 delt skinndress eg bruker til langtur og litt meir "seriøs" kjøring. I tillegg har eg to kevlarjeans eg slenger på meg til sånn cafekjøring som du sier. Det eg opplever er at på dei varmaste sommerdager blir det fortsatt noko varmt med skinnjakke og jeans, sjølv om eg tek ut fôret i jakken. Jeansen fra lindstrands er og i eit ganske tjukt stoff så det blir fort varmt. Den er og ganske tjukk jakken min. Så i sommer trur eg eg skal prøve ei tynnere skinnjakke og nokon andre kevlar jeans. Ser bullfighter har nokon greie jeans. Vil tru tekstiljakker er lettare og meir luftige men det blir ikkje rett på ein vereransykkel meiner eg

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av KydeX »

KydeX skrev:Jeg har sett at man kan få skinnjakker som er kraftig perforerte og som er såkalte sommerversjoner, men jeg lurer på om de kanskje blir i luftigste laget igjen til en typisk vestlandssommer?
Jeg quoter meg selv her for å gjenta det ene spørsmålet. Jeg prøvde en Dainese Alien i dag hos en av de lokale sjappene. Den likte jeg veldig godt, men den virket ganske tykk i skinnet da. Jeg vet det finnes en sånn perforert sommerversjon også. Er det noen som har erfaring med slike jakker, perforert vs. vanlig til sommerbruk?

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Tomgsx-r »

Lurer på og gå til innkjøp av en kevlar bukse og en tøff skinnjakke til varme korte turer, og t/r jobb. Tar 10 min en vei til jobb. Og har lyst og ha slike lave sko og kevlar bukse slik jeg slipper og bytte på jobb.

Noen som kan anbefale produkter? :)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Kjøreklær for varme sommerdager?

Legg inn av Jarle »

Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar