Batterilader til BMW - original eller Biltema??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av ole m. »

Crinos skrev:Man trenger ikke å gå via canbus systemet for å lade batteriet på en trygg måte.
Som pelsen sier, Ctek er kjempe gode, og overkommelige i pris.
Disse kobler du en "easy access" kabel rett på batteriet og med det bypasser du Canbus systemet.
Yepp, hør på Crinos og pelsen, og kjøp en Ctek batterilader. Skru de medfølgende ledningene for hurtigkobling rett på batteriet, så er det bare å plugge inn laderen raskt og enkelt.
:-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av knutk »

Tråden startet som et spørsmål om man skulle velge BMWs tilpassede lader eller en fra Biltema, så dette blir litt på siden av tema. Til tråd-starter: Unnskyld for denne litt på siden sak.

Jeg ønsker å knytte noen kommentarer rundt BMW og CAN-Bus.
Min litt detaljerte beskrivelse om hva som skjer og ikke skjer ved tilkobling av strømuttaket, og begrensninger som ligger i det, har ingen ting med CAN-Bus å gjøre, selv om sykkel benytter CAN-Bus teknologi. Det er sentralcomputer (ZFE) som skaper dette problemet. ZFE er en computer som styrer generelle system (dvs ikke motor, bremser eller alarm).
De droppet sikringer (men har moderert seg på K16) og ZFE er bygget til å gi en definert strømstyrke for ulike komponenter (tror faktisk at de benytter elektroniske sikringer, så verdien kan ikke forandres ved hjelp av programvare).
I tillegg overvåkes når den skal levere strøm til hva. (som at nærlys ikke kommer på før motor startes).
En effekt er da hva jeg skrev tidligere.
CAN-Bus benyttes kun som utveksling av data mellom de ulike computerene (som at ZFE får signal fra motorsystem om når motor har startet). Til sammenligning har Kawasaki på enkelte modeller benyttet CAN -Bus (egentlig betyr det på godt norsk at computerene utveksler data via serial data) mellom motorstyring og instrumentpanel slik at de slipper med færre ledninger for å vise temperatur, turtall etc. Men siden de ikke har ZFE har man ingen hensyn å ta ved tilkobling av ekstrautstyr.

For å komme tilbake på sporet: Om man er litt teknisk kyndig og liker å mekke så er C-tek løsningen helt grei, også på BMW (BMW hadde direkte tilkobling til batteri i alle år tidligere. Den nye tilkoblingen er løsning på et problem ingen anså som et problem).

Om man ikke kan/ønsker å mekke er BMWs lader en enkel og grei løsning, bare å plugge inn så virker det. (den som ikke mekker har trolig heller ikke benyttet den ekstra kontakten som skaper problemet)
.
KnutK

JonK
Innlegg: 11
Registrert: 30 des 2011, 18:21
Motorsykkelen din: BMW850RT

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av JonK »

knutk skrev:Tråden startet som et spørsmål om man skulle velge BMWs tilpassede lader eller en fra Biltema....

For å komme tilbake på sporet: Om man er litt teknisk kyndig og liker å mekke så er C-tek løsningen helt grei, også på BMW (BMW hadde direkte tilkobling til batteri i alle år tidligere.
KnutK
Jeg har en Biltema lader (Digital Battery Charger Art 37-733) og koblet den direkte på det nederste El-uttaket på min BMW RT 850 2000 modell. Det er koblet direkte til batteriet. (Sjekket selvfølgelig polariteten først.) Men jeg har ikke latt laderen stå på mer enn ca et døgn av gangen. Jeg ladet batteriet opp to - tre ganger forrige vinter vinteren.

Men er det bedre å la laderen stå på hele tiden?

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av ole m. »

JonK skrev:
knutk skrev:Tråden startet som et spørsmål om man skulle velge BMWs tilpassede lader eller en fra Biltema....

For å komme tilbake på sporet: Om man er litt teknisk kyndig og liker å mekke så er C-tek løsningen helt grei, også på BMW (BMW hadde direkte tilkobling til batteri i alle år tidligere.
KnutK
Jeg har en Biltema lader (Digital Battery Charger Art 37-733) og koblet den direkte på det nederste El-uttaket på min BMW RT 850 2000 modell. Det er koblet direkte til batteriet. (Sjekket selvfølgelig polariteten først.) Men jeg har ikke latt laderen stå på mer enn ca et døgn av gangen. Jeg ladet batteriet opp to - tre ganger forrige vinter vinteren.

Men er det bedre å la laderen stå på hele tiden?
Nei. :-)
Lad opp et par-tre ganger i løpet av vinteren, det holder. Alle elektriske apparater som er tilkoblet nettet kan føre til brann, og det er heller ikke noe fordel i å ha de koblet inn konstant.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av knutk »

JonK skrev:Men er det bedre å la laderen stå på hele tiden?
Produsenter, som feks Ctek, hevder at deres lader ovevåker batteri og kobler lading til og fra ved behov. Man kan altså la den stå tilkoblet hele vinter, i følge Ctek.
Tar det for gitt at Biltemas lader gjør noe av det samme.

Personlig byr det meg imot å la lader stå på kontinuerlig halve året, men jeg har ingen saklig teknisk begrunnelse for å hevde det, det bare byr meg imot.
Så jeg har koblet på en ukes-timer, og denne kobler jeg på utpå vinteren og lar da lader stå på en time eller to pr uke (En BMW lader som BMW hevder kan stå på hele tiden).

Jeg kjenner dog folk som lar lader stå tilkoblet hele tiden, og de har tilsynelatende ikke problem med det. 'Min' metode funker også. Til nå har jeg fått minst 6 år utav batteriene (kanskje de holder lenger, men det kan jeg ikke vite for det er det lengste jeg har eigd en sykkel).

Tror det koker ned til å gjøre det som er mest praktisk. Tror egentlig ikke det er så nøye så lenge man benytter en 'intelligent' lader.

KnutK

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av Hjernen »

ole m. skrev:
Crinos skrev:Man trenger ikke å gå via canbus systemet for å lade batteriet på en trygg måte.
Som pelsen sier, Ctek er kjempe gode, og overkommelige i pris.
Disse kobler du en "easy access" kabel rett på batteriet og med det bypasser du Canbus systemet.
Yepp, hør på Crinos og pelsen, og kjøp en Ctek batterilader. Skru de medfølgende ledningene for hurtigkobling rett på batteriet, så er det bare å plugge inn laderen raskt og enkelt.
:-)
Den som følger med er ikke lengre enn snaue 15 cm, kjøp med tilbehørskabelen som vist her:
Hjernen skrev:Batteriet gikk til helvete her på fredag så jeg måtte lage en liste:

Har kjøpt/bestilt denne laderen:

http://www.jula.no/batterilader-zafir-4 ... -ah-608060

Bilde

med denne tilkoblingen for å holde et øye med batteriet:

http://www.jula.no/hurtigkobling-comfor ... let-608063

Bilde

skal kjøpe denne til å sette ved panelet et sted:

http://ctek.com/no/no/chargers/Comfort% ... g%20Socket

Bilde

alt dette er da koblet til dette nye batteriet fra bilrema :redface :

http://biltema.no/no/Sok/?query=80264

Bilde

Bilder kommer...
så har du også en batteri-indikator samtidig (ca 40cm).
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av Flattop »

BMW har et spesielt strømuttak, nemlig ø12mm.

Vanlige støpsel har ø21mm, men både Clas Ohlson og Biltema har et adapter som kan settes på, som fungerer både på 21 og 12 mm.

Bilde

varenr 43-229 hos Biltema.

Derfor kan Ctek ladere eller andre intelligente ladere/vedlikeholds ladere settes inn i "konstantstrøm uttaket" på dem.
Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av knutk »

Flattop skrev:BMW har et spesielt strømuttak, nemlig ø12mm.

