Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av cosmogs »

Hjelp! Hvem hadde trodd at MC eierskap skulle føre meg ut i campinglivet..?
Men slik er det, lysten på telt og tur er plutselig tilstede, og etter å ha lest hele denne tråden pluss en annen tråd her inne - er forvirringen fremdeles relativt omfattende. :vs

Jeg er en person, og om barnet på 19 noensinne skulle finne på å bli med på tur, skal hun få sitt eget telt. Forsøker å overtale henne til å ta MC lappen, men forsøket faller foreløpig i fisk. Altså - telt til en.

Ser ikke helt poenget med noe større enn 2 manns telt. Har heller ikke behov for å bruke fortelt som MC garasje, har jo ny sykkel. :lol

Men sikkert greit med god høyde, iallefall sittehøyde. Regnværsdager etc.

Har foreløpig disse kandidatene:
Holmeslet Backwood 2: kjempehøyde, passe stort, men kanskje litt lite utsikt...? Ser omtrent ut som en gammel fengselcelle der inne...? Fordel at man kan bruke ovn og lage mat inne.
http://www.sportogfiske.no/produkt/telt ... holmeslett" onclick="window.open(this.href);return false;

Fjellreven Akka: Finnes i 3 varianter, har vel mest sans for Akka View, iallefall utsiktsmessig en kontrast til Holmeslet-teltet! :knegg
Synes igrunnen dette ser penere ut enn backwood`n. Veier kun 3 kg. Høyde 105 - 110 cm.
http://www.outnorth.no/no-fjallraven/ak ... p-s1%2F373" onclick="window.open(this.href);return false;
(Gavekort på 1000 v kjøp av telt er jo en liten gulrot)

Helsport Gimle 2+
Tror dette har gått ut av produksjon, men det ser veldig bra ut og er fremdeles å oppdrive. 155cm på det høyeste = veldig grei sittehøyde. Er det rimeligste alternativet, kanskje fordi det har gått ut av produksjon...?
Pengene spiller ikke all verdens rolle, jeg betaler gjerne det det koster for å få det rette teltet, men det gjør jo ingenting at det er billigere enn de andre.
http://www.skittfiske.no/WebPages/Produ ... cgodQ6kAVA" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller er det en fordel med mørkere duk, for å holde lyset ute. Ikke alltid man ønsker å våkne kl 5 - 6 på sommermorgener...?
http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven ... c-146.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Selvsagt også viktig at det er enkelt å sette opp, og sikkert hundre andre ting jeg ikke har tenkt på. Så - noen med erfaringer eller meninger? Enkelt spurt - hvilket telt drar meg bort fra go`stolen og ut på tur, og helst gir meg gode nok erfaringer til å gjenta det? :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Vi trives med å dra på telttur med MC'en fortsatt, vi :-) .
Ikke så ofte som før, men telt MC-turer blir det i løpet av sesongen.

Hadde jeg skulle kjøpt telt i dag hadde det uten tvil blitt dette:

Bilde

Godt å kunne stå oppreist inne i teltet. Akkurat det var et krav for oss begge for å fortsette med teltturer.
Etesian4 er bedre i så måte med sine ekstra høydecentimetre, større plass og ferdig festet innertelt. Blant annet.
I tillegg billigere (kjøpt i utlandet...).
Den ekstra vekta i forhold til Backwood 2 Holmeslet på under halvannen kilo er til å leve med.

Backwood 2 Holmeslet var nok akkurat det jeg var ute etter da jeg handlet Etesian4, men som ikke dukket opp i noen søk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av cosmogs »

AJ skrev:Vi trives med å dra på telttur med MC'en fortsatt, vi :-) .
Ikke så ofte som før, men telt MC-turer blir det i løpet av sesongen.

Hadde jeg skulle kjøpt telt i dag hadde det uten tvil blitt dette

Backwood 2 Holmeslet var nok akkurat det jeg var ute etter da jeg handlet Etesian4, men som ikke dukket opp i noen søk.
Noterer meg denne, og et plusspoeng til Backwood.
Synes det er mye som taler for dette, det med utsikten er vel det eneste jeg kan se som et minus...?

Tusen takk, utrolig greit å kunne dra nytte av de erfaringene dere har! :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Zadnez »

jeg er kjempefornøyd med dette, tar liten plass og regntett... mer enn nok plass til det jeg har bruk for inne i teltet om natta
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Zadnez skrev:jeg er kjempefornøyd med dette, tar liten plass og regntett... mer enn nok plass til det jeg har bruk for inne i teltet om natta
:knegg
Jo'a... holder jo fint med et sånt telt. Men neppe for to på tur.

Liker å ha litt god plass og mulighet til å sitte under tak om det skulle begynne å regne:

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Zadnez »

Det der er jo ikke et telt, det er en bungalow
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av spidair »

Kjøpte et greit "tremanns telt" (myntet på små kinesere og ikke passe størrelse nordmann..) til turen min i sommer og det var helt greit. Kom med tre stenger det to av stengene holder innerteltet oppe (ved hjelp av klips, du slitter å tre disse stengene inn i små trange kanaler...) og den siste stanga holdt taket over inngangs partiet oppe. Helt greit og til en grei pris, pålydende 700,- blanke norske riksdaler. Heter Lom 3 tror jeg...

