Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Uenig

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 16 mar 2018, 21:31Uenig
Det var ikke en påstand, men et spørsmål.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 16 mar 2018, 20:58 Ok. Derfor vil det ikke nødvendigvis si at dekkene er dårlige om man får hjulslipp. Det kan like godt være demperne som har hovedskylden. Ikke sant? Derfor så mener jeg at man ikke bør legge formye vekt på det andre sier om hjulslipp når man skal velge dekk.... tror jeg....
"Det andre sier" er jo så mangt. Hvis en dekktype/merke/modell har et rykte på seg for mye slipp så er det trolig noe med det dekket som ikke er optimalt, for eksempel i kalde strøk eller på vått.
Hvis èn eller noen få mener at dekket har en slipp-tendens uten at tusenvis av andre med samme dekk opplever det samme så er det svært lite sannsynlig at dekktypen er problemet.
Det kan også være en feil med et enkelt dekk, men det er kanskje ikke særlig sannsynlig.
Feil dekktrykk er en sannsynlig årsak, og det er jo stort sett i kategori førerfeil. Jeg tror allikevel at førerfeil knyttet til selve kjøringen er mest sannsynlig i de fleste tilfeller.
Min erfaring: jeg har kjørt mye på bane også med skiltsykkel, og med flere ulike dekktyper, både nye og slitte. Jeg kjører fort nok til å ha kneskrap på første runde, på kalde dekk, uten slipp-problemer.
Til våren skal jeg teste nye Angel GT på samme måte, de ligger klare i garasjen:) Jeg håper å få flere kilometer ut av disse, sammenlignet med rene sportsdekk. Slipp er jeg ikke redd for.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med deg.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Stian87 »

Bør vel snart bytte nye dekk selv. Litt usikker på hva jeg dkal gå for. Bjerknez, du har vel ganske nylig byttet dekk på din sykkel, hva byttet du til?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Alle dekkene jeg har hatt har gitt meg grep nok til min kjørestil, som sikkert ikke er blandt de råeste, men det kan forekomme at fothviler skraper nedi opp til flere ganger i sesongen. Grepet har vært superb med alle dekkene jeg har hatt. Dermed er slitestyrken det som er viltigst for meg. Der leder Angel GT. Jeg fikk 11.000 ut av de forrige Angel GT dekkene og strengt tatt hadde disse gått litt til, men det var like før sommerferien, så jeg valgte å bytte dem.

Pilot Road var jeg også fornøyd med, men det siste paret jeg kjøpte klarte bare litt i underkant av 6000km. Og da var dem blankslitte. I mitt hode betyr dette ujevn kvalitet, noe jeg ikke liker. De andre Pilot Road dekkene klarte fint opp mot 10000km. Derfor byttet jeg til Angel GT.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Synes Angel GT fremdekk forsvant fort på K1300S, ellers veldig bra.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev: 17 mar 2018, 12:29 Synes Angel GT fremdekk forsvant fort på K1300S, ellers veldig bra.
Gleder meg til å prøve:) Gøy med ny dekktype og særlig nydekk-følelsen (c:

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av The Cowboy »

Aften folkens..

Lenge siden man har skrevet her nå! Sorry for det.. Min forums glanstid er nok forbi.. :?

Har ett lite spørsmål til dere med betraktelig bedre erfaring enn meg..
Min sporstster trenger ny gummiblanding rundt felgene..

I dag står det slike Night Dragen (mener jeg det var) på den, og har forøvrig hvert fornøyde med disse, men lurte på om det var noe bedre der ute? Gjerne noe litt "rundere" som fordrer litt mer aktiv kjøring!

Takker på forhånd for den hjelp som måtte komme!!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

ZZR-Erling skrev: 17 mar 2018, 12:29 Synes Angel GT fremdekk forsvant fort på K1300S, ellers veldig bra.
Min K1300S spiste 3 sett på ett år. Fikk knappe 6k km per sett.
Spent på hva min nye potente ZZR vil spise av dekk.. blir forresten Metzeler Roadtec 01 HWM på ferieturen :thumleft

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Dere hadde A spec som er laget for tyngre sykler?

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Toven skrev: 02 apr 2018, 00:36 Dere hadde A spec som er laget for tyngre sykler?
Står greit beskrevet her https://www.mcoslo.no/wp-content/upload ... dtec01.pdf
ROADTEC™ 01 er utviklet for å appelere bredt blant kundene, derfor har de laget en HWM versjon
(Heavy Weight Motorcycles) av enkelte dimensjoner I tillegg til standardversjonene. HWM er laget
spesielt for de tyngre motorsyklene.
På tyngre motorsykler vil HVM versjonen bidra til å redusere intensiteten I vibrasjoner forårsaket av
underlaget. Disse dekkene er merket på siden med eget symbol for å adskille dem fra resten av
sortimentet. Den forbedrede stabilitet er oppnådd ved å bruke tolags kjerne i bakdekkene hvor
standardversjonen kun bruker ett lag. Fordekkene har tolags kjerne som standardversjonen, og her
oppnås stabiliteten med et stivere materiale på sidene samt en annen gummiblanding. Oppdatert
liste over motorsykler som bør ha HWM versjonen av ROADTEC™ 01 kommer senere.

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Bergen skrev: 02 apr 2018, 19:56
Toven skrev: 02 apr 2018, 00:36 Dere hadde A spec som er laget for tyngre sykler?
Står greit beskrevet her https://www.mcoslo.no/wp-content/upload ... dtec01.pdf
ROADTEC™ 01 er utviklet for å appelere bredt blant kundene, derfor har de laget en HWM versjon
(Heavy Weight Motorcycles) av enkelte dimensjoner I tillegg til standardversjonene. HWM er laget
spesielt for de tyngre motorsyklene.
På tyngre motorsykler vil HVM versjonen bidra til å redusere intensiteten I vibrasjoner forårsaket av
underlaget. Disse dekkene er merket på siden med eget symbol for å adskille dem fra resten av
sortimentet. Den forbedrede stabilitet er oppnådd ved å bruke tolags kjerne i bakdekkene hvor
standardversjonen kun bruker ett lag. Fordekkene har tolags kjerne som standardversjonen, og her
oppnås stabiliteten med et stivere materiale på sidene samt en annen gummiblanding. Oppdatert
liste over motorsykler som bør ha HWM versjonen av ROADTEC™ 01 kommer senere.

Jeg tenkte på når dere kjørte Angel GT :)

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Toven skrev: 02 apr 2018, 20:56 Jeg tenkte på når dere kjørte Angel GT :)
Aldri prøvd Pirelli :-# :x

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Bergen skrev: 01 apr 2018, 23:02
ZZR-Erling skrev: 17 mar 2018, 12:29 Synes Angel GT fremdekk forsvant fort på K1300S, ellers veldig bra.
Min K1300S spiste 3 sett på ett år. Fikk knappe 6k km per sett.
Spent på hva min nye potente ZZR vil spise av dekk.. blir forresten Metzeler Roadtec 01 HWM på ferieturen :thumleft
Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:59
Toven skrev: 02 apr 2018, 20:56 Jeg tenkte på når dere kjørte Angel GT :)
Aldri prøvd Pirelli :-# :x
:-k :knegg
Regnet med at du mente Angel GT på den første posten der serru :P

Svar