MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 04 jul 2022, 14:09
kaLARSnikov skrev: 04 jul 2022, 14:01 Skjøt gullfuglen for et par år siden da jeg kjøpte jakke og bukse på AGM av utgående sort, en Oxford Quebec jakke og Yoko Centro bukser. Har kjørt timesvis i pøsregn og var fortsatt like tørr på innsiden samtidig som at de fint kan brukes midt på sommeren her til lands. Til og med forrige torsdag da det nærmet seg 30 grader, dog var det nok en feil å ikke droppe jakka før jeg tok en snartur innom den lokale trafikkstasjonen. De kjørte ikke akkurat overveldene mengder aircondition i venteområdet...

Ganske fornøyd med disse plaggene, spesielt mtp. at de kostet under to lapper til sammen. Blir nok surt den dagen jeg blir nødt til å bytte de ut.

De kunne gjerne hatt litt mer luftemuligheter - det er kun ett luftinntak på hvert lår og to på jakka (litt under skuldrene) samt en utgående ventil på ryggen - men som nevnt så fungerer det helt fint med temperaturene vi har her til lands.

Om man skulle fartet sørover så hadde nok ventilasjonen blitt litt for dårlig.
Ja, man trenger ikke betale ut av nesa for å få noe som er vanntett. Det du nevner med luftingen understreker det andre jeg nevnte lenger opp med at dyrere klær ofte har bedre lufting etc. men at man finner kjøreklør til brøkdel av prisen som er 100% vanntett er sikkert. :)
Selv de dyreste har ikke nødvendigvis god lufting, så feks på flere forskjellige Rukka sett og de var veldig straight to the point med begrenset med lommer og lufting mens Klim hadde uendelige antall lommer og luftekanaler. Og begge merker er jo noe av det mest high end man finner.

Selv har jeg bestemt meg for et Rukka sett, tungt, med innerforing og veldig begrenset lufting men jeg vil egentlig ikke ha 100 forskjellige glidelåser på Gore Texen min. Glidelås er jo gjerne akkurat det som ryker først så Klim var ikke noe for meg.

Det er jo også Rukka som blir brukt av alle sensorene til vegvesenet og det meste av kjørelærere. Og hvis det er godt nok for dem som kjører hver eneste dag så bør det vel fungere for oss andre også.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

SilverSmurfer skrev: 06 jul 2022, 05:58
Bjerknez skrev: 04 jul 2022, 14:09
kaLARSnikov skrev: 04 jul 2022, 14:01 Skjøt gullfuglen for et par år siden da jeg kjøpte jakke og bukse på AGM av utgående sort, en Oxford Quebec jakke og Yoko Centro bukser. Har kjørt timesvis i pøsregn og var fortsatt like tørr på innsiden samtidig som at de fint kan brukes midt på sommeren her til lands. Til og med forrige torsdag da det nærmet seg 30 grader, dog var det nok en feil å ikke droppe jakka før jeg tok en snartur innom den lokale trafikkstasjonen. De kjørte ikke akkurat overveldene mengder aircondition i venteområdet...

Ganske fornøyd med disse plaggene, spesielt mtp. at de kostet under to lapper til sammen. Blir nok surt den dagen jeg blir nødt til å bytte de ut.

De kunne gjerne hatt litt mer luftemuligheter - det er kun ett luftinntak på hvert lår og to på jakka (litt under skuldrene) samt en utgående ventil på ryggen - men som nevnt så fungerer det helt fint med temperaturene vi har her til lands.

