Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg ser litt etter et nytt telt som:

* Er raskt å sette opp.
* Skal brukes av 1 person.
* Kan brukes i regnvær.
* Kan brukes 3 sesonger.

I forbindelse med det så har jeg sett litt på pop-up telt, som feks dette:


Teltet ser jo helt fantastisk ut, men problemet med det er er vanskelig å ha med seg på motorsykkel. Samt at det ikke er så vanntett som jeg gjerne kunne ha ønsket meg.

Finnes det noen pop-up telt som faktisk fungerer på MC-tur? Eller er alle store og flate når de er nedpakket, slik som det jeg linket?

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Yrn »

Den der er nok bare brukendes til fint vær. Ser jeg feil eller at den glidelås i taket? Fint det, men vil nok ikke holde ut mye regn, men jeg kan ta feil. Den har heller ikke fortelt.

Jeg ville ha kjøpt et greit fjelltelt, og kuppeltelt med det. Jeg har tunneltelt nå, men de kan ikke stå på egenhånd som kan være praktisk noen ganger. Tunneltelt har til gjengjeld ofte mye større fortelt. Det er viktig med et bra fortelt, der du kan sette fra deg skitne sko og slikt, og evt lage mat om man må.
Det finnes telt fra MC utstyr produsenter , men jeg ville heller ha gått for en anerkjent telt produsent. Et ordentlig fjelltelt vil være lett, pakke ned smått og ha gode løsninger.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Nomade »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Bjerknez »

Madammen hadde et slikt popup telt for ett par år siden og det var dårlige greier. Tok mye plass og var ikke 100% vanntett. Men var ikke helt likt teltet nevnt over dog.

Til turer på motorsykkel ville jeg valgt et telt med fortelt. Da kan du legge vått kjøreutstyr, fyre opp primus etc i forteltet og ha dette som en slags tumleplass. Eller brukes som den "skittne delen" av teltet som vi lørte i millitæret.

Feks. Et telt som Helsport Nordmarka 3 Camp.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 28 jun 2022, 23:43 Madammen hadde et slikt popup telt for ett par år siden og det var dårlige greier. Tok mye plass og var ikke 100% vanntett. Men var ikke helt likt teltet nevnt over dog.
Det kan godt hende, men håper å finne et greit et hvis det finnes. Har allerede andre telt men ønsker meg et som kan settes opp veldig raskt.

Men som samtidig får plass på en sykkel

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 29 jun 2022, 00:07 Har allerede andre telt men ønsker meg et som kan settes opp veldig raskt.

Men som samtidig får plass på en sykkel
Av disse teltene som skal kunne slås opp av seg selv ved å "kaste bortove"r bakken de skal settes opp på, har i hvert fall jeg langt merke til at de har en veldig upraktisk pakkstørrelse...
Nærmest som et "dekk", som er ganske så upraktisk og uegnet å ha med seg på MC på tur...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Bjerknez »

Som AJ nevner så tror jeg du skal lete lenge etter et popup telt som oppfyller kravene dine.

Derimot trenger man jo ikke akkurat være rakettforsker for å sette opp et "vanlig" telt heller. Om man bruker 1 minutt eller 5 minutter spiller vel ingen rolle?

Jeg satt opp en Helsport Lavvo for første gang i mitt liv på ca. 20 minutter hjemme på plenen. Gang nummer to brukte jeg litt over 5 minutter. Man blir fort vant til å sette opp et telt hvks man lver seg litt hjemme først.

Det absolutt siste jeg ville ønsket etter en evt. fuktig dag på MC tur er å våkne opp av at det drypper vann i panna mi.

Jeg ville nok gitt litt penger for et telt med vannsøyle på minst 3000mm.

Vannsøyle betyr hvor stort trykk vannet må presses mot duken med før det gpr igjennom. Høyere tall er bedre.

Men jeg tror ikke du trenger å betale ut av nesa for de dyreste teltene. De er dyre forsi dem er lette og laget for fjellfolk som skal spare hvert eneste gram. De billigere er slik jeg ser det mer solide, men også litt tyngre og fysisk større. Men allikevel ikke store nok til at det utgjør enorme forskjeller til vårt bruk.

Helsport Nordmarka skal være et ganske bra telt. Men er da ikke noe popup telt desverre.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 29 jun 2022, 00:17
SilverSmurfer skrev: 29 jun 2022, 00:07 Har allerede andre telt men ønsker meg et som kan settes opp veldig raskt.

Men som samtidig får plass på en sykkel
Av disse teltene som skal kunne slås opp av seg selv ved å "kaste bortove"r bakken de skal settes opp på, har i hvert fall jeg langt merke til at de har en veldig upraktisk pakkstørrelse...
Nærmest som et "dekk", som er ganske så upraktisk og uegnet å ha med seg på MC på tur...
Ja, det er akkurat det som er problemet.

Men jeg spør nå allikevel.. Kanskje det finnes noe?

Forøvrig hadde faren min for mange år siden et paraplytelt. Du slo det opp like raskt som man klarte å åpne en paraply. Noe slikt hadde også vert aktuelt, og slik jeg husker det var den mye enklere å få plass til på mc.

Det jeg ser etter er egentlig bare noe som er kjapt å sette opp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke du klarer og finne et såkalt popup telt som tar liten plass.

Derimot vil jeg igjen råde deg til å lære å slå opp et vanlig telt. Det går ganske kjapt når du kommer inn i det. Selv jeg klarte dette ganske kjapt etter få forsøk.

Da får du også telt med forttelt, noe som er en fordel, og et telt som er mye mindre i sammenpakket størrelse samt trolig har høyere vannsøyle. Så slik jeg ser det er fordelene med et vanlig telt såpass mange i forhold at det spiser opp fordelen med at teltet setter seg sammen selv ved å kaste det ut i lufta.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Bjerknez »

Her er forøvrig en video som viser hvordan man setter sammen teltet:


Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 28 jun 2022, 23:43 Madammen hadde et slikt popup telt for ett par år siden og det var dårlige greier. Tok mye plass og var ikke 100% vanntett. Men var ikke helt likt teltet nevnt over dog.

Til turer på motorsykkel ville jeg valgt et telt med fortelt. Da kan du legge vått kjøreutstyr, fyre opp primus etc i forteltet og ha dette som en slags tumleplass. Eller brukes som den "skittne delen" av teltet som vi lørte i millitæret.

Feks. Et telt som Helsport Nordmarka 3 Camp.
Jeg har Helsport Nordmarka 3 selv.
Lett og sette opp, tar liten plass og veier forholdsvis lite.
Ulempene slik jeg ser det er takhøyden, for meg som er 185cm høy har jeg meget begrenset med sittemulighet i teltet. Det aller meste må gjøres liggende, evt kun sittemulighet i overgang mellom fortelt og hoveddelen.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av Bjerknez »

Bare sånn for å få det på det rene så er ikke jeg noen teltekspert. Men jeg er skråsikker på at jeg hadde fått opp Nordmarka teltet på under 5 minutter, selv om jeg aldri har gjort det før.

Man trer inn to stenger, fester disse i koppene og bardunerer teltet rundt etterpå.

Man skal være ganske lite mottakelig hvis man mener dette er vanskelig eller veldig tidkrevende. (Uten at jeg mener noen her er "lite mottakelig") :)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av kgjersda »

Det er ikke mange andre telt enn dette som ville vært aktuelt.

Bilde

https://www.lonerider-motorcycle.com/co ... t-mototent
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av rolf-arne »

Hadde et såkalt jakttelt/ kamuflasje i popup versjon med meg på tur et par år...
1,5x1,5 meter det fikk plass bakpå foran toppkoffet og bag.

Ikke vanntett, men hadde med en tarp...

Hadde det ikke gått med i Hardangerbrannen så hadde det kanskje vært i bruk enda.

Om man er helt ærlig så var det ubrukelig på sykkelen. Men det gikk.

Bildet viser pakning , teltet er bak flagget

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Bilde
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Pop-Up Telt som kan brukes på MC-Tur

Legg inn av rolf-arne »

kgjersda skrev:Det er ikke mange andre telt enn dette som ville vært aktuelt.

Bilde

https://www.lonerider-motorcycle.com/co ... t-mototent
Eller konkurenten sitt, litt forskjellig men stort sett likens ,

Har et selv, som ikke er i bruk fremover...tar lavvoen med i stedet.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar