Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Tore L skrev: 22 jun 2017, 14:28 Da har jeg fått undersøkt litt mere om dette, og de har nok flere km enn det jeg fikk opplyst :)
Dekkene ble kjøpt 29/4-2016, hos Görans Motorcenter Karlstad AB, type Metzeler ME Z6 Roadtec - km ikke oppgitt på fakturan. Men den ble etter det solgt og kom til Norge 12/5-2016, stor 30000 service hos Leeres m/ fabrikk oppgraderinger som også skulle gjøres på denne.
Dato 7/6-2016 og km stand 27778, dvs at dekkene har da minst kjørt 7-8000 km.
Og da rimmer det muligens mere med slitasjen som dekke har nå :)
Ja, det høres nok mer riktig ut ja :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 21 sep 2016, 18:38 Jeg kjører på mitt andre sett Bridgestone Battlax Adventure A40R dekk på KTM'en og er storfornøyd med disse dekkene.
De sliter jevnt, er retningsstabile og inngir stor tillit i svinger og på vått føre.
Må si jeg er mektig imponert over disse, som utvilsomt er de beste jeg har hatt på sykkelen.
Slitestyrken er også meget god. Så langt har jeg kjørt ca. 5000 med disse, mye i høy fart på motorvei i Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia, og slik ser de ut etter ca. 5K:

Bilde

Bilde

Bridgestone er antakelig ikke ansett som det mest "sexy" MC-dekket der ute, men at de er blant de aller beste er i hvert fall ikke jeg særlig i tvil om.
Anbefales uten forbehold til alle adventuresykler :thumleft .
Jeg trenger dekk som primært brukes for pendling ca 8 mil per dag. IRC Road Winner originaldekkene holdt lenge. Framdekket
ble skiftet etter over 30 000 km. Nå har sykkelen gått ca 14 000 etter skiftet, og det er dags.
IRC-dekkene har holdt over dobbelt så mange km som noen av de andre dekkene jeg har benyttet på sykkelen. Men, prisen jeg fikk
i dag var hinsides:
"Eneste plassen jeg får bestilt det dekket er originalt ifra Kawasaki, det koster i overkant mye.
Bakdekk: 4724 kr ink mva
Framdekk: 3167 kr ink mva ".
Og det til en Kawasaki 250R, der dekkene ikke trenger tåle høyere hastighet enn 160 km/t.

Er disse Bridgestone Battlax-dekkene å anbefale for en Ninja 250R, med tanke på slitestyrke?
Andre dekk som varer lenge?
Takk for evt råd.
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Tore L skrev: 22 jun 2017, 14:28 Da har jeg fått undersøkt litt mere om dette, og de har nok flere km enn det jeg fikk opplyst :)
Dekkene ble kjøpt 29/4-2016, hos Görans Motorcenter Karlstad AB, type Metzeler ME Z6 Roadtec - km ikke oppgitt på fakturan. Men den ble etter det solgt og kom til Norge 12/5-2016, stor 30000 service hos Leeres m/ fabrikk oppgraderinger som også skulle gjøres på denne.
Dato 7/6-2016 og km stand 27778, dvs at dekkene har da minst kjørt 7-8000 km.
Og da rimmer det muligens mere med slitasjen som dekke har nå :)
Ja.
Bare en ting til,.
Z6 er jo nærmest utdatert teknologisk.
Metzeler har etter dette dekket kommet med Z8 også Z8 O/M og etter dette Roadtec 01.
Alle i samme kategori, S/T.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av BC45 »

Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 04 sep 2017, 23:34
AJ skrev: 21 sep 2016, 18:38 Jeg kjører på mitt andre sett Bridgestone Battlax Adventure A40R dekk på KTM'en og er storfornøyd med disse dekkene.
De sliter jevnt, er retningsstabile og inngir stor tillit i svinger og på vått føre.
Må si jeg er mektig imponert over disse, som utvilsomt er de beste jeg har hatt på sykkelen.
Slitestyrken er også meget god. Så langt har jeg kjørt ca. 5000 med disse, mye i høy fart på motorvei i Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia, og slik ser de ut etter ca. 5K:

Bilde

Bilde

Bridgestone er antakelig ikke ansett som det mest "sexy" MC-dekket der ute, men at de er blant de aller beste er i hvert fall ikke jeg særlig i tvil om.
Anbefales uten forbehold til alle adventuresykler :thumleft .
Jeg trenger dekk som primært brukes for pendling ca 8 mil per dag. IRC Road Winner originaldekkene holdt lenge. Framdekket
ble skiftet etter over 30 000 km. Nå har sykkelen gått ca 14 000 etter skiftet, og det er dags.
IRC-dekkene har holdt over dobbelt så mange km som noen av de andre dekkene jeg har benyttet på sykkelen. Men, prisen jeg fikk
i dag var hinsides:
"Eneste plassen jeg får bestilt det dekket er originalt ifra Kawasaki, det koster i overkant mye.
Bakdekk: 4724 kr ink mva
Framdekk: 3167 kr ink mva ".
Og det til en Kawasaki 250R, der dekkene ikke trenger tåle høyere hastighet enn 160 km/t.

Er disse Bridgestone Battlax-dekkene å anbefale for en Ninja 250R, med tanke på slitestyrke?
Andre dekk som varer lenge?
Takk for evt råd.
Slitestyrke og pris er mine overordnede kriterier. Noe som kan anbefale dekk som varer lenge?
Jeg kjører stort sett rett fram, i 80- og 90- soner, og er ikke interessert i dekk som er optimale for hurtig kjøring i svinger, feks.
Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av BC45 »

gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 12:50 Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)
Et så hardt dekk tror jeg vil gå kraftig utover sikkerheten med tanke på grep både ved svingkjøring og bremsing :O

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av gsx750_80 »

BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:57
gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 12:50 Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)
Et så hardt dekk tror jeg vil gå kraftig utover sikkerheten med tanke på grep både ved svingkjøring og bremsing :O
Det var ikke ment bokstavelig. Jeg er på jakt etter slitesterke dekk. IRC Road Winner bakdekk holdt nærmere 20 kkm
og framdekk over 30 kkm. Får ikke tak i de til fornuftig pris.
Ser meg derfor om etter slitesterke alternativ..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 13:13
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:57
gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 12:50 Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)
Et så hardt dekk tror jeg vil gå kraftig utover sikkerheten med tanke på grep både ved svingkjøring og bremsing :O
Det var ikke ment bokstavelig. Jeg er på jakt etter slitesterke dekk. IRC Road Winner bakdekk holdt nærmere 20 kkm
og framdekk over 30 kkm. Får ikke tak i de til fornuftig pris.
Ser meg derfor om etter slitesterke alternativ..
Jeg har søkt ytterligere, og det ser ut til at Pirelli Angel GT er et dekk jeg skal sjekke nærmere.
http://www.gummi-centralen.no/no/nyhete ... FRzO21.ips .
Her heter det bla:
"
...Etter lanseringen av Pirelli’s nye sport/touring dekk i april 2013, har dekket bli kåret til best i test av en samlet Europeisk motorpresse. Det har ikke blitt spart på superlativer om dekkets egenskaper enten man snakket om handling eller våtgrep. For ikke å snakke om at Angel GT er det absolutt mest slitesterke dekket på markedet. Pirelli har, med Angel GT, satt en ny standard for motorsykkeldekk.

Som kronen på verket er Angel GT også kåret til Motorcycle News «Tyre of the year» og ikke bare i sitt segment, men «over all»

Michael Neeves I MCN forklarer valget på følgende måte: Pirelli Angel GT har vist seg å være et førsteklasses sport/touring dekk for alle typer sykler. Det har egenskaper som et sportsdekk som gjerne kan monteres på en sportssykkel for bruk på bane for samtidig å være et fantastisk touring dekk med stabilitet, våtgrep og lang levetid. ..."
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kusa »

Hei, da var det tiden for å bestille nye dekk til min ninja. Lurer på om jeg skal bytte begge dekkene samtidig, eller bare bakhjulet. Samt hvilket dekk er "best" til pendling, holdbarhet og det usikre været vi har i Norge..
Lest på forskjellige tester, men stoler aldri 100% på noen da de fleste er sponset..

Hva har du å anbefale til en R-sykkel?
Og burde jeg bytte fremhjul? Ref. Bildet

Her er bilder av dekkene:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av kusa den 05 sep 2017, 19:29, redigert 2 ganger totalt.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

mekkern
Innlegg: 7573
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Dekk som skal vare lenge?

http://www.metzeler.com/site/us/product ... ultra.html
har slike på "hvalen" og de varer og varer....ikke værdens beste våtgrep men.......ellers helt ok-for mitt bruk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05 Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke :crazy:
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker :knegg ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av BC45 »

ZZR-Erling skrev: 05 sep 2017, 19:11
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05 Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke :crazy:
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker :knegg ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??
Jeg er usikker på adisjonsegenskaper er for noe, er vel neppe evnen til å addere :P Det du sier om oppvarmingstid gir jo mening :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ny og forbedret Bridgestone Battlax Adventure A41?

Legg inn av AJ »

Dette virker lovende på dekket som jeg har vært storfornøyd med på KTM'en!

Sannsynligheten er veldig stor for at jeg nok en gang går for Bridgestones Adventure dekk i 2018 - denne gangen versjon A41, som altså ser ut til å være et enda bedre dekk enn A40, som jeg har på sykkelen nå.
Skulle egentlig antakelig bare mangle siden utviklingen stadig går framover... ;) :

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjarne89 »

Hei. På jakt etter nye dekk til min gsxr. Valget står mellom Metzler m7rr eller bridgstone s21. Noen som har noen erfaringer med de? Sykkel blir brukt til både landeveis kjøring og til bane. Kjører veldig skjeldent på vått.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LoneRider »

Jeg satte s21 på min gsxr i høst. Føles veldig stabile, kanskje en anelse tungstyrte, og ingen tegn til slipp på kalde høstveier. m7rr er nok minst like bra, men dyrere og slites etter sigende raskere.
Sist redigert av LoneRider den 15 des 2017, 22:26, redigert 1 gang totalt.

Svar