Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dekk

Legg inn av kjellv »

Dimensjonen er nok riktig, men hvilke dekk?

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Dette er for det første veldig billig dersom du får et dekksett for 2k.
Battlax RS10 er Hypersportdekk, og er bygget for racing men kan også brukes på vei. Jeg ville ikke valgt disse dersom jeg ikke kjørte mye på bane, da racingegenskapene er vel tatt vare på. Men at racingegenskapene er tatt vare på betyr ikke at dekkene bevarer racingegenskaper også på vei, dekkene oppnår ikke sine beste egenskaper uten å være svært varme. Husk at i racing blir dekkene varmet opp til rundt 60 grader før løpsstart, og dekkene brukes gjerne helt opp i løpet av en løpsdag.
Når disse dekkene er kalde, og på kalde vårveier vil jeg tro du ikke kan vente noen god trygghetsfølelse.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Fikk meg en overraskelse i går da jeg kom hjem etter en runde på rundt 35 mil. Korden var synlig i bakdekket. Jeg sjekket dekket før jeg kjørte av gårde, men har tydeligvis ikke visst hvordan jeg skal bedømme slitasjen siden dekket rakk å bli nedslitt i løpet av turen.

Min 2011 R1200R har samme type dekk som den ble levert med originalt, Metzeler Roadtec Z8 Interact. (Mulig at det ikke var Interact originalt.) Jeg synes disse dekkene fungerer godt, så jeg hadde tenkt å fortsette med disse når jeg legger om. Nå ser det imidlertid ut som det er noe begrenset utvalg av dekkverksteder i Kongsbergområdet som tar motorsykkel og de jeg har funnet ser ikke ut til å føre Metzeler, så jeg tenker jeg må se etter et alternativ. Det ser ut som at Michelin er mer kurant i distriktet her, så da har jeg kikket litt på dem. Ser ut som at Road 5 er det beste alternativet.

Så da har jeg noen spørsmål. Er Road 5 noenlunde samme type dekk som Roadtec Z8? Er det et godt alternativ for meg som kjører mye tur og ikke kjører veldig hardt i svingene? Hvordan er Road 5 på vått føre? Andre ting å tenke på?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev: 02 apr 2021, 10:46 Fikk meg en overraskelse i går da jeg kom hjem etter en runde på rundt 35 mil. Korden var synlig i bakdekket. Jeg sjekket dekket før jeg kjørte av gårde, men har tydeligvis ikke visst hvordan jeg skal bedømme slitasjen siden dekket rakk å bli nedslitt i løpet av turen.

Min 2011 R1200R har samme type dekk som den ble levert med originalt, Metzeler Roadtec Z8 Interact. (Mulig at det ikke var Interact originalt.) Jeg synes disse dekkene fungerer godt, så jeg hadde tenkt å fortsette med disse når jeg legger om. Nå ser det imidlertid ut som det er noe begrenset utvalg av dekkverksteder i Kongsbergområdet som tar motorsykkel og de jeg har funnet ser ikke ut til å føre Metzeler, så jeg tenker jeg må se etter et alternativ. Det ser ut som at Michelin er mer kurant i distriktet her, så da har jeg kikket litt på dem. Ser ut som at Road 5 er det beste alternativet.

Så da har jeg noen spørsmål. Er Road 5 noenlunde samme type dekk som Roadtec Z8? Er det et godt alternativ for meg som kjører mye tur og ikke kjører veldig hardt i svingene? Hvordan er Road 5 på vått føre? Andre ting å tenke på?
SPS er importør av Metzeler, og dekkene selges av de fleste MC-forhandlerne i hele landet. Der får du nok også omlegging i en god pakkepris. Leverer du inn bare hjulet sparer du nok en del.
Det er utrolig hvor fort et MC-dekk går fra det du tror er halvslitt til det er helt utslitt. Det er mange som går på en smell her, og brått og uventet MÅ bytte dekk midtveis under en godt planlagt langtur der de trodde det var unødvendig å bytte dekk før turen.
Som ennå et alternativ til Metzeler ville jeg anbefalt deg å se på Dunlop Roadsmart III.
https://www.dunlop.eu/no_no/motorcycle/ ... inner.html

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 02 apr 2021, 11:17 SPS er importør av Metzeler, og dekkene selges av de fleste MC-forhandlerne i hele landet. Der får du nok også omlegging i en god pakkepris. Leverer du inn bare hjulet sparer du nok en del.
Det er utrolig hvor fort et MC-dekk går fra det du tror er halvslitt til det er helt utslitt. Det er mange som går på en smell her, og brått og uventet MÅ bytte dekk midtveis under en godt planlagt langtur der de trodde det var unødvendig å bytte dekk før turen.
Som ennå et alternativ til Metzeler ville jeg anbefalt deg å se på Dunlop Roadsmart III.
https://www.dunlop.eu/no_no/motorcycle/ ... inner.html
Takk for tips! Skal se nærmere på Roadsmart III.

Utfordringen for meg er at det er begrenset med MC-forhandlere i nærheten, eller dekkverksteder som er gode på motorsykkeldekk. Jeg må ta en ringerunde etter påske og finne ut hvor langt unna jeg må dra for å få ordnet dette.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Road 5 er gode på vått og du kan kjøre gnistsprut på tørt med sykkelen din uten problemer.brukbar levetid også. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Canutus »

oivindg skrev: 02 apr 2021, 10:46 Fikk meg en overraskelse i går da jeg kom hjem etter en runde på rundt 35 mil. Korden var synlig i bakdekket. Jeg sjekket dekket før jeg kjørte av gårde, men har tydeligvis ikke visst hvordan jeg skal bedømme slitasjen siden dekket rakk å bli nedslitt i løpet av turen.

