Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Fsva »

ZZR-Erling skrev: 11 jul 2018, 16:27 Kan jo alltids legge i 4 bar å høre om det smeller ut på felgen. Tipper det er gjort feil ved avbalansering
Da har jeg vært hos dekkbutikken igjen, ombalansert og testet sykkelen. Nå er vibrasjonene i styret helt borte og sykkelen er igjen fantastisk smooth. Mulig de balanserte hjulet første gangen med spacerene påmontert, men nå ble det i hvert fall gjort rett mot hjullager. :roll Friskmeldt :prf

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Godt å høre :prf

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

Har nå kjørt ca 4000 km med Metzler Karoo Street og tenkte det var greit å dele litt erfaringer med dette dekket. Dette er et 70/30 asfalt/grus-dekk og ble lansert i vinter som et dekk for store adv-sykler. Førsteinntrykket var svært godt. Kjørte en del på grus og dårlig asfalt til å begynne med, og det var svært tillitsvekkende på dette underlaget. Følte jeg kunne utfordre meg langt mer på grus enn tidligere med mer asfaltorienterte dekk. Dekkene har også vist et de sitter svært godt på både tørr og våt asfalt, i alle fall i forhold til min kjørestil. Karoo Street har fått en del kritikk for at de støyer mye, spesielt en del som kjører BMW GS har hevdet at framdekket uler høyt fra 80 km/t. De første 1000 km kan jeg ikke si at jeg la merke til noe særskilt støy fra dekkene, og slo meg til ro med at dette var et BMW fenomen.

Førsteinntrykket var altså meget bra og jeg tenkte dette kom til å bli et langvarig dekk-forhold :crazy: Men etter årets Nordkalottur på vel 3000 km må jeg si forholdet til fraulein Metzler har fått seg en brist. Det nevnte støyfenomenet har jeg fått merke, men da fra bakhjulet. Jeg kjører med ørepropper, og selv da hører jeg en markant uling når jeg passerer 80 km/t. Det er ikke helt ulevelig, men begynner man å henge seg opp i lyden blir det nok et stort irritasjonsmoment. Det som er litt merkelig er at ulingen forsvinner straks jeg legger ned i en sving. Nå er det jo mange langstrekker på transportetappene her nord, fra innlandet og ut til kysten, og med marsjfart i 100-110, så ble det musikk på ørene for å dempe dekkstøyen. Det som imidlertid er den største skuffelsen med disse dekkene er slitasjen, og da spesielt på bakdekket. Etter 1000 km var det langsgående sporet på midten av dekket nedslitt, og nå etter vel 4000 km er slitasjen på hele dekket markant. Slitasjen har nok litt med min kjørestil å gjøre; reltativ høy marsjfart på dagsetapper med mange langstrekker, men jeg hadde faktisk forventet bedre holdbarhet.

Under to bilder hvor det første er fra dekket var nytt og det andre tatt etter 4000 km.
Bilde

Bilde

Så min konklusjon er at dekkene er veldig gode for kjøring på variert underlag, men støy og ikke minst stor slitasje gjør at Metzler Karoo Street ikke blir valgt på nytt. Jeg var veldig fornøyd med Metzeler Tourance Next, de var ikke like gode på grus, men de var stille og hadde bra slitestyrke. Så til neste sesong er det tilbake til disse :scratch

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Murse »

Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.

Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
Sist redigert av Toven den 11 aug 2018, 15:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Det er helt vanlig at mc dekk slites på midten. Så sant du ikke kjører kun på bane med mye svinger så vil alle mc dekk bli slitt på midten og se litt firkantede ut på sikt.

Sports touring dekk som feks. Pirellig Angel GT (som jeg har) skal ha litt hardere gummi i midten som forhindrer dette noe, men også jeg opplever etter få tusen kilometer at dekkene blir mer firkantet. Spesielt bakdekket.

Så dette er helt normalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Som Toven sier, selv om lufttrykket kan ha noe å si her, så kommer man ikke utenom det faktum at motorsykler som går på vanlige veier vil bli flatere på midten etter en stund.

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Murse »

Når dekket da begynner å bli firkantete er det bare å kjøre på og kjøre videre?:p frem til det er slitt nok til å byttes etter vanlige regler?:)

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Murse »

Toven skrev: 11 aug 2018, 15:47
Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.

Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
Står noe annet i instruksjonsboka mi og enn hva de anbefalte :o er en SV650 2016 modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Murse skrev: 11 aug 2018, 16:26 Når dekket da begynner å bli firkantete er det bare å kjøre på og kjøre videre?:p frem til det er slitt nok til å byttes etter vanlige regler?:)
Ja det har ingen annen betydning enn at du vil merke at den blir litt tyngre og brekke ned i svingene. Men dette skjer så gradvis at du ikke vil merke dette nevneverdig. Du vil dog merke det veldig når du går fra det gamle dekket til ett helt nytt. Herlig følelse :)

Når dekket blir flatere så vil du også merke at det sporer mer.

Men du kommer nok ikke unna dette. Så sant du da ikke kjører på bane hele dagen. Da vil dekkene slite mer på sidene og dermed bli gjevnere slitt. Men på vanlig vei er nok ikke dette mulig.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Stian87 »

Murse skrev: 11 aug 2018, 16:27
Toven skrev: 11 aug 2018, 15:47
Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.

Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
Står noe annet i instruksjonsboka mi og enn hva de anbefalte :o er en SV650 2016 modell
Følg manualen. Jeg har 2,5 bak og 2,9 foran
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Murse »

Stian87 skrev: 11 aug 2018, 17:04
Murse skrev: 11 aug 2018, 16:27
Toven skrev: 11 aug 2018, 15:47
Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.

Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
Står noe annet i instruksjonsboka mi og enn hva de anbefalte :o er en SV650 2016 modell
Følg manualen. Jeg har 2,5 bak og 2,9 foran
Will do ;)

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Må bare skryte litt av Metzeler Roadtec 01 HWM. Jeg har kjørt 9000km på min ZZR med fordekket, og det ser ut som det skal holde 5-6 tusen km til. Bakdekket skiftet jeg etter 6000 pga punktering i ferien, men det var da ikke nevneverdig slitt.
Var på tur med en kompis i helgen som kjører K1300S, og han hadde 15 tusen km på sine Roadtec 01. Han er årlig på bane også.
Da jeg hadde K1300S skiftet jeg dekk pr max 6000km på tidligere gen Metzeler. Så Roadtec 01 kan jeg sterkt anbefale, ikke minst pga slitestyrke/kjørelengde. Og de henger klistret på veien.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Dansekris »

Ketil skrev: 11 aug 2018, 14:15 Har nå kjørt ca 4000 km med Metzler Karoo Street og tenkte det var greit å dele litt erfaringer med dette dekket. Dette er et 70/30 asfalt/grus-dekk og ble lansert i vinter som et dekk for store adv-sykler. Førsteinntrykket var svært godt. Kjørte en del på grus og dårlig asfalt til å begynne med, og det var svært tillitsvekkende på dette underlaget. Følte jeg kunne utfordre meg langt mer på grus enn tidligere med mer asfaltorienterte dekk. Dekkene har også vist et de sitter svært godt på både tørr og våt asfalt, i alle fall i forhold til min kjørestil. Karoo Street har fått en del kritikk for at de støyer mye, spesielt en del som kjører BMW GS har hevdet at framdekket uler høyt fra 80 km/t. De første 1000 km kan jeg ikke si at jeg la merke til noe særskilt støy fra dekkene, og slo meg til ro med at dette var et BMW fenomen.

Førsteinntrykket var altså meget bra og jeg tenkte dette kom til å bli et langvarig dekk-forhold :crazy: Men etter årets Nordkalottur på vel 3000 km må jeg si forholdet til fraulein Metzler har fått seg en brist. Det nevnte støyfenomenet har jeg fått merke, men da fra bakhjulet. Jeg kjører med ørepropper, og selv da hører jeg en markant uling når jeg passerer 80 km/t. Det er ikke helt ulevelig, men begynner man å henge seg opp i lyden blir det nok et stort irritasjonsmoment. Det som er litt merkelig er at ulingen forsvinner straks jeg legger ned i en sving. Nå er det jo mange langstrekker på transportetappene her nord, fra innlandet og ut til kysten, og med marsjfart i 100-110, så ble det musikk på ørene for å dempe dekkstøyen. Det som imidlertid er den største skuffelsen med disse dekkene er slitasjen, og da spesielt på bakdekket. Etter 1000 km var det langsgående sporet på midten av dekket nedslitt, og nå etter vel 4000 km er slitasjen på hele dekket markant. Slitasjen har nok litt med min kjørestil å gjøre; reltativ høy marsjfart på dagsetapper med mange langstrekker, men jeg hadde faktisk forventet bedre holdbarhet.

Under to bilder hvor det første er fra dekket var nytt og det andre tatt etter 4000 km.
Bilde

Bilde

Så min konklusjon er at dekkene er veldig gode for kjøring på variert underlag, men støy og ikke minst stor slitasje gjør at Metzler Karoo Street ikke blir valgt på nytt. Jeg var veldig fornøyd med Metzeler Tourance Next, de var ikke like gode på grus, men de var stille og hadde bra slitestyrke. Så til neste sesong er det tilbake til disse :scratch
Takk for dette!
Jeg har holdt på å bestille meg et par Karoo Street, men nå blir det Tourance Next en runde til.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

Dansekris skrev: 15 aug 2018, 20:01
Takk for dette!
Jeg har holdt på å bestille meg et par Karoo Street, men nå blir det Tourance Next en runde til.
Du har jo en litt lettere mc enn det jeg har, mulig høyere vekt kan være en uheldig faktor. Ellers kan jeg anbefale Heidenau K60 hvis du ønsker et mer grusorientert dekk. Jeg hadde det på min Suzuki Vstrom 650 og var veldig godt fornøyd, både i forhold til gode allroundegenskaper og levetid. Jeg vet også at dette dekket brukes av mange som kjører lange turer, nettopp på grunn av nevnte egenskaper. Så det er ikke umulig at Heidenau blir satt på igjen. Men er det meste av kjøringen på asfalt, så er Tourance Next det beste valget mener jeg, og det fungerer brukbart på grus også :thumleft

Svar