Ørepropper

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Ørepropper

Legg inn av Newhill »

Jeg bumper denne tråden..

Er det noen som har erfaringer med disse?
Jeg tenker at det må være genialt å kombinere disse med Cardo Scala Rider? I stedet for å mikkmakke Koss PortaPro, liksom?

Bilde
http://www.hantek.no/orepropper/mc-prop ... mmunicator
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Ørepropper

Legg inn av norse900 »

JEG anbefaler å bruke slike plugger fremfor høyttalere i hjelmen. Problemet var tidligere at Scala Rider ikke hadde Jack-plugg, og da var det enklere å mekke på Koss (-de originale høyttalerne er ikke noe tess). Selv modifiserte jeg mitt G9-sett med Jack-plug, men G9x har visst dette som standard nå. Verden går fremover:thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Ørepropper

Legg inn av Anaxim »

Her kan man få kjøpt Howard Leight propper: http://www.earplugstore.com/holefureearp.html . Dette er de beste proppene jeg har brukt i løpet av mine 52 år som motorsyklist. Demper litt (27db), men altså ikke for mye. Fungerer fint sammen med f.eks. Cardo også, forutsatt at du setter volum på max.
(Slutter forresten aldri å undre meg på hvordan folk tør å bruke GPS der de må stirre på skjermen mens de kjører.)

Brukeravatar
Redman
Innlegg: 29
Registrert: 07 mai 2015, 17:35
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013
Sted: Helgeland/Salten

Re: Ørepropper

Legg inn av Redman »

Jeg kjøpte 3M silikon plugger på apoteket, fungerte utmerket:)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Ørepropper

Legg inn av Jarle »

Jeg er på tur nå å har brukt hørselslaben sine hver eneste dag i 1 1/2 mnd.
Demper støyen bra å gir god musikk kvalitet.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Ørepropper

Legg inn av ATWindsor »

Anaxim skrev:Her kan man få kjøpt Howard Leight propper: http://www.earplugstore.com/holefureearp.html . Dette er de beste proppene jeg har brukt i løpet av mine 52 år som motorsyklist. Demper litt (27db), men altså ikke for mye. Fungerer fint sammen med f.eks. Cardo også, forutsatt at du setter volum på max.
(Slutter forresten aldri å undre meg på hvordan folk tør å bruke GPS der de må stirre på skjermen mens de kjører.)
Er det ikke litt upraktisk med snor?

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Ørepropper

Legg inn av Newhill »

ATWindsor skrev:
Anaxim skrev:Her kan man få kjøpt Howard Leight propper: http://www.earplugstore.com/holefureearp.html . Dette er de beste proppene jeg har brukt i løpet av mine 52 år som motorsyklist. Demper litt (27db), men altså ikke for mye. Fungerer fint sammen med f.eks. Cardo også, forutsatt at du setter volum på max.
(Slutter forresten aldri å undre meg på hvordan folk tør å bruke GPS der de må stirre på skjermen mens de kjører.)
Er det ikke litt upraktisk med snor?

Er det ikke smart å ha de i en snor, tenker jeg...?
Så slipper du å miste de på bakken hele tida, eller glemme dem igjen over alt, eller få lommene fulle av propper?

Det blir nok et par sånne fra Hantek på meg. Jeg er bare litt spent på hvor glad jeg blir i å plugge dem ut og inn på hjelmen hele tida....
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ørepropper

Legg inn av Bjerknez »

Haha, ikke faen om jeg kjører rundt med en Tampong i øret :lol

Cutless fikk meg til å prøve noen ørepropper her om dagen for første gang og må si det var behagelig faktisk. Spesielt på langturer etc. Tror jeg kommer til å bruke ørepropper ved noen annledninger.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Ørepropper

Legg inn av Anaxim »

Om proppene har snor, er det vel bare å klippe den til 2-3cm. på hver side. Og så svi endene etterpå. Greit å ha en liten snorbit for å få dem ut av øret.
Til dem som insisterer på ikke å bruke propper: Sjekk litt rundt fysiologi/stress/høyt blodtrykk og hørselskader...

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Ørepropper

Legg inn av ATWindsor »

Newhill skrev:
ATWindsor skrev:
Anaxim skrev:Her kan man få kjøpt Howard Leight propper: http://www.earplugstore.com/holefureearp.html . Dette er de beste proppene jeg har brukt i løpet av mine 52 år som motorsyklist. Demper litt (27db), men altså ikke for mye. Fungerer fint sammen med f.eks. Cardo også, forutsatt at du setter volum på max.
(Slutter forresten aldri å undre meg på hvordan folk tør å bruke GPS der de må stirre på skjermen mens de kjører.)
Er det ikke litt upraktisk med snor?

Er det ikke smart å ha de i en snor, tenker jeg...?
Så slipper du å miste de på bakken hele tida, eller glemme dem igjen over alt, eller få lommene fulle av propper?

Det blir nok et par sånne fra Hantek på meg. Jeg er bare litt spent på hvor glad jeg blir i å plugge dem ut og inn på hjelmen hele tida....
Snor er ganske praktisk generelt, men virker som det er endel bal under en hjelm?

På generell basis vil jeg nok forøvrig anbefale en ganske flattdempende propp til MC, det er mye lavfrekvent i vindstøy (som er det som skaper problemer), og høyere opp er det nyttig lyd fra trafikken rundt.

Toven

Re: Ørepropper

Legg inn av Toven »

Anbefaler som tidligere å legge litt penger i komforten med formstøpte propper. Helt nydelig imo :prf

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Ørepropper

Legg inn av freddy123 »

Jeg støpte meg noen propper selv og de var bare ræva , dempa alt for lite så vindsusen var ganske plagsom med de :(

Men det jeg har brukt som har funket best til nå er slike skumpropper som ekspanderer de tetter bra så det er behagelig på langtur

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Ørepropper

Legg inn av ATWindsor »

freddy123 skrev:Jeg støpte meg noen propper selv og de var bare ræva , dempa alt for lite så vindsusen var ganske plagsom med de :(

Men det jeg har brukt som har funket best til nå er slike skumpropper som ekspanderer de tetter bra så det er behagelig på langtur
Du støpte proppene dine selv?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper

Legg inn av AJ »

Etter ltt tilvenning med å plassere de best mulig i ørene, er disse fra Pinlock de beste ørepluggene jeg har hatt så langt: http://www.pinlock.nl/motor/earplugs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Behagelige i bruk og med svært god og effektiv demping.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Ørepropper

Legg inn av freddy123 »

Ja jeg støpte proppene mine selv med et slikt kitt. Fåes på ebay til 180kr , men dempet for dårlig er min mening, de sitter jo som støpt og følger øregangen , men når de ikke ekspanderer så dempet det ikke nokk.

BildeBilde

Svar