Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Juleniss1 »

ArcticTiger skrev:Ved vanlig fornuftig kjøring Innefor fartsgrensene her tillands) skal det mye til før det er dekkas alder som er skyld i at det evt går galt.
Nei,det er nok mere sansynlig at det er alderen på gjøken eller nissen som sitter oppå moppen som har skylda

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KydeX »

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men GT er vel arvtakeren for ST. Hver og en må jo avgjøre selv hvor pengene skal gå og hva som er godt nok. Begge alternativene er sikkert mer enn bra nok. Selv hadde jeg valgt GT. De fikk forresten best i test i siste Motorrad når det gjaldt dekk for sportstouring.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av teeU »

Elolz skrev:Pirelli Angel GT bestilt til 2240,- fra motorsykkeldekk.com. Blir levert til montasjepartner som jeg kontaktet, og var bare å komme innom med sykkelen når dekkene er kommet, så tar de seg av både omlegging og av- og påmontering på sykkelen for 500kr per dekk :thumleft
Tar jeg feil om jeg mener en må være godkjent MC-verksted for å ta hjul av og på sykkelen?
Mener å ha hørt at dekkverksted ikke vil gjøre dette, men det kan kanske være fordi de ikke har erfaring med det.

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Elolz skrev:Det stemmer nok ja, derfor valgte jeg en montasjepartner som er et godkjent MC-verksted og som jeg har kjennskap til fra før :thumleft
Hvilket verksted er det da?

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Elolz skrev:
Bergen skrev:
Elolz skrev:Det stemmer nok ja, derfor valgte jeg en montasjepartner som er et godkjent MC-verksted og som jeg har kjennskap til fra før :thumleft
Hvilket verksted er det da?
Team MC i Strandgaten.
Supert, har ikke tenkt på de :thumleft

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pelsen »

hmm, tråden minner meg på at det må bestilles dekk, mine er slutt om et parhundre mil, bruker 2 framdekk på 3 bakdekk, og det matcher for to nye dekk til neste bytte :D
Hittil har jeg kjørt på Pirelli Diablo Supercorsa, som sitter som klistret på tørr vei, men som ikke er særlig tillitsvekkende på vått. Grus er de heller ikke noe gode på, flyter fra side til side :knegg
Har tenkt å prøve Pirelli Angel ST eller GT eller hvade nå heter. Tipper de er bedre på vått enn supercorsa. Supercorsaene sitt grep på tørr asfalt er veldig bra, på bane var de helt supre, men på vei er jeg nok mer skeptisk til underlaget enn til dekkene, underlaget her i landet varierer mye mer enn utvalget i dekksjappa.
Ulempen med ny dekktype er at jeg må finne ut hvor langt de går.
Supercorsa går 600 mil bak og 900 mil framme på RC8Ren, greit med en tilbakemelding om hvor langt Angel GT går før corden kommer fram, ikke avgjørende for kjøp, men for å vite når nye dekk skal bestilles :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Det er bare så synd at dekk ser ut til å slites ekstremt inviduelt pelsen :-k

Selv pleier jeg å bytte i god tid før korden kommer frem. Er faktisk veldig overrasket over at jeg fortsatt har godt med mønster igjen på mine Conti sportattack 2. Men tror nok ikke jeg har det lengre enn 6 - 7 tusen (totalt)
Da er det Pilot Power 3 som skal prøves :vs

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kenny_85 »

Da har jeg kjørt med Metzeler Z8 i snart to måneder og 4500km. Forrige dekkene var Pirelli Diablo Rosso 2.

Z8-dekkene har gjort jobben sin godt de siste to månedene, det har vært en del langkjøring i godt og dårlig vær. I regn har de vært helt supre, Rosso 2 -dekkene var litt nervøse og jeg hadde slipp et par ganger, følte meg aldri så komfortabel med dem i regn. Z8 sitter godt i regn, jeg har aldri hatt slipp med dem og jeg føler at jeg har bedre tillit til dekkene.

Når det kommer til litt mer aggressiv kjøring på tørrasfalt, er de ikke fult så tillitsskapende. Det er mer en gode nok dekk for min kjøring, men jeg føler ikke for å ta like dype nedlegg som jeg gjorde med Rosso 2. Med Rosso 2 var det lett å kjøre vekk kyllingstripene, men med Z8 har jeg en tomme med ubrukt gummi på hver side.

Slitasjen har vært mild, jeg er spent på hvor mange kilometer jeg får ut av de. Ved neste korsvei tror jeg at jeg kommer til å gå for et litt sportsligere dekk, på bekostning av kjørelengde.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Kenny_85 skrev:Da har jeg kjørt med Metzeler Z8 i snart to måneder og 4500km. Forrige dekkene var Pirelli Diablo Rosso 2.

Z8-dekkene har gjort jobben sin godt de siste to månedene, det har vært en del langkjøring i godt og dårlig vær. I regn har de vært helt supre, Rosso 2 -dekkene var litt nervøse og jeg hadde slipp et par ganger, følte meg aldri så komfortabel med dem i regn. Z8 sitter godt i regn, jeg har aldri hatt slipp med dem og jeg føler at jeg har bedre tillit til dekkene.

Når det kommer til litt mer aggressiv kjøring på tørrasfalt, er de ikke fult så tillitsskapende. Det er mer en gode nok dekk for min kjøring, men jeg føler ikke for å ta like dype nedlegg som jeg gjorde med Rosso 2. Med Rosso 2 var det lett å kjøre vekk kyllingstripene, men med Z8 har jeg en tomme med ubrukt gummi på hver side.

Slitasjen har vært mild, jeg er spent på hvor mange kilometer jeg får ut av de. Ved neste korsvei tror jeg at jeg kommer til å gå for et litt sportsligere dekk, på bekostning av kjørelengde.
"en tomme"?
Det er seriøst mye...Vegar/Voodoodo kjører lave 8'ere på Ringen med slike dekk :knegg
Jeg skjøl kjører fint ut slitebanen helt ut med både Z8I O/M og Angel ST..på ZZR1400.
Driver nu med K1300S og M3, der er det vel 0,5cm ubrukt på hver side, men det forsvinner etterhvert.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av MH434 »

Sportstouringdekk på R sykkel (test)
http://www.visordown.com/features/miche ... 18694.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Voodoodoo »

Dette med dekk er litt smak og behag og.... Behov.

Min mening er at en skal være en jævlig god banekusk for å utnytte dagens ypperste rr gummi for gatebruk. Sjøl tilhører jeg kategorien som liker å kjøre fort men som nok ikke er i nærheten av tempoet til gode banekusker.

Legg til at jeg veier noen kilo sjæl samt at Hayaen er en relativt tung sykkel OG jeg kjører ofte med passasjer og bagasje så sier dekkvalget seg sjøl.. Det må bli sporttouring hjul.

Har de siste åra kjørt:
Metzeler Z6
Pirelli Angel ST
Michelin pilot road 3

Egentlig fornøyd med alle 3 men om jeg må velge ett dekk så går jeg for Angel ST.

Kjører nå bridgestone bt023, fordi de var billige.
Virker ok men jævlig tregstyrte kun rulla 100mil på de så må ha litt innkjøring.

Har et sett pirelli angel gt i garasjen som skal på etter bt hjula.

Kjenner jeg bli mektig imponert over alle som rapporterer om stadige hjulslipp på tørr asfalt, sjøl har jeg kun erfaring med etterfølgende møte med asfalt på de slippa jeg har hatt. Slipp ved pådrag er eneste unntak..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kenny_85 »

ZZR-Erling skrev:
"en tomme"?
Er vel nærmere 1cm en 2.54cm, uten at jeg har gått ut å målt. :redface
Under 1cm på venstre side og litt over på høyre side kanskje?

Poenget er ikke at dekkene ikke er gode nok til det, men at jeg ikke tør dra den over for å bruke siste del, til tross for at jeg gjorde det med Rosso 2 -dekkene.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Kenny_85 skrev:
ZZR-Erling skrev:
"en tomme"?
Er vel nærmere 1cm en 2.54cm, uten at jeg har gått ut å målt. :redface
Under 1cm på venstre side og litt over på høyre side kanskje?

Poenget er ikke at dekkene ikke er gode nok til det, men at jeg ikke tør dra den over for å bruke siste del, til tross for at jeg gjorde det med Rosso 2 -dekkene.
Its all in u'r head mao :)

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Solo-rider »

Byttet ut mine Michelin Anakee 2 dekk tirsdag i forrige uke. Satt på Brightstone BW 501/502.Ville ha mer type gatedekk da det bare er asfalt jeg kjører på.
Måtte bytte dimesjon bak fra 120/90-17 til 120/80-17 for å få denne typen dekk til sykkelen min. Var en smule skeptisk til det. :scratch
Etter en uke og 2000 km kan en jo si at dekkene er innkjørt og prøvd.VELDIG fornøyd med dem ;-)
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kenny_85 »

ZZR-Erling skrev: Its all in u'r head mao :)
Spot on!

Men allikevel, jeg føler ikke at dekkene sitter, til tross for at de gjør det. Når finværet kommer tilbake til Trondheim skal jeg eksperimentere med lavere trykk osv. Plutselig forsvinner stripene :twisted
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Svar