Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Bringisen »

Flattop skrev:Hva ønsker jeg av et godt telt.

I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.

Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.

Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.

Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.

Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.
Her har du Fjellreven elt i et nøtteskall :D
Akka Dome har to fortelt som rommer hver sin persons bagasje , eller man kan bruke ett til bagasje og ett til matlaging. Innerteltet er tett men kan åpne begge inngangene slik at bare myggnettingen er foran. Tåler MYE vann og vind.
Innerteltet henger en god avstand fra ytterveggen samt at innerteltet er relativt tett. Dog med flere lufteluker. Flere innvnedinge nettinglommer samt en liten "hengekøye" i taket til telefonen etc. Det er også noen oppheng i taket som jeg henger ledlykten i.
Teltpluggene er av skjetypen og av like god kvalitet som resten. Alle snorer , åpninger og stangkanaler har refleks som kan være greit i mørket.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: Teltpluggene er av skjetypen og av like god kvalitet som resten. Alle snorer , åpninger og stangkanaler har refleks som kan være greit i mørket.
Slike teltplugger har helsportteltene vi har i HV og. Noen av de ser nå ut som sneglehus etter å ha prøvd å banke de ned i tele eller steinete bakke.

Faktisk så har billigteltet mitt fra vango og reflekser på de stedene og alu stenger og plugger.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Busa Trond »

Ungene har vist brukt opp begge teltene mine. Fantaserer litt om et noe større telt hvor en kan tilbringe kvelden uten å sitte dobbelt selv om det regner. Lurte på dette som jeg fant på XXL, er det noen med erfaring på dette Gimle Family 4+2 teltet :scratch



Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Epylypzon »

Busa Trond skrev:Ungene har vist brukt opp begge teltene mine. Fantaserer litt om et noe større telt hvor en kan tilbringe kvelden uten å sitte dobbelt selv om det regner. Lurte på dette som jeg fant på XXL, er det noen med erfaring på dette Gimle Family 4+2 teltet :scratch



Bilde

Har sett noen slike hvor de har parkert mc`en i forteltet :P
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Ingen erfaring med Gimle Family. Men det ser jo bra ut.
To soverom er ikke dumt om man skal på tur med familien.

Her hjemme er vi kun to på tur og valget falt derfor på Etesian4, som vi har brukt flere ganger og er veldig godt fornøyd med.
Veier et par kilo mindre enn Gimle Family gjør det også...

http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... an-4-tent/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Svein2 »

Busa Trond skrev:Ungene har vist brukt opp begge teltene mine. Fantaserer litt om et noe større telt hvor en kan tilbringe kvelden uten å sitte dobbelt selv om det regner. Lurte på dette som jeg fant på XXL, er det noen med erfaring på dette Gimle Family 4+2 teltet :scratch



Bilde
Jeg vil tro at Helsport er en av de beste leverandørene på telt, jeg har gått å siklet på det samme sjøl men er usikker på om teltlivet er noe mer for meg, selv om jeg som gammel speidergutt har hatt mange netter utendørs, i telt og i lavo.
Syns det er dyrt og rommet med +2 er ekstrautstyr. Men du får helt sikkert ett telt du er fornøyd med resten av teltlivet ditt.

Kjøp deg ett du Busa og ta med deg familien nordøstover, vi har god pass på plenen og ei gammal flaske med Ådevi i skapet. :cheers

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Busa Trond »

Skal ikke se bort fra at jeg tar med ojda en tur opp til Våler for å sleike asfalt til våren :vs
En regntung opplevelse i fjor :prf men vi er som gjøken vi kommer at i begynnelsen av juni neste år :thumleft
Går det ikke å ligge innom hus da :redface

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av ojda »

Busa Trond skrev:Skal ikke se bort fra at jeg tar med ojda en tur opp til Våler for å sleike asfalt til våren :vs
En regntung opplevelse i fjor :prf men vi er som gjøken vi kommer at i begynnelsen av juni neste år :thumleft
Går det ikke å ligge innom hus da :redface

:thumleft Bare en liten brake midtveis i youtub-videoen :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Svein2 »

Busa Trond skrev: Går det ikke å ligge innom hus da :redface
Joa, ittno problem. :thumleft

Brukeravatar
LiRk
Innlegg: 4
Registrert: 13 mai 2014, 15:32
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av LiRk »

Hei!

Ny her, og fant frem til denne siden etter mange timer med telt leting. Jeg og madammen skal på tur i sommer (til Nordkapp og hjem igjen) blir nærmere 600mil som vi tar over 3-4 uker, blir flere steder hvor vi kommer til å stoppe i mer enn 1 natt, så vi kikker etter et telt med god plass i forteltet, så det går ann å sitte tørt når det regner.
problemet er at toppkofferten er ca 55cm bred og teltet vi har sett på er 70 cm sammenpakket, så det blir litt overheng. På toppen av det veier teltet 12kg, så det blir kanskje litt mye helt på toppen?

Dette er teltet vi har mest lyst på, som jeg skriver om over.
Bilde
(Robens cabin 300)

Ser at Etesian4 anbefales varmt, men det har omtrent samme størrelse nedpakket.

Vekten på Robens teltet er ganske høy, men vi sparer inn ganske mye på ultralight sovepose, liggeunderlag og kokeutstyr, så det er jeg ikke kjempe bekymret for.

Jeg er nærmere 195 og et telt med tilnærmet ståhøyde hadde vært ok.

Det jeg er mest bekymret for er overhenget, noen erfaringer?

=)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av DrGreve »

Jeg regner med at du har sidekofferter? Da kan du legge noe oppå disse, slik at din passasjer får armlener å hvile armene på? :)
Av erfaring er jeg ikke så glad i å legge noe som er bredt oppå toppkofferten. Det har en stygg tendens til å sperre utsikten til speilene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Intruder »

Busa Trond skrev:Ungene har vist brukt opp begge teltene mine. Fantaserer litt om et noe større telt hvor en kan tilbringe kvelden uten å sitte dobbelt selv om det regner. Lurte på dette som jeg fant på XXL, er det noen med erfaring på dette Gimle Family 4+2 teltet :scratch



Bilde
Du får nok holde deg til hytte,husk hvor hjelpelaus du var på Sjusjøen og Svullrya da lænsmæinn å sønn hass sto i døra :knegg

...........som n Alf skreiv.... :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

LiRk skrev:
Ser at Etesian4 anbefales varmt, men det har omtrent samme størrelse nedpakket.
... og veier bare det halve ;-) . En stor fordel, etter min mening.
Er veldig fornøyd med Etesian4 :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av DrGreve »

Lette og kompakte telt :thumleft
http://shop.redverz.com/categories/Tent ... s-II-Tent/" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

kawanor
Innlegg: 18
Registrert: 04 jan 2013, 23:16
Motorsykkelen din: Motorsykkel
Sted: På Veien
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av kawanor »

DrGreve skrev:Lette og kompakte telt :thumleft
http://shop.redverz.com/categories/Tent ... s-II-Tent/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har brukt Redverz noen år,en drøm å bo i,,men,obs.obs,,i sterk kuling kan det bli litt spennende,OG,det er lurt og impregnere det,selv når det er nytt.

Svar