MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av donkeyman »

Onsløv skrev:Det vil si at det er om å gjøre å kjøre på de veiene som IKKE er markert rødt? :scratch
Nei, bare at de har utelatt en del svisker som veien mellom Lunde og Kviteseid langs Bandak kanalen f.eks.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Relax »

Åssen blir detta?
God mc veier er det svingete veier for utfoldesle eller er det veier med fine omgivelser/ natur?
F.eks langs Bandak kanalen...hvorfor er den fin?
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Dortmunder »

Hmm, kan vi komme tilbake til GPS ene ??? ;e

Sitter her og tenker å kjøpe en, men er usikker om TomTom eller Garmin...

Tenkte på noen + og - med disse... fra før hadde vi jo:

Garmin

+ knapper/styring
- programmvare for PC

Flere pr og contras ???

En ting til: har jo i årevis kjørt etter en som har montert GPS, og det er bare en fantastisk kjøreopplevelse... Vi har vært over store deler av europa, og uten GPS hadde vi nok ikke funnet de steden som vi gjorde...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Onsløv »

Bruk av begge deler er nok greit. Ha også med et fungerende kart til GPS,en.

Jeg har kun brukt TomTom. Synes denne er helt topp, men forsvarer ikke prisen for TomTom Rider. Da sjanser jeg heller på å kjøpe to-tre bilversjoner.

-mvh-
Kristian

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Dortmunder »

Onsløv skrev:Bruk av begge deler er nok greit. Ha også med et fungerende kart til GPS,en.

Jeg har kun brukt TomTom. Synes denne er helt topp, men forsvarer ikke prisen for TomTom Rider. Da sjanser jeg heller på å kjøpe to-tre bilversjoner.

-mvh-
Kristian

Har faktisk tenkt det samme .... det er jo litt av en prisforskjell, og det bare fordi den er vanntett??? Synes ideen med en brødpose er bra. Eller er det noe mer jeg ikke skjønner her (greit dette med at den kan betjenes med handsker, men er det strengt tatt nødvendig ???)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Relax »

Dortmunder skrev:
Onsløv skrev:Bruk av begge deler er nok greit. Ha også med et fungerende kart til GPS,en.

Jeg har kun brukt TomTom. Synes denne er helt topp, men forsvarer ikke prisen for TomTom Rider. Da sjanser jeg heller på å kjøpe to-tre bilversjoner.

-mvh-
Kristian

Har faktisk tenkt det samme .... det er jo litt av en prisforskjell, og det bare fordi den er vanntett??? Synes ideen med en brødpose er bra. Eller er det noe mer jeg ikke skjønner her (greit dette med at den kan betjenes med handsker, men er det strengt tatt nødvendig ???)

Dortmunder
Betjening med hansker er nødvendig, spør du meg!

Om du kjører og finnerat du trenger bensin, så kan du om trafikken tillatere det, med 2-3 klikk med hanskene på finne nærmeste bensinstasjon, avstand og kjøre dit uten å stoppe.

Vanntett eller ikke, vel kommer an på vindskjerm osv også. Min GPS er ikke vanntett( dvs jeg kan ikke hive den opp i ei bøtte vann) , men den har tatt regvær mange ganger. Den sitter noe i le av vindskjermen min, da...MEN om ting ike er garantert mot vann, så tåler de jo MYE alikevel...

Spørsmål til deg:

Vil du ha GPS som kan koples mot PC for å legge opp ruter via PC eller greier du deg med å kunne legge inn adresser, byer og stede?

Vil du bruke GPS kun på mc eller også i bil?

Vil du ha Europa kart eller greier du deg med Norden kart?

Vil du ha mest mulig muligheter for avlesning ( snitt fart, forbruk, tid, minne for kjørt rute osv) ?

Vil du ha Bluetooth? ( tilkopling til hjelm eller mobiltelefon) ?