Inni fikk jeg flott plass til meg selv, ligge underlag og sovepose samt alt det andre rallermikket en har med seg på MC tur, som hjelm, støvler, jakke, undertøy, mat, stormkjøkken etc... Alt sammen fikk plass i teltet, som har mygg netting åpning i toppen og myggnetting lufting i døra. Var greit å slå opp og enda bedre, å slå ned (Hvem har ikke opplevd at telttrekket som teltet skal ned i har krympet betraktelig i løpet av natta?)
Jeg hadde noen selv smidde teltplugger som jeg farget orange på toppen før jeg dro som jeg satte fast teltet i (og som antagelig kunne holdt fast hindenburger luftskipet om det hadde vært nødvendig... Lagde de spisse i enden med skikkelig smi herdet spiss, vridde på midten slik at de skal sitte skikkelig fast i bakken og med skikkelige hemper på toppen til å holde tau og slikt uten at hempa på tauet faller av på noen måte... Har litt dårlig erfaring med de tannstikkerne i stål som følger med slike telt, derfor lagde jeg seks stykker selv... :) Greit med egen smie.. )

Ellers vil jeg vel kalle dette et tremanns tomanns telt som passer til en... Vekta er en tre fire kilo tipper jeg... :) Ikke no fancy greier, den det holder lokkene tørre under et regnvær (Impregnerte teltet før jeg dro, selv om det var helt nytt... Better safe than sorry...)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

cosmogs skrev:Hjelp! Hvem hadde trodd at MC eierskap skulle føre meg ut i campinglivet..?
Men slik er det, lysten på telt og tur er plutselig tilstede, og etter å ha lest hele denne tråden pluss en annen tråd her inne - er forvirringen fremdeles relativt omfattende. :vs

Jeg er en person, og om barnet på 19 noensinne skulle finne på å bli med på tur, skal hun få sitt eget telt. Forsøker å overtale henne til å ta MC lappen, men forsøket faller foreløpig i fisk. Altså - telt til en.

Ser ikke helt poenget med noe større enn 2 manns telt. Har heller ikke behov for å bruke fortelt som MC garasje, har jo ny sykkel. :lol

Men sikkert greit med god høyde, iallefall sittehøyde. Regnværsdager etc.

Har foreløpig disse kandidatene:
Holmeslet Backwood 2: kjempehøyde, passe stort, men kanskje litt lite utsikt...? Ser omtrent ut som en gammel fengselcelle der inne...? Fordel at man kan bruke ovn og lage mat inne.
http://www.sportogfiske.no/produkt/telt ... holmeslett" onclick="window.open(this.href);return false;

Fjellreven Akka: Finnes i 3 varianter, har vel mest sans for Akka View, iallefall utsiktsmessig en kontrast til Holmeslet-teltet! :knegg
Synes igrunnen dette ser penere ut enn backwood`n. Veier kun 3 kg. Høyde 105 - 110 cm.
http://www.outnorth.no/no-fjallraven/ak ... p-s1%2F373" onclick="window.open(this.href);return false;
(Gavekort på 1000 v kjøp av telt er jo en liten gulrot)

Helsport Gimle 2+
Tror dette har gått ut av produksjon, men det ser veldig bra ut og er fremdeles å oppdrive. 155cm på det høyeste = veldig grei sittehøyde. Er det rimeligste alternativet, kanskje fordi det har gått ut av produksjon...?
Pengene spiller ikke all verdens rolle, jeg betaler gjerne det det koster for å få det rette teltet, men det gjør jo ingenting at det er billigere enn de andre.
http://www.skittfiske.no/WebPages/Produ ... cgodQ6kAVA" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller er det en fordel med mørkere duk, for å holde lyset ute. Ikke alltid man ønsker å våkne kl 5 - 6 på sommermorgener...?
http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven ... c-146.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Selvsagt også viktig at det er enkelt å sette opp, og sikkert hundre andre ting jeg ikke har tenkt på. Så - noen med erfaringer eller meninger? Enkelt spurt - hvilket telt drar meg bort fra go`stolen og ut på tur, og helst gir meg gode nok erfaringer til å gjenta det? :thumleft
Tja, ikke enkelt :D Selv har jeg mistet oversikten over alle teltene jeg har hatt og har vel kommet til den konklusjonen at et telt som dekker alt er umulig.

Skal du kjøre med bil eller ligge i hagen er jo ikke størrelsen et dilemma. Skal man kjøre MC er vekt og størrelse er noe som kan være lurt å tenke på, men ikke avgjørende.

Skal du gå på tur er vekten og volumet avgjørende.

Teltet bør også tåle en omgang juling, man vet aldri hva som kan komme i løpet av natten. Så bilder av den nylige Lena som herjet Osterøy treffet , ikke mange telt som stod om morgenen der.

Holmeslett teltet ser jo genialt ut med hensysn til høyde, men er etter min mening både tungt og volumiøst som eneste telt.

Helsport Gimle ser jo bra ut og er en kompromiss mellom plass og vekt. Dessuten leverer Helsport god kvalitet som varer i mange år, de har også god ventilasjon (viktig)

Fjellreven Akka er min favoritt og jeg kjøpte Akka view først på grunn av den geniale utsikten. Men etter at jeg ble gjort oppmerksom på at det ble mye trekk i teltet siden innerteltet er av netting, leverte jeg det tilbake.
Kjøpte Akka dome i stedet siden dette har ekstra vegger som kan lukkes over nettingen.
Dette har også to innganger og fin utsikt, dessuten er det dønn stabilt også i sterk vind.
Kvaliteten er av Helsport klasse og innerteltet kan henge i når man slår det ned og opp.

Et tips er at XXL selger disse teltene ofte meget rimelig.

Om et telt i seg selv kan få deg til å heller ville ligge ute enn inne tror jeg neppe. Jeg mener en skikkelig sovepose kombinert med et skikkelig oppblåstbart liggeunderlag gjør mer enn teltet.
Jeg har et Expeed Synt mat liggeunderlag og dette er nesten som å sove i sengen :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Telt for mc tur

Legg inn av L-NA »

Alternativ.. ??
:-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt for mc tur

Legg inn av AJ »

Er man på jakt etter superlette telt så fås de i bytte mot en en god slump tusenlapper.
Dette f.eks. til den nette sum av 14.990,- :mk :

Bilde

Mer info om lavvekt-telt her:
https://www.frisport.no/easton-telt" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers ser jo dette ut til å være en god kompromissløsning for to på MC-tur:

https://www.frisport.no/holmeslet-backwood-komplett" onclick="window.open(this.href);return false;

Også diskutert i en annen telt-tråd her inne...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av cosmogs »

Noen som har testet denne sengen? Komfortklasse..?
Ikke all verdens vekt og str sammenslått. :-k
http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og ... 91_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
8905867886622_1097091_75634_jpg.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av cosmogs »

Da har jeg tatt en beslutning. Dette teltet er bestilt:
http://www.skittfiske.no/Avdelinger/fri ... imle-2--Gr" onclick="window.open(this.href);return false;å--116218-p0000047539

Senga over er også bestilt, og ettersom jeg velger å teste komfort-tilværelsen også på tur, ble det denne soveposen:

http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og ... 01_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;

Ettersom jeg er alene på tur, ser jeg ikke helt plass eller vekt som en veldig stor utfordring. Nå ser jeg frem til å motta sakene, og teste greiene.
Så - når er det treff? :vs

Edit: Kanskje et dumt spørsmål, men når man ikke vet bedre: Er trekk til telt, sovepose etc vanntett...?
Ikke særlig hyggelig om alt er vått når man skal campe, så greit å vite om jeg trenger å kjøpe ekstra vanntette skipssekker til å ha greiene i. :knegg
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

cosmogs skrev:Noen som har testet denne sengen? Komfortklasse..?
Ikke all verdens vekt og str sammenslått. :-k
http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og ... 91_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
8905867886622_1097091_75634_jpg.jpg
Dissesengene er fine, men man må ofte bruke et liggeunderlag oppå de da det kan bli kaldt å ligge på.
Når jeg bruker feltsengen min så har jeg alltid et vanlig liggeunderlag oppå. På mc tur så bruker jeg xped underlaget. Det er bedre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av cosmogs »

JohnnyTh skrev:
cosmogs skrev:Noen som har testet denne sengen? Komfortklasse..?
Ikke all verdens vekt og str sammenslått. :-k
http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og ... 91_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
8905867886622_1097091_75634_jpg.jpg
Dissesengene er fine, men man må ofte bruke et liggeunderlag oppå de da det kan bli kaldt å ligge på.
Når jeg bruker feltsengen min så har jeg alltid et vanlig liggeunderlag oppå. På mc tur så bruker jeg xped underlaget. Det er bedre.
Hvilket exped underlag bruker du? Ser d er en del forskjellig der også. :thumleft
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

cosmogs skrev:
JohnnyTh skrev:
cosmogs skrev:Noen som har testet denne sengen? Komfortklasse..?
Ikke all verdens vekt og str sammenslått. :-k
http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og ... 91_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
8905867886622_1097091_75634_jpg.jpg
Dissesengene er fine, men man må ofte bruke et liggeunderlag oppå de da det kan bli kaldt å ligge på.
Når jeg bruker feltsengen min så har jeg alltid et vanlig liggeunderlag oppå. På mc tur så bruker jeg xped underlaget. Det er bedre.
Hvilket exped underlag bruker du? Ser d er en del forskjellig der også. :thumleft
Jeg har denne.
http://www.oslosportslager.no/produkt/d ... 20408.aspx

Til sommer bruk er denne mer enn god nok. Kona har denne.
http://www.oslosportslager.no/produkt/e ... 32903.aspx
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar