Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tips til dekk?

Legg inn av cannon »

Pirelli Angel GT er også et godt valg til ditt bruk.
Les tester på nett der dine kriterier er vektlagt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Angel GT synes jeg er veldig bra. Klarer lett 9-10.000 km. Og sitter som støpt på veien. De fleste annerkjente dekk er nok veldig gode.

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Blyraua »

Hei, jeg tror alle de store dekkprodusentene har nettsider med "dekkvelger" Slik at du kan legge inn hva slag sykkel du har, kjøremønster og du vil få aktuelle dekk alternativer. I instruksjonsboka står det vel et par aktuelle dekk valg der også?
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Geiroe »

Du bør ha den dimensjon som står i vognkortet. Det er viktig at forholdet mellom for og bakdekk er den samme som originalt, hvis du går opp en dimensjon. Det er et touringdekk, som passer best i Norge uansett. Eksempelvis Michelin Pilot Road, Metzler Roadtech, Pirelli Angel GT.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg har forstått det er rene sportsdekk ikke spesielt egnet for norske veier. Grunnen er etter hva jeg har hørt at det tar lenger tid og få dem varme og dermed få optimalt grep. På bane når varmen i dekkene er optimal er nok grepet bedre, men langs Norske veier er nok Sports touring dekk bedre.

Fordi dem blir fortere varme (er noe hardere) og oppnær fortere bedre grep på landeveien. Dessuten slites dem ikke like fort som rene sportsdekk.

Andre for rette meg hvis jeg tar feil.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Tips til dekk?

Legg inn av kgjersda »

Kan anbefale Michelin Road 5 :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tips til dekk?

Legg inn av niko »

Nettopp satt på Bridgestone Battlax. Ikke prøvd de ennå. Kjøpt på dekk online, skrudde av og på sjøl, fikk de satt på felg for 500 kroner. 3000 billigere enn på verksted.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Det med dekkvalg tror jeg handler mye om "følelsen". Man kjøper ett sett med dekk og kjører en sesong med disse. I praksis vil kanskje den viktigste faktoren for mange være slitestyrken. Altså hvor lenge dem holder. Samt dekkmønsteret. De fleste anerkjente dekk kan man fint (tror jeg) klare kneskrap på varme gode norske landeveier uten grus. Hvilke dekk som er best på vått føre bryr meg ikke nevneverdig da jeg uansett ikke presser grensene på våte veier.

Jeg er meget fornøyd med Pirelli Angel GT og kommer til å fortsette med de dekkene. Har intet behov for å finne opp kruttet på nytt eller teste andre dekk.

Jeg var også veldig fornøyd med Pilot Road 4, helt til jeg fikk ett sett med dekk som plutselig var helt utslitt (stria) før jeg rakk å runne 6.000km. Det var for meg litt bekymringsverdig og fikk meg til å tvile litt på kvaliteten. Det har muligens sin forklaring, men jeg har vertfall ikke funnet noen.

At de to andre parene av merket Pilot Road 4 klarte rundt 10.000km. med grei margin og det siste paret kun klarte knapt 6.000km. synes jeg var merkelig nok til at jeg valgte å prøve noe annet.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips til dekk?

Legg inn av mekkern »

Har kjørt i straks 40 år.
De dekkene som selges i DAG er bra uansett. :lol
Dog hvordan de FØLES er forskjellig.
Klart noen er bedre enn andre avhengig av bruksområde men sporttouring dekk dekker det meste på vanlig veibruk.
Kneskrap med metzlers ultra marathon er også mulig på tørr ren asfalt...... :lol

Personlig liker jeg profilen på Angel GT- men dette er på mine sykler, cbr og bastarden.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips til dekk?

Legg inn av KåreDump »

Olav K skrev: 20 mar 2019, 21:35 Jeg ville foreslått et sporttouringdekk, som har bra grep også når det er kjølig i lufta, og på veien, og som sikrer godt grep når det regner.
Sporttouringdekk har også gjerne litt lengre levetid enn rene sportsdekk.
Helt enig!!
Det er mange som tror de må ha RRRR-dekk, men som hadde hatt både mye bedre veigrep og fått flere km ut av dekkene om de hadde gått for Sport/Touring eller touringdekk!

For lav dekktemperatur gir ikke bare dårligere grep, men også høyere slitasje. Tør nesten vedde på at bortimot halvparten av alle sportsdekk solgt i Norge sjelden eller aldri kommer opp i rett arbeidstemperatur!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Er vel en god del som har tynet sportstouring dekkene sine på bane også vil jeg tro. Jeg tror jeg tør påstå at man skal drive med ganske seriøs banekjøring før et sportstouring dekk kommer til kort.

Andre får arrestere meg hvis jeg tar feil.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Etter en tur på bane med Metzeler Roadtec01 en ifjor, vil jeg si at det funket perfekt der også.. Jeg kjørte det jeg var kar for, og holdt ingenting tilbake.. Dekka var «bustete» og glovarme etter kjøring. Holdt seg ganske godt allikevel, klemte drøyt 16k ut av det settet, da stakk korden ut.

Om jeg skal sammenligne Roadtec Z8 som ligner mange dekk på markedet, og Roadtec01 som ser litt funky ut, så er begge suverene under alle kjøreforhold. Den mest fremtredende forskjellen som jeg merker er at Roadtec01 drenerer vann veldig veldig bra. Min pendlerhverdag på sykkel inkluderer mye motorvei, innimellom med mye regn, og på visse steder samler det seg et godt lag med vann i veibanen. Måten sykkelen seiler gjennom massene er veldig forskjellig på disse to dekktypene, hvor jeg har opplevd at Z8 flyter litt oppå, men Roadtec01 skjærer gjennom uten å kjenne noe som helst på sykkelen annet enn voldsomt med vannsprut til sidene når jeg ploger meg igjennom og at det går litt tyngre i møte med vannet.

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Blyraua »

Syntes det er imponerende at dere klarer å skvise ut 16 K på et dekk, jeg har aldri klart det på noen av syklene jeg har eid. :scratch
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av AJ »

niko skrev: 21 mar 2019, 23:31 Nettopp satt på Bridgestone Battlax. Ikke prøvd de ennå. Kjøpt på dekk online, skrudde av og på sjøl, fikk de satt på felg for 500 kroner. 3000 billigere enn på verksted.
+1 :thumleft for Battlax Adventure A41.
Har vært storfornøyd med Battlaxdekk på Moto Guzzi og KTM :twothumbs: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Ronning »

Har for tiden Michelin Power RS bak, et sportsdekk etter hva jeg forstår. Er ikke fornøyd. Synes det slapp mer og var generelt mer "ubehagelig" å kjøre med i svinger.

Gikk fra Michelin Pilot Power 2ct, og skal tilbake dit igjen. Varer ikke lenge, men er billig, og det gir meg go' følelsen på min sykkel :twothumbs:

Foresten, hvem sier at menn ikke snakker om følelser?! Masse følelsesprat i tråden her jo! Feelingen er viktig, som Bjerknes sa.

Svar