De fleste GPS har jo snart alt dette, men det er noen små forkjeller.
:-)
"Do the right thing"

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av donkeyman »

Relax skrev:Åssen blir detta?
God mc veier er det svingete veier for utfoldesle eller er det veier med fine omgivelser/ natur?
F.eks langs Bandak kanalen...hvorfor er den fin?
På dette stykket er det lange strekninger med smale svingete veier med veldig bra asfaltdekke. Flott natur, vanligvis lite trafikk og mange fine rasteplasser. Og de som vil kan bade i Bandakkanalen. Hver vei har sin sjarm, men denne kjører jeg veldig gjerne noen ganger i løpet av sommeren. En artig avstikker går over til Tørdal også.

Unnskyld at dette var litt Ot.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Dortmunder »

Relax skrev:
Dortmunder skrev:
Onsløv skrev:Bruk av begge deler er nok greit. Ha også med et fungerende kart til GPS,en.

Jeg har kun brukt TomTom. Synes denne er helt topp, men forsvarer ikke prisen for TomTom Rider. Da sjanser jeg heller på å kjøpe to-tre bilversjoner.

-mvh-
Kristian

Har faktisk tenkt det samme .... det er jo litt av en prisforskjell, og det bare fordi den er vanntett??? Synes ideen med en brødpose er bra. Eller er det noe mer jeg ikke skjønner her (greit dette med at den kan betjenes med handsker, men er det strengt tatt nødvendig ???)

Dortmunder
Betjening med hansker er nødvendig, spør du meg!

Om du kjører og finnerat du trenger bensin, så kan du om trafikken tillatere det, med 2-3 klikk med hanskene på finne nærmeste bensinstasjon, avstand og kjøre dit uten å stoppe.

Vanntett eller ikke, vel kommer an på vindskjerm osv også. Min GPS er ikke vanntett( dvs jeg kan ikke hive den opp i ei bøtte vann) , men den har tatt regvær mange ganger. Den sitter noe i le av vindskjermen min, da...MEN om ting ike er garantert mot vann, så tåler de jo MYE alikevel...

Spørsmål til deg:

Vil du ha GPS som kan koples mot PC for å legge opp ruter via PC eller greier du deg med å kunne legge inn adresser, byer og stede?

Vil du bruke GPS kun på mc eller også i bil?

Vil du ha Europa kart eller greier du deg med Norden kart?

Vil du ha mest mulig muligheter for avlesning ( snitt fart, forbruk, tid, minne for kjørt rute osv) ?

Vil du ha Bluetooth? ( tilkopling til hjelm eller mobiltelefon) ?

De fleste GPS har jo snart alt dette, men det er noen små forkjeller.
:-)
Mange gode spørsmål :-k

Tror rett og slett jeg prøver min TomTom som jeg har i bilen til sommeren :-)

Og det med handskene og bensin ... tror det er verd det å stoppe noen ganger for å ta av seg handskene ... ;-) ;)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Godtvoksen

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Godtvoksen »

Dortmunder skrev: Tror rett og slett jeg prøver min TomTom som jeg har i bilen til sommeren :-)
Og jeg kommer til å prøve min rimelige Mio + (nyinnkjøpt MC-kart) som jeg har i bilen.... :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Duville »

Kan du ikke søke på Mapsourse så tror jeg kanskje det ikke er programmet det er noe galt med men opplæringen av brukeren...... :-)

Kanskje du skulle forsøke å trykke på:
"Søk etter" på menylinja på toppen

--- der kan du skrive inn det du søker etter og prøve deg frem etter det
Der tror jeg kanskje siste problemet ditt med Garmin er løst

Lykke til og god tur

(dette var til Tagesk som ikke kunne søke i Mapsourse)

Eller kan jeg ikke se at det er noen forskjell på innlands og utenlands. Man finner veier med GPS man aldri ville finne på å kjøre uten GPS - garantert og prøvd.

ellers er jeg enig i at Garmin må være best - og dyrest

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av tagesk »

Duville skrev:Kan du ikke søke på Mapsourse så tror jeg kanskje det ikke er programmet det er noe galt med men opplæringen av brukeren...... :-)

Kanskje du skulle forsøke å trykke på:
"Søk etter" på menylinja på toppen

--- der kan du skrive inn det du søker etter og prøve deg frem etter det
Der tror jeg kanskje siste problemet ditt med Garmin er løst
Takk for din hyggelig tilbakemelding. Alltid godt å vite at noen vennlig forsøker å hjelpe.

Men her kommer en presisering jeg trodde var åpenbar i 2010: det er stor forskjell på å søke på ene siden,
og å finne det du vet hvor er på den andre.

Bilde

Jeg kjører Mapsource 6.15.7. Så vidt jeg vet er det siste versjon.

Om jeg velger "Find" i menyen kommer det opp et vindu som du ser ovenfor. La oss nå si at jeg vil
søke efter et sted jeg tror heter noe slikt som Rediccesi, eller kanskje det er Rediceisi, eller kanskje
Redicesi, eller kanskje Redicesei.
Dersom du vet presist hva det heter, da kan kan du finne det i Mapsource.
Men du kan ikke søke.
Forstår du forskjellen?

Dette blir mye, mye mer tydelig når stedsnavnene blir mer kompliserte. Du kan jo forsøke å finne San Galgano
i Mapsource. Kanskje heter det "egentlig" Sata Galgano eller kanskje Santo Galgano. Når du gir opp kan du jo
bare skrive det inn i Google Maps så har du det umiddelbart.

Eller, du kan jo finne "via Eugenio III, 72, Montemagno, Calci". I Google Maps kan du søke, og
du skriver det rett inn. Så vidt jeg kan se er svaret ganske riktig.
I MapSource må du starte med å skrive husnummer (!), derefter kan du skrive Montemagno. Men da får du en liste av
gatenavn, og der i listen kan jeg ikke finne Eugenio i det hele tatt.
Søke er ordet som ikke er forstått.

Lykke til med å finne landsbyen som heter noe slikt som Santa Andrea in Compito, eller kanskje Santo Andrea di Compito, eller
Sant'Andrea in Compito, eller kanskje det er Sant'Andre di Compito. Når du gir opp er det bare å forsøke
Google Maps.

I tillegg kommer slikt tull som at i MapSource kan du ikke klikke på kartet for å finne en posisjon. Du
må lage et waypont ene og alene for å få tak i den. For de pirkete: Å finne frem penn og papir
for å kopieskrive ned informasjonen nede i bunnen av vinduet, er helt uakseptabelt i 2010.

Men, selv om MapSource er veldig gammeldags og helt i utakt med tiden så er Zumo en fantastisk GPS.
Særlig at den er vanntett, og kan brukes selv med store hansker. Jeg liker særlig at når den står på sykkelen
da kommer det ikke opp et bittelite tastetur du kan skrive på, men et spesialtilpasset kjempetastatur du kan
bruke uten å ta av hanskene.
De som har laget Zumo tenker godt. De som har laget MapSource burde kjøpe en Zumo.

Bilde

Til slutt: Kartene i MapSourec er dårlige. Igjen, når de er lastet inn i Zumo fungerer de utmerket.
Det er (igjen) MapSource som er problemet (ikke kartene).
Se på eksempelet over. Midt på kartet skjuler det seg en by med halvannen million mennesker.
Du må ha lupe for å se hva byen heter.
Herer en link to Google Maps med nøyaktig samme oppløsning. Nå er det ikke vanskelig å forstå hva kartet viser.

Efter å ha brukt MapSource nesten hver eneste dag (jeg kjørte 29.000 km i fjor, ikke én km uten min
Zumo) er jeg ganske åpen for velfunderte forslag på hvordan jeg får til de enkleste ting.
Så som å søke.

