pingvin skrev: ↑30 mar 2022, 09:27
AJ skrev: ↑29 mar 2022, 21:30
Uansett så er jeg overbevist om at Mitas er et ganske så undervurdert dekkmerke, som aldri nevnes når MC-dekk diskuteres.
I asfaltverden, ja. Offroad har de veldig høy stjerne, EF-07 endurodekk har helt tullete bra grep, egentlig for ekstremenduro (men gatelovlige), bruker ikke annet. E-07 er manges 50/50 favoritt. Men de har offroad dekk i alt fra 90/10 som du har, till 110% offroad.
Så kanskje vurdere Mitas Terra Force-R til alpeturen i juni, hvordan er det på grus, er det noe bedre enn rent gatedekk?
Mitas nyter stor anerkjennelse hos mange grusveikjørere, men altså ikke like anerkjent i asfaltverdenen. Noe jeg mener er ufortjent, for å si det på den måten.
Selv bor jeg innerst i en grusvei, tiktignok ikke en rullegrusvei, men en mer hardpakket en. Likevel med grus og småstein her og der i kjørebanen.
Har for det første aldri opplevd punktering på denne beien, noe jeg har opplevd med andre dekk(merker). Så min erfaring er at Mitas har robust punkteringsmotstand.
Har kjørt en del på grusveier rundt her jeg bor hvor det er ganske mange av dem. Årntlie grus-grusveier

hvor Terra Force-R dekkene ikke utmerker seg noe særlig. Blir noe "svømmete" i fronten på slike veier. EWr heller ikke spesielt gode på graspartier, spesielt vått gras...
Så 90/10 kategoriseringen stemmer bra med mine erfaringer. Og som jeg har nevnt tidligere, uovertruffen slitestyrke i forhold til andre dekktyper jeg har prøvd, som er Conti, Pirelli, Michelin, Metzeler, Bridgestone og Avon.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