Vanlige støpsel har ø21mm, men både Clas Ohlson og Biltema har et adapter som kan settes på, som fungerer både på 21 og 12 mm.

Derfor kan Ctek ladere eller andre intelligente ladere/vedlikeholds ladere settes inn i "konstantstrøm uttaket" på dem.
Her er det vel greit å tilføye at dette er riktig informasjon kun for BMW uten CAN-Bus.

På CAN-Bus syklene MÅ man benytte BMW's lader om man skal benytte strømuttaket for tilkobling av lader.
(man kan selvsagt bygge seg en lader selv, det er ikke så himla mystisk egentlig, men det er ikke tema i denne tråd).

ZZR-Erling

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av ZZR-Erling »

Flattop skrev:BMW har et spesielt strømuttak, nemlig ø12mm.

Vanlige støpsel har ø21mm, men både Clas Ohlson og Biltema har et adapter som kan settes på, som fungerer både på 21 og 12 mm.

Bilde

varenr 43-229 hos Biltema.

Derfor kan Ctek ladere eller andre intelligente ladere/vedlikeholds ladere settes inn i "konstantstrøm uttaket" på dem.
Har inntrykk av at det meste er sært på BMW, og det kan virke som at det er bare for at det ska være slik..men de fikk da vekk de idiotiske blinkersene.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av Flattop »

Blinkerne fungerer utmerket de,,
Selv med 3 knapper.

Er det andre sykler også som selv slår seg av automatisk?
Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av Andreas »

Flattop skrev:Blinkerne fungerer utmerket de,,
Selv med 3 knapper.

Er det andre sykler også som selv slår seg av automatisk?
Min gjør det etter 500m hvis jeg kjører under 80km/t :D Det er vell vanlig på flere, moderne sykler?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av AJ »

Flattop skrev:Er det andre sykler også som selv slår seg av automatisk?
Gjorde det på 1985 modell GSX 1100 EF'en jeg hadde i 1991 sesongen husker jeg.
Men samme funksjonen har vært helt fraværende på TDM 900, Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio, som er de syklene jeg har hatt siden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av Andreas »

Flattop skrev:BMW har et spesielt strømuttak, nemlig ø12mm.

Vanlige støpsel har ø21mm, men både Clas Ohlson og Biltema har et adapter som kan settes på, som fungerer både på 21 og 12 mm.

Bilde

varenr 43-229 hos Biltema.

Derfor kan Ctek ladere eller andre intelligente ladere/vedlikeholds ladere settes inn i "konstantstrøm uttaket" på dem.
Den der BMW-pluggen har vell som de fleste kjære barn, mange navn :D DIN-plugg, powerlet, Hella-plugg osv.. Leste at den ble til under WWII som standard 12V plugg på alle tyske militærkjøretøy. Italienerne har kopiert denne også, har to slike på min sykkel :vs

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av mekkern »

tåler 16 ampere også kontra "sigarettutaket" på 10 ampere.

mye bedre kontakt i Din-uttaket men mesteparten av utstyret har sigg standard..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??

Legg inn av pelsen »

Andreas skrev:
Flattop skrev:Blinkerne fungerer utmerket de,,
Selv med 3 knapper.

Er det andre sykler også som selv slår seg av automatisk?
Min gjør det etter 500m hvis jeg kjører under 80km/t :D Det er vell vanlig på flere, moderne sykler?
På RC8Ren skrudde ikke blinklysa seg av automatisk, jeg var nødt til å skru dem av selv og legge dem i delekassa :knegg
Ikke er det strømuttak på den heller, men vha tenningsnøkkelen kan jeg ta av setet, og da er batteriet tilgjengelig så jeg kan sette på klemmene til Cteken.
Ser ikke helt poenget med å kjøpe en grisedyr originallader bare for å slippe og finne fram til batteriet på sykkelen. Cteken bruker jeg også til å lade batteriene på bilene mine, det er en veldig bra universallader.

Svar