Men takk for hjelpen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Duville »

Åi
ok det var vel deg som bare kommenterte at du ikke kunne søke etter stedsnavn. Det er nok mulig å forklare problemet noe enklere enn det du gjorde, men takk for orienteringen.

Hjelpen du får i den søkeutdraget du viser når du skriver inn ditt forslag som standard er vel 5 forslag med de "beste" forslagene programmet har mens du skriver inn det du tror, men løsningen er ikke god.

Har likevel funnet en mulighet som kan hjelpe. Ved å gå inn på Instillinger og Finn så kan du utvide antallet forslag til for eks maks 50 forslag så kan du se om målet ditt ligger i denne rekka eller om du må forsøke å legge inn flere boksatavforslag det kan jelpe noe men som du sier det er ikke bra....

Dette kan du sikkert du som har sittet så mye med kartet med det kan jo være andre som har samme problemet :-)

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av beemer »

Tips vedr ZUMO

Jeg mener vel fortsatt at Zumo er det mest gjennomførte produktet for oss MCister, MEN : La ikke spenning stå på braketten når du ikke bruker GPS'n Ved regnvær så kommer det lett fuktighet til kontaktpinnene i braketten, og dette setter i verste fall opp en galvanisk strøm, som i mitt tilfelle korroderte bort en pinne i braketten, samt sansynligvis også skadet Zumoen. Den tar nå ikke lading annet enn gjennom mini USB tilkoblingen, og bluetooth + audio ut fungerer ikke lenger ](*,) . Dette skjedde etter at jeg parkerte sykken våt i garasjen, med Zumoen i braketten, og skaden skjedde i løpet av en helg...

Selv om jeg mener dette er en alvorlig svakhet så er jeg er ikke spesielt optimistisk med tanke på å få hjelp fra forhandler, og forbereder meg mentalt på 5500 kr ut vinduet.

Zumoen er et fantastisk hjelpemiddel når man f.eks ønsker å finne nærmeste hotell... Tilogmed med tlfnummer, og såfremt man har telefon tilkoblet så kan man ringe opp med ett tastetrykk, og sjekke ledige rom. Fønka utmerket ved forrige europatur. Sjekket og bestilte hotellrom i farta :-)
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av Relax »

beemer skrev:Tips vedr ZUMO

Jeg mener vel fortsatt at Zumo er det mest gjennomførte produktet for oss MCister, MEN : La ikke spenning stå på braketten når du ikke bruker GPS'n Ved regnvær så kommer det lett fuktighet til kontaktpinnene i braketten, og dette setter i verste fall opp en galvanisk strøm, som i mitt tilfelle korroderte bort en pinne i braketten, samt sansynligvis også skadet Zumoen. Den tar nå ikke lading annet enn gjennom mini USB tilkoblingen, og bluetooth + audio ut fungerer ikke lenger ](*,) . Dette skjedde etter at jeg parkerte sykken våt i garasjen, med Zumoen i braketten, og skaden skjedde i løpet av en helg...

Selv om jeg mener dette er en alvorlig svakhet så er jeg er ikke spesielt optimistisk med tanke på å få hjelp fra forhandler, og forbereder meg mentalt på 5500 kr ut vinduet.

Zumoen er et fantastisk hjelpemiddel når man f.eks ønsker å finne nærmeste hotell... Tilogmed med tlfnummer, og såfremt man har telefon tilkoblet så kan man ringe opp med ett tastetrykk, og sjekke ledige rom. Fønka utmerket ved forrige europatur. Sjekket og bestilte hotellrom i farta :-)

Siden Zumo skal være såååååå robust, så var det litt merkelig svakhet!
Ang. garanti, så har Garmin 5 års garanti nå og de er ganske snille, synes jeg. Så PRØV!
"Do the right thing"

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: GPS til MC- bruk.

Legg inn av beemer »

Fikk tilbakemelding fra importør om å sende inn utstyret samt merke det med reklamasjon... så vi får se.Skal melde tilbake angående utfallet.
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Svar