Om man skulle fartet sørover så hadde nok ventilasjonen blitt litt for dårlig.
Ja, man trenger ikke betale ut av nesa for å få noe som er vanntett. Det du nevner med luftingen understreker det andre jeg nevnte lenger opp med at dyrere klær ofte har bedre lufting etc. men at man finner kjøreklør til brøkdel av prisen som er 100% vanntett er sikkert. :)
Det er jo også Rukka som blir brukt av alle sensorene til vegvesenet og det meste av kjørelærere. Og hvis det er godt nok for dem som kjører hver eneste dag så bør det vel fungere for oss andre også.
Ja, for du er sikker på at Vegvesenet’s annsatte har vært med i innkjøps prosessen og valgt det beste for de som er ute ;) Mange eksempler på at det ikke er tillfelle!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 06 jul 2022, 10:09
SilverSmurfer skrev: 06 jul 2022, 05:58
Det er jo også Rukka som blir brukt av alle sensorene til vegvesenet og det meste av kjørelærere. Og hvis det er godt nok for dem som kjører hver eneste dag så bør det vel fungere for oss andre også.
Ja, for du er sikker på at Vegvesenet’s annsatte har vært med i innkjøps prosessen og valgt det beste for de som er ute ;) Mange eksempler på at det ikke er tillfelle!
Tenkte noe ala det samme, dypen, da jeg leste dette.... ;)

Rukka, Klim, Alpinestars osv. osv. er det nok lite å utsette på annet enn kanskje prisen på enkelte av modellene... :-k
Merket jeg bruker, tyske Held, syneds å ha klær over et bredere prisregister, alt fra budsjett til toppmodeller.
Og har svært mange fornøyde brukere, viser det seg.
I hvert fall når det gjelder hansker, noe Held er eksperte siden det var hansker denne familiebedriften startet med rett etter krigen, om jeg ikke husker helt feil.
Samme med tekstilkjøreklærne og jeanskjørebuksene iflg. en brukerundersøkelse tidligere i år:

https://www.held.de/en/best-brand-2022-2/

Denne påkostede kjørejakka gikk for øvrig av med seieren for ikke lenge siden:

https://www.held.de/en/test-carese-evo- ... -test-win/

Ikke den samme som jeg har, men forskjellene er ikke spesielt store.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 06 jul 2022, 10:09 Ja, for du er sikker på at Vegvesenet’s annsatte har vært med i innkjøps prosessen og valgt det beste for de som er ute ;) Mange eksempler på at det ikke er tillfelle!
Sensoren jeg kjørte opp med fortalte meg faktisk litt om innkjøpsprosessen deres, spesifikt hvordan de må bestille to sett av gangen for å unngå å komme over 50 000 kroner slik at de slipper å legge de ut på anbud. :roll Men også hvor fornøyd han var med den kjøredressen han hadde, en kjøredress han omtrent lever i 6 måneder hvert år og kjører i absolutt alt slags vær.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo en kjent sak at Rukka er beregnet for bruk i litt kjøligere klima. I Norge på tur er det ypperlig.

Når det gjelder glidelåser, så røyk hovedglidlåsen her forleden min Klim Badlands Pro. Som tidligere nevnt første generasjon og GODT brukt. Dessverre kom det saltsørpe i sporene, så ble den treg, og før jeg fikk gnidd litt stearinlys på den så røyk den på vei ut døra. Hadde jeg ikke vinterkjørt, så hadde glidelåsen vært like fin enda.
Alle andre glidelåser som forble ubrukt på vintern er like fine.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

Glidelåsene i alle mine tre kjøredresser av billigste sort er like fine. Skinndressen min er 8 år gammel og glidelåsene fungerer fint der også.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 07 jul 2022, 05:14 Glidelåsene i alle mine tre kjøredresser av billigste sort er like fine. Skinndressen min er 8 år gammel og glidelåsene fungerer fint der også.
Mener å huske at du har sagt du kjører veldig lite. At det stort sett er en sommertur hvert år og at du ikke hadde sykkel forrige sommer?

Så det er jo ikke rart at utstyret varer lenge hvis det knapt blir brukt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 07 jul 2022, 05:32
Bjerknez skrev: 07 jul 2022, 05:14 Glidelåsene i alle mine tre kjøredresser av billigste sort er like fine. Skinndressen min er 8 år gammel og glidelåsene fungerer fint der også.
Mener å huske at du har sagt du kjører veldig lite. At det stort sett er en sommertur hvert år og at du ikke hadde sykkel forrige sommer?

Så det er jo ikke rart at utstyret varer lenge hvis det knapt blir brukt.
De første 3 årene kjørte jeg 20-25k i året og da brukte jeg stort sett skinndressen da dette var den første jeg kjøpte. Dressen jeg bruker i dag har nok vært med på like mange kilometer men da fordelt på 5 år. Den siste dressen har jeg ikke brukt veldig mye skal sies, men det står at den har YKK glidelåser...

Jeg bytter heller dress oftere enn å kjøpe en svindyr dress som skal hilde til jeg blir pensjonist.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 07 jul 2022, 05:42 Jeg bytter heller dress oftere enn å kjøpe en svindyr dress som skal hilde til jeg blir pensjonist.
De dyre dressene handler vel mer om komfort enn noe annet, selv de dyreste Gore Tex dressene er klare for utskiftning etter 8-10 år ettersom limet etter hvert løsner.

Selv har jeg, etter en svært kald 8 timer lang tur i regnvær, bestemt meg for at jeg skal gi en blank F i kostnadene og kjøpe meg et fullt Rukka sett til en 20-30 lapper. Når man kjører fra tidlig vår til langt ut på høsten så er det verdt kostnaden for min del.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Olav K »

SilverSmurfer skrev: 07 jul 2022, 06:31
Bjerknez skrev: 07 jul 2022, 05:42 Jeg bytter heller dress oftere enn å kjøpe en svindyr dress som skal hilde til jeg blir pensjonist.
De dyre dressene handler vel mer om komfort enn noe annet, selv de dyreste Gore Tex dressene er klare for utskiftning etter 8-10 år ettersom limet etter hvert løsner.
Komfort og holdbarhet, vil jeg si. (om vi ser bort fra de glidelåsene til Rukka som ryker)
En kamerat av meg (som er kjekk og grei) kjøpte en Halvarson eller Lindstrands dress, ikke av billigste sort, flott å se på og alt det der... og den var ganske tett i starten.
men etter en alpetur, der vi fikk ett apokalyptisk regn på morran (og før han fikk stoppet og kluret på seg regndress, var dressen gjennomvåt og resten av dagen blei en kald opplevelse)

Vel hjemme brukte han neste ukes lommepenger på en Klim dress, (Badlands) og han angrer på at han kasta vekk 10-11000 på den andre dressen.
Passform, hvordan beskyttelsen sitter perfekt, vanntetthet, (om du husker å lukke ventilene) garanti og alt det der.... verd hver krone for oss som kjører mye :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Olav K skrev: 07 jul 2022, 08:12 Komfort og holdbarhet, vil jeg si. (om vi ser bort fra de glidelåsene til Rukka som ryker)
Rukka har nye glidlåser i forhold til de som ble brukt for en 3-5 år siden.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Domino »

Mange legger mye vekt på at membranen er laminert på yttersida i stedet for et avtagbart membranplagg på innsida. Noe som gjør at selve jakken blir våt og tung med påfølgende kjøleeffekt når den tørker. Er dette en erfaring dere kan si dere enige i?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Olav K »

Domino skrev: 07 jul 2022, 08:39 Mange legger mye vekt på at membranen er laminert på yttersida i stedet for et avtagbart membranplagg på innsida. Noe som gjør at selve jakken blir våt og tung med påfølgende kjøleeffekt når den tørker. Er dette en erfaring dere kan si dere enige i?
Ja absolutt, ei jakke/bukse med membran på innsida bruker fellesferien på å tørke. I tillegg blir den kald, mens den er våt.
Med utenpåliggende membran er klærne tørre på "no time" om du kjører, eller natta over om du er kommet hjem/til camp/på hotel eller hytte.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, membran på yttern er å foretrekke. Det er fryktelig kjipt å henge kjøredressen på jobben klissvåt og ta på seg klissvåt dress ved arbeidsdagens slutt. Det samme blir på tur, etter en dag med regn, så ønsker man å starte tørt påfølgende morgen og heller bli våtere utover dagen. ;)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Domino »

Da blir det membran på yttersida den dagen jeg skal handle nye kjøreklær!

Svar