MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av Joachim »

For oss er det Garmin, de siste årene Zumo 590, og programmet Basecamp på pc. Det fungerer veldig bra, rutene kan også sees i Google Earth. Ulempen med Google maps er at systemet er laget for å finne raskeste vei, ok når man skal finne frem til en ukjent adresse men ikke like velegnet til å lage ruter for sommertur.
Sammen med intercom får jeg anvisninger på øret - som kan slåes av om man ikke ønsker det. Den virkelig store ulempen med Garmin er at skjermen blir uleselig i skarpt sollys, men så lenge jeg har stemmen på øret funker det bra. På Garmin kan man også bruke open street maps, som er gratis hvis man skal ut over Europa. Jeg har forsøkt dem i flere land og det virker som om kvaliteten er god.
Tomtom vet jeg ingenting om, grunnen til at jeg har valgt det bort er programvaren på pc-en, når man legger til et punkt blir det automatisk lagt til ruten (det var i hvert fall slik, jeg vet ikke om det er endret). Da blir det umulig å laste inn for eksempel to, tre forskjellige hoteller eller annet man kanskje vil besøke.
En svakhet med smarttelefon og Google er at de ikke tåler like mye regn som en dedikert gps. Selv har jeg druknet to telefoner som begge skulle holdt IP68 (på sykkelen).

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 02 feb 2018, 06:44 Jeg bruker Google Maps og er fornøyd med det. Helt gratis, man har det på telefonen allerede og kjærringa som sier hvor du skal kjøre holder kjeft når du bare skal rett frem.

Jeg har helt gitt opp dedikert GPS. Det funker det også, men mer styr. For å finne frem på norske landeveier så holder Google Maps i bøtter og spann. Kartet er mye bedre også.

Men skal du besøke storbyer i utlandet ville jeg nok kjøpt en dedikert GPS.
Tja. GPS og storby kan være alt annet enn optimalt. For snart 2 år siden opplevde jeg å stå bortimot bom fast på motorveg i Los Angeles. I en times tid eller så hadde det gått raskere å gå, enn å kjøre, dersom det hadde vært en mulighet.. (Kom fra sør for LA og skulle til Hollywood) Hadde brukt ny Garmin GPS inntil da. En av de tre tenåringsjentene som befant seg i bilen foreslo å gå over til google maps på sin iphone. Dermed var problemet nærmest løst. Vi svingte etter hennes anvisninger av vegen vi var på ( kan ha vært Interstate 5) og deretter kom vi raskt fram.. GPSen manglet totalt den dynamiske oppdateringen av trafikken som mobiltelefonen hadde.. GPS-fabrikanter må oppdatere seg, ellers er vel egne GPSer snart totalt avleggs.
mvh

-gsx750_80

KawaKjetil

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av KawaKjetil »

Garmin ZUMO 595 har smartvarsler. Denne varsler om tregere trafikk fremfor deg etc.
Føler ikke jeg mangler så mye med denne :thumleft
https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/536397
Kjør smartere med smarttelefonen
Hva skjer på veien videre? Med zūmo 595LM kan du se værdata og trafikkinformasjon i sanntid, trådløst, via Smartphone Link7-appen. Du får også tilgang til LiveTrack via denne appen – en praktisk funksjon som gjør at vennene dine kan følge med på hvor du befinner deg i sanntid mens du er ute på tur.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 02 feb 2018, 18:33
Bjerknez skrev: 02 feb 2018, 06:44 Jeg bruker Google Maps og er fornøyd med det. Helt gratis, man har det på telefonen allerede og kjærringa som sier hvor du skal kjøre holder kjeft når du bare skal rett frem.

Jeg har helt gitt opp dedikert GPS. Det funker det også, men mer styr. For å finne frem på norske landeveier så holder Google Maps i bøtter og spann. Kartet er mye bedre også.

Men skal du besøke storbyer i utlandet ville jeg nok kjøpt en dedikert GPS.
Tja. GPS og storby kan være alt annet enn optimalt. For snart 2 år siden opplevde jeg å stå bortimot bom fast på motorveg i Los Angeles. I en times tid eller så hadde det gått raskere å gå, enn å kjøre, dersom det hadde vært en mulighet.. (Kom fra sør for LA og skulle til Hollywood) Hadde brukt ny Garmin GPS inntil da. En av de tre tenåringsjentene som befant seg i bilen foreslo å gå over til google maps på sin iphone. Dermed var problemet nærmest løst. Vi svingte etter hennes anvisninger av vegen vi var på ( kan ha vært Interstate 5) og deretter kom vi raskt fram.. GPSen manglet totalt den dynamiske oppdateringen av trafikken som mobiltelefonen hadde.. GPS-fabrikanter må oppdatere seg, ellers er vel egne GPSer snart totalt avleggs.
Nå har ikke jeg kjørt i Los Angeles, men jeg og en til var i Gøteborg for noen år siden på sykkel, og der var den pratsomme damen fra Google navigeringen litt sein i avtrekkeren. Da kunne jeg tenkt meg litt hyppigere informasjon samt en visuell strek på en dedikert GPS.

Men skal man kjøre rundt på norske landeveier som jeg gjør stort sett, så liker jeg Google Maps bedre. Telefonen har man jo med seg uansett.

Jeg tror slike GPS enheter er på vei ut. De fleste kjøretøy i dag kommer jo snart med integrert GPS og det gjelder kanskje motorsykler også. Man har GPS på telefonen også. Da blir det veldig feil og kjøpe seg den siste til Garmin til flere tusen kroner. En svær kladd som krever strømtilførsel og digre festepunkter.

Batterikapasiteten på disse GPS'ene er jo en stor vits i seg selv også. Min holdt en times tid før den slukket. Hva pokker er poenget med det? :sk?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kjellv »


Bjerknez skrev:
Batterikapasiteten på disse GPS'ene er jo en stor vits i seg selv også. Min holdt en times tid før den slukket. Hva pokker er poenget med det? :sk?
Uten lademulighet er ikke en GPS mye verd nei. Det er jo ikke telefonen heller. Skal du ha flere tunge apper til å kjøre hele tiden så brukes det strøm.
Nei selvfølgelig må man koble opp ladestrøm. Det er som regel med holder og ladeadapter når du kjøper GPS. Det er bare å koble den på tenningsstrøm så er problemet løst Bilde


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av FredrikE24 »

Garmin har hvertfall mulighet til å hente inn live-data, men dette er neppe brukandes i USA, da USA gjerne er steinaldersk på slike ting.
Har en forholdsvis ny Garmin GPS til bilbruk, turer i Norge og Europa viser at den kan varsle om kø, ulykker, alt mulig og foreslår omkjøring.
Det er nå hvertfall en radiofrekvens som GPSen scanner på, og får trafikkinformasjon over. Neppe i bruk andre steder enn Europa.

De nyeste GPSene har Wi-Fi, og det løser problemet med at GPSen ikke kommer på nett på egenhånd. Så ting ordner seg for GPSene også. Google-Maps sin store fordel er at Google samler inn så store mengder data fra andre brukere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 03 feb 2018, 10:09
Bjerknez skrev:
Batterikapasiteten på disse GPS'ene er jo en stor vits i seg selv også. Min holdt en times tid før den slukket. Hva pokker er poenget med det? :sk?
Uten lademulighet er ikke en GPS mye verd nei. Det er jo ikke telefonen heller. Skal du ha flere tunge apper til å kjøre hele tiden så brukes det strøm.
Nei selvfølgelig må man koble opp ladestrøm. Det er som regel med holder og ladeadapter når du kjøper GPS. Det er bare å koble den på tenningsstrøm så er problemet løst Bilde


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Joda, det løses, men det blir mye greier for å få en skjerm som viser deg veien. En mobiltelefon har langt bedre batterikapasitet enn en dedikert GPS og den kan brukes til alt annet i tillegg.

Men ja, jeg ser fordelen med en dedikert GPS ved kjøring i storbyer hvor man skal finne frem til en adresse. Men det er ikke noe jeg gjør så ofte. Dessuten får man TomTom app etc. til mobil også, men disse er ikke gratis. Dog finnes det gratis apper som muligens funker bedre også.

Men for å kjøre rundt i den norske fjellheimen og på norske landeveier så er google maps på telefonen mer enn bra nok, synes jeg. Men jeg ser fordelen med å se hvordan veien forløper seg via en skjerm ja.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kjellv »

Men en ting som irriterer meg veldig med GPS er kartoppdateringene. Det tar ofte veldig lang tid fra en ny vei eller et nytt veikryss er satt i trafikk til kartet på GPSn er oppdatert. I noen tilfeller flere år.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Der er Google maps på telefonen gull. Men alt til sitt bruk uansett :)

kett'l
Innlegg: 98
Registrert: 01 jan 2017, 12:42
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
Sted: Trøndelag

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kett'l »

Bjerknez skrev: 03 feb 2018, 15:02 Jepp. Der er Google maps på telefonen gull. Men alt til sitt bruk uansett :)
Enig. Og med offline kart med Google treng man ikke nett forbindelse heller 👍

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av mekkern »

For oppdaterte kart og kan også kjøres som offline navigasjon:

HERE WeGo - City navigation

Kartene tar en del plass men da kan en kjøre europa rundt uten mobildata.
Disse leverer kartdata til dedikerte gps’er.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev:

Men ja, jeg ser fordelen med en dedikert GPS ved kjøring i storbyer hvor man skal finne frem til en adresse.

Men for å kjøre rundt i den norske fjellheimen og på norske landeveier så er google maps på telefonen mer enn bra nok, synes jeg.
Har forstått det slik at du nok ikke er noen stor tilhenger av dedikerte GPS, Bjerknez :knegg
Og for kjøring etter de større veiene, og "A til B kjøring", er jeg enig i at telefon med app funker bra nok.

Jeg hadde forøvrig min første sesong i fjor med en Zumo 590 jeg kjøpte pent brukt av en kompis. Angrer ikke på dette kjøpet etter mange års bruk av billig bil-gps, telefon, div tvilsomme vesker, festeløsninger etc.. Bare å kunne se skjermen i litt sollys var nesten alene verdt investeringen. For dette er IKKE bra på de aller fleste telefoner, og ihverfall ikke igjennom et plastvindu i ei veske :-)å

Og jeg kjøpte ikke GPS,n for kjøring i storbyer. Heller for å bla. brukes en del i den norske fjellheimen og på norske landeveier, der jeg syns den funker bedre en en telefon. Nå kan jeg ganske lett lage ruter, både på forhånd på datan, eller på sparket på GPS,n. Dette er som regel ikke mulig på telefon (og i tilfelle, ihverfall ikke lettvint..) Synes dette er kjekt både på litt lengre dagsturer og ferieturer.
Kjører også en del grus, og da er ihvertfall en skikkelig GPS en annen verden. Kan ikke sammenlignes med telefon.
Enig at batterikapasitetten på mange GPS er veldig dårlig (også min) Men den funker da noen timer, så det går greit. Og sitter jo hovedsaklig i holdern på sykkelen ved langvarig bruk. Ellers funker jo disse GPS,ene også med handsker på hvis behov, selv om det ikke er helt bra å fikle for mye under kjøring. Vanntett er den jo også. Mange av dagens telefoner er jo også såkalt "vannett", men etter noen timers sprutregn har jeg vel mine tvil..

Så noen fordeler er det jo da, ihvertfall i MITT hode ;-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

kett'l
Innlegg: 98
Registrert: 01 jan 2017, 12:42
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
Sted: Trøndelag

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kett'l »

biker7 skrev: 03 feb 2018, 20:18
Bjerknez skrev:

Men ja, jeg ser fordelen med en dedikert GPS ved kjøring i storbyer hvor man skal finne frem til en adresse.

Men for å kjøre rundt i den norske fjellheimen og på norske landeveier så er google maps på telefonen mer enn bra nok, synes jeg.
Har forstått det slik at du nok ikke er noen stor tilhenger av dedikerte GPS, Bjerknez :knegg
Og for kjøring etter de større veiene, og "A til B kjøring", er jeg enig i at telefon med app funker bra nok.

Jeg hadde forøvrig min første sesong i fjor med en Zumo 590 jeg kjøpte pent brukt av en kompis. Angrer ikke på dette kjøpet etter mange års bruk av billig bil-gps, telefon, div tvilsomme vesker, festeløsninger etc.. Bare å kunne se skjermen i litt sollys var nesten alene verdt investeringen. For dette er IKKE bra på de aller fleste telefoner, og ihverfall ikke igjennom et plastvindu i ei veske :-)å

Og jeg kjøpte ikke GPS,n for kjøring i storbyer. Heller for å bla. brukes en del i den norske fjellheimen og på norske landeveier, der jeg syns den funker bedre en en telefon. Nå kan jeg ganske lett lage ruter, både på forhånd på datan, eller på sparket på GPS,n. Dette er som regel ikke mulig på telefon (og i tilfelle, ihverfall ikke lettvint..) Synes dette er kjekt både på litt lengre dagsturer og ferieturer.
Kjører også en del grus, og da er ihvertfall en skikkelig GPS en annen verden. Kan ikke sammenlignes med telefon.
Enig at batterikapasitetten på mange GPS er veldig dårlig (også min) Men den funker da noen timer, så det går greit. Og sitter jo hovedsaklig i holdern på sykkelen ved langvarig bruk. Ellers funker jo disse GPS,ene også med handsker på hvis behov, selv om det ikke er helt bra å fikle for mye under kjøring. Vanntett er den jo også. Mange av dagens telefoner er jo også såkalt "vannett", men etter noen timers sprutregn har jeg vel mine tvil..

Så noen fordeler er det jo da, ihverfall i MITT hode ;-)
Min nye sykkel 1290 SA S får integrert navigasjon fra i år av. Blir spennende å få testa ut til våren. 👍🏻

https://m.youtube.com/watch?v=MCseear0GDo

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

kett'l
Innlegg: 98
Registrert: 01 jan 2017, 12:42
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
Sted: Trøndelag

Re: Mange muligheter... Full utnyttelse av GPS?

Legg inn av kett'l »

Da har jeg lastet ned testversjonen til MY Ride fra KTM... og jeg må sei dette ser UTROLIG BRA UT !!..
27786285_942634875910896_65138238_o.jpg
27746391_942639015910482_2086202799_o.jpg
Offline kartstøtte, alle land i Europa - Africa USA .... og løsningen med å legge opp ruter ser meget enkelt ut... Gleder meg til å få testet dette på sykkelen til våren !..
27746530_942640479243669_1033034060_o.jpg
27835715_942639025910481_1582261216_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar