Abonnementsfri sporing

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Abonnementsfri sporing

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det er sikkert folk her inne som har erfaring med disse fra før, men antagelig mange som ikke har tenkt på hvordan dette egentlig fungerer også.

Man får jo kjøpt rimelige GPS Sporingsenheter, men disse er både litt av noen strømtyver og trenger enten bare et simkort eller både det og et abonnement til et firma som leverer en sporingstjeneste.

For å gjøre sporing både enkelt og superbillig funker dette faktisk veldig bra:

Jeg kjøpte en Samsung SmartTag som de fleste tar 350-400 kroner for, men kjøper man to kan man få de helt ned i 250 kr. stk.
De finnes i to versjoner, en standard og en Plus-versjon, eneste forskjell på de er at Plus-versjonen har UWB (ultra wide band) som kan pinpointe brikken ned til 10 cm nøyaktighet, en drar også mer strøm så på en motorsykkel så holder det fint med standardutgaven.
Den ser slik ut og er 39x39x10 mm
smarttag.png
Disse bruker et CR2032 Lithiumbatteri som de selger selv i dagligvarebutikker, det holder (eller kan holde) helt opp i ett år.
Den har IP 53 sprutbeskyttelse, jeg har 3D-printet en liten boks til den og foret den for vibrasjonsdemping.

Forskjellen på disse og "Tile" som har vært lengst på markedet er hvordan innrapportering av posisjonsdata fungerer.
Tile er uavhengig av mobilabrikant, men så må alle mobiler som skal kunne innrapportere posisjon ha appen deres installert.
Så det er allt for dårlig innrapportering med Tile...
Både Samsung sin SmartTag og Apple sin AirTag bruker sine egne merker av telefoner til innrapportering, men det ligger i operativsystemet.
Så det betyr at alle Samsung Galaxy telefoner og nettbrett innrapporterer posisjon til SmartTag om de passerer brikken eller motsatt innen rekkevidden som er oppgitt til å være ca. 120 meter, men jeg har sett noen teste helt opp til 160 meter i fri sikt.
Dette skjer fra alle disse telefonene uten at noe er installert, kun at blåtann er påslått.

Kjørte en liten tur på et par mil sent i går kveld for å teste, for det meste gikk ferden på 4-felts motorvei, så det er i god avstand fra bygninger og fotgjengere. Likevel, det ble på veien innrapportert hele 10 posisjoner fra tildels adresser i omkringliggende veier.
I appen "Finder" så ser man historikk ved hjelp av en kalender, tidslinje og kart hvor posisjonene etter navigering i tidslinjen vises.
Fulle adresser vises også dersom det er i gate/vei med husnummer.
Sporing.jpg
I dag var jeg på kontoret, og så at den ble innregistrert mange ganger mens mc´n sto parkert.

Skal man bruke denne til andre ting som f. eks. på nøkkelknippe, i koffert på reise osv. så kan man finne disse enkelt ved å få brikken til å spille av en lyd da man er i nærheten fra Finder på mobilen.
smarttag_ring.png
Min vurdering av produktet:
- Veldig billig
- Abonnementsfri
- Bruker lite batteri
- Fysisk liten, lett å plassere inni en mc
- Overraskende mye innmeldinger samt presisjon

Dette fungerer overraskende bra, så et par til er allerede bestillt (bilen skal også få en).
Fordi som besitter iPhone, så er det nok Airtag de må kjøpe og forholde seg til, mens Samsung-eiere må kjøpe SmartTag.

Håper dette kan være nyttig for andre :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av Bjerknez »

Så ikke dum ut denne.

Alternativt skulle det være enkelt og koble denne rett på batteriet i motorsykkelen med en liten krets slik at den aldri gikk tom for strøm. Gjerne med en kontakt, slik at man lett kan fjerne den ved behov.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 07:22 Så ikke dum ut denne.

Alternativt skulle det være enkelt og koble denne rett på batteriet i motorsykkelen med en liten krets slik at den aldri gikk tom for strøm. Gjerne med en kontakt, slik at man lett kan fjerne den ved behov.
Jeg ble overrasket over hvor bra det faktisk funka, både hyppigheten på antallet registreringer og nøyaktigheten.
Til denne lave kosten så er det jo helt utrolig mye for pengene.
Jeg glemte forresten å nevne at det er en knapp på brikken man kan bruke til forskjellige ting, bla. at telefonen lager lyd om man trykker på den.
Så har man forlagt mobilen og ikke husker hvor, så er det et alternativ til å få noen til å ringe den :D

Ja, kan fint kobles på batteriet på sykkelen via f.eks. en step down modul til en femmer fra aliexpress, eller det holder vel strengt tatt med en 3,5v zenerdiode med det veldig lave strømtrekket. Men siden det CR2032 batteriet holder opp til et år og jeg kjøper CR2032 i hopetall billig fra Kina grunnet mengder av sensorer i hjemmet, så gidder jeg ikke det. Det er forresten batteristatus via appen :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av Bjerknez »

Det er ganske fin elektronikk i denne så jeg tror ikke en zener diode er kjapp nok til å regulere spenningen fra batteriet. Det skal nok veldig lite til før denne enheten tar kvelden grunnet ustabil spenning. Så en LDO regulator i kombinasjon med en liten kondensator og kanskje en TVS diode for å beskytte reguletoren mot spikes er nok trolig veien å gå her.

Men som du sier, et batteri koster ikke stort :)

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av Toalmar »

Finnes også typer som ikke er relatert til mobiltelefon, Chipolo har små airbag og korttag.
Disse nøkkeltagene fåes i flere farger. Har selv 4 stk av de små nøkkelbrikkene og kan helt klart anbefales.
Selve korttagen deres har jeg ikke kjøpt enda, men vurderer denne sterkt. Dette er en tag som ser ut som ett kort, man har det i lommeboken som ett annet kort, og man kan da finne igjen lommeboken om man har mistet eller forlagt den.
Det er selvsagt en app til Chipolo, en for Android og en for iPhone
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det finnes flere også, Chipolo er vel først og fremst mest lik Tile, Tile Slim er også i kredittkort-format. Uavhengig av telefon-produsent men man må ha en app.
Forskjellene som gjør at SmartTag og AirTag skiller seg ut fra alle andre er at det er innebygget støtte i telefonene, så lenge blåtann er påslått så vil alle telefonene til Samsung/Apple innrapportere posisjonene til alle tag´er de er innen rekkevidde av.
Dermed har Samsung/Apple sine et mye større grunnlag for innrapportering av posisjon, dette er testet ganske mye av diverse media osv.
og det er vesentlig forskjell på antallet posisjoner registrert, selv hvor brikkene i testen har vært samlet "på tur".

Jeg tenker at disse som trenger apper egner seg best til å finne nøkler og andre ting hjemme, i nærområdet eller lete selv potensielle steder du vet du har vært osv.
Mens f.eks. i kjøretøy og andre gjenstander som man vil spore om de blir stjålet, så er noenlunde jevnlige/hyppige posisjonsoppdateringer nesten et must. Skrur man på varsling ved innrapportering så får man pushvarsel og slipper å sjekke kartet eller loggen jevnlig.

Det beste hadde vært om dette hadde vært standarisert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av Bjerknez »

Nå fikk jeg lyst på AirTag....

En til MC nøkkelen og en på motorsykkelen. :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av haakeik »

Her er en abonnementsfri GPS tracker som passer fint til motorsykkel.
https://www.thansen.no/scooter-mc/navig ... /pn981502/

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Abonnementsfri sporing

Legg inn av mekkern »

haakeik skrev: 17 mai 2022, 16:45 Her er en abonnementsfri GPS tracker som passer fint til motorsykkel.
https://www.thansen.no/scooter-mc/navig ... /pn981502/
denne slutter å virke innen utgangen av 2025-da forsvinner nettet.(GPRS/2G)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar