Hvilken ryggskinne?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av kgjersda »

Enig med HeHy. Noen av oss gjør det vi kan for å minimere risikoen mens vi kjører ved å ta på seg godt utstyr. Andre tar på seg halvhjelm, shorts og legger hanskene igjen hjemme.

Selv om det er litt travelt til tider så tar jeg på alt utstyr hver gang jeg skal ut med sykkelen. Å plutselig kjøre uten føles nakent og usikkert.

Her er en kar som er takknemlig for ryggskinnen, https://www.youtube.com/watch?v=OkAxLpIrZ08
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av oivindg »

HeHy skrev: 03 jun 2020, 02:52 Om den hjelper noe særlig ved vridning derimot er vel heller sterkt usikkert, noe som igjen kan føre til brudd/lammelser osv.
Men hvorfor bruke beskyttelse i det hele tatt, i riktig ulykke dør vi likevel /s
Hele poenget er jo at vi ønsker å være så sikre som mulig, mens vi fortsatt gjør det vi elsker, å kjøre motorsykkel.
Synes kaiu har et poeng, jeg. Nyttig å vite hva ryggskinnen hjelper mot, og hva den ikke hjelper mot. CE-testen (EN1621-2:2014) sier vel ikke noe om vridningsstivhet, så den er lite til hjelp. Jeg har level 2 ryggbeskyttelse, men den er ikke vridningsstiv i det hele tatt (D3O).
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av 45316 »

Noen som vet om norske butikker som selger forcefield pro sub 4K? Finner kun forcefield L2 EVO og pro sub4

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av cannon »

Jeg har prøvd mange typer, og har tryna. Jeg tror ingen ryggskinner stiver opp mot vridning. De er jo bare festet med strikk og borrelås. Kroppen vil jo rotere og vri seg selv om selve skinna er vridningsstiv.
Som nevnt tidligere her, de fordeler trykk ved impact, det være seg en telefonstolpe, et rekkverk eller en stein. Og de beskytter mot riving ved aketur på asfalt.
For meg er dette en avveining mellom komfort og sikkerhet. Level 2 skal det være.
Til turkjøring bruker jeg Spidi jakke med itegrert level 2 ryggskinne. Den er helt lik Spidi sin løse variant, mangler bare strikkene over skuldrene. Hoftebeltet er fullverdig.
Skinne som også beskytter halebein er smart, men ofte upraktisk.
Integrert skinne er gull til veibruk.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av xyvind »

Jeg har som sagt vært i én ulykke, som jeg ikke husker fordi jeg mistet bevisstheten. Det gikk vært utover hodet, med en liten blødning og kraftig hjernerystelse, og høyre hånd, der jeg brakk en knokkel i håndleddet.
Men poenget nå var at jeg brukte en separat ryggskinne som satt på med et sånt stramt magebelte. Nederste leddet på ryggskinna var slått løs, men jeg hadde ingen smerter eller skader i ryggen eller korsryggen. Så jeg er veldig glad for at den kraften som slo i stykker ryggskinna ikke gikk rett i ryggen på meg. Kanskje hadde jeg skada ryggen min. Hvem vet.
Interessant å vite hva den beskytter mot, ja, men jeg er også sånn som aldri kjører noe sted uten alt utstyret.
Nå på de varmeste dagene har jeg kjørt til og fra jobb med kevlarjeans med kne- og hoftebeskyttelse/innlegg, mc-sko i ankelhøyde, skinnjakke med integrert ryggskinne og albue/skulder-beskyttelse, hjelm, hansker..
Til og fra jobb er for meg kjøring inne i Oslo, så det er ikke høy fart, men tett trafikk.
Skal jeg på tur eller kjøre for gøy så er det høye støvler, bedre bukse, Acerbis-vesten og annen jakke.
Mtp hvor mye jeg slo meg da jeg ble påkjørt i lav hastighet.. kommer aldri til å kjøre uten utstyret på

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av Nomade »

xyvind skrev: 02 jun 2020, 10:09 Ryggskinne, hjelm, hansker, sko.. sånne ting i hvert fall jeg ikke tenker å spare mest penger på. Gjør alltid research, selvfølgelig, og kjøper det jeg mener er beste dealen.
Jeg vet ikke hvor du bor, men kan anbefale Snellingen på Alnabru. Jeg har begynt å handle litt der. Får veldig god service. Da kan du prøve forskjellige ryggskinner eller brynjer/vester, finne riktig størrelse og lengde osv.. eller bare bruk en lokal forhandler? Bilde
Dro innom Snellingen for en drøy uke siden og kjøpte en Acerbis ryggskinne. Sitter bra på skroget og er komfortabel å ha på seg. Har dermed dratt ut "papplata" i et par jakker jeg bruker :)

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av MCnoob »

Lurer litt på samme ting her. Sitter og lurer på kas type skinne som skal bli min første. XLmoto hadde et par fine som ser aktuelle ut:

1) Spidi Defender
2) Spidi Warrior

Noen som har en mening om disse to, eventuelt allerede har prøvd dem og kan uttale seg? Ellers har jeg også tenkt meg en tur til Tyskland i begynnelsen av august. Trenger derfor også en luftige jakker, kanskje en vest? Noen tips?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av kgjersda »

MCnoob skrev: 03 jun 2021, 18:25 Lurer litt på samme ting her. Sitter og lurer på kas type skinne som skal bli min første. XLmoto hadde et par fine som ser aktuelle ut:

1) Spidi Defender
2) Spidi Warrior

Noen som har en mening om disse to, eventuelt allerede har prøvd dem og kan uttale seg? Ellers har jeg også tenkt meg en tur til Tyskland i begynnelsen av august. Trenger derfor også en luftige jakker, kanskje en vest? Noen tips?
Jeg har både spidi brystbeskyttelse og ryggskinne.
Veldig fornøyd med de. Ventilerer godt og er behagelige. Berre sitter med borrelås i skinndress. Løst bruker jeg en halvarssons skinne, men denne er ganske tung og puster ikke så bra.

Liker spidi sin løsning med god fleksibilitet i de veiene du trenger det, samtidig som det mekanisk stopper når mønsteret "lukker" seg andre veien.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

MCnoob
Innlegg: 52
Registrert: 09 mar 2019, 12:19
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer 600cc 2006

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av MCnoob »

Takk for tips. Har en Halvarssons jakke som enda mangler en ryggskinne, men lurer på om ikke en separat skinne hadde vært tingen, og da virket det som om Spidi sine var den beste løsningen. Den dyreste av disse hadde både bryst og ryggskinne, som du også påpekte. Fint å høre at du likte den. Tror da kanskje jeg går til anskaffelse av en Spidi Defender.

Takker meget igjen. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av FredrikE24 »

Kjørte med Forcefield en stund, rev ut D3O skinna fra min Klim Badlands Pro.

Etter kjøp av Klim Kodiak har jeg ikke revet ut skinna fra den enda. Veldig praktisk å ha den integrert i jakka, og deler cannon sitt synspunkt mtp. Vridning og hva skinna er laget for å gjøre.

Klim har nyrebelte i sine dresser som drar skinna til ryggen. Det er ingen løs papplate akkurat.

En kompis hadde Forcefield da han kjørte ut og knakk ryggen(fem brudd) og knekt nakke. Tror han hadde vært dau uten noen form for skinne i ryggen..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av erik m »

Ryggskinne L1. Dette er den plast- eller skumgummiskinna som ofte er integrert i jakka. Bedre enn ikkeno! Men dersom du treffer autovernet, en stolpe eller en skarp stein med ryggen i høy hastighet er den til lite hjelp. skal du da sikre deg mot brudd må du ha en som er merket L2.
Det første jeg gjør når jeg kjøper ei ny jakke er å ta ut den integrerte og sette inn ei løs L2 skinne, og jeg er blant dem som tenker at da har jeg den alltid med. Jeg har ei i hver av jakkene mine.
Når det gjelder sikring mot friksjon, er ikke det ryggskinnas oppgave. Du må bruke jakker som er beregna på det. Yttersida på mange ryggskinner kan rett og slett smelte hvis ikke jakka sikrer mot friksjon!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av ejs »

L1 klassen er nok adskillig bedre enn skumgummi plata som kommer i billige jakker.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av FredrikE24 »

Vet ikke hva som er i Klim, men det er ikkeno dritt hvertfall.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av ejs »

L2 rygg platene er adskillig tykkere enn L1 platene. Målte 2 L1 plater, 13 mm var de ( Knox og D30). Målte ei Oxford plate... 20 mm. Den typen som blir knallhard når en slår i den.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken ryggskinne?

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Vet ikke hva som er i Klim, men det er ikkeno dritt hvertfall.
Kodiak har L2 på alt unntatt brystet.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar