Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av hansiver »

Her i Thailand hvor jeg holder til skulle man tro at ting stjeles over en lav sko hvis en ikke passer på. Folk er jo fattige her og en hjelm er verdt opp i mot en månedslønn for mange, men nei mine ting har alltid fått være i fred. Har akkurat kommet tilbake etter en 4000 km lang tur og verken jeg eller kameraten opplevde tyveri eller forsøk på det. Sykkelen min er utstyrt med to låsbare sidevesker og toppboks. Når vi overnatter på hotell tar jeg toppboksen inn på rommet siden alt av toalettutsyr og det jeg trenger til daglig er pakket der. Hjelmen får stort sett overnatte ute så sant sykkelen står under tak. I sideveskene oppbevares regntøy ekstra sko og skift samt skittentøy.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av Bjerknez »

Egentlig så er jeg ikke hysterisk når det gjelder og miste hjelmen med tanke på prisen. Forsikring dekker dette, selv om man med ut med egenandelen. Det kan jeg leve med en sjelden gang og ny hjelm er jo greit å kjøpe inni mellom.

Men jeg er mest opptatt av kompikasjonene dette medfører. En ny Schuberth C4 pro med sotet visir får man ikke kjøpt over en hvilken som helst disk når man er på sommerferie på vestlandet. Dessuten så må man jo trolig kjøre uten hjelm et stykke litt avhengig av hvor man er.

Jeg tenker at når dem først stjeler noe at dem røsker med seg hele tankvesken i samme slengen, så jeg kan kjøpe både ny mobil, ipad og hjelm etc.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av rolf-arne »

Elruts84 skrev:Ingen som har erfaringer eller rutiner fra praksis på en tur nedover Europa?
Har kun selv erfart det som skjedde i Tyskland som beskrevet i innlegget mitt :D

Elruts
Etter noen km på de Britiske øyer og Italia turen, så er det der som hjemme.

Hjelmen fungerer som veske, inn på butikk/ kafe osv.. tankveske er bagen som inneholder det mest verdifulle av litt større ting, kamera osv blir med inn på hotell.

Sidekofferter og topplokk er låst...på langtur er det jo gjerne et telt og pakksekk med ...disse gjør det ekstra besværlig å komme til boksene.."tilsynelatende" enkelt om man vet hvor man skal begynne.

Har til nå ikke vært utsatt for noe, men tar jo forhåndsregler. Er jeg mer enn ei natt på camping/hotell, tar jeg mest mulig med "inn" og benytter anledningen til å rydde pakke om, for neste økt.

Jeg har jo kjørt en tilårskommen sykkel inntil i fjord høst, og har bestemt gitt uttrykk for å ikke ha så alt for mye.... mister interesse da..

Fra turen i 2019 gjennom Danmark,Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike osv. Så er inntrykket at lokale tar hjelm med seg om de ikke kan se sykkelen.

Med unntak av om du stopper på såkalte MC plasser. Har opplevd plasser med 50-100 MCer, hvor et fåtall tok med hjelm eller jakke inn.

På slike steder med godt vær, så pakker jeg som regel hjelmen på styret bak vindskjerm og dekker alt med jakken...


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Sist redigert av rolf-arne den 06 jun 2022, 22:11, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ikke bekymret for hjelm og øvrig baggasje på vanlige stopper hvor jeg oppholder meg rundt sykkelen. Ei heller når jeg skal inn på hytta eller overnatte. Da tar jeg med bagasjen inn.

Bekymringen min er dem gangene jeg feks, skal inn ohåg handle på Rema eller inn på kjøpesenter og kjøpe klør etc. hvor det passer dårlig og ta med seg hjelm og tankveske etc. da merker jeg at jeg er glad for at vertfall sideveskene er låsbare, selv om det ikke skal mer til enn en kniv for å sprette dem opp. Men det gjør det uansett vanskelig nok for småkriminelle og småpøbler muligens.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 06 jun 2022, 22:16 Jeg er ikke bekymret for hjelm og øvrig baggasje på vanlige stopper hvor jeg oppholder meg rundt sykkelen. Ei heller når jeg skal inn på hytta eller overnatte. Da tar jeg med bagasjen inn.

Bekymringen min er dem gangene jeg feks, skal inn ohåg handle på Rema eller inn på kjøpesenter og kjøpe klør etc. hvor det passer dårlig og ta med seg hjelm og tankveske etc. da merker jeg at jeg er glad for at vertfall sideveskene er låsbare, selv om det ikke skal mer til enn en kniv for å sprette dem opp. Men det gjør det uansett vanskelig nok for småkriminelle og småpøbler muligens.
Det er derfor tåppbåks er så genialt Bjerknez :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 06 jun 2022, 22:20
Bjerknez skrev: 06 jun 2022, 22:16 Jeg er ikke bekymret for hjelm og øvrig baggasje på vanlige stopper hvor jeg oppholder meg rundt sykkelen. Ei heller når jeg skal inn på hytta eller overnatte. Da tar jeg med bagasjen inn.