Min 2011 R1200R har samme type dekk som den ble levert med originalt, Metzeler Roadtec Z8 Interact. (Mulig at det ikke var Interact originalt.) Jeg synes disse dekkene fungerer godt, så jeg hadde tenkt å fortsette med disse når jeg legger om. Nå ser det imidlertid ut som det er noe begrenset utvalg av dekkverksteder i Kongsbergområdet som tar motorsykkel og de jeg har funnet ser ikke ut til å føre Metzeler, så jeg tenker jeg må se etter et alternativ. Det ser ut som at Michelin er mer kurant i distriktet her, så da har jeg kikket litt på dem. Ser ut som at Road 5 er det beste alternativet.

Så da har jeg noen spørsmål. Er Road 5 noenlunde samme type dekk som Roadtec Z8? Er det et godt alternativ for meg som kjører mye tur og ikke kjører veldig hardt i svingene? Hvordan er Road 5 på vått føre? Andre ting å tenke på?
Jeg har kjørt to sett Roadtec01 (som jeg trodde kom som en erstatter for Z8, men Z8 er visst forsatt tilgjengelig...), ett sett Road5 og det som stod på når jeg kjøpte sykkelen men husker ikke hva det var. Blir nok Road5 igjen nå over påske da jeg får noe rabatt gjennom jobben hos Norgesdekk, kan jo være det blir forsinkelser nå pga køen i Suezkanalen :-k .

Mener jeg hadde HWM utgaven av siste Roadtec-settet, og merket at sidene var betydelig stivere enn Road5 da jeg la de om. Å kjøre på syns jeg begge er knallgode dekk som passer meg veldig bra. Har vanskelig for å kåre en vinner av de, siden jeg tar av et utslitt dekk og setter på ett nytt som ville være en urettferdig sammenligning. Har aldri hatt uventet slipp bortsett ifra ved hardt pådrag på stripen og ved kraftig oppbremsing, men det er ikke mer enn forventet. Road5 som jeg snart har slitt ut foran, er slitt noe rundere enn Roadtec, men det kan like gjerne ha med endret kjøremønster siden siste settet stort sett er kjørt på relativt kjente veier. Men både Roadtec og Road5 har jeg slitt ut sidene på framdekket først.
Nå er vel Roadtec01 kommet i en SE-utgave også, men den kjenner jeg ikke til. Er det slik at forhandlernettet rundt deg tilsier Michelin, så har jeg ingenting å utsette på Road5 til blandet kjøring på vått og tørt, og fra 2-30grader.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kjørte på forrige versjon av dekkene Kjellv nevnte, Dunlop Roadsmart ll i fjor.
Satt som limt på tørr asfalt, merket heller aldri noe slipp i regn, men da tar jeg det litt piano uansett. På grus derimot var de ikke noe særlig, men det er de ikke laget for heller. Av sistnevnte grunn har jeg satt på Continental TKC 70 nå for å være litt mer hybrid.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Sist redigert av Gammelsmurfen den 02 apr 2021, 12:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 02 apr 2021, 11:17 Det er utrolig hvor fort et MC-dekk går fra det du tror er halvslitt til det er helt utslitt. Det er mange som går på en smell her, og brått og uventet MÅ bytte dekk midtveis under en godt planlagt langtur der de trodde det var unødvendig å bytte dekk før turen.
+100 :[-X

Hvis du TROR du har nok dekk igjen før langtur, bytt!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Leste test av touringdeķk i sisteBike/Motorrad (på nett, vet ikke om i hyllene enda), her er resultatet

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Det som er viktig å ha i bakhodet er at testen i Motorrad er utført lenge sør i Europa under temperaturforhold vi ikke kan si er normalt her hos oss. Resultatene av denne testen trenger ikke være riktig her hos oss, ettersom våre normaltemperaturer regnes som kalde lengre sør i verden. Med andre ord vet vi ikke hvordan testvinneren fungerer for eksempel i 10 varmegrader.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 02 apr 2021, 13:56 Det som er viktig å ha i bakhodet er at testen i Motorrad er utført lenge sør i Europa under temperaturforhold vi ikke kan si er normalt her hos oss. Resultatene av denne testen trenger ikke være riktig her hos oss, ettersom våre normaltemperaturer regnes som kalde lengre sør i verden. Med andre ord vet vi ikke hvordan testvinneren fungerer for eksempel i 10 varmegrader.
Sant nok men tenker litt at om bra på vått så er det nok ganske bra på kaldt også.

Ville vel tenkt at alle disse er veldig bra men kanskje ungått Bridgestone om mulig. Touring dekk er jo blitt så bra at kan lure på om trenger sportsdekk. På annen side, nyere sportsdekk takler jo vått/kaldt veldig bra og holder ganske lenge de også...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Tyskland er et land med vekslende vær det også...10-15 grader er da ikke ukjent der heller..og sesongen er lengre også og høsten er heller ikke kjempevarm der-og plenty med regn...
sportstouring dekk funker bra på det meste-og trenger ikke like mye varme som supersportsdekk-men de blir jo varme etter litt kjøring også så de funker jo hvis en greier å holde varmen i de-men krever noe "aktiv" kjøring..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Etter å ha forhørt meg litt rundt, ser det ut til at Vianor i Kongsberg fortsatt tar omlegging på motorsykkel. I tillegg har jeg blitt anbefalt Mjøndalen bilgummiservice. Begge fører Michelin, så da blir det sannsynligvis Road 5.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!


Svar