MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Relax »

Lavbudsjett GPS ....

http://www.gpsbutikken.no/Utg%C3%A5tt/G ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Garmin Nuvi 360 Europa,
denne kostet 4 -6 000 kroner da den kom og man får den for kr. 1300 nå fordi den er utgående.
Jeg har også sett den på Lefdal ti samme pris ..
Den er ikke definert som "vanntett", men vi skal vel ikke akkurat dykke med dem heller???!!!

Jeg har brukt en slik på fjerde året nå, i all slags vær ( litt i le bak vindskjermen min) ..ingen problem.
Feste til styret, 1 " , kjøpte jeg på Ebay for ca kr 100 ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av ejs »

:thumleft
Lurer litt på denne..
VANNTETT
:mc2 :mc2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Baron von Waffel »

Sikkert et greit kjøp. Nå har de bare modell 500 inne. Den er ennå eldre og billigere. De nyeste har nok noe bedre spes. Men til mitt bruk ville vel denne være grei. Mulig du kan søke opp tester
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Globe »

TomTom ute med to nye gps til motorsykkelbruk :thumleft

[img]http://img.skitch.com/20100428-fs5e65ff ... 9tpfj5.jpg[/img]

(Trykk på bildet for å lese hele artikkelen)


Typisk!!..jeg satt på gjerde i noen måneder...før jeg kjøpte...og rett etter kjøp..RYR det inn med nye modeller :doh


Ja ja..men Garmin Zumo 660 har jo det meste da! ;e

Godtvoksen

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:TomTom ute med to nye gps til motorsykkelbruk :thumleft
Dette ser bra ut for oss fattige off. ansatte... ;e
TomTom Urban Rider er ventet å komme i salg mot slutten av mai, og har anbefalt utsalgspris på 2 499 kroner. Sannsynglivis vil man etter kort tid finne den til lavere priser enn som så på flere av de mest populære nettbutikkene

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Dortmunder »

Synes også at 2.500 er et akseptabel nivå for en GPS. Men håper da at den har "alle " 42 eller 44 land i Europa...


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Relax »

Dortmunder skrev:Synes også at 2.500 er et akseptabel nivå for en GPS. Men håper da at den har "alle " 42 eller 44 land i Europa...


Dortmunder
"ha dem" er en ting...men kvaliteten på kartet er noen ganger noe annet,,
Noen påstår at de "har de" , men når du kommer dit så vises bare hovedveier og enkelte andre ting. Jeg tenker da på f.eks de siste landen som kommer med.. vest Europa pleier å være ganske bra på alle..

By the way....satt på en men kompis med Porshe forleden og den hadde integrert GPS i dashbordet..stilig som f..... :D :D
MEN...når vi skulle finne fram til en liten addresse i Østfold fant den hverken stedet eller veien :lol
Mens min gamle Garmin fant dette omgående! Såååååååå...siden veien ikke en gang vistes i Poshe'n, så må kartet i den GPS være dårligere enn i min Garmin !! Og det var IKKE ny vei, så kartet var nytt nok!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Morten
Innlegg: 111
Registrert: 25 jun 2010, 10:41
Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk
Sted: Oslo

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Morten »

Fant en fin løsning for de som bruker Iphone og ser etter en enkel montering for denne, er noen bra linker til diverse kabling og slikt her også......

Monteringen her er til en Ducati Monster 696 men kan enkelt tilpasses andre....

http://www.islandlatitudes.net/Island_L ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av GTline »

Tomtom Urban rider.

Hadde en plan om å bytte ut min gamle Tomtom rider 1, eventuellt til den nye Urban rider.
Så hører jeg rykter om at Urban rider kun går på batteri.
Riktignok påstår Tomtom at batteriet skal holde i 8 timer, men det er vel som på mobil og pc, de blir dårlige etterhvert.
Kan det virkelig stemme at det ikke er strøm oppkobling på Urban rider? Noen her som har kjøpt den?
I mine ører høres det helt koko ut, jeg trenger GPS på slutten av dagen når jeg skal finne overnatting.
Da vil trolig batteriet være tomt :-k
Skal man liksom bruke bord laderen langs veien for å få ladet den opp igjen da eller??? :doh
Det står kun at sykkel feste og bordlader førlger med i esken.

Noen som vet noe om dette??

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av pelsen »

GTline skrev:Tomtom Urban rider.

Hadde en plan om å bytte ut min gamle Tomtom rider 1, eventuellt til den nye Urban rider.
Så hører jeg rykter om at Urban rider kun går på batteri.
Riktignok påstår Tomtom at batteriet skal holde i 8 timer, men det er vel som på mobil og pc, de blir dårlige etterhvert.
Kan det virkelig stemme at det ikke er strøm oppkobling på Urban rider? Noen her som har kjøpt den?
I mine ører høres det helt koko ut, jeg trenger GPS på slutten av dagen når jeg skal finne overnatting.
Da vil trolig batteriet være tomt :-k
Skal man liksom bruke bord laderen langs veien for å få ladet den opp igjen da eller??? :doh
Det står kun at sykkel feste og bordlader førlger med i esken.

Noen som vet noe om dette??
kopiert fra speccen:
Battery
Battery Life Internal rechargeable Li-Ion giving approx. 8 hours
Alternative power source 12V motorbike battery

så jeg antar at holder og kabel er noenlunde samme som rider 1
Sykkelfeste som er avbildet ligner på de brakettene som fulgte med i esken til rider 1

prisen er litt hyggeligere nå enn i 2006

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av GTline »

Ser det har kommer info om det nå, Lazy boyz sa her om dagen at det kun var batteri.
Syns nesten det hørtes for dumt ut til å være sant. :lol
Da er det et greit alternativ til Garmin.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev:TomTom ute med to nye gps til motorsykkelbruk :thumleft
Dette ser bra ut for oss fattige off. ansatte... ;e
TomTom Urban Rider er ventet å komme i salg mot slutten av mai, og har anbefalt utsalgspris på 2 499 kroner. Sannsynglivis vil man etter kort tid finne den til lavere priser enn som så på flere av de mest populære nettbutikkene

En som snakket om fattige offentlige ansatte.... :orefk tror du lurte oss litt :terge

- med den siste utviklingen i en paralell tråd så spørs det om ikke lista mht MC utstyr må opp en del hakk og legges helt opp under øverste hylle for ikke å si opp der oppe på toppen ved nyerhvervelser og tilleggsutstyr til mcen. Kan ikke komme med en sånn billigsak til den nyerhvervelsen \:D/ :=D>

Brukeravatar
NM2009
Innlegg: 48
Registrert: 09 feb 2010, 21:12
Motorsykkelen din: Ingen, har hatt XVS1100 og TDM900
Sted: Ålesund

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av NM2009 »

Et tips til dem som har Garmin Zumo eller 278C, og som har tenkt seg på Europatur:

På det tyske nettstedet http://www.tourenfahrer.de kan det lastes ned en gratis POI-fil med oversikt over nærmere 500 MC-vennlige hoteller i Tyskland, Østerrike, Sveits, Frankrike og Italia. På nettsiden er det også med hoteller i Spania, Andorra, Luxembourg, Tsjekkia, Polen og Ungarn, men jeg har ikke sjekket om disse også ligger i POI-filen.
Vi brukte denne filen på vår tur til Tyskland i sommer, og jeg må si at det var et meget praktisk tillegg til Zumo. Den gir mye mer opplysninger enn man får om de "vanlige" hotellene som kommer opp når man søker etter overnatting i nærheten. Disse "ekstrahotellene" er for det meste små og koselige hoteller, akkurat slik vi liker det.
Man får beskrivelse av hotellet med info. om hvilke tilbud de har til motorsyklister, priser for enkle og doble rom, hvor mange rom de har, om der er restaurant, vaskeplass, tørkerom osv. Til og med bilde av hotellet har de fått plass til, så dette er et "must" for dem som skal på tur i de nevnte landene og planlegger å overnatte på hotell. Her er link til siden med oversikt over hotellene:
http://www.tourenfahrer-hotels.de/index.php?id=2
Nederst til høyre på siden er det link videre for nedlasting av POI-filen. Sidene er på tysk, så det er selvsagt en fordel å kunne litt av språket.

Her er et bilde av et av hotellene vi overnattet på i sommer.
Bilde

På et av hotellene var det 10% rabatt for motorsyklister, pluss at eieren ga oss diverse pussekluter for visir og vindskjerm, bok med oversikt over Tourenfahrer-hotellene, kart og til og med gratis konjakk til kaffen. :D
Sist redigert av NM2009 den 23 apr 2013, 17:10, redigert 3 ganger totalt.
NM2009
Yamaha TDM 900 A ABS 2006
http://remvik.com
Tips og erfaringer

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av hjc »

Kjørte tur sammen med en som hadde montert en vanlig Garmin slik at den var beskyttet av kåpeglasset. Han tredde over en tynn lynlåspose når været ble for ille. Det fungerte helt utmerket til 1/10-del av prisen for en "mc-gps".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av AJ »

hjc skrev:Kjørte tur sammen med en som hadde montert en vanlig Garmin slik at den var beskyttet av kåpeglasset. Han tredde over en tynn lynlåspose når været ble for ille. Det fungerte helt utmerket til 1/10-del av prisen for en "mc-gps".
Heisan, hjc og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft
Har selv tenkt at nettopp dette må være en god løsning. Og kommer derfor antakelig til å satse på en vanlig GPS i stedet for disse dyre MC-modellene.
Vet også at det går an å få tilpassede regntrekk som funker.
Tror det var Evike her på forumet som har nevnt at det er å få tak i disse GPS regntrekkene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar