Side 117 av 170

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 apr 2019, 14:38
av jalekss92
Det gir mening det, ja. Synes ikke fremdekket ser veldig slitt ut, men jeg tenker at er det et sted jeg ikke skal være redd for å bruke penger så er det på gode dekk. Sa blir det nok bytte både foran og bak :thumleft

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 apr 2019, 14:41
av Bjerknez
jalekss92 skrev: 16 apr 2019, 14:38 Det gir mening det, ja. Synes ikke fremdekket ser veldig slitt ut, men jeg tenker at er det et sted jeg ikke skal være redd for å bruke penger så er det på gode dekk. Sa blir det nok bytte både foran og bak :thumleft
Er det langt ned til slitemerkene da? På frem og bakdekk?

PS! Bilde sier mer enn tusen ord osv :)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 apr 2019, 20:13
av cannon
jalekss92 skrev: 16 apr 2019, 14:38 Det gir mening det, ja. Synes ikke fremdekket ser veldig slitt ut, men jeg tenker at er det et sted jeg ikke skal være redd for å bruke penger så er det på gode dekk. Sa blir det nok bytte både foran og bak :thumleft
Dette er like mye verdt som å kaste penger ut av vinduet. Ingen grunn til at begge dekk skal være av samme merke/modell, men det kan være et poeng at dekkene i et par er laget for omtrent samme formål.
Tvert imot, det kan være gunstig å kombinere de dekkene som gir deg, på din sykkel, de ønskede egenskapene. Det er svært mange faktorer som påvirker hvordan et gitt dekk slites, selv om fører og sykkel er "faste variable". Framdekk og bakdekk gjør svært forskjellige "jobber", og de har tilsvarende svært forskjellige egenskaper. Derfor er ofte dekk også merket med "only for front eller rear use".

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 apr 2019, 23:37
av FredrikE24
Min sykler sliter overraskende jevnt forran og bak. synlig strie forran, betyr synlig strie bak..
Da jeg kjøpte K1200en så bytta jeg både forran og bak for å komme i "sync" enda det bare var det forran som var bytteklart. Det bak hadde nok klart seg noen hundre mil til.
Synes også det er veldig greit å bare ta sjauen med å legge om begge samtidig.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 17 apr 2019, 13:50
av jalekss92
Takk for innspill.

Har begynt å høre med de lokale sjappene om tilbud, foreløpig har jeg fått tre:

Qvale har ikke Pilot Road, men tilbyr Metzeler Z6(foran og bak) ferdig montert for 4000. Synes ikke prisen var så ille, men har noen testet disse dekkene? Hva kan være merkbare forskjeller fra PR3 som jeg har nå som jeg bør være forberedt på hvis jeg går for dette?

Hestmann kunne tilby Dunlop Roadsmart 3 eller Bridgestone T31. Ferdig montert for 5500, så en del dyrere.

Ulf Øverbye hadde også Roadsmart 3, ca. 5000 ferdig montert på sykkel. Har ingen kjennskap til det heller, erfaringer?

Ellers vet jeg jo at Mr.Pitlane er anbefalt av mange, men tenkte å unngå styret med levering fra Post Nord hvis jeg kan få en ok deal fra et verksted i nærområdet.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 17 apr 2019, 14:17
av Zerocool1984
Ny 2018 BMW F750GS, kjørt i 820 km..
Ser at begge dekkene er av Michelin Anekee 3.

Noen av dere som har samme dekk, hva slags erfaring har dere? Hvor mye holder disse dekkene før de må byttes ut?

Dekkvalg?

Lagt inn: 24 apr 2019, 19:43
av sollie
Hei,

Som relativt fersk innehaver av både førerkort klasse A og min første sykkel så begynner jeg å nærme meg første dekkskifte, og kunne godt tenke meg noen innspill fra noen som har kjørt en stund.

Kjører en 790 Duke som jeg kjøpte ny på sensommeren i fjor. Denne ble levert med MAXXIS Supermaxx ST. Etter ca 5500km begynner jeg å komme faretruende nært minste tillatte mønsterdybde på bakdekket.

I sommer planlegger jeg en tur litt på kryss og tvers fra bunn til topp av Norge og ned igjen, og estimerer at denne turen alene blir minst like mange eller flere kilometer enn jeg har kjørt på første bakdekk så langt. Innbiller meg at det bør finnes dekk med mer enn gode nok kjøreegenskaper for noen som er såpass fersk som meg som samtidig gir meg litt flere kilometer mellom dekkbyttene.

Om jeg bytter nå rekker jeg sikkert å kjøre et par tusen kilometer til før jeg starter på turen min, og da blir jeg nødt til å planlegge et dekkbytte til en eller annen plass langt hjemmefra.

Forslag til nye dekk og/eller en pekepinn til mer informasjon slik at jeg kan kjøre et _litt_ mer opplyst valg mottas med takk.

Re: Dekkvalg?

Lagt inn: 24 apr 2019, 20:21
av dypen
Vil ikke gi anbefalinger på dekk men ett sett dekk for og bak starter på kr 2000,- inkl mva og frakt 😊

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rsho ... S%F8k+dekk.#

Re: Dekkvalg?

Lagt inn: 24 apr 2019, 20:26
av FredrikE24
Du trenger vel et ordentlig sett med sportstouringdekk.

Mange her vil vel si Pirelli Angel GT.

Re: Dekkvalg?

Lagt inn: 24 apr 2019, 20:29
av niko
Sjekk "den store dekktråden" her inne. Tonnevis med info og gode råd.

Re: Dekkvalg?

Lagt inn: 24 apr 2019, 21:03
av sollie
niko skrev: 24 apr 2019, 20:29 Sjekk "den store dekktråden" her inne. Tonnevis med info og gode råd.
Takk.
Skummet raskt over første siden men klarte likevel å gå glipp av den tråden...

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 24 apr 2019, 22:20
av Bjerknez
Angel GT II og Pilot Road 5 er to sett meget populære sportstouring dekk. Disse bør klare minst 10.000km.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 apr 2019, 10:40
av FredrikE24
Eller min favoritt, Metzeler Roadtec01 :thumleft

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 26 apr 2019, 06:01
av Waterman
Har en Yamaha TDM 900 som jeg skal bytte for-dekk på. Har nå Michelin pilote Road 4 120/70 zr18
som jeg har vært veldig fornøyd med. Har bestilt nytt og makent dekk, trodde jeg. Men har bestilt
Michelin pilote road 4 GT. Denne er beregnet på store/tunge sykler. Er dette greit å bruke på en TDM?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 26 apr 2019, 07:37
av Bjerknez
Det gjør helt sikkert ingen skade i seg selv vil jeg tro (ut fra hva jeg har lest), men en TDM900 er vel ikke beregnet som en "tung" sykkel i mitt hode.

I følge det jeg har lest så er et GT dekk noe forsterket, slik at tyngre sykkel som FJR1300, Hayabusa etc. skal kunne opprettholde egenskapene da belastningen på dekkene er noe større både når det gjelder dekk og kanskje motorkraft etc.

Personlig hadde jeg nok vert mer bekymret andre veien. Altså å valgt et "lettere" dekk til en tung sykkel. Uten at jeg kan argumentere noe særlig for det. Bare en magefølelse jeg har. Men man trår vel aldri feil ved å velge de dekkene produsenten faktisk anbefaler til akkurat din sykkel.

Men at det gjør noe skade, utover det at veiegenskapene kan endres noe vil jeg ikke tro. Personlig ville jeg nok byttet til de rette dekkene hvis mulig.

Men jeg tror nok andre her kan gi deg et langt bedre svar enn meg.