MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Re: Intercom-høyttalere for tykke for høyttalergropene i hjelmen

Legg inn av tosu »

mekkern skrev: 03 aug 2020, 17:18 Men ja jeg har fjærnet unødvendig "isopor" for å få montert høyttalere.
Er noe sånt jeg tenker å gjøre jeg også, men er usikker på hvordan. Finnes det et verktøy som egner seg til å "grave bort" overflødig isopor?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Intercom-høyttalere for tykke for høyttalergropene i hjelmen

Legg inn av haakeik »

Da jeg hadde «sløyd» for mange år siden, brukte vi elektrisk skjærer for å skjære eller forme isopor.
Kanskje el slik som dette er brukandes. Den kan du skjære og brenne isopor med.
Du kan sikkert bruke en loddebolt også, eller rett og slett en liten smal kniv.
https://www.kjell.com/no/produkter/elek ... por-p48732

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Intercom-høyttalere for tykke for høyttalergropene i hjelmen

Legg inn av Flattop »

Jeg brukte en Dremel med en liten fres på.

Snarlik det en tannlege bruker.
Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Intercom-høyttalere for tykke for høyttalergropene i hjelmen

Legg inn av Juicebox »

Er det så trygt da? Det er noe jeg ikke ville ha gjort. Skaff deg heller flatere høyttallere, kanskje koss porta pro og bytt.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Intercom-høyttalere for tykke for høyttalergropene i hjelmen

Legg inn av Flattop »

Det er snakk om å utvide et hull noen millimeter i den ene eller andre retningen. Jeg stusset ikke et sekund på å gjøre det, for det er tross alt bare litt isopor som du fjerner.

Men hva andre føler for å gjøre er naturligvis opp til den enkelte.
Bilde

Livmyru
Innlegg: 1
Registrert: 05 aug 2020, 14:06
Motorsykkelen din: Yamaha

Intercom. Hva er forskjellen

Legg inn av Livmyru »

Jeg skal kjøpe intercom.duo
Hva er forskjellen på freecom 1+, 2+, 4+?noen som kan forklare? @

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Intercom. Hva er forskjellen

Legg inn av Bjerknez »

Det er nok bare snakk om hvor mange enheter som følger med. Som oftest kjøper man jo flere slike. Tror ikke det er noe mer forskjell enn dette.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Intercom. Hva er forskjellen

Legg inn av Jajo82 »

1+ er til kommunikasjon mellom 2 personer. På 4+ kan du koble til 4 stykker som snakker sammen. Har ingenting å gjøre med hvor mange enheter som følger med

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Intercom. Hva er forskjellen

Legg inn av Honda-Bjarne »

Hvis jeg har forstått dette rett så er 1+ ment kun for fører-passasjer og har bare noen meters rekkevidde. 2+ er ment for bike to bike med begrenset rekkevidde sammenlignet med for eksempel packtalk, typisk 4-6 hundre meter, i beste fall.
Packtalk oppgir 1,6 km i bluetooth mode. Packtalk har i tillegg mesh mode og der er rekkevidden avhengig av hvor mange som er med i gruppen siden signalet hopper fra enhet til enhet.

Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Sted: Lørenskog

Intercom - Linkin Ride Pal 3

Legg inn av o-yngve »

Hei,

Jeg har fått lappen :twothumbs: ..og dermed er kjøreskolens intercom fjernet og jeg har plass til et eget. Hjelmen, en LS2 FF399, er slik st Sena sin Linkin Ride Pal 3 skal passe fint til den.

Har dere noen erfaring med Linkin Ride Pal settene? Er det verdt de 1500,- kronene?

Takk for svar
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Intercom - Linkin Ride Pal 3

Legg inn av oivindg »

Gratulerer med lappen!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Intercom - Linkin Ride Pal 3

Legg inn av AJ »

o-yngve skrev: 05 aug 2020, 19:40 Hei,

Jeg har fått lappen :twothumbs: ..og dermed er kjøreskolens intercom fjernet og jeg har plass til et eget. Hjelmen, en LS2 FF399, er slik st Sena sin Linkin Ride Pal 3 skal passe fint til den.

Har dere noen erfaring med Linkin Ride Pal settene? Er det verdt de 1500,- kronene?

Takk for svar
Gratulerer som offisielt godkjent motorsyklist :thumleft !
Og nei, ingen kjennskap til Linkin Ride Pal 3 :[-( .
Men jeg har en annen eldre Sena intercom på den ene hjelmen jeg har. Og den enheten funker helt fint koblet opp mot Tomtom GPS og LG mob.tlf.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Intercom - Linkin Ride Pal 3

Legg inn av Fjeldern »

o-yngve skrev: 05 aug 2020, 19:40 Hei,

Jeg har fått lappen :twothumbs: ..og dermed er kjøreskolens intercom fjernet og jeg har plass til et eget. Hjelmen, en LS2 FF399, er slik st Sena sin Linkin Ride Pal 3 skal passe fint til den.

Har dere noen erfaring med Linkin Ride Pal settene? Er det verdt de 1500,- kronene?

Takk for svar
Alt jeg leste av tester før jeg kjøpte meg intercom selv, ga alt av Cardo mye mer skryt enn Sena sine.
I tillegg er ikke Sena sine klassifisert som vanntett, så hvis du mot formodning skulle få vannskade, er det ikke dekket på garanti.
Men så klart, kan hende det funker knall!

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Fjeldern »

Kjøpte meg Packtalk Bold for snart to uker siden. Trengte intercom fordi en kamerat øvelseskjører med meg.
Han hadde gått for Freecom 1+ eller noe sånn, fordi han i butikken mente han trengte det i forbindelse med skolekjøring(???), noe som ikke ga mening. Dem har vel egne?
Fikk han til å bytte inn til Packtalk i stedet, og da en Duo, så vi ble det litt billigere for begge.
Den første som ble hentet på butikken, manglet absolutt alt oppi, bortsett fra selve intercommene. Ikke noen fester, ikke noen kabler, ingenting. Så den måtte så klart leveres inn igjen.

Leste en mengde med tester på nett og skjønte at det er greit med mesh tilkobling uansett hvor mange man skal være. Dette fordi det gir automatisk innkobling igjen hvis man detter ut eller kommer for langt unna. Noe jeg føler er et must uansett. Jeg husker bare hvor ofte intercom fra kjøreskolen datt ut og hvor irriterende det var. Klart, mye har skjedd siden den tid.

Over til selve Packtalk Bold.
Slim ser litt penere ut, men det har ikke så mye å si.
Første parring fungerte greit. Både mot telefon og annen intercom.
Brukt den en totalt 6 timer med øvelseskjøring og en 20 timer alene.

Lyden er bra. Jeg har ikke erfaring fra andre modeller, men her har jeg ikke noe å utsette. Stemmene over intercom er tydelig, musikken mangler litt dybde, men det er ikke store elementene som spiller heller.
Har brukt musikk sammen med intercom. Dette fungerte også helt gull. Lyden dempet seg med en gang jeg eller kameraten min pratet.
Eneste minuset er at man må stille volumet på musikken fra telefonen, noe som er litt vanskelig.
Bruker man bluetooth mode kan man også dele musikk med den andre!

Mikrofonen ser også ut til å være bra. Når jeg snakker med folk så hører dem ikke at jeg kjører sykkel. Faktisk kan man fint ligge i 120 på motorveien uten at dem merker at personen dem prater med kjører sykkel. Fine greier.
I tillegg skrur packtalk "av" mikrofonen når man ikke prater. Denne stemmegjennkjenningen fungerer veldig bra, og minimerer jo bakgrunnsstøy og oppbygging av støy veldig bra.

Stemmestyring fungerer over all forventning. Jeg skrur på musikk, bytter sang og styrer volum fint uten å bruke hendene. Akkurat volumet er faktisk litt lettere med å bruke selve intercommen, men resten er det like greit å si hva man vil.
OK google, som vi android brukere bruker, fungerer så som så. Ringing fungerer greit. Når jeg skal få den til å sette på sanger på spotify er det med varierende hell. Jan Teigen og Lamb of God får den fint til. Slipknot, Avatar, Oslo Ess med flere fungerte dårlig.
"Spill av Avatar" ga meg faktisk en gang "dette er hva wikipedia har å si om abbor". Ganske humoristisk.
Noe av problemet er at den kutter ut stemmen for tidlig, så man ikke får sagt alt. Den prøver seg også heller på mer populære artister enn mindre kjente. Det med å blande OK google kommandoer på norsk med engelsk navn, eller motsatt, fungerer heller ikke veldig lett.
Ikke prøvd å sette på GPS på denne måten ennå.
Uansett er stemmestyringen et av de store høydepunktene med intercommen!

Installeringen av produktet gikk også fort og uten problemer. Det er ikke mye hokuspokus å få gjort dette og tok ikke mange minuttene.
Man limer bare fast mikrofonen foran munn og høyttalerne ved ørene. Den nye hjlemen hadde allerede borrelås ved ørene, så der var det null problemer. Det er også med en mikrofon for hjelmer som kan åpnes. Den festes enkelt og greit på istedet for rett foran deg. Så justerer du bare mikrofonen dit du vil ha den.

Parring og instillinger kan man lett gjøre fra selve appen, istedet for via intercommen. Tror ikke jeg skal gidde å lære meg hvordan man gjør det utenom appen. Den fungerer svært bra og ser ikke noen grunn til å bruke noe annet.
Den husker også tidligere grupper, som gjør at man ikke må parre seg opp på nytt hvis man kjører sammen ofte. Genialt!

Negative ting er det så klart også. Brukermanualen er laget så tungvint dem bare klarte. Det er også alt for mye "hold inne den og den i så så mange sekunder" hvis man skal gjøre alt mulig på selve intercommen. Som sagt har dem løst det meste med app istedet.
Den skal kunne justere seg utifra vindlyd, altså hastighet. Dette fungerte ikke noe særlig for meg, men det kan hende det fungerer bedre for andre. Med ørepropper så vil man uansett helst ha omtrent full lyd.
Lyden kunne ha vært noe høyere og hatt noe med dybde. Mye av lydbildet blir borte i med tekniske sanger.
Her har jeg lest og sett at Cardo, med JBL høyttalere, er bedre enn dem aller, aller fleste andre. Så dette er ikke veldig negativt.

Må si det er en verden forskjell å kunne ha musikk når en kjører. Det tar derimot bort noe av fokuset når man kjører. Til gjengjeld tror jeg det at jeg ikke fokuserer 100%, gjør at jeg generelt kjører saktere. Det at man har mer å fokusere på, på turer man har kjørt ofte, enn nesten svingen, neste forbikjøring osv, er nok ikke negativt.
Når man kjører på vestlandet, eller andre steder med stor, flott natur, er det nok som distraherer uansett, så der kan det vel fort heller være smått trafikkfarlig.

Anbefaler Cardo Packtalk fullt ut! Fungerer helt gull!

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av TallMan »

Kikker litt på Cardo Freecom 4+. Er folk fornøyd med den eller?

Svar