Bekymringen min er dem gangene jeg feks, skal inn ohåg handle på Rema eller inn på kjøpesenter og kjøpe klør etc. hvor det passer dårlig og ta med seg hjelm og tankveske etc. da merker jeg at jeg er glad for at vertfall sideveskene er låsbare, selv om det ikke skal mer til enn en kniv for å sprette dem opp. Men det gjør det uansett vanskelig nok for småkriminelle og småpøbler muligens.
Det er derfor tåppbåks er så genialt Bjerknez :knegg
Ja, jeg ser så absolutt fordelene med en tåppbåks :vs
Men for min del oppveier det ikke bakdelene :knegg

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av Elruts84 »

rolf-arne skrev: 06 jun 2022, 22:11
Elruts84 skrev:Ingen som har erfaringer eller rutiner fra praksis på en tur nedover Europa?
Har kun selv erfart det som skjedde i Tyskland som beskrevet i innlegget mitt :D

Elruts
Etter noen km på de Britiske øyer og Italia turen, så er det der som hjemme.

Hjelmen fungerer som veske, inn på butikk/ kafe osv.. tankveske er bagen som inneholder det mest verdifulle av litt større ting, kamera osv blir med inn på hotell.

Sidekofferter og topplokk er låst...på langtur er det jo gjerne et telt og pakksekk med ...disse gjør det ekstra besværlig å komme til boksene.."tilsynelatende" enkelt om man vet hvor man skal begynne.

Har til nå ikke vært utsatt for noe, men tar jo forhåndsregler. Er jeg mer enn ei natt på camping/hotell, tar jeg mest mulig med "inn" og benytter anledningen til å rydde pakke om, for neste økt.

Jeg har jo kjørt en tilårskommen sykkel inntil i fjord høst, og har bestemt gitt uttrykk for å ikke ha så alt for mye.... mister interesse da..

Fra turen i 2019 gjennom Danmark,Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike osv. Så er inntrykket at lokale tar hjelm med seg om de ikke kan se sykkelen.

Med unntak av om du stopper på såkalte MC plasser. Har opplevd plasser med 50-100 MCer, hvor et fåtall tok med hjelm eller jakke inn.

På slike steder med godt vær, så pakker jeg som regel hjelen på styret bak vindskjerm og dekker alt med jakken...


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Fantastisk Rolf Arne

Det var litt dette jeg søkte svaret på. Som jeg har skrevet i innlegget så vet jeg jo hvordan det fungerer godt i Norge.
Mye snakk om hjelm og her. Uansett hva den koster og om en får igjen på forsikring eller ikke så er en gjerne på tur nedover Europa og står uten og må bruke tid å krefter på det når en gjerne er på en tur som en gjerne vet skulle vært så mye lengre. Da mister en tid en kunne brukt på veien, opplevelser osv.

Flott eksempel med Europa turen din i 2019. Det er gjerne forskjellige kulturer og egne erfaringer en har gjort seg fra land til land.
Det virker som det å ta med seg det som ikke er låsbart er trikset.
Den lille vaieren jeg har hatt er egentlig bare for å kunne låse av når en forlater sykkelen fra synet plasser en ikke ønsker å drasse med seg på det som er løst.
Nå er heldigvis alt låsbart på min sykkel for unntak av en Kriega sofbag jeg har bak på salen. Der har jeg kun klær og ting av meget lite verdi.

Takk for innspill
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av Elruts84 »

hansiver skrev: 06 jun 2022, 09:25 Her i Thailand hvor jeg holder til skulle man tro at ting stjeles over en lav sko hvis en ikke passer på. Folk er jo fattige her og en hjelm er verdt opp i mot en månedslønn for mange, men nei mine ting har alltid fått være i fred. Har akkurat kommet tilbake etter en 4000 km lang tur og verken jeg eller kameraten opplevde tyveri eller forsøk på det. Sykkelen min er utstyrt med to låsbare sidevesker og toppboks. Når vi overnatter på hotell tar jeg toppboksen inn på rommet siden alt av toalettutsyr og det jeg trenger til daglig er pakket der. Hjelmen får stort sett overnatte ute så sant sykkelen står under tak. I sideveskene oppbevares regntøy ekstra sko og skift samt skittentøy.
Det er jo veldig flott det er slikt rundt deg. Virker som lokalbefolkningen der er til å stole på. Nå må jeg jo si at Thailand ikke er nærmeste teig for meg å kjøre i men det er jo morsomt å høre hvilken erfaringer du gjør deg.
Det virker som det som er låsbart er gull verdt.

Nå har jeg låsbare kofferter og går til innkjøp av en låsbar tankvæske også nå. Så da kan en hvert fall snu hodet bort noen sekunder om man er på utflukter og tur.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva gjør dere med ekstrautstyr (Hjelm etc.) ved stopp på utenlands reiser?

Legg inn av Domino »

En låsekabel lager man selv hvis man ønsker å skreddersy den mtp lengde. Jeg har kjøpt det som trengs, men har ikke somlet meg til å lage kabel ennå. Men når jeg vet hvor lang kabel jeg ønsker/trenger er det fort gjort.

https://www.motorcyclistonline.com/diy- ... nd-helmet/

Svar