Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28905
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 12 jul 2019, 22:19

Så langt veldig godt fornøyd med Mitas Terra Force-R dekkene på KTM'en.
Men var veldig usikker og er litt usikker fortsatt på om vibrasjoner mer enn vanlig i høyrefotpinne og ved kraftig nedbremsing jeg har opplevd både på Sverigeturen og Kystriksveien skyldes de grovmønstrede Mitas dekkene... :-k .

Begynner å tvile siden jeg etter turen i dag ikke merket dette i nærheten av samme grad, uten toppboks og sidevesker full av saker og ting.
Kan det være at fullastede sidevesker og toppboks kan føre til mer vibrasjoner på enkelte sykler i visse hastigheter og gir, enn når disse syklene kjører uten bagasjesettet :scratch ?

De neste dagene med kjøring uten disse fulllastede boksende vil kunne gi en pekepinn på dette.

Men tiilbake til Mitasdekkene. Disse er rett og slett herlig å kjøre svinger med slik niko og jeg opplevde de siste dagene på Kystriksveien. KTM kjennes kjappsvingt ut med disse og veigrepet føles og oppleves som trygt, også ved nedlegg. Ingen dekkslipp mot underlaget så lang.
Dekkene har ingen trappetendens i dekkmønsteret og det ser ut til at dekkbanen slites jevn, selv om om man naturligvis kjenner at det er en overgang mellom rettkjøringsflaten og svingfasen. Men langt mindre på disse dekkene enn Bridgestone etter omtrent samme kjørelengde, faktisk!
Det lover godt :thumleft .

Så etter drøye 6K er det lite slitasje og ingen trapping å spore på hverken for- eller bakdekk.

Hvordan Terra Force-R er på utfordrende kjøring på våt vei, vet jeg ikke, siden det har vært for lite kjøring under slike forhold til å kunne avsi noen dom over våtveiegenskapene
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28905
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 28 jul 2019, 18:39

Straks 9K på Mitas Terra Force-R og bakdekket ser slik ut:
Mitas 9K.JPG
MYE Å GÅ PÅ: Langt ingen til slitemerkene.

Fortsatt ingen tegn til trapping eller utpreget flatsliting på midten selv om slitebanen på hele dekkflatebuen ikke er helt jevn. Man kjenner overgangen på sidene, men den er langt mindre på dette dekket enn de jeg har hatt tidligere på KTM 1290 (Conti, Pirelli og Bridgestone)
Verst var Pirellidekkene som sykkelen ble levert med og som merkbart endret sykkelens kjøreegenskaper i sving siste halvdelen av levetiden.

Så langt veldig imponert over egenskaper og slitestyrke på Mitas dekkene.
Og igjen, som nevnt tidligere er det en liten usikkerhetsfaktor inne i bildet, nemlig noe økt vibrasjoner i høyre fotpinne og i styret ved kraftig nedbremsing, som jeg fortsatt hr en mistanke kan skyldes de brede furene i Mitas dekkmønsteret.
Men det kan også skydes andre ting som TPS, som trenger en justering, slitt kjede og drev (når gått ca. 27500 km), flyteringer på bremseskivene og at sykkelen er kjørt med mye bagasje.
Vibrasjonstendensen er mindre frekvent uten last.

En vurdering av dette gjøres etter 30K service om tre uker.

Uavhengig av dette så er jeg så langt strålende fornøyd med dekkvalget denne gangen :thumleft .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 93
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle » 28 jul 2019, 19:31

Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28905
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 28 jul 2019, 20:50

pekle skrev:
28 jul 2019, 19:31
Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.
Grep på tørr asfalt er upåklagelig. Grusegenskapene er OK.
Men jeg har ikke fått testet det godt nok på våt vei til å kunne si noe sikkert om hvordan dekket er på slike kjøreføre.
Men jeg kjørte på våt veibane et stykke i starten på Kystriksveituren tidligere i sommer før vi kom til selve Kystriksveien og merket ingen slipp eller annen utrygghetsfølelse på den strekningen.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28905
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Mitas Terra Force-R etter drøye 12K

Legg inn av AJ » 29 aug 2019, 19:58

På god vei mot 13000 km. på Mitas Terra Force-R.
Fortsatt en god del å gå på.

Gode dekk hvor jeg enda ikke opplever en sånn slags "knekk"overgang i svinger. Dvs. fortsatt fin jevn dekkbue uten trapping på dekkbanen foran og bak.

Disse dekkene har også vist overbevisende gode egenskaper på vått føre.
Slett ikke umulig at neste dekkjøp blir det samme :) :
Mitas 12K f.JPG
Mitas 12K.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1030
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JK95 » 30 aug 2019, 10:05

pekle skrev:
28 jul 2019, 19:31
Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.
Jeg skulle likt å se kjørestilen din, Angel GT skal jo gjerne vare en stund :scratch

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 93
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle » 30 aug 2019, 13:22

Tja, jeg bruker jo sykkelen da, putler ikke rundt som på en 57hk cruiser. Men aldri burnouts eller bakhjulskjøring. Snittforbruk på 0,51 siste 20.000km - om det var grisekjøring ville nok det vært betydelig høyere.

Men mye motorbrems i sykkelen, har nok en del å si.

WikingTnT
Innlegg: 737
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av WikingTnT » 30 aug 2019, 17:07

Det skjønner ikke jeg heller 6000km ?, har greit med motorbrems og dreiemoment og kjørt tre dager på bane men mye mønster igjen etter 10000km +

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 93
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle » 30 aug 2019, 19:23

Er et par tusen inne i sett nr 4 nå. De tre første settene var uoriginal 180 (forrige eier hadde satt på det), mens det siste er original 190 D-spec, får se om det gjør noen forskjell.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28905
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 08 sep 2019, 22:30

Storfornøyd med Mitas Terra Force-R på KTM'en :twothumbs: !
Dermed ble det bestilt et nytt sett med disse fra den lokale dekkpusheren.
13K på de jeg har nå og enda ikke nede på sliteindikatorene (TWI).
Og ingen trapping.
Meget bra!

Et ganske så undervurdert og oversett dekk etter min erfaring.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester