Hvilken ryggskinne?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av xyvind »

Jeg har nå litt erfaring med ulykker, da jeg har vært i en mc-ulykke, i 2016. Det var i lav fart, mest sannsynlig rett under 50km/t, men jeg brukte da en ryggskinne fra Bullfighter under tekstiljakka. Den er av harde typen med flere ledd. Jeg slo ikke ryggen noe særlig, da det gikk vært utover hode/nakke og hender og føtter, men det nederste leddet på ryggskinna var slått løst. Plastfestene var knukket tvert av. Så noe kraft hadde det vært der. En kraft jeg er glad jeg ikke fikk rett i korsryggen/halebeinet.
Så jeg anbefaler alle å alltid kjøre med beskyttelse kjøp ryggskinne og bruk den alltid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Bjerknez »

Med min fra før dårlige rygg, så burde jeg kanskje kostet på meg en slik.... :scratch

Ser ikke for meg at den "skumputa" i ryggen på min nåværende jakke tåler så alt for mye juling... :lol

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av FredrikE24 »

Min kollega hadde tre brudd i ryggen og ustabilt nakkebrudd(hodet var igrunn koblet til kroppen med hud, kjøtt, nerver og blod). Etter stygg ulykke med Forcefield(han fløy som en filledokke anslagsvis 4-4,5m opp i lufta og landa med ryggen først rett på en spiss fjellknaus. Mengden energi den ryggskinna absorberte var intet mindre enn formidabel. Etter landing rulla han i tillegg et par kast nedover litt skråning og endte opp i grøftekanten.

Han knakk ryggen og vel så det, men når jeg fikk se ryggskinna etterpå så tror jeg alternativet hadde vært en helt knust rygg om han ikke hadde hatt den. Han er i toppform idag og det er jeg veldig glad for.
Jeg kjører mye enda, men kvier meg for å kosekjøre etter dette. Kjører mest til og fra jobb. Det var en stygg ulykke.

Jeg får ikke rost Forcefield nok.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av oivindg »

Jeg merker at jeg har blitt litt pysete etter kragebeinsbruddet. Det var så veldig lite kraft som skulle til for å brekke kragebeinet tvers av, og for en som har runda femti er det lang rekonvalesenstid. I verste fall blir det aldri helt bra igjen. Jeg vurderer derfor å kjøpe airbagvest fra Alpinestars (Tech-Air 5). Denne beskytter skuldre og kragebein, men samtidig gir den veldig god beskyttelse til ryggen. For de som ikke vil investere så mye i beskyttelse er jeg enig i at en skikkelig god ryggskinne sannsynligvis er en bra investering i egen helse.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av 45316 »

Ser ut som det har vært en endring i standarden EN1621?

Hvis man ser på forcefield pro sub4 og den i følge mcoslo oppdaterte forcefield pro L2 EVO, så har EVO dårligere score enn den andre. Eller er det sånn at oppdateringene har vært kosmetiske og gjort sikkerheten dårligere?

Eller er det en annen modell som heter kun Pro?



Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
BildeBildeBilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Nomade »

xyvind skrev: 02 jun 2020, 00:01 Jeg var nettopp på jakt etter ny ryggskinne. Men siden jeg har tenkt å kjøre litt mer grus og skog/sti fremover så gikk jeg for en brynje. Level 2 beskyttelse på rygg, bryst, ribbein, skuldre, albuer/underarmer. Veldig komfortabel å ha på, utrolig nok.
Merket er Acerbis.
Jeg ser Acerbis operer med S/M og L/XL i størrelser, hva skal man velge da :-k Jeg bruker ofte L i jakker/gensere og lignende, er 1,78 høy.

Edit: Jeg fant svaret selv på nettsiden til Acerbis.

S/M 063 160/175 cm.
L/XL 067 175/195 cm.
Sist redigert av Nomade den 02 jun 2020, 15:25, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av cannon »

Til dere som vurderer airbagløsninger, vær oppmerksom på at de ulike produsentene har ulike løsninger for "lading" av plagget etter at det har vært utløst. Noen må sendes til Italia, og de blir gjerne der en stund, mens andre kan man "pakke om" selv, med ny utløserpatron.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser enkelte sliter med at disse airbag'ene utløses i tide og utide...
fat-biker.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av xyvind »

Nomade skrev:
xyvind skrev: 02 jun 2020, 00:01 Jeg var nettopp på jakt etter ny ryggskinne. Men siden jeg har tenkt å kjøre litt mer grus og skog/sti fremover så gikk jeg for en brynje. Level 2 beskyttelse på rygg, bryst, ribbein, skuldre, albuer/underarmer. Veldig komfortabel å ha på, utrolig nok.
Merket er Acerbis.
Jeg ser Acerbis operer med S/M og L/XL i størrelser, hva skal man velge da :-k Jeg bruker ofte L i jakker/gensere og lignende, er 1,78 høy.
Jeg er nå en ganske voksen kar. 183cm, 100kg kanskje. Passa fint i den L/XL. Den sitter jo tett til kroppen, men ikke ukomfortabelt. Beskyttelsen er av den myke varianten som former seg etter kroppen når den blir varm.
Men de hadde også en luftigere variant, der ulempen var at det ikke satt sååå godt inntil kroppen.
Sikkert lurt å prøve, så man får riktig size.
Jeg tror ryggskinna nesten kan gjøre vondt verre hvis den er for kort på ryggen din f.eks.. ingen ekspert på området, så det var derfor jeg handlet et sted jeg kunne få god hjelp til akkurat dette.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Geiroe »

Kjøpte tre stk. Scott soft CR II hos Speed Sandefjord i vinter, en til sønnen, en til fruen, og en til meg selv. Kjøpte også en par kjørestøvler til sønnen, da han ikke hadde. 22 april kjørte sønnen på et rådyr i 80+ km, og gikk rett i asfalten. Eneste skade var et vondt kne, så det var vel anvendte penger. Hadde forøvrig Hallvarson tekstildress.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av oivindg »

45316 skrev: 02 jun 2020, 14:21 Ser ut som det har vært en endring i standarden EN1621?

Hvis man ser på forcefield pro sub4 og den i følge mcoslo oppdaterte forcefield pro L2 EVO, så har EVO dårligere score enn den andre. Eller er det sånn at oppdateringene har vært kosmetiske og gjort sikkerheten dårligere?

Eller er det en annen modell som heter kun Pro?
Jeg forstår det slik at L2 Evo er en forbedret versjon av L2. Sub4 er en annen (bedre) modell.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av kaiu »

Er vel som å banne i kjerka, men tror man skal ha ett greit forhold til hva en ryggskinne kan hjelpe mot.
De ble laget for racing og for å hjelpe mot skader når man sklir bortover banen/grussfeller osv ved uhell.
Hvis man tar en titt på https://sjtrem.biomedcentral.com/articl ... 016-0307-3 f.eks så er det lite forsking som gir noe tydelig bevis på at den gir mer beskyttelse enn nettopp dette. Så produsenter over selger nok dette ganske mye.
Ingen matematiker, men hvis vi veier rundt 70-80+++ kg og legger på hastighet på 50 kmt + så blir massen vår veldig stor når vi treffer noe. Og hvis du tar ryggskinnen din og legger kneet ditt på midten og drar til så er det ikke mye som skal til for å "brekke ryggen".
At det hjelper mot "små stein" osv er jeg helt enig i. Jeg bruker en selv, men bare ikke tro dette har samme effekt som f.eks en hjelm.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av FredrikE24 »

Tja. Det sier seg vel selv at det er bedre å spre støyten over et større område på en slik plate som er laget for nettopp å absorbere energi enn uten. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Fucked er man om uhellet er skikkelig ute uansett. Det gjelder bare å minimere skadene.

Du sprer ikke treffpunktet utover noe så lite som et kne, men hele ryggtavla. Det hjelper nok mest effektivt mot skrubbsår på ryggen, men også støtfordeling.

Du kan gjøre et forsøk. Dælje en hammer i noe hardt og du vil kunne se merker etter hammeren. Legg en plankebit over og gjenta forsøket. Da har du liksom spredt energien utover et større område. At du ser merker etter dette er lite trolig.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av kaiu »

FredrikE24 skrev: 02 jun 2020, 23:27 Du kan gjøre et forsøk. Dælje en hammer i noe hardt og du vil kunne se merker etter hammeren. Legg en plankebit over og gjenta forsøket. Da har du liksom spredt energien utover et større område. At du ser merker etter dette er lite trolig.
Er vel nettopp dette jeg tenker må mht fart og masse. Og ta en hammer med en hånd under en ryggskinne og slå representere kun litt trykk fra hammeren. Du må ta f.eks 200 kg vekter på ryggskinnen og slippe det ned på en hammer for å skjønne effekten. Og en 80 kg person blir fort mange kg masse i litt fart.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av HeHy »

kaiu skrev:
FredrikE24 skrev: 02 jun 2020, 23:27 Du kan gjøre et forsøk. Dælje en hammer i noe hardt og du vil kunne se merker etter hammeren. Legg en plankebit over og gjenta forsøket. Da har du liksom spredt energien utover et større område. At du ser merker etter dette er lite trolig.
Er vel nettopp dette jeg tenker må mht fart og masse. Og ta en hammer med en hånd under en ryggskinne og slå representere kun litt trykk fra hammeren. Du må ta f.eks 200 kg vekter på ryggskinnen og slippe det ned på en hammer for å skjønne effekten. Og en 80 kg person blir fort mange kg masse i litt fart.
Hvis du ser på hva de faktisk tester for å få level 2 godkjenning så er det hvor mange kN (kilo Newton) med krefter som kommer gjennom. Kravet er gjennomsnittlig <9kN for level 2.
1kN er drøye 100kg kraft så du kan jo tenke deg at den ryggskinna reduserer med flere hundre kilo kraft, så at den hjelper ved sammenstøt er nok ikke tull.
Om den hjelper noe særlig ved vridning derimot er vel heller sterkt usikkert, noe som igjen kan føre til brudd/lammelser osv.
Men hvorfor bruke beskyttelse i det hele tatt, i riktig ulykke dør vi likevel /s
Hele poenget er jo at vi ønsker å være så sikre som mulig, mens vi fortsatt gjør det vi elsker, å kjøre motorsykkel.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Svar