Tomtom Rider

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Tomtom Rider

Legg inn av Indian »

Jeg har kjøpte meg en Tomton Rider men synes at bruksanvisningen er dårlg. Det finnes ingen ladelampe og det sies kun at batteriet må lades opp.
Noen her som har den som kan forklare mer?
Kan billaderen brukes til både 12 og 24 volt?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tomtom Rider

Legg inn av kyrregutt »

Indian skrev:Jeg har kjøpte meg en Tomton Rider men synes at bruksanvisningen er dårlg. Det finnes ingen ladelampe og det sies kun at batteriet må lades opp.
Noen her som har den som kan forklare mer?
Kan billaderen brukes til både 12 og 24 volt?
Hepp

Jeg har en GO300 som er ganske lik Rider. På min GO300 er det en liten grønn lampe som lyser når strømmen er koplet til. Jeg ser på bildet av Rider at det ikke er en slik lampe der. Uansett tror jeg du kan se batteristatus ved å trykke nederst på skjermen (på det blå feltet). På GO300 får man opp et felt som viser antall tilkoplede satelitter samt et batteri med grønnfarge som viser hvor mye batteri som gjenstår. Det kan selvsagt være ulikheter mellom GO300 og Rider.

Uansett: Du kan IKKE bruke 12V og 24V om hverandre så sant det ikke fremgår av bruksanvisningen at du kan. Sjekk http://www.nystul.no for info om TomTom på norsk.

Hvorfor jeg ikke kjøpte Rider? Jeg har dessverre valgt å selge motorsykkelen. Jeg innså at etter to sesonger med minimalt bruk (unntatt langturen i fjor) var det dumt å la en kapitalgjenstand bare stå i bakgården og forringes. Frem til jeg solgte sykkelen i slutten av juni hadde jeg så langt i år vært på ÉN kjøretur (i pøsende regnvær på vei til føreropplæring med Full Kontroll)!

Vi får se, kanskje jeg kjøper sykkel igjen senere en gang...

Uansett følger jeg med på forumet, og jeg fortsetter å være medlem i NMCU. De trenger all støtte de kan få! :D
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Tomtom Rider

Legg inn av rogg »

Indian skrev:Jeg har kjøpte meg en Tomton Rider men synes at bruksanvisningen er dårlg. Det finnes ingen ladelampe og det sies kun at batteriet må lades opp.
Noen her som har den som kan forklare mer?
Kan billaderen brukes til både 12 og 24 volt?
Håy...
Kjenner ikke til denne typen, men jeg lurer selvfølgelig på hvordan den er å bruke og om du er fornøyd med den. La oss få en liten TomTom rapport, Indian.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg er skuffet over Tomtom Rider sitt kart. Jeg skulle fra Kolbotn til Enebakveien 500.
Jeg ble spurt om å velge mellom Enebakbeien(Østen......) eller Enebakveien(nords.....)
Jeg valgte den første og ble ledet gjennom skogen fra Kolbotn til et sted gjennom bomringen som skulle være Enebakveien 500. Jeg kom i mål i COOP i Abilsø, over en mil fra nummer 500.
Derfra valgte jeg det andre valg og havnet på en sykkelsti ved Nordstrandveien.
Jeg valgte å spørre folk og mens jeg kjørte dit ble jeg bedt om å snu og kjøre tilbake.
For et kart produkt som selges for penger, synes jeg at Tomtom kan levere noe som kan brukes. Det holder ikke mål som det er nå.
Torvet i Fredrikstad finnes ikke og heller ikk Båstad i Østfold. Fra Mysen til Ørje ble oppgitt til 6.8 kilometer mens avstanden er 28. Ørje som ligger langs E18 klarte ikke Tomtom å lede meg til.
Jeg vil heller kjøpe en billig GPS fra COOP eller Rema 1000. Medion som COOP solgte i fjor finner veier som er fremmed for Tomtom.
Tomtom opplyser ikke kartversjon som selges og det kan betyr 60 euro ut av vinduet.
Bil laderen kan brukes på 12/24 volt.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Høres ikke bra ut dette. Enda TomTom skulle bli saksøkt av Garmin for å ha kopiert kartsystemet deres.
Nei, når det gjelder GPS, ser det ut for at Garmin er det beste. Det er detaljert, og presist.
Jeg har montert Blaupunkt sitt system i bilen. Er ikke helt fornøyd med det heller. Det har for lite detaljert kart med navn og gatenr. de tar en serie husnr. Eks Kirkegt. 12 - 22. Da er det opp til en selv og se etter riktig husnr.
Har snakket med flere som bruker Garmin, og de får ikke fullrost dem..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

har en Tomtom Rider og er fornøyd med den. Den har ledet meg gjennom England, Wales, Frankrike, Belgia, Nederland og Tyskland i sommer. Den funker helt ok og finner fornuftige veier.

min finner Båstad i Østfold uten problem, ruten den velger dit er også helt ok

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

pelsen skrev:har en Tomtom Rider og er fornøyd med den. Den har ledet meg gjennom England, Wales, Frankrike, Belgia, Nederland og Tyskland i sommer. Den funker helt ok og finner fornuftige veier.

min finner Båstad i Østfold uten problem, ruten den velger dit er også helt ok
Hvor bor du? Pelsen. Hvilken versjon kart bruker du?
Jeg kunne tenke meg å møtes og prøve dette sammen. Min finner ikke Båstad i Østfold lenger men Sverige.
Min finner Båstad i Østfold kun når jeg er nærmere Mysen men da prøver Tomtom å lede meg mot Oslo.
Fra Fredrikstad finner den kun Båstad i Sverige.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Indian skrev:Hvor bor du? Pelsen. Hvilken versjon kart bruker du?
Jeg kunne tenke meg å møtes og prøve dette sammen. Min finner ikke Båstad i Østfold lenger men Sverige.
Min finner Båstad i Østfold kun når jeg er nærmere Mysen men da prøver Tomtom å lede meg mot Oslo.
Fra Fredrikstad finner den kun Båstad i Sverige.
bor i Oslo.
Jeg har to Scandinavia-Map , v612 som fulgte med når jeg kjøpte den, og v609 som var i Western Europe pakka som jeg måtte ha i tillegg for å kunne finne fram utenfor skandinavia.

Har nettopp testa den med begge versjoner, v609 finner både Båstad (Trøgstad) og Båstad i Sverige, v612 finner bare Båstad i Sverige.

Ser at ingen av versjonene har fått med seg at E18 nå går utenom Askim.

Har for det meste brukt rideren i bil. Har bare testet den en tur på motorsykkel, og siden jeg liker å kjøre med ørepropper er det vanskelig å høre instruksjonene, selv med volumet på full guffe. Løsningen blir vel å ta ut en ørepropp hvis jeg trenger å høre veiledningene.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Er versjon 606 eldre eller nyere enn 612? Min har versjon 612. Kjøpte du europakartet på CD eller fra tomtom.com?
Er kartet sømløs gjennom europa?
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

har ingen aning hvilken vesjon som er nyest, vil tippe på v612.
Kartene mine er fra CD, og de er ikke sømløse.
Men det ligger et par versjoner av hvert kart på cdene, f.eks Italia og Italia pluss hovedveier i Europa.
På turen nå i sommer hadde jeg ikke lagt inn noen av plussversjonene i minnebrikka. Det ble litt dumt når jeg krysset grensene, for da måtte jeg bytte kart for å se noe på den andre siden. Nå vet jeg at det er lurt å legge inn plussversjoner, men da kommer jo lagringsplassen inn i bildet. Brikka som følger med ridern er jo ikke mer enn 500MB, så jeg kjøpte en til på en GB. Ser på Cd-coveret at plussverjonen av alle kartene blir 2.8GB.Man trenger jo ikke å ha med plussversjonen av alle kartene, så 2GB brikke burde være god plass til hele Europa hvis man skal innom alle landene.
Med brikke og kart blir jo ridern endel dyrere i innkjøp, men det gjelder vel det meste av slikt utstyr. Brikka som fulgte med kameraet mitt var på hele 16M, så større brikke måtte jo kjøpes umiddelbart. Kameraet og ridern bruker heldigvis samme type brikke.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

En venn av meg i Sverige har hele europakartet på en CD. Er det mulig? Han sa at han skulle lage en kopi.....
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Kartpakka kommer på 6 CDer, volumet kan jo reduseres ved å ta vekk noen forskjellige versjoner. En CD har nok ikke plass til alle kartene.

Jeg måtte registrere kartpakka mot min Tomtom, dvs en kode som fulgte med kartene måtte tastes inn i ridern. Uten riktig kode funker ikke kartene.
Vet ikke om det ligger begrensninger på hvor mange enheter som kan bruke samme kartpakka.